-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
09310000-5 Електрична енергія(Постачання електричної енергії)
Завершена
2 716 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 13 580.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 13 580.00 UAH
Період оскарження:
04.12.2023 15:31 - 09.12.2023 00:00
Вимога
Відхилено
Вилучити дискримінаційні вимоги
Номер:
1cef160c7be2428db3117202c6c3807c
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-12-04-015181-a.b1
Назва:
Вилучити дискримінаційні вимоги
Вимога:
Вимога вилучити всі сертифікати ISO з тендерної документації.
Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі» документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Згідно з ч. 5 ст. 23 Закону Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Товаром (предметом закупівлі) є електрична енергія. Закон України «Про ринок електричної енергії»; Правила роздрібного ринку електричної енергії (затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312) та інші нормативно-правові акти, прийняті на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії», не встановлюють обов'язкову наявності ЖОДНОГО сертифікату ISO та документів про відповідність екологічному законодавству у постачальників електричної енергії.
Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» не містить положень, які зобов’язують постачальника здійснювати оцінку впливу на довкілля.
Замовником вимагається надання сертифікатів та документів, які встановлюють вимоги не до предмету закупівлі (електричної енергії), а до діяльності постачальника. Так, у тендерній документації вимагається надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління», ДСТУ ISO 27001:2015 «Інформаційні технології», ДСТУ ISO 45001:2018 «Системи менеджменту/управління охорони здоровя та безпеки праці», ISO 50001 «Система енергетичного менеджменту», ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції», ISO 27701 «Методи безпеки. Розширення для управління інформацією про конфіденційність. Вимоги та вказівки», документального підтвердження відповідності учасника вимогам екологічного законодавства. Жоден із вказаних документів не встановлює вимоги до характеристик електричної енергії як товару.
Закон України «Про публічні закупівлі» не передбачає права замовника вимагати документи на підтвердження відповідності діяльності постачальника будь-яким сертифікатам. Законом передбачено право замовника вимагати виключно сертифікати відповідності пропонованого товару.
Замовником також вимагається надання копії документів, що в розумінні законодавства засвідчують якість товару, (сертифікатів якості). Відповідно до Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 "Про затвердження Кодексу систем розподілу", п. 11.4.1, Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), та інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті НКРЕКП, відповідальним за якість електричної енергії – є Оператор системи розподілу. Враховуючи вищевикладене, в учасника відсутня можливість надати в складі тендерної пропозиції завірені копії документів, які посвідчують якість товару (сертифікатів відповідності та/або паспортів якості та/або посвідчень на товар тощо) оскільки такі докумети не існують.
Вимоги щодо сертифікатів ISO порушують пункт 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Даним пунктом передбачено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом 1 цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Для електричної енергії передбачено відповідний діючий національний стандарт ДСТУ EN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)». Національний стандарт ДСТУ EN 50160:2014 для електричної енергії не передбачає наявності вищезазначених сертифікатів ISO. Аналогічна позиція викладена у Рішенні АМКУ № 15184-р/пк-пз від 22.09.2023, Рішення АМКУ № 15435-р/пк-пз від 27.09.2023.
Вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують законодавство, тому просимо Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити всі дискримінаційні вимоги.
Пов'язані документи:
Замовник
- Відповідь на вимогу.PDF 11.12.2023 13:55
Дата подачі:
08.12.2023 18:54
Вирішення:
Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Відповідно до абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична ене-ргія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)», і Замовником враховано цей стандарт в частині врахування параметрів та вимог до товару закупівлі в Технічному завданні(Додаток 3 Тендерної документації), а саме — електричної енергії. Одночасно із цим, постачання електричної енергії включає не лише вимоги до товару, але і порядку його поставки та порядку взаємодії із постачальником під час виконання договору по такому специфічному предмету закупівлі.
Відповідно до п.4 «Інша інформація» додатку 1 до тендерної документації Замовник вимагає надати Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою ор-ганізацією відповідності ISO 50001 «Система енергетичного менеджменту», або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з на-данням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на мо-мент його подання пропозиції, із метою підтвердження того, що Учасник відповідає новіт-нім вимогам у сфері енергетичного менеджменту. Належність процедури отримання тако-го сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до міжнародних стандар-тів згідно критеріїв та компетенції 17021, також цей сертифікат повинен містити рекві-зити для можливість перевірити в загальному публічному доступі його дійсність на момент проведення закупівлі.»
3.Відповідно до п.9 «Інша інформація» додатку 1 до тендерної документації Замовник вимагає надати Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» видані органом з сертифікації діяльність якого відповідає EN ISO/IEC 17021-1:2017 з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції, із метою підтверджен-ня того, що Учасник у свої діяльності відповідає вимога законодавства України у сфері бо-ротьби із корупцією та відповідним міжнародним стандартам. Належність процедури отримання такого сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до міжна-родних стандартів згідно критеріїв та компетенції 17021, також цей сертифікат повинен містити реквізити для можливість перевірити в загальному публічному доступі його дійс-ність на момент проведення закупівлі.»
Зазначені вище вимоги Замовника є обґрунтованою і об'єктивною, а так як сфо-рмована до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» із врахуванням правових та економічних засад здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Відповідно до абзацу 12 Розділу 1 Сфера застосування ДСТУ ISO 37001:2018 Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 37001:2016, IDT) вимоги цього стандарту є загальними і призначені для застосування всіма організаціями (або частиною організації), незалежно від типу, розміру та характеру діяльності, а також у державних, приватних або неприбуткових галузях економіки.
Наказом ДП "УКРНДНЦ" від 29.11.2022 № 232 "Про прийняття та скасування національних стандартів» прийнято національні стандарти, гармонізовані з європейськими та міжнародними стандартами, методом підтвердження з наданням чинності з 01 січня 2023 року, серед яких зокрема підпунктом 12 пункту 1 Наказу включено ДСТУ ISO/IEC 27701:2022 (ISO/IEC 27701:2019, IDT) Методи безпеки. Розширення до ISO/IEC 27001 та ISO/IEC 27002 для керування конфіденційною інформацією. Вимоги та настанови.
Використання сертифікатів ISO (Міжнародна організація зі стандартизації) в діяльності компаній може мати ряд переваг. Вони допомагають забезпечити високу якість продукції або послуг, мають міжнародне визнання і довіру, зменшують ризики та допомагають компаніям працювати на світовому ринку. Стандарти ISO сприяють зменшенню ризиків невиконання укладеного договору. Використання стандартів ISO допомагає зменшити ризик невиконання та помилок в діяльності, оскільки вони включають найкращі практики та процедури. Провірка сертифікатів ISO у виконавців важлива, оскільки вона дозволяє переконатися, що компанія чи постачальник дійсно володіє сертифікатами, які вона вказує. Це зменшує ризик отримання низької якості товарів чи послуг та допомагає забезпечити довіру до партнерів та постачальників.
4. Відповідно до п.5 додатку 5 до тендерної документації замовник встановлює: «Ми погоджуємося, що запропонована цінова пропозиція не повинна бути нижча середньої ціни ринку «на добу наперед» (РДН) ОЕС України за період 10 днів до дня оголошення закупівлі згідно публічних даних розміщених АТ«Оператором ринку» (на сайті https://www.oree.com.ua/), а за не відповідності пропозиції вимозі, що встановлена цим пунк-том - вона буде підлягати відхиленню.»
Зазначена вище вимога Замовника є обґрунтованою і об'єктивною, а так як сфо-рмована до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» із врахуванням правових та економічних засад здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
17 квітня 2019 року Кабінет Міністрів України утворив державне підприємство «Оператор ринку» у відповідності до Закону України «Про ринок електричної енергії». В результаті реформи ринку електричної енергії держава з липня 2019 року перестала бути єдиним продавцем та покупцем електроенергії. Виробники електроенергії, електропостачальники, трейдери та великі промислові споживачі почали працювати на ринкових умовах, де ціна формується не ручним управлінням, а шляхом конкуренції за покупця. Торгівля електроенергією, відповідно до прийнятих правил Європейського союзу, з 2019 року відбувається на таких сегментах нового ринку, як ринок двосторонніх договорів, ринок «на добу наперед», внутрішньодобовий ринок та балансуючий ринок. Адмініструвати ринок «на добу наперед» і внутрішньодобовий ринок уряд уповноважив «Оператора ринку»[. 20 грудня 2021 року «Оператор ринку» став акціонерним товариством, 100% акцій якого належить державі та не підлягає приватизації. АТ «Оператор ринку» працює за принципом біржі, що сприяє розвитку конкуренції та зниженню ціни на електричну енергію. Підприємство надає можливість учасникам ринку електроенергії мінімізувати небаланси, і таким чином, зменшити свої витрати. Це перше і єдине державне підприємство в Україні, яке впровадило і здійснює платежі через ЕСКРОУ-рахунки. І перше, в кого система розрахунків працює у вихідні. «Оператор ринку» забезпечує миттєві 100 % розрахунки між тими, хто продав, та тими, хто купив електроенергію, що унеможливлює появу боргів на цих сегментах нового енергоринку. Операції з купівлі-продажу електроенергії на ринку РДН і ВДР здійснюються автоматично, без будь-якого ручного управління, що унеможливлює зловживання та забезпечує рівні умови для всіх учасників ринку. Це підтверджено сертифікатом якості у сфері управління ISO 9001:2015, який свідчить про відповідність діяльності «Оператора ринку» міжнародним стандартам менеджменту якості стосовно надання послуг з організації купівлі-продажу електричної енергії. У 2021 році підприємство отримало два міжнародні сертифікати — сертифікат про відповідність системи управління щодо протидії корупції вимогам ISO 37001 та сертифікат про відповідність системи управління інформаційною безпекою «Оператора ринку» міжнародному стандарту управління інформаційною безпекою ISO 27001:2013.
Саме тому індикатором стану цін на електричну енергію є АТ «Оператор ринку», що визначений державою, а демпінг і заниження цін учасниками закупівель електричної енергії призведе до незаконних Додаткових угод про збільшення ціни та інших ризиків.
Демпінг ціни, тобто практика продажу товарів чи послуг за надзвичайно низькими цінами, може мати негативні наслідки для різних сторін і викликати різні проблеми. Демпінг може сприяти несправедливій конкуренції, де компанії намагаються знищити конкурентів шляхом штучного зниження цін, що може призвести до зниження якості товарів чи послуг. Демпінг може призвести до банкрутства інших підприємств, що не можуть конкурувати з низькими цінами, і внаслідок цього, зменшення різноманітності та вибору на ринку. Щоб знизити витрати та підтримувати низькі ціни, компанії можуть скоротити виробничі витрати та знизити якість своїх товарів чи послуг, що впливає на споживачів. Практика демпінгу може мати негативний вплив на загальну економіку країни, включаючи зниження доходів підприємств та працівників, що може призвести до економічних проблем.
Загалом, демпінг цін може бути поганою практикою, яка призводить до негативних наслідків для компаній, споживачів та загальної економічної стабільності. Тому багато країн мають антимонопольні закони та правила щодо цінової конкуренції, які регулюють практику демпінгу.
Пропозиції з нижчими цінами можуть призвести до конкуренційного давлення, що може допустити інших постачальників з ринку. Це може призвести до нерівноваги на ринку та змін в пропозиціях та попиті.
Постачальники, які пропонують низькі ціни( в даному випадку нижчими за ціни АТ “Оператор ринку”), можуть зіткнутися зі збитковістю договорі, що призведе до їх дефолту на ринку електричної енергії або призведе до дострокового розірвання договору.
Загалом, пропозиції з нижчими цінами можуть мати ризики для всіх сторін - для постачальників, які можуть стати неспроможними конкурувати на ринку, для покупців, які можуть отримувати меншу якість товарів чи послуг, та для ринку в цілому, який може стати менш стабільним та прогнозованим.
На думку Замовника, завантажені документи тендерної документації повній мірі відображають інформацію необхідну для проведення закупівлі електричної енергії згідно наявної потреби, а умови тендерної документації сформовано до вимог чинного законодавства.
Таким чином, не підтверджено Скаржником викладені факти щодо невідповідності умов Тендерної документації вимога законодавства України. Замовником встановлено вимоги, що відповідають його технічним потребам під час здійснення закупівлі електричної енергії, і вони сформовані із врахуванням вимог законодавства.
Статус вимоги:
Відхилено