• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Електрична енергія

Завершена

310 032.50 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 550.16 UAH
Період оскарження: 14.11.2023 16:03 - 08.12.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником

скарга

Номер: a99151c5c22842c0aa95c363fed84947
Ідентифікатор запиту: UA-2023-11-14-014311-a.a3
Назва: скарга
Скарга:
скарга на езаконні вимоги ТД Замовника
Дата розгляду скарги: 30.11.2023 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 21.11.2023 16:26
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 05.12.2023 13:37
Коментар замовника щодо усунення порушень: ЦПО для дітей та молоді ЖОР провідомляє, що згідно рішення Антимонопольного комітету України №19303-р/пк-пз від 30.11.2023 р., вносимо зміни до тендерної документації (електрична енергія та супутні послуги, зокрема послуги з постачання, послуги з передачі та розподілу електричної енергії - 09310000-5) на 2024 рік (протокол від 14.11.2023 №2).
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "СТАТУС ЕНЕРГО", Паньків Ярослав Андрійович 380982254677 statusenergo@ukr.net http://statusenergo.com.ua
Вимога
Відхилено

Наявність сертифікатів ISO

Номер: 3a171613d1bd4988958e0f7d0f7928f8
Ідентифікатор запиту: UA-2023-11-14-014311-a.c2
Назва: Наявність сертифікатів ISO
Вимога:
Доброго дня! Шановний Замовнику відповідно до п. 11 Додатку 3 до ТД: - «Сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданого на ім‘я учасника закупівлі, чинного на момент подачі тендерної пропозиції, або іншого сертифікату відповідності національному стандарту, що установлює вимоги та настанови щодо використання до системи енергетичного менеджменту та виданого на ім‘я учасника закупівлі та чинного на момент подачі тендерної пропозиції. Наданий документ повинен відповідати виду діяльності згідно Класифікатора виду економічної діяльності (КВЕД) з реалізації предмету закупівлі ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія, зокрема КВЕД 35.14 Торгівля електроенергією. - Сканований оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги», виданого на ім‘я учасника закупівлі, чинного на момент подачі тендерної пропозиції, або іншого сертифікату відповідності національному стандарту, що установлює вимоги до системи управління безпекою ланцюга постачання та виданого на ім‘я учасника закупівлі та чинного на момент подачі тендерної пропозиції. Наданий документ повинен відповідати виду діяльності згідно Класифікатора виду економічної діяльності (КВЕД) з реалізації предмету закупівлі ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія, зокрема КВЕД 35.14 Торгівля електроенергією. Вважаємо дані вимоги ТД неправомірними з огляду на наступне. Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, зокрема і Стандарти ISO 45001:2019 (або ДСТУ ОНSAS 18001:2010 або OHSAS 18001:2007), ISO 9001:2015 (або ДСТУ ISO 9001:2015), ISO 14001:2015 (або ДСТУ ІSO 14001:2015), ДСТУ ISO 28000:2008 (або ISO 28000:2007), ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 (або ISO/IEC 27001:2013). Усі ці стандарти стосуються безпосередньо менеджменту та бізнес-процесів, які в результаті опосередковано впливатимуть на якість продукції, захист довкілля та безпеку праці. Організація ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартами і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві. Вищезазначені сертифікати не мають ніякого відношення до даної закупівлі і ніяким чином не впливають, а ні на кваліфікаційні критерії предмету закупівлі, а також не дає Замовнику додаткову гарантію щодо постачання. Тому дана вимога є дискримінаційною. Процедура сертифікації підприємства на відповідність ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» та ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» не є швидкою та простою, тому що отримання сертифікатів ISO – це довготривалий процес, який потребує підготовки (близько 30 робочих днів і більше). Також в умовах тендерної документації зазначено, що сертифікати мають бути видані лише на учасника процедури закупівлі і відсутня можливість подання в складі тендерної пропозиції чинних сертифікатів ISO (ДСТУ), які видані на виробника товару. Тому вважаємо дану вимогу дискримінаційною. Таким чином, вимагаючи надання сертифікату ДСТУ ISO 50001:2020 і ДСТУ ISO 28000:2008, Замовник ставить в нерівне становище потенційних учасників процедури закупівлі, надаючи перевагу тим, які з певних причин мають такий сертифікат. Відповідно до скарги тендерної документації № UA-2022-08-12-008230-a, яку Антимонопольний комітет задовільнив, Замовник повинен внести зміни до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційну вимогу.
Пов'язані документи:

Документів не завантажено.

Вирішення: Доброго дня. Вважає за необхідне повідомити про наступне: Дана закупівля проводиться відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» №1178 від 12.10.2022 року (далі – Особливості). Відповідно до пункту 1 Особливостей, ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі” (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Згідно з пунктом 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. Частина 2 статті 22 Закону мітить невичерпний перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Відповідно до частини 3 статті 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.На нашу думку, жодна із вище вказаних вимог не містить ознак дискримінаційності, оскільки: Замовник має право включати до тендерної документації вимоги, що не заборонені чинним законодавством. Враховуючи відсутність нормативно-правової заборони на включення до тендерної документації вимог щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікатів про відповідність міжнародним стандартам у різних галузях, Замовником було прийнято рішення про включення таких вимог до тендерної документації. Окрім цього, правомірність такого рішення підтверджена також практикою Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема у рішеннях № 13161-р/пк-пз від 10.06.2021 року (щодо сертифікату ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування»), № 16218-р/пк-пзвід15.07.2021 року (щодо сертифікату ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги»), № 5362-р/пк-пз від 09.08.2022 року (щодо сертифікату ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання»), № 19485-р/пк-пз від 27.08.2021 (щодо сертифікатів у ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги») та ISO/ІЕС 27001:2015 "Інформаційні технології. Методи захисту. Системи менеджменту інформаційної безпеки. Вимоги").Зазначені вище нормативні документи (ДСТУ), є затвердженими діючими Державними стандартами України, а система сертифікації є загальнодоступною для будь-яких суб’єктів господарювання. Зважаючи на усе вище викладене, беручи до уваги той факт що предметом закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5-Електрична енергія (електрична енергія), що перебуває на межі дефіцитності, з метою забезпечення бодай мінімальної стабільності у постачанні електричної енергії, Замовником сформульовано базові вимоги до постачальника електричної енергії, які б забезпечили таку стабільність постачання. Отже, підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації (згідно з абзацом 3 пункту 54 Особливостей), адже остання складена у повній відповідності до вимог чинного законодавства, у тому числі у сфері публічних закупівель.
Статус вимоги: Відхилено
Вимога
Відхилено

Статус дефолт або переддефолт

Номер: cb011cdd267a4041974380dfe0bf56c4
Ідентифікатор запиту: UA-2023-11-14-014311-a.b1
Назва: Статус дефолт або переддефолт
Вимога:
Доброго дня! Шановний Замовнику відповідно до п.10 Додатку 3 до ТД: з метою підтвердження якісного, відповідального та добросовісного надання послуг, Учасник у складі тендерної пропозиції має надати наступні документи: - гарантійний лист (складений у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завірений печаткою (у разі її наявності)), про те, що він не знаходиться у статусі «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ДП «НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168. - гарантійний лист (складений у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завірений печаткою (у разі її наявності)), про те, що в період з 2019р. по 2023р. (включно) він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ДП «НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168. Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. НЕК "Укренерго" публікує інформацію щодо учасників ринку, яким надано статус преддефолтний/дефолтний на своєму веб-сайті згідно з п.п.1.9.2. "Правил ринку", затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307. Тобто, така інформація є публічною, знаходиться у відкритому доступі та Замовник має можливість ознайомитись, чи не перебуває та чи не перебував учасник в статусі "дефолтного" за посиланням https://ua.energy/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj/. Вважаємо вимогу про не набуття статусу «переддефолтного» дискримінаційною виходячи з наступного. "Правила ринку" затверджені Постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168. Відповідно до пункту 1.1.1 "Правил ринку". Правила визначають порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов'язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України. "Правилами ринку" передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з трьох подій або обставин, що передбачені пунктом 1.7.1 Правил. У випадку визнання за суб’єктом господарювання статусу "переддефолтний" та/або "дефолтний", про це офіційно повідомляється на вебсайті адміністратора розрахунків (НЕК "Укренерго"). Інформація про учасників ринку, що набули відповідного статусу, оновлюється щоденно. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу «переддефолтний». У разі тривалості статусу «переддефолтний» для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу «дефолтний» (п.1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі набуття статусу «переддефолтний». Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі «переддефолтний». Статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Помилковою вимогу про надання гарантійного листа щодо дефолтного та переддефолтного стану вважає й Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), який надав обов’язкові для розгляду рекомендації Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо вдосконалення вимог до учасників процедур закупівель електричної енергії від 05.03.2020 № 5-рк. Комітет зазначає, що при закупівлі електричної енергії замовники виписують до постачальників вимоги, яким можуть відповідати тільки найкрупніші гравці на ринку Однією із таких вимог Комітет визнає надання гарантійного листа про те, що потенційний постачальник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного" за період 2019-2023 року. Хоча насправді у випадку визнання такого статусу про це офіційно повідомляється на вебсайті Адміністратора розрахунків. Інформація там оновлюється щодня, тому перевірити відсутність в переліку учасника торгів на день закупівель можна без додаткової вимоги надати гарантійного листа. Комітет зазначає (пункти 45-48 наведених вище рекомендацій), що відповідно до пункту 1.7.2 "Правил ринку" Адміністратор розрахунків на період існування такого статусу, зокрема, публікує на офіційному веб-сайті Адміністратора розрахунків повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу. Отже, чинним нормативно-правовими актами, що діють у сфері енергетики, а саме - "Правилами ринку", передбачено обов’язок Адміністратора розрахунків публікувати на офіційному вебсайті інформацію щодо учасників, які набули статусу "Переддефолтний". Отже, Замовник може безперешкодно перевірити, чи не набув учасник відкритих торгів такого статусу за допомогою даних з відкритих джерел (офіційний веб-портал Адміністратора розрахунків), а отже, встановлення в Документації вимог щодо надання гарантійного листа про те, що Скаржник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного", може бути додатковим бар’єром для учасників відкритих торгів, а також давати необгрунтовані підстави для Замовника щодо недопуску Пропозиції певного учасника до оцінки. Комітет також підкреслює, що допуск до публічних торгів якомога більшої кількості учасників призведе до цінової конкуренції, а відтак і до здешевлення електроенергії для кінцевого споживача. Таким чином, гарантійний лист, що має надати учасник, абсолютно не гарантує Замовнику неможливість настання негативних наслідків під час виконання останнім договірних зобов’язань. Наявність статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного" в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2024 році, адже після ануляції відповідного статусу суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, вимога про надання вказаного гарантійного листа носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, протее, об’єктивно не має істотного значення для Замовника. Відповідно до скарги тендерної документації № UA-2022-08-12-008230-a, яку Антимонопольний комітет задовільнив, Замовник повинен внести зміни до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційну вимогу.
Пов'язані документи:

Документів не завантажено.

Вирішення: Шановний Учаснику, уважно розглянувши Ваше запитання, вважаємо за необхідне повідомити наступне: Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання. Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку. Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуг з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 2019р. по 2023р. (включно) Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання! Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Підсумовуючи вказане Замовник не має наміру вносити зміни в умови тендерної документації, що стосується виключення вимоги не набуття учасником статусу «дефолтного» або «переддефолтного» в період з 2019р. по 2023р. (включно), оскільки дана вимога не містить ознак дискримінацією учасника, а одним із показників якості надання послуг постачання Учасником закупівлі! Крім того Вами як учасником процедури не наведено доводів чому саме для Вас дана вимога тендерної документації є дискримінаційною в чому полягає дискримінація.
Статус вимоги: Відхилено