-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія ( код за ДК 021:2015 "09310000-5 Електрична енергія")
Закупівля здійснюється згідно постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) зі змінами.
Завершена
5 508 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 55 080.00 UAH
мін. крок: 1% або 55 080.00 UAH
Період оскарження:
27.10.2023 19:45 - 04.11.2023 00:00
Вимога
Відхилено
Щодо підтвердження країни походження товару
Номер:
6969e5d0dfa74733bf62a66240e8d9c7
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-10-27-013072-a.b1
Назва:
Щодо підтвердження країни походження товару
Вимога:
Замовником у змісті тендерної документації, зокрема в пункті 2 Розділу V. “Оцінка тендерної пропозиції” зазначено наступну вимогу до Учасників:
“Учасник у складі тендерної пропозиції має надати документ, який підтверджує, що запропонований товар не є товаром, що походить з Російської Федерації / Республіки Білорусь (Відповідно до статті 43 Митного кодексу України документами, які підтверджують країну походження товару є:
•сертифікат про походження товару;
•засвідчена декларація про походження товару;
•декларація про походження товару;
•сертифікат про регіональне найменування товару.
Додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару.)»
Звертаємо увагу Замовника, що електрична енергіє є специфічним за своїми властивостями товаром, і її виробництво, закупівля та продаж регулюється спеціально-галузевими нормативно-правовими актами, зокрема Законом України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон), Кодексом системи розподілу, Кодексом системи передачі, Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ) та іншими нормативно правовими актами.
Відповідно до положень вищевказаних нормативно правових актів, закупівля електричної енергії постачальниками, як учасниками ринку, з метою її роздрібного продажу кінцевому споживачу, здійснюється на окремих сегментах ринку в Об’єднаній енергетичній системі України (далі – ОЕС України). Зокрема до таких сегментів ринку відносяться ринок «На добу наперед» (РДН) та внутрішньодобовий ринок (ВДР).
Закупівля електричної енергії на вказаних сегментах ринку здійснюється постачальниками за укладеними з Оператором ринку договорами про участь у ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку, а також договорів про купівлю-продаж електричної енергії на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку, якими не передбачено надання Постачальнику будь-яких з документів зазначених у Вашій вимозі до учасників, щодо підтвердження країни походження товару.
Крім того слід зазначити, що з лютого 2022р. енергосистема України від’єднано від енергосистем РФ та РБ, а тому постачання виробленої в зазначених країнах електричної енергії є неможливим на території України.
З оглядцу на те що жодним нормативно правовим актом не передбачено надання запитуваних вами документів на електричну енергію, як товар ми як Постачальник та потенційний Учасник закупівлі вважаємо дану вимогу дискримінаційною.
Підсумовуючи вказане, вимагаємо прибрати з умов тендерної документації дискримінаційну вимогу та як альтернативу пропонуємо замінити її на вимогу надання підтвердження країни походження товару у вигляді довідки довільної форми.
Пов'язані документи:
Замовник
- Протокол № 23.pdf 01.11.2023 15:11
Дата подачі:
31.10.2023 11:23
Вирішення:
Відповідно до абзацу 2 пункту 54 Особливостей фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.
Надання роз’яснень щодо тендерної документації та внесення змін до неї здійснюється замовником відповідно до цього пункту.
Замовник повинен протягом трьох днів з дати їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення шляхом оприлюднення його в електронній системі закупівель.
Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме в оголошенні про проведення відкритих торгів, таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Так, 31.10.2023 о 11 год 23 хв. в електронній системі закупівель оприлюднена вимога без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника, з вимогою, а саме:
«Щодо підтвердження країни походження товару
Замовником у змісті тендерної документації, зокрема в пункті 2 Розділу V. “Оцінка тендерної пропозиції” зазначено наступну вимогу до Учасників: “Учасник у складі тендерної пропозиції має надати документ, який підтверджує, що запропонований товар не є товаром, що походить з Російської Федерації / Республіки Білорусь (Відповідно до статті 43 Митного кодексу України документами, які підтверджують країну походження товару є: •сертифікат про походження товару; •засвідчена декларація про походження товару; •декларація про походження товару; •сертифікат про регіональне найменування товару. Додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару.)» Звертаємо увагу Замовника, що електрична енергіє є специфічним за своїми властивостями товаром, і її виробництво, закупівля та продаж регулюється спеціально-галузевими нормативно-правовими актами, зокрема Законом України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон), Кодексом системи розподілу, Кодексом системи передачі, Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ) та іншими нормативно правовими актами. Відповідно до положень вищевказаних нормативно правових актів, закупівля електричної енергії постачальниками, як учасниками ринку, з метою її роздрібного продажу кінцевому споживачу, здійснюється на окремих сегментах ринку в Об’єднаній енергетичній системі України (далі – ОЕС України). Зокрема до таких сегментів ринку відносяться ринок «На добу наперед» (РДН) та внутрішньодобовий ринок (ВДР). Закупівля електричної енергії на вказаних сегментах ринку здійснюється постачальниками за укладеними з Оператором ринку договорами про участь у ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку, а також договорів про купівлю-продаж електричної енергії на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку, якими не передбачено надання Постачальнику будь-яких з документів зазначених у Вашій вимозі до учасників, щодо підтвердження країни походження товару. Крім того слід зазначити, що з лютого 2022р. енергосистема України від’єднано від енергосистем РФ та РБ, а тому постачання виробленої в зазначених країнах електричної енергії є неможливим на території України. З оглядцу на те що жодним нормативно правовим актом не передбачено надання запитуваних вами документів на електричну енергію, як товар ми як Постачальник та потенційний Учасник закупівлі вважаємо дану вимогу дискримінаційною. Підсумовуючи вказане, вимагаємо прибрати з умов тендерної документації дискримінаційну вимогу та як альтернативу пропонуємо замінити її на вимогу надання підтвердження країни походження товару у вигляді довідки довільної форми.»
Враховуючи, що вимога оприлюднена в електронній системі закупівель не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції, вказана вимога прийнята до розгляду.
На виконання пункту 54 Особливостей надається наступна відповідь:
Відповідь
«Шановний учаснику!
На Вашу вимогу повідомляємо наступне: Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням цих особливостей. Водночас стаття 22 Закону не містить вимог щодо надання від учасників документів про походження товару.
Однак в пункті 2 Постанови Кабінету міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» зі змінами зазначено, що
замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою;
Також відповідно до пп 1 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію якщо учасник процедури закупівлі:
є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176);
Окрім цього, постановою Кабінету Міністрів України від 09.04.2022 № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» визначено - заборонити ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації. Товари, переміщення яких територією Російської Федерації здійснено транзитом, та товари, ввезені з Російської Федерації, у тому числі товари походженням з третіх країн, можуть бути поміщені в митний режим імпорту, якщо їх ввезення в Україну здійснено до 24.04.2022 включно.
Також Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» забороняє на період тимчасової окупації переміщення товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та / або з іншої території України на тимчасово окуповану територію усіма видами транспорту, в тому числі автомобільним, залізничним, повітряним та трубопровідним транспортом, а також лініями електропередач та гідротехнічними спорудами, за винятком випадків, передбачених частинами третьою та четвертою статті 131.
Переміщення товарів, маркування (етикетування) яких свідчить про вироблення таких товарів на тимчасово окупованій території, забороняється, крім речей, які віднесені до особистих речей, що переміщуються у ручній поклажі та / або супроводжуваному багажі відповідно до частин 3 та 4 статті 131.
Також відповідно до пункту 8 статті 67 «Ринок "на добу наперед" та внутрішньодобовий ринок» Закону України «Про ринок електричної енергії»
«8. Забороняється продаж та/або постачання електричної енергії, імпортованої з Російської Федерації, за двосторонніми договорами та на внутрішньодобовому ринку.»
З метою уникнення надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України Кабінет Міністрів України має право скасовувати заборону, встановлену абзацом першим цієї частини, визначивши термін поновлення дії такої заборони.»
З огляду на викладене, замовникам слід обов’язково в тендерній документації вимагати від учасників документи про походження товару, оскільки існує низка нормативних-правових актів, які забороняють придбавати товари походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь та тимчасово окупованих територій.
Так, документи про походження товару замовники можуть вимагати у відповідності до частини 3 статті 22 Закону - тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до статті 43 Митного кодексу України документами, які підтверджують країну походження товару є:
• сертифікат про походження товару;
• засвідчена декларація про походження товару;
• декларація про походження товару;
• сертифікат про регіональне найменування товару.
Додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару.
Отож, вище наведені документи можуть слугувати підтвердженням інформації про країну походження товару, відповідно замовники можуть вимагати зазначені документи в тендерній документації.
Враховуючи те, що електрична енергія є специфічним за своїми властивостями товаром, і її виробництво, закупівля та продаж регулюється спеціально-галузевими нормативно-правовими актами, зокрема Законом України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон), Кодексом системи розподілу, Кодексом системи передачі, Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ) та іншими нормативно правовими актами, замовником у додатку 4 до тендерної документації вимагається «Документ, що підтверджує країну походження товару або інші матеріали (відомості), що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару.
Тобто замовник у тендерній документації та у своїх вимогах не обмежує Учасника надавати інші відомості, що підтверджують країну походження товару (у тому числі довідку у довільній формі).
Таким чином вимога учасника щодо внесення змін до тендерної документації немає жодних підстав.
Статус вимоги:
Відхилено