• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Шкільний автобус

Торги відмінено

2 950 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 14 750.00 UAH
Період оскарження: 16.10.2023 15:47 - 05.11.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником

СКАРГА ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

Номер: 8f39346d9d144f38b24a0e3b473a42ec
Ідентифікатор запиту: UA-2023-10-16-011694-a.c1
Назва: СКАРГА ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Скарга:
Приватне акціонерне товариство «Житомир-АВТО» (далі – ПРАТ «Житомир-АВТО» або учасник) є офіційним Дилером товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп» (далі – ТОВ «Юніверсал Моторз Груп»), який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод». ПРАТ «Житомир-АВТО» планує брати участь у тендері, оголошеному Відділом освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Білоцерківської сільської ради Миргородського району Полтавської області (далі – Замовник) на закупівлю Шкільного автобусу (ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 34120000-4 - Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб) (ДК 021:2015: 34121100-2 - Громадські автобуси), ідентифікатор закупівлі UA-2023-10-16-011694-a. При цьому замовником в тендерній документації встановлено вимоги, що не дозволяють ПРАТ «Житомир-АВТО» подати тендерну пропозицію. Такі вимоги є дискримінаційними та обмежують можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів відчизняного виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що планує постачати ПРАТ «Житомир-АВТО». Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель та вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме: Обґрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи Відповідно до вимог Додатку № 5 Тендерної документації (ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ (ТЕХНІЧНЕ ЗАВДАННЯ) учасник повинен запропонувати шкільний автобус з наступними характеристиками, зокрема: - Кількість та особливості конструкції дверей: автобус повинний бути оснащений по правому борту – одними службовими одностулкові дверима з пневматичним приводом виносними та одними запасними одностулковими дверима на петлях з ручним відкриванням, по лівому борту – одні двері водія, одностулкові на петлях, з ручним відкриванням. (стор. 45 Тендерної документації); - Інші вимоги до предмета закупівлі: автобус повинен бути обладнаний кондиціонером робочого місця водія (стор. 46 Тендерної документації). При цьому, замовник зазначає, що шкільний автобус має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування) – арк. 44 Тендерної документації. Відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів. ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус. При цьому ДСТУ 7013:2009 не містить жодних вимог щодо оснащення системою кондиціювання повітря та обов’язкової наявності пневматичних виносних службових дверей такого автобуса у разі дотримання виробником усіх інших вимог, встановлених у ДСТУ 7013:2009. Зазначений стандарт визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Щодо дискримінаційних вимог замовника стосовно оснащення автобуса по правому борту одними виносними службовими одностулковими дверима з пневматичним приводом та обладнання кондиціонером робочого місця водія ПРАТ «Житомир-АВТО» має намір запропонувати замовнику шкільний автобус виробництва ПРАТ «ЗАЗ» версії А08А2В-10, який має двоє одностулкових дверей; одна службова пневматична (невиносна), розташована з правого боку в базі, та одна аварійна механічна (невиносна) в задньому звисі автобуса. Для всіх версій автобусів версії А8 двері водія одностулкові, механічні, одні, на петлях, розташовані з лівого боку автобуса, що підтверджується технічними умовами заводу-виробника (ПРАТ «ЗАЗ») ТУ У 29.1-25480917-247:2018 (арк. 8-9). Автобуси можуть бути додатково обладнанні системою кондиціонування повітря (арк. 10). Але згідно Технічних умов та вимог ДСТУ 7013:2009 це не є обов’язковою вимогою. Таким чином, зазначений автобус повністю відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 і має сертифікати типу та відповідності. При виробництві цих автобусів застосовані новітні технології, що дозволяють його безпечну експлуатацію. Водночас відсутність кондиціонеру робочого місця водія та саме пневматичних виносних службових дверей в автобусі, що ми пропонуємо, умови яких встановлені замовником у тендерній документації, жодним чином не впливає на виконання основних функцій шкільних автобусів – якісного та безпечного перевезення школярів, що є метою реалізації закупівлі. Таким чином, встановлені замовником обмеження щодо кондиціонеру робочого місця водія та пневматичних виносних службових дверей є дискримінаційними вимогами, що дозволяють брати участь у закупівлі обмеженому колу виробників. Отже, вимоги замовника обмежують наші можливості брати участь у закупівлі та є дискримінаційними по відношенню до виробників система кондиціонування та двері шкільних автобусів яких не відповідають встановленим замовником. Встановлені замовником наявність кондиціонеру та вимоги до дверей є його особистою вимогою, що не передбачена чинним законодавством, та встановлення яких в тендерній документації обмежує можливість участі в закупівлі постачальників, що можуть запропонувати якісні автобуси, розроблені відповідно до новітніх технологій та із значно нижчою ціною. За цих умов замовником порушуються основні принципи закупівель, зокрема принципи добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії, ефективності та пропорційності, недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Крім того, Антимонопольним комітетом України було проведено дослідження ринку шкільних автобусів та 01.06.2021 на офіційному сайті було розміщено рекомендації дотримуватися національних стандартів під час їх закупівель ( https://amcu.gov.ua/news/1 ). Комітет з’ясував, що єдиним нормативним документом, який регулює параметри автобусів, призначених для перевезення школярів є національний стандарт України ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги». З огляду на цю позицію було задоволено скаргу у закупівлі UA-2021-04-06-001364-с. В той же час, замовник сам зазначає у Додатку 5 до тендерної документації (ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ (ТЕХНІЧНЕ ЗАВДАННЯ) що шкільний автобус, який є предметом закупівлі має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів». Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі – автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів. ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус. У інформації оприлюдненій Антимонопольним комітетом України зазначено, що «замовники встановлювали у технічних специфікаціях до предмета закупівлі додаткові вимоги, не передбачені цим документом. Приміром, серед таких параметрів були «Висота», «Об’єм двигуна», «Тип дверей», «Тип кузова», «Кількість кнопок для вмикання звукової сигналізації» автобуса тощо. Зауважимо, що саме ці параметри відрізняли з-поміж інших певні марки шкільних автобусів, що реалізувались на території України. Таким чином окремим виробникам шкільних автобусів надавалися конкурентні переваги. Технічні вимоги яким повинен відповідати шкільний автобус встановлено ДСТУ 7013:2009. Порядок затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затверджено наказом Міністерства інфраструктури України від 17 серпня 2012 року № 521 "Про затвердження Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2012 року за № 1586/21898 (зі змінами). Зазначені нормативні документи не містять жодних обмежень щодо системи кондиціонування та типу дверей шкільного автобуса. ДСТУ 7013:2009 визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Таким чином, вимоги тендерної документації, встановлені особисто замовником не у відповідності до вимог законодавства у цій сфері, не дозволяють ПРАТ «Житомир-АВТО» запропонувати шкільний автобус, що повністю відповідає законодавчим вимогам. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації в частині оснащення автобуса по правому борту одними виносними службовими одностулковими дверима з пневматичним приводом та обладнання кондиціонером робочого місця водія, у відповідності до вимог ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги». В доповнення всього вищезазначеного, просимо звернути увагу, що у справі № 640/9921/19, що розглядалась у тому числі Верховним судом України, за позовом на рішення Антимонопольного комітету України (номер у системі закупівель UA-2019-04-05-000260-а.с2) стосовно дискримінаційних вимог аналогічним тим, що ми оскаржуємо, судом було визнано, що не вбачається наявності обґрунтованих у замовника підстав для визначення у тендерній документації таких характеристик товару. При цьому, суд постановив, що відсутня будь-яка правова норма, у відповідності до якої, наявність двох учасників які відповідають критеріям тендерної документації, автоматично вказує на відсутність дискримінації інших виробників, які виробляють таку ж саму продукцію. Також просимо звернути увагу, що Постійно діюча адміністративна Колегія АМК України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, розглянувши скарги по аналогічним закупівлям UA-2022-06-24-001097-a (рішення № 5104-р/пк-пз від 14.07.2022 року), UA-2023-05-08-002584-a.a1 (рішення № 7000-р/пк-пз від 22.05.2023), UA-2023-04-13-001063-a.c1 (рішення № 5506 -р/пк-пз від 26.04.2023р.), UA-2022-09-27-009177-a.a1 (рішення № 6313-р/пк-пз від 18.10.2022р.), зобов’язала замовників внести зміни до тендерної документації щодо порушень, викладених у скарзі. Особисті вимоги замовника до параметрів шкільного автобусу ні в якому разі не повинні суперечити чинному законодавству України, а відповідати йому. Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. Виходячи з вищевикладеного та керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником у тендерній документації, з метою відновлення порушених прав та законних інтересів ПРАТ «Житомир-АВТО» та дотримання норм Закону України «Про публічні закупівлі» - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, забезпечення рівних умов участі у процедурі закупівлі учасників, а також керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», ПРОШУ: з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником: 1. Прийняти дану скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Замовника – Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Білоцерківської сільської ради Миргородського району Полтавської області – внести зміни до тендерної документації з метою виключення дискримінаційних умов, описаних у мотивувальній частині скарги. Додатки: 1. Тендерна документація на закупівлю автобуса, що розміщена в електронній системі закупівель, з вільним доступом; 2. ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів»; 3. Сертифікат КТЗ; 4. Технічні умови ТУ У 29.1-25480917-247:2018, затверджені ПРАТ «ЗАЗ» Генеральний директор Олег Деркач
Дата розгляду скарги: 31.10.2023 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 23.10.2023 12:59
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 03.11.2023 10:13
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відділ освіти молоді та спорту виконавчого комітету Білоцерківської сільської ради повідомляє, що на виконання Рішення №17435-р/пк-пз від 31.10.2023 комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель до тендерної документації щодо закупівлі: Шкільний автобус (ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 34120000-4 - Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб), ідентифікатор закупівлі: UA-2023-10-16-011694-a. внесені змін. Перелік змін від 24.10.2023 року та від 03.11.2023 року та тендерна документація із змінами оприлюднені. Також продовжений термін подачі пропозицій до 08.11.2023 року до 00:00 год.
Автор: ПРАТ "ЖИТОМИР-АВТО", Олег Деркач +380675500895 o.derkach@zavto.com