• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5 - Електрична енергія)

Завершена

960 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 9 600.00 UAH
Період оскарження: 06.10.2023 17:37 - 14.10.2023 00:00
Скарга
Залишено без розгляду

дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 92a0cf8e28394ba5a578416c5b1e0e04
Ідентифікатор запиту: UA-2023-10-06-012610-a.a3
Назва: дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Замовником по закупівлі UA-2023-10-06-012610-a (вид – відкриті торги з особливостями), Колочавською сільською радою, (далі – Замовник) в Електронній системі закупівель опубліковано тендерну документацію (далі – Документація або ТД) щодо закупівлі товару – електрична енергія. Умови Документації містять дискримінаційні умови. Тобто, такі умови є незаконними, оскільки порушують ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», пунктом 4 ч. 1 та ч. 4 якої в становлено принцип недискримінації учасників та рівне ставлення до них. Обгрунтування наводиться в скарзі, що додається у виді електронного документу. Також додаютья файли у форматі .pdf в обгрунтування порушень прав та охорогюваних законом інтересів скаржника.
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 17.10.2023 16:39
Автор: ТОВ "ЗАКАРПАТЕНЕ­РГОПОСТАЧ", Василь Маняк +380731999233 zakarpatenergopostach@gmail.com
Вимога
Вирішена

Порушення в Тендерній документації

Номер: 9092a4e1aacd4a8db549e3f5349a0290
Ідентифікатор запиту: UA-2023-10-06-012610-a.b2
Назва: Порушення в Тендерній документації
Вимога:
1) Умовами останнього абзацу пункту 6 розділу ІНСТРУКЦІЯ З ПІДГОТОВКИ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ Теднерної документації визначено, що: "Під час здійснення цієї закупівлі стосовно технічних, якісних характеристик предмета закупівлі передбачається необхідність застосування заходів із захисту довкілля, в тому числі під час виконання договору про закупівлю учасник зобов’язується дотримуватись передбачених чинним законодавством вимог щодо застосування заходів із захисту довкілля, на підтвердження чого він повинен надати гарантійний лист та документи чинного екологічного аудиту, що стосуються діяльності учасника". Тобто, замовником визначено в тендерній документації (далі - ТД), що необхідність застосування заходів із захисту довкілля передбачається щодо технічних, якісних характеристик предмета закупівлі, а не до діяльності учасника (постачальника електричної енергії). Згідно зі ст. 1 Закону України "Про екологічний аудит", екологічний аудит - це документально оформлений системний незалежний процес оцінювання об'єкта екологічного аудиту, що включає збирання і об'єктивне оцінювання доказів для встановлення відповідності визначених видів діяльності, заходів, умов, системи екологічного управління та інформації з цих питань вимогам законодавства України про охорону навколишнього природного середовища та іншим критеріям екологічного аудиту. Тобто, екологічний аудит передбачає оцінювання саме діяльності учасника (постачальника електроенергії) у разі його проведення. Таким чином, встановлена необхідність додержуватися вимог природоохоронного законодавства щодо предмета закупівлі не пов'язана з діяльністю постачальника електроенергії. Так, згідно з п. 68 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії", постачання електричної енергії - продаж, включаючи перепродаж, електричної енергії. Згідно з п. 78 ч. 1 ст. 1 вказаного Закону, розподіл електричної енергії (далі - розподіл) - транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії. Згідно з п. 56 ч. ст. 1 вказаного Закону, оператор системи розподілу - юридична особа, відповідальна за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності. Таким чином, діяльність з постачання електроенергії не є діяльністю з її розподілу, який передбачає вплив на навколишнє середовище. З жодного нормативно-правового акту України не слідує дотичність, причетність та відповідальність постачальника електроенергії за дотримання вимог охорони навколишнього природнього середовища щодо характеристик електроенергії як фізичного об'єкту. Натомість дотримання вимог природоохоронного законодавства наведеними приписами Закону України "Про ринок електричної енергії" пррямо покладено на оператора системи розподілу, тобто учасника ринку мережами якого електрична енергія транспортується до внутрішніх мереж замовника. Щодо Замовника цієї закупівлі таким підприємством є ПрАТ "Закарпаттяобленерго". Відтак, вимога здійснення екологічного аудиту щодо постачальника не стосується технічних та якісних характеристик предмету закупівлі, а тому її встановлення щодо діяльності постачальника електроенергії є прямою дискримінаційною ознакою та умовою тендерної локументації. Вимагаємо виключити дану умову з тендерної документації. 2) Умови пунктів 5, 8 розділу "Інша інформація (для УЧАСНИКІВ - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців)" Додатку №1 до ТД - є дискримінаційними, оскільки встановлюють до предмета закупівлі вимоги, що не можуть бути встановлені згідно діючими особливостями закупівель на час дії правового режиму воєнного стану. Такими є наступні дискримінаційні вимоги до учасників надати: - Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ISO 50001 «Система енергетичного менеджменту», або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції, із метою підтвердження того, що Учасник відповідає новітнім вимогам у сфері енергетичного менеджменту. Належність процедури отримання такого сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до міжнародних стандартів згідно критеріїв та компетенції 17021, також цей сертифікат повинен містити реквізити для можливість перевірити в загальному публічному доступі його дійсність на момент проведення закупівлі - Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» видані органом з сертифікації діяльність якого відповідає ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1:2017 з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції, із метою підтвердження того, що Учасник у свої діяльності відповідає вимога законодавства України у сфері боротьби із корупцією та відповідним міжнародним стандартам. Належність процедури отримання такого сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до міжнародних стандартів згідно критеріїв та компетенції 17021, також цей сертифікат повинен містити реквізити для можливість перевірити в загальному публічному доступі його дійсність на момент проведення закупівлі Так, згідно з п. 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Пунктом 29 Особливостей встановлено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі згідно ТД є електрична енергія (є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія), вимоги щодо якої визначено Національним стандартом ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)» (далі – ДСТУ EN 50160:2014). Вказаним ДСТУ EN 50160:2014 не передбачено вимог, включених Замовником до ТД. Тому, пропонуємо Вам до оскарження умов ТД, виключити вказані вимоги з ТД. 3) Встановлена в Додатку №1 до ТД вимога для учасників: "надати гарантійний лист про те, що протягом поточного та 2019, (2020,2021,2022) року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168, і також повинен підтвердити, що до нього така інформація не надсилалась операторами системи розподілу за визначені вище періоди" - є дискримінаційною щодо учасників, які здійснюють діяльність на ринку з 2023 року. А відтак, така вимога суперечить ч. 4 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", якою визначено, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Тому пропонуємо Вам внести зміни до ТД, якими або виключити дану дискримінаційну вимогу з ТД, або внести до неї зміни, зазначивши, що така вимога не може стосуватися учасників, які не здійснювали діяльність в 2019-2022 р.р. 4) Так само дискримінаційною, а отже невідповідною ч. 4 ст. 5 вказаного Закону є вимога, пункту 2 розділу "Документи, які надають учасники для підтвердження кваліфікаційних критеріїв визначених у статті 16 Закону “Про публічні закупівлі”(пункт 3 частини 2)" Додатку №1 до ТД, а саме: надати копії аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) протягом періоду 2019-2022 років. Тому пропонуємо Вам внести зміни до ТД, якими або виключити дану дискримінаційну вимогу з ТД, або внести до неї зміни, зазначивши, що така вимога не може стосуватися учасників, які не здійснювали діяльність в 2019-2022 р.р. 5) Вимога до учасників мати "Положення про власний структурний підрозділ учасника, яке затверджено у встановленому законодавством порядку, та яке згідно вимог ст. 64 Господарського Кодексу України, підтверджує створення Учасником такого власного структурного підрозділу, який за визначеними у цьому положенні функціями забезпечує дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів." (Додаток №1 до ТД) є дискримінгаціною оскільки створення такого відокремленого підрозділу не передбаченне законодавством Тому пропонуємо Вам внести зміни до ТД, якими або виключити дану дискримінаційну вимогу з ТД. 6) дискримінаційною є вимога, передбачена у Додатку 2 "ВИМОГИ ПРО ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ" до Тендерної документації, згідно якої: "Крім того, Учасник надає інформацію щодо дотримання загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання за формою 12-НКРЕКП-постачанння (квартальна) «Звіт щодо показників комерційної якості надання послуг з постачання електричної енергії», затвердженою Постановою НКРЕКП «Про затвердження форм звітності щодо показників якості електропостачання та інструкцій щодо їх заповнення» № 374 від 12.06.2018 року за 2022 рік". Дана вимога дискримінує учасників, що працюють на ринку електроенергетики з моменту, з якого надання звітності за 2022 р. не було передбачено. А тому суперечить ч. 4 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", якою визначено, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Крім цього, така вимога не може бути встановлена до предмету закупівлі, оскільки не передбачена ДСТУ EN 50160:2014, а отже суперечить п. 29 Особливостей. Тому вимагаємо внести зміни до ТД, якими виключити дану дискримінаційну вимогу з ТД або викласти її таким чином, щоби вона не стосувалася учасників ринку, які працюють з 2023 р. А тому, для уникнення оскарження закупівлі учасниками, в т.ч. після оголошення результатів закупівлі, пропонуємо замвонику усунути порушення, наявні в ТД. Також просимо врахувати, що вимога підлягає розгляду і вирішенню в строк 3 дні з моменту публікації (п. 54 Особливостей), а порушення цього строку є адміністративним правопорушенням, передбаченим ч. 1 ст. 164-14 КУпАП..
Пов'язані документи: Учасник
Вирішення: Доброго дня Шановний потенційний Учасник, звертаємо увагу, що замовник може визначати необхідний перелік документів для відповідної закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», можливості отримати зазначений сертифікат або аналогічний із цього питання в добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу та підтвердити можливість надання послуг постачання електричної енергії на належному рівні. Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в тендерних реаліях найчастіше використовуються ISO 9001,ISO 14000,ISO 18001,ISO 27000, ISO 37001:2018, ISO 50001 та інші. Для підтвердження якості процесу надання послуг/виконання технічного завдання закупівлі необхідно отримати сертифікат, згідно вимог закупівлі. Учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Замовників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів, як приклад, залучити до участі субпідрядників із досвідом надання послуг такого рівня чи таких обсягів на ринку електричної енергії. На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині. Це рішення прийнято відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», а також практики АМКУ (Рішення Колегії № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021). Звертаємо Вашу увагу, що вимоги закупівлі стосуються всіх Учасників, які мають намір прийняти участь у даній закупівлі. Також необхідно зазначити, що компанії постачальники в Україні здатні забезпечити вказані вимоги, чим підтвердять можливість виконання договору постачання електричної енергії тож вищезазначені вимоги не є дискримінаційними, і можуть бути виконані на стадії підготовки пропозиції учасниками." Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням особливостей. Відповідно до статті 22 Закону Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Підпунктом 1.2 розділу «Документи, які надають учасники для підтвердження кваліфікаційних критеріїв визначених у статті 16 Закону “Про публічні закупівлі”(пункт 3 частини 2)» передбачено «Договір(и) з додатком(ами) та додатковими угодами до них), на який(і) є посилання у довідці, що вимагається відповідно до вимог пп. 2.1. Розділу І цього Додатку. Копії договору (договорів), якими підтверджується укладання і виконання Учасником аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) протягом періоду 2019-2022 років. Інформація надається виключно по договору (договорах), який (які) виконано Учасником у повному обсязі або який (які) виконується (виконуються) Учасником на момент проведення цієї процедури закупівлі за умови відсутності у контрагента Учасника зауважень до Учасника по такому договору (договорах), що має бути підтверджено відповідним листом контрагента Учасника. Належним підтвердженням досвіду виконання Учасником аналогічного за предметом закупівлі договору є підтвердження виконання договору про постачання електричної енергії споживачу (згідно Додатку 5 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312) в обсязі не менше 50% обсягу, що є предметом даної процедури закупівлі та підписаний(і) обома сторонами акт(и) приймання-передачі електричної енергії на загальний обсяг поставки, вказаний у довідці, що вимагається відповідно до пп. 1.1. Розділу І цього Додатку.» Метою екологічного аудиту є перевірка дотримання законодавства про охорону НПС Навколишнього природного середовища. Екологічний аудит в Україні проводиться відповідно до Закону України "Про екологічний аудит" з метою забезпечення додержання законодавства про охорону навколишнього природного середовища в процесі господарської та іншої діяльності. Кінцевою метою екологічного аудиту є визначення відповідності сучасної екологічної ситуації екологічним стандартам, які б забезпечували оптимальний стан довкілля та безпеку життєдіяльності людини. Вимоги ТД відповідають ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про ринок електричної енергії» На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині. Статус дефолтного присвоюється у випадку, якщо постачальник не може виконати свої обов'язки на ринку електроенергетики, а саме – не купує і не постачає споживачеві електроенергію. При набутті статусу дефолтного такий постачальник не може здійснювати постачання електроенергії споживачу. Згідно із Правилами ринку електричної енергії та ЗУ «Про ринок електричної енергії» ми зацікавлені отримати надійного постачальника електроенергії, тому вимога для учасників: "надати гарантійний лист про те, що протягом поточного та 2019, (2020,2021,2022) року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168, і також повинен підтвердити, що до нього така інформація не надсилалась операторами системи розподілу за визначені вище періоди". Якщо ваше підприємство створено пізніше 2019 року, просимо підтвердити вищевказану вимогу з моменту створення вашого підприємства. Додатково інформуємо, що відповідні зміни внесено до Тендерної документації з додатками.
Статус вимоги: Задоволено
Вимога
Відхилено

Рахунок

Номер: 505456e9bff343dfb8ea1260664b6cf9
Ідентифікатор запиту: UA-2023-10-06-012610-a.a1
Назва: Рахунок
Вимога:
Шановний замовнику, в п4 Комерційної пропозиції . Рахунок за фактично спожиту електричну енергію надається Споживачу до 05 числа місяця, наступного за розрахунковим. Відповідно до п 6.9. ПОСТАНОВИ від 28.12.2018 № 2118 ОСТ та постачальники до 16.00 8 числа М+1 ОСР/НЕК та електропостачальники узгоджують фактичні сумарні обсяги купівлі електричної енергії електропостачальником у М. Отже даний пункт не можливо виконати. пропонуємо даний пункт викласти в такій редакції "До 10-го числа місяця, наступного за розрахунковим, надати Споживачу оригінали рахунків, Актів приймання-передачі електричної енергії за розрахунковий місяць." Дякуємо
Пов'язані документи:

Документів не завантажено.

Вирішення: Доброго дня, Шановний потенційний Учасник. На Вашу вимогу повідомляємо, що відповідно до п. 6.9. ПОСТАНОВИ від 28.12.2018 № 2118 «До 16.00 8 числа М+1 ОСР/НЕК та електропостачальники узгоджують фактичні сумарні обсяги купівлі електричної енергії електропостачальником у М.», відтак запропоновані зміни "До 10-го числа місяця, наступного за розрахунковим, надати Споживачу оригінали рахунків, Актів приймання-передачі електричної енергії за розрахунковий місяць." не підлягають задоволенню.
Статус вимоги: Відхилено