-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
"Капітальний ремонт існуючої мережі водопроводу в с. Зарічани Житомирського району Житомирської області"
Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції - українська.
Торги не відбулися
2 554 216.80
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 12 800.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 12 800.00 UAH
Період оскарження:
28.09.2023 16:45 - 13.10.2023 00:00
Вимога
Відхилено
Вимога про усунення дискримінаційних пунктів в тендерній документації
Номер:
1cbb20935dfd4b2f9970b01e903499c4
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-09-28-011726-a.b1
Назва:
Вимога про усунення дискримінаційних пунктів в тендерній документації
Вимога:
Шановний Замовнику! Ми, як потенційний Учасник маємо багаторічний досвід у виконані робіт, які є аналогічними предмету закупівлі на ринку України, та маємо намір прийняти участь у зазначених торгах. Разом з тим, ознайомившись з вимогами тендерної документації нами було встановлено, що положення документації містять дискримінаційний характер, що порушує наші права та законні інтереси, як потенційного учасника процедури закупівлі та в подальшому може призвести до відхилення нашої тендерної пропозиції.
Обґрунтування незаконності Тендерної документації, внаслідок наявності у ній дискримінаційних вимог, що є порушенням законодавства у сфері публічних закупівель
. 1. Про надання акту про відвідування будівельного майданчика виконання будівельних робіт по предмету закупівлі, складений у довільній формі, письмовою відміткою представника замовника та учасника процедури закупівлі.
Дана вимога є дискримінаційною для нас, оскільки Замовник на власний розсуд та не залежно від Учасника може не підписати даний Документ, що підтверджує здійснення учасником відвідування об’єкта.
Крім того, Замовник бажає завчасно знати про потенційних учасників тендеру та можливість корупційного зловживання (маніпуляції) з боку Замовника до Учасника. Замовник може вирішувати підписувати чи не підписувати даний документ у необхідні терміни, а саме до завершення терміну подання тендерних пропозицій).
Це суперечить меті Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон) та принципам проведення закупівель, зокрема, що інформація про учасників відкритих торгів розкривається лише після аукціону.
Наголошуємо! Порядок звернення до Замовника стосовно роз’яснень щодо тендерної документації процедури відкритих торгів, визначено у статті 24 Закону. Так, Закон зокрема визначає, що усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника процедури відкритих торгів. Звернутися до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру є можливим виключно через електронну систему закупівель.
Є очевидним, що вимога підписання документу, що підтверджує здійснення учасником огляду/обстеження/відвідування об’єкта щодо підтвердження виїзду учасника на місце проведення робіт, за закупівлею, для обстеження об’єкту, на якому мають бути виконані роботи, за підписом представника Замовника, дозволяє встановити особу учасника та є такою, що порушує положення даної статті.
Дана вимога є дискримінаційною та такою, що порушує принципи та норми Закону, адже відвідування об'єкту потенційним учасником та підписання уповноваженою особою замовника документа, що підтверджує здійснення учасником огляду об’єкта до подання пропозиції та проведення аукціону, прямо порушує норми чинного законодавства у сфері публічних закупівель, адже Замовник та потенційні учасники (без ідентифікації особи) мають право на електронне спілкування (роз'яснення) лише на веб-порталі Уповноваженого органу, а не при особистій зустрічі, зі складанням вищевказаного документа.
Звертаємо увагу, що Замовник навмисно встановлює дискримінаційну вимогу в тендерній документації, тим самим елементарно не підписуючи учаснику документ, що підтверджує здійснення учасником обстеження об’єкта, ставлячи таким чином потенційних учасників у залежність під свою волю, оскільки саме він вирішує чи підписувати документ, що підтверджує здійснення учасником відвідування об’єкта.
Дії Замовника щодо ініціювання, а тим більше проведення переговорів з потенційними учасниками щодо відвідування об'єкта та підписання за результатами зустрічі відповідного документа до моменту розкриття їх тендерних пропозицій – є неправомірними, оскільки здійснюють вплив на кількість учасників та їх склад.
Встановлення Замовником вимоги, щодо надання учасником у складі пропозиції відповідного документа за підписом представника Замовника (про фактичне відвідування об’єкту), містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки безпосереднє підписання такого акту, та, як наслідок, і повнота тендерної пропозиції, в складі якої він повинен подаватися, залежить не від учасника, а напряму від самого Замовника.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси нас як учасника, пов’язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Вважаємо, що оскільки обсяги виконання робіт, технічні вимоги до предмету закупівлі є визначеними, Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище вимоги тендерної документації.
Наводимо приклади аналогічних питань, які вирішувались у АМКУ, де АМКУ визнає неправомірною, незаконною та такою що взагалі порушує увесь принцип та мету здійснення закупівель саме через публічні майданчики виключно електронні.
Рішення Колегії під час розгляду аналогічного питання Підтвердженням правомірності нашої вимоги є аналогічні рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема:
- Рішення №23471-р/пк-пз від 18.10.2021, згідно з яким встановлено наступне: "За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати акт обстеження об’єкту, підписаний Замовником, що є дискримінацією по відношенню до інших суб'єктів господарювання (у тому числі Скаржника). Крім того, з підстав, незалежних від учасника, Замовником може бути не підписаний зазначений акт, що в подальшому може стати підставою для відхилення тендерної пропозиції такого учасника, що є дискримінаційним по відношенню до таких суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника";
- Рішення № 21058-р/пк-пз від 15.09.2021, згідно з яким встановлено наступне: «За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, що зможуть надати акт обстеження (огляду) об'єкту за підписом пpедстaвникa Замовника, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників, у тому числі, Скаржника»;
- Рішення № 2680-р/пк-пз від 09.02.2022, згідно з яким встановлено наступне: «Замовник не обгрунтував, та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначеної вимоги тендерної документації у наведеній редакції. За таких умов, Замовник з незалежних від учасника обставин на власний розсуд може не підписати вищезазначені акти, що в подальшому стане підставою для відхилення пропозиції учасника, що є дискримінаційними по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Отже, враховуючи вищевикладене, наполягаємо у виключенні з тендерної документації вимоги щодо надання у складі тендерної пропозиції акту відвідування об'єкту та вимогу щодо відвідування об’єкту у термін визначений для подачі пропозицій .
У випадку ігнорування нашої вимоги ми будемо вимушені звернутися до АМКУ, до ДАСУ з метою встановлення законності під час проведення публічних закупівель, але це в першу чергу призведе до затягування строків проведення закупівлі- тому вважаємо, що це по-перше в ваших інтересах привести ТД у відповідність до законодавства, чим потім скасовувати закупівлю у зв’язку з неможливістю виправити порушення.
Враховуючи вищевикладене вимагаємо внести зміни в поточну редакцію тендерної документації, виключивши із неї дискримінаційні вимоги, порушення законодавства та інші недоліки, на які вказано цією вимогою.
Пов'язані документи:
Замовник
- протокол №286 від 09.10.23.pdf 09.10.2023 16:47
Дата подачі:
08.10.2023 23:42
Вирішення:
«Шановний учасник.
Згідно з п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей.
Так, згідно з п. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Чинним законодавством України, а саме п. 5.32 кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» (далі – Настанова) встановлено, що під час розгляду проектної документації учасник процедури закупівлі (підрядник) вивчає можливість виникнення ризиків на об’єкті будівництва та при розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) визначає умови, які б запобігали виникненню ризикових ситуацій або компенсували його втрати на такий випадок.
При аналізі ризиків, що можуть виникнути під час спорудження об’єкта будівництва, доцільно виділити ризики, пов’язані з проектною документацією.
Зменшення таких ризиків можливо досягти шляхом детального вивчення проектної документації та усунення припущених помилок.
Для цього підряднику доцільно обстежити будівельний майданчик з метою виявлення проблем, що можуть виникнути на будівельному майданчику (непередбачений стан ґрунту, наявність комунікацій та споруд, не нанесених на генеральному плані тощо), та з’ясувати із замовником усі необхідні питання.
При виявленні недоліків проектної документації вносяться необхідні зміни у проектну документацію в установленому порядку.
Компенсацію ризиків, усунути які немає можливості, слід враховувати у ціні пропозиції.
При залученні учасником процедури закупівлі (підрядником) для виконання окремих видів робіт субпідрядників кожен з них має аналізувати власні ризики та передбачати їх компенсацію у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні).
Отже, з огляду на вищенаведене замовником у пп. 6.9. та пп.6.10 п. 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі)» Розділу III. «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації встановлено:
- відповідно до п. 5.32. розділу V Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) «Настанови з визначення вартості будівництва» затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій № 281 від 01.11.2021 року «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» під час розгляду проектної документації учасник процедури закупівлі (підрядник) вивчає можливість виникнення ризиків на об’єкті будівництва та при розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) визначає умови, які б запобігали виникненню ризикових ситуацій або компенсували його втрати на такий випадок. Для цього підряднику доцільно обстежити будівельний майданчик з метою виявлення проблем, що можуть виникнути на будівельному майданчику (непередбачений стан ґрунту, наявність комунікацій та споруд, не нанесених на генеральному плані тощо), та з’ясувати із замовником усі необхідні питання. Враховуючи зазначене вище, з метою одержання додаткової інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі технічного завдання (у разі потреби – плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі), яка може бути необхідною для підготовки Тендерної пропозиції та для підписання Договору, а також вивчення можливості виникнення ризиків на об’єкті будівництва, Учасникам пропонується:
- ознайомитися з проектною документацією;
- обстежити будівельний майданчик з метою виявлення проблем, що можуть виникнути на будівельному майданчику.
Витрати , пов’язані з такими відвідуваннями та копіюваннями вищезазначеної додаткової технічної документації, здійснюється за рахунок власних коштів Учасників.
Учасник процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції повинен надати акт про відвідування будівельного майданчика виконання будівельних робіт по предмету закупівлі, складений у довільній формі, письмовою відміткою представника замовника та учасника процедури закупівлі.
Таким чином дана вимога не є обов’язковою. Учасник сам визначає, чи є потреба у такому обстеженні, щоб уникнути в подальшому ризиків (непередбачений стан ґрунту, наявність комунікацій та споруд, не нанесених на генеральному плані тощо).
Надання акту є обов’язковим у випадку, якщо учасник вирішив обстежити будівельний майданчик.
Крім цього, для зв’язку із учасниками Замовником визначена уповноважена особа з технічних питань, контакти особи зазначені в Тендерній документації. Вказана особа не є Уповноваженою особою із здійснення публічних закупівель, не приймає рішень та не розглядає пропозиції Учасників. Уповноваженою особою щодо зазначеної закупівлі в розумінні Закону Про публічні закупівлі є Заруцька Оксана Олександрівна.
Таким чином, встановлення Замовником вимоги щодо надання акту про відвідування будівельного майданчика є обґрунтованою та такою, що не суперечить вимогам Закону та чинному законодавству України.
Дана вимога не є дискримінаційною та не суперечить принципам здійснення публічних закупівель, що містяться у ст. 5 Закону.
За таких обставин, Ваша вимога задоволенню не підлягає.
В разі незгоди із умовами, визначеними замовником, Ви маєте право на їх оскарження у визначеному Законом порядку.»
Статус вимоги:
Відхилено