-
Спрощена закупівля
-
Безлотова
-
КЕП
Вугілля кам’яне марки Г(Г2) 13-100
Торги відмінено
4 795 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 23 975.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 23 975.00 UAH
Період оскарження:
15.09.2023 09:42 - 21.09.2023 00:00
Вимога
Відхилено
Вимога щодо виключення дискримаційних умов закупівлі
Номер:
ee760bfff3fd4844872836eeb2a56238
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-09-15-001407-a.a1
Назва:
Вимога щодо виключення дискримаційних умов закупівлі
Вимога:
Шановний Замовник,
15 вересня 2023 року Вами оголошена спрощена процедура закупівлі вугілля кам’яного марки Г (Г2) 13-100 (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-09-15-001407-a). Відповідно до п.п. 2.6. п. 2 Додатку 2 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі учасники повинні надати сканкопію з оригіналу документу (-ів) дозвільного характеру на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, дійсного (-их) на дату розкриття пропозицій та виданого Уповноваженим органом на виробника пропонованого вугілля (або будь-якого іншого суб’єкта господарювання, що здійснює реалізацію та/або відвантаження вугілля на адресу учасника торгів) та договір з яким надано у складі пропозиції відповідно до підпункту 2 пункту 17.2. цих вимог до предмету закупівлі.
Звертаємо увагу, що така вимога Оголошення є дискримінаційною та незаконною, оскільки жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язок виробника вугілля отримувати будь-який документ дозвільного характеру на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Крім того, згідно з пунктом 4.1 ДСТУ 7146:2010 вугілля не є токсичним продуктом. За ступенем впливу на організм людини вугілля належить до малонебезпечних речовин ІІІ та XV класів небезпечності фіброгенної дії. Для запобігання фіброгенному впливу вугільного пилу обслуговуючий персонал повинен бути забезпечений спецодягом та індивідуальними засобами захисту відкритих ділянок тіла та органів дихання згідно з чинними нормами в галузі за встановленим порядком.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не є виробником товару, що є предметом закупівлі, а купує товар безпосередньо у виробника ТОВ «ОПТІМ ПАЛИВО», який в свою чергу не має документа дозвільного характеру на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не може примусити виробника виготовити цей Дозвіл, оскільки для того, щоб здійснювати звичну господарську діяльність з виробництва вугілля обв’язковість отримання такого Дозволу не передбачена.
Ще раз зазначаємо, що виробник згідно ДСТУ 7146:2010 під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен представити тільки сертифікат генетичних, технологічних і якісних характеристик на вугілля, що є предметом договору, а також посвідчення якості.
Тому залишається незрозумілим, чому Замовник обмежує участь у цих торгах тих учасників, таких як ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», що не можуть надати документ дозвільного характеру на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, оскільки вони співпрацюють з виробником товару, у якого не повинно бути цього Дозволу.
Більше того, у виробника пропонованого Учасником вугілля – ТОВ «ОПТІМ ПАЛИВО» є Висновок з оцінки впливу на довкілля, яким підтверджено, що діяльність такого виробника відповідає всі нормам, щодо дотримання законодавства у сфері захисту довкілля.
Проте, Замовником вимагаються додатково і інші документи, які не передбачені чинними стандартами, нормами чинного законодавства щодо даного предмету закупівлі.
Також, звертаємо Вашу увагу, що аналогічна вимога тендерної документації щодо надання дозволу для виробника товару на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, вже була предметом розгляду Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з
розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (Рішення №497-р/пк-пз від 16.01.2023 року). Колегія АМКУ визнала таку вимогу як таку, що не узгоджується з вимогами законодавства в цій частині.
Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, добросовісної конкуренції серед учасників.
За результатами аналізу процедур публічних закупівель твердого палива нами було виявлено, що тільки в одного виробника вугілля є відповідний дозвіл на викиди забруднюючих речовин.
Тобто, вимагаючи документ, який лише в одного суб’єкта господарювання, Замовник прямо порушує принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, добросовісної конкуренції серед учасників. Адже Замовник прямо вимагає від потенційних учасників запропонувати вугілля виключно одного виробника. Тому жодна конкуренція за таких умов є неможливою.
Крім того, в умовах воєнного стану, Замовник, зважаючи на те, що закупівля проводиться для оборонних потреб, усвідомлено обирає вид процедури «спрощена закупівля», внаслідок чого в учасників відсутнє право на оскарження умов закупівлі шляхом подання скарги в АМКУ.
Таким чином, виникає ситуація, за якої умови закупівлі є дискримінаційними, проте потенційні учасники, які не можуть їх виконати, не можуть нічого змінити. Отже, взяти участь в цій процедурі зможуть лише «певні» учасники.
Зважаючи на це, з метою уникнення порушення Вами основних принципів проведення публічних закупівель просимо внести зміни в Оголошення та виключити зазначену вище вимогу щодо надання документа дозвільного характеру на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та провести процедуру закупівлі з дотриманням усіх норм чинного законодавства.
Пов'язані документи:
Учасник
- ВИКИДИ (6).pdf 20.09.2023 12:49
Дата подачі:
20.09.2023 12:49
Вирішення:
Відповідно до чинного стандарту ДСТУ 7146:2010 "ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ". п. 4.2. передбачено, що атмосферне повітря населених місць на границі санітарно-захисної зони необхідно охороняти згідно з ДСП 201. В свою чергу ДСП 201 з 31.07.2014 року не є діючим. Але, в будь-якому разі, обов’язок виробників вугілля охороняти атмосферне повітря населених місць на границі санітарно-захисної зони залишається. На даний час питання охорони атмосферного повітря регулюється низкою нормативно-правових актів, зокрема, але не виключно Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя», Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», Законом України «Про охорону атмосферного повітря» та іншими нормативними актами, а не тільки ДСТУ 7146:2010. Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.01.2020 № 52 «Про затвердження гігієнічних регламентів допустимого вмісту хімічних і біологічних речовин в атмосферному повітрі населених місць» затверджено гігієнічні регламенти. Під час виробництва, сортування, розподілу, навантаження вугілля в атмосферне повітря викидається більше 10 забруднюючих речовин.
Замовник зацікавлений в тому, щоб виробництво вугілля, яке буде йому постачатись не заподіювало шкоди атмосферному повітрю. Твердження ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» про відсутність обов’язку виробників отримувати дозвіл на викиди забруднюючих речовин не означає, що такий дозвіл неможливо оформити. Більш того, вимога щодо надання у складі пропозиції дозволу на викиди забруднюючих речовин не є вимогою до предмету закупівлі, а є вимогою щодо підтвердження відповідності запропонованого товару вимогам до предмету закупівлі.
У зв’язку з цим, замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Щодо рішення № 497-р/пк-пз від 16.01.2023 року мусимо зазначити наступне. Наведене рішення стосується процедури закупівлі: відкриті торги з особливостями, тобто оспорювані торги проводились у відповідності до постанови КМУ № 1178 від 12.10.2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Як вірно зазначив ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» Замовник проводить спрощену закупівлю і не послуговується нормами вищевказаної постанови КМУ № 1178, так як оборонні замовники користуються постановою КМУ № 1275 від 11.11.2022 року «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану», яка передбачає в п.8 проведення закупівлі наступним чином:
«8. Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, у разі коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176), або в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України “Про публічні закупівлі”, в електронній системі закупівель, або в порядку відбору постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 75, ст. 2407)».
Замовник керується положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» (Далі – Закон 922), стаття 14 якого передбачає можливість зазначати в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі і іншу інформацію.
Поряд з цим, замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Тому встановлення вимоги щодо надання сканкопії з оригіналу документу (-ів) дозвільного характеру на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, дійсного (-их) на дату розкриття пропозицій та виданого Уповноваженим органом на виробника пропонованого вугілля (або будь-якого іншого суб’єкта господарювання, що здійснює реалізацію та/або відвантаження вугілля на адресу учасника торгів) є цілком вмотивованою та ніяким чином не порушує норми діючого законодавства.
Статус вимоги:
Відхилено