• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з добровільного страхування наземного транспорту за кодом ДК 021:2015: «66510000-8 Страхові послуги»

Завершена

600 000.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 6 000.00 UAH
Період оскарження: 16.08.2023 14:41 - 09.09.2023 00:00
Скарга
Залишено без розгляду

Скарга, щодо дискримінаційних вимог.

Номер: 07af8d45302743aab9880574531d05de
Ідентифікатор запиту: UA-2023-08-16-007176-a.c2
Назва: Скарга, щодо дискримінаційних вимог.
Скарга:
СКАРГА в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та пункту 56 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 щодо дискримінаційних умов тендерної документації Приватне акціонерне товариство «Страхова компанія «Євроінс Україна» (ідентифікаційний код юридичної особи 22868348, надалі за текстом – Товариство/ПрАТ «СК «Євроінс Україна») висловлює свою повагу та у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» звертається з наступною скаргою. Суб’єкт дії якого оскаржуються: Замовник торгів Акціонерне товариство «КИЇВГАЗ» (надалі з а текстом – Замовник), Адреса місцезнаходження: 01103, м. Київ, вул. Михайла Бойчука, буд. 4-Б, код ЄДРПОУ 03346331. Підстави подання скарги: 16.08.2023 року через систему електронних державних закупівель Prozorro було оголошено про проведення відкритих торгів UA-2023-08-16-007176-a, замовником яких виступає Акціонерне товариство «КИЇВГАЗ», щодо закупівлі послуг за кодом ДК 021:2015: 66510000-8 Страхові послуги (Послуги з добровільного страхування наземного транспорту). ПрАТ «СК «Євроінс Україна» було прийнято рішення взяти участь у зазначеній закупівлі. При ознайомленні з розміщеною Замовником тендерною документацією було виявлено кваліфікаційні критерії, що містять дискримінаційні умови, що обмежують конкуренцію, порушують законодавство і права та законні інтереси Товариства та створюють неможливість Товариству та іншим учасникам закупівлі взяти участь у процедурі закупівлі. Крім цього, звертаємо увагу, що Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель було прийнято рішення № 13753-р/пк-пз від 30.08.2023 року, яким зобов’язано усунути Замовника дискримінаційні вимоги, які наявні в тендерній документації. ПрАТ «СК «Євроінс Україна» звертає увагу на інші дискримінаційні вимоги, які не були заявлені попереднім Скаржником за даним тендером, а саме: Додатком №2 до Тендерної документації «Інші документи та інформація від Учасника, що вимагаються Замовником» встановлено вимогу Учаснику закупівлі надати скан-копію(-ї) документу(-ів) про присвоєння актуального на дату подачі документів тендерної пропозиції рейтингу фінансової стійкості Страховика (Учасника) за національною рейтинговою шкалою на рівні uaAA (підтверджену уповноваженим НКЦПФР рейтинговим агентством). З рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, випливає, що дискримінаційними визнаються зокрема «специфічні» вимоги до предмета закупівлі, відповідати яким може лише один учасник/обмежене коло учасників, та відсутність яких у тендерній документації жодним чином не може вплинути на якість товарів/робіт/послуг (недостатня їх обґрунтованість або навіть недоцільність). Враховуючи зазначене, прийняти участь у процедурі закупівлі можуть тільки ті страховики, які мають присвоєний рейтинг фінансової стійкості Страховика (Учасника) за національною рейтинговою шкалою на рівні uaAA (підтверджену уповноваженим НКЦПФР рейтинговим агентством), що є дискримінаційними умовами по відношенню до інших страхових компаній, у тому числі, ПрАТ «СК «Євроінс Україна» і обмежує коло потенційних учасників закупівлі. Товариство не має можливості виконати вищезазначені Замовником умови тендерної документації, а відтак і взяти участь у даній закупівлі. Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів: З 1 липня 2020 року Національний банк перейняв на себе функції регулятора ринку небанківських фінансових послуг: страхових, лізингових, факторингових компаній, кредитних спілок, ломбардів та інших фінансових компаній. Відповідно до пункту 81 частини першої статті 7 Закону України «Про Національний банк України» (надалі за текстом – Закон про Національний банк) Національний банк України здійснює державне регулювання та нагляд на індивідуальній та консолідованій основі на ринках небанківських фінансових послуг за діяльністю небанківських фінансових установ в межах, визначених Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (далі за тестом – Закон про фінансові послуги) та іншими законами України. Згідно з пунктом 31 частини першої статті 28 Закону про фінансові послуги Національний банк у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг у межах компетенції визначає вимоги до осіб, які провадять діяльність з надання фінансових послуг, включаючи вимоги до їх структури власності, та порядок контролю за їх додержанням. Так, регулятором визначаються вимоги до діяльності, фінансових показників, структури власності страхових компаній. Національний банк України підтверджує дотримання вимог до платоспроможності страховика (в тому числі обов’язкові фінансові нормативи), встановлені законодавством, в частині: наявності сплаченого статутного фонду для страховиків-резидентів та наявності гарантійного фонду страховика; перевищення фактичного запасу платоспроможності страховика над розрахунковим нормативним запасом платоспроможності; наявності гарантійного фонду страховика; нормативу платоспроможності та достатності капіталу; нормативу ризиковості операцій; нормативу якості активів. Крім цього, підтверджують і прозорість структури власності страховика та відповідність діяльності ліцензійним вимогам. На підтвердження видається довідка від Національного банку України на запит страховика, за останній звітний період (додаємо відповідну довідку до даного листа). Національний банк закладає законодавчий фундамент для формування платоспроможного, стійкого, конкурентного ринку страхування в Україні з належним захистом прав споживачів послуг страхування. З цією метою регулятором запроваджено нову модель регулювання ринку страхування, яка враховує положення директив Європейського Союзу, міжнародні принципи IAIS, світові практики, та буде реалізується поступово шляхом запровадження нових нормативно-правових актів та внесенням змін до наявних актів. Відповідно до частини п’ятої статті 9 Закону про фінансові послуги структура власності фінансових установ повинна відповідати вимогам щодо прозорості, встановленим законами України та нормативно-правовими актами органів, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг. Вимоги до структури власності небанківських фінансових установ, регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк, та порядок подання ними відомостей про структуру власності до Національного банку визначено у Положенні про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг, затвердженому постановою Правління Національного банку від 14 квітня 2021 року № 30 (зі змінами) (далі − Положення № 30). Вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг визначені у розділі ІІІ Положення № 30. Згідно з підпунктом 61 пункту 192 постанови Правління Національного банку від 06 березня 2022 року № 39 “Про врегулювання діяльності учасників ринку небанківських фінансових послуг, небанківських фінансових груп, учасників платіжного ринку, колекторських компаній та юридичних осіб, які отримали ліцензію на надання банкам послуг з інкасації” (зі змінами) Національний банк під час здійснення контролю за дотриманням вимог щодо структури власності надавачів фінансових послуг, для яких законодавством України встановлено вимогу стосовно необхідності отримання погодження набуття або збільшення істотної участі в такому надавачі фінансових послуг, у разі відповідності структури власності такого надавача фінансових послуг вимогам, визначеним у розділі III Положення № 30, приймає рішення про підтвердження відповідності структури власності такого надавача фінансових послуг вимогам щодо прозорості. Тобто, Національним банком України фактично підтверджується стабільність та стійкість Страховика такими документами, як довідкою із зазначенням фінансових показників/відсутності не виконаних приписів/виконанні нормативів та рішення про підтвердження відповідності структури власності вимогам щодо прозорості. Вказані документи є доступними та отримуються кожним Страховиком , при проходженні обов’язкових процедур для провадження господарської діяльності. Необхідність проходження процедури щодо присвоєння рейтингу, підтвердженого уповноваженим НКЦПФР рейтинговим агентством для діяльності Страховика НЕ передбачено жодним нормативно-правовим актом. Ні Законом України «Про страхування», ні Положенням про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, затверджене Постановою Правління Національного банку України №153 від 24.12.2021 року, ні інших актів регулятора, які є чинними на дату подання даної скарги та проведення тендеру. Таким чином, для провадження господарської діяльності Страховики не зобов’язані проходити вищевказану процедуру та мати відповідний рейтинг, що суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі та позбавляє учасників, які не отримували рейтинг та не виявили бажання/необхідності в його отриманні, можливості взяти участь у даній закупівлі, у тому числі і ПрАТ «СК «Євроінс Україна». З наведеного вбачається, що учасників тендеру на закупівлю ставить в невигідне положення умова тендерної документації та до того яка є дискримінаційною. Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначаються принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Згідно з ч. 3 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі», Мінекономрозвитку щороку до 20 січня та, додатково в разі потреби, оприлюднює інформацію про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним, на своєму веб-порталі. Станом на сьогодні МЕРТУ надало роз’яснення (лист № 3304-04/1983-06 від 17.01.2019) щодо інформації про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним. Статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлюються критерії процедури закупівлі, так замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, а саме наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»). Міністерство економічного розвитку і торгівлі України в своєму листі від 07.02.2017 р. № 3302-06/3812-06 підтверджує той факт, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині. Відповідно до п. 56 Особливостей, скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації. Враховуючи вищевикладені обставини та доводи, керуючись ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та п. 56 Особливостей,- ПРОСИМО: 1. Прийняти скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Акціонерне товариство «КИЇВГАЗ», внести зміни в Тендерну документацію у відповідності із вимогами чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме - усунути дискримінаційні вимоги тендерної документації зазначені у тексті цієї скарги. Додатки: 1. Довідка Національного банку України №21-0006/64597 від 01.09.2023 року; 2. Рішення Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових установ Національного банку України №21/971-рк від 24.05.2023 року. З повагою, Голова Правління ПрАТ «СК «Євроінс Україна» підписано КЕП Янко НІКОЛОВ
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 08.09.2023 15:37
Автор: ПРАТ "СК "ЄВРОІНС УКРАЇНА", Ігор Запорожець +380674814020 igor.zaporozhets@euroins.com.ua http://euroins.com.ua
Скарга
Виконана замовником

Дискримінаційні вимоги ТД

Номер: 883cd87301644b2489c2c308a662c4f1
Ідентифікатор запиту: UA-2023-08-16-007176-a.b1
Назва: Дискримінаційні вимоги ТД
Скарга:
Дискримінаційні вимоги ТД (Послуги з добровільного страхування наземного транспорту за кодом ДК 021:2015: «66510000-8 Страхові послуги»)
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 30.08.2023 11:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.08.2023 15:43
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.09.2023 17:10
Дата виконання рішення Замовником: 05.09.2023 10:46
Коментар замовника щодо усунення порушень: Додаток №2 до тендерної документації, а саме видалено в розділі 2. Інші документи від Учасника пункт 2.6 Довідка Учасника у довільній формі про те, що за даними рейтингу офіційного веб-порталу forinsurer.com ("Фориншурер") за 12 місяців 2022 року входить до першої десятки рейтингу страхових компаній зі добровільного страхування КАСКО та 2.7. Довідка Учасника у довільній формі про те, що за даними рейтингу офіційного веб-порталу forinsurer.com ("Фориншурер") рівень виплат Учасника по КАСКО станом на 12 місяців 2022 року становить не менше 35%.
Автор: ПрАТ "Страхова Компанія "УЛЬТРА АЛЬЯНС", Андрій Горельцев +380674033980 ag1105@ukr.net http://ultra-insure.com.ua/