Код за ДК 021:2015 – 3435 (34350000-5) Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (автомобільні шини 275/70 R22,5 (34352200-1))
Закупівля оголошена з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівлель товарів робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178. Всі документи, що входять до складу тендерної пропозиції мають бути складені українською мовою. У разі, якщо документ чи інформація, надання яких передбачено цією тендерною документацією, складені іншою(ими) мовою(ами), ніж передбачено умовами абзацу першого цього пункту тендерної документації, у складі тендерної пропозиції надається документ мовою оригіналу з обов’язковим перекладом українською мовою. Переклад (або справжність підпису перекладача) засвідчується нотаріально або легалізований у встановленому законодавством України порядку. Тексти повинні бути автентичними, визначальним є текст, викладений українською мовою. Не перекладаються з російської на українську мову такі документи: первинні документи, документи на бланках типових і спеціалізованих форм, а також ті, текст яких викладено іноземною мовою з одночасним його викладенням українською (російською) мовою.
Завершена
1 022 176.68UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 10 200.00 UAH
Період оскарження:08.08.2023 18:01 - 08.09.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
Скарга на умови Тенденої документації
Номер:f96933b90ae34508b15b150fb2167d4a
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2023-08-08-011920-a.a2
Назва:Скарга на умови Тенденої документації
Скарга:
Вих. № 1208/23 від 12.08.2023
Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
03035, м.Київ-35, вул. Митрополіта Василя Липківського, буд. 45
Замовник:
Запорізьке комунальне підприємство міського електротранспорту «Запоріжелектротранс»
ЄДРПОУ: 03328379
69095, м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 2 ,
тел.: +380500100515
е-mail: tnv2020@ukr.net
Суб'єкт оскарження:
Товариство з обмеженою відповідальністю “ТОРГОВИЙ ДІМ “АВІА-ШИНА”
ЄДРПОУ: 35268930
місцезнаходження: 49000, м. Дніпро,
проспект Гагаріна, буд. 115
тел.: (050) 029 31 43
e-mail: yurchenko@utp.com.ua
Ідентифікатор закупівлі:
UA-2023-08-08-011920-a
СКАРГА
на тендерну документацію
08 серпня 2023 року в системі публічних закупівель “PROZORRO” за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-08-011920-a, опубліковано оголошення про проведення процедури закупівлі Код за ДК 021:2015 – Код за ДК 021:2015 – 3435 (34350000-5) Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (автомобільні шини 275/70 R22,5(34352200-1)), для потреб Запорізького комунального підприємства міського електротранспорту «Запоріжелектротранс» ЄДРПОУ: 03328379 (далі – Замовник), (далі – Процедура закупівлі).
Вивчивши тендерну документацію, затверджену протоколом уповноваженої особи №158 від 08.08.2023 року (далі – Документація), ми вважаємо, що її умови порушують вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та наше право на участь у відкритих торгах, а саме:
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводить до дискримінації Учасників.
Разом з тим, дії Замовника (в частині встановлення зазначених нижче умов тендерної документації) порушують вимоги цієї статті Закону та один з принципів здійснення державних закупівель, визначених статтею 5 Закону, а саме – недискримінація учасників.
Замовником висунуто вимогу щодо наявності в учасника ліцензії про утилізацію відходів.
У пункті 6 “Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» та абзаці другому пункту 2.9. розділу ІІ додатку 2 до Документації, Замовником висунуто наступну вимогу до учасника закупівлі:
«Учасник у складі пропозиції повинен підтвердити свою можливість утилізації з обов’язковим наданням копії ліцензії про утилізацію відходів, виданої Учаснику. Замовник вимагає від Учасників безкоштовно прийняти на утилізацію усі захисні та пакувальні матеріали, які є невідємною частиною товарів та забезпечують транспортну цілісність та неушкодженість предмету закупівлі під час доставки, монтажу та налаштування предмету закупівлі за адресою постачання товару.»
Також, у п 3.9. проекту договору, що викладений у додатку № 3 Документації зазначена аналогічна вимога, а саме: «Продавець повинен мати ліцензію на утилізацію відходів та зобов’язується безкоштовно прийняти на утилізацію усі захисні та пакувальні матеріали, які є невід’ємною частиною товарів та забезпечують транспортну цілісність та неушкодженість його під час доставки, монтажу та налаштування за адресою постачання товару.»
Вважаємо вказані вимоги замовника такими, що не відповідають Закону з огляду на наступне, -
1. Предмет закупівлі не підлягає захисту при транспортуванні та пакуванню.
Як вже вказано, предметом Закупівлі є Код за ДК 021:2015 – 3435 (34350000-5) Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (автомобільні шини 275/70 R22,5(34352200-1)).
Вимоги щодо пакування шин визначені в ДСТУ 8545:2015, відповідно до пункту 5.1.1. якого пакуванню підлягають лише шини шовкові для спортивних велосипедів, камери шин для велосипедів, мотоциклів та мопедів, які постачають не в комплекті з покришками, шини безкамерні для позадорожніх кар’єрних автомобілів, шини, які є самостійним об’єктом експорту, якщо це передбачено контрактом на їх постачання. Копія ДСТУ 8545:2015 додається.
Таким чином, пакування та захист шини, які є предметом Закупівлі, не здійснюється. Такі шини постачаються без тари (захисту) та упаковки, а тому, проведення утилізації такої тари (захисту) та упаковки не потребується.
Відхилень від вказаних положень та їх обґрунтування в Документації не наведено, а отже відсутній зв'язок між предметом закупівлі та даною вимогою.
2. Замовник вимагає щоб саме учасник мав ліцензію на провадження господарської діяльності, яка не являється предметом закупівлі, не допускаючи при цьому укладенні договору зі спеціалізованою організацією.
Замовником оголошено процедуру з метою закупівлі шин для транспортних засобів великої та малої тоннажності.
Однак, відповідно до вказаних вимог Документації, Замовник вимагає «ліцензію на утилізацію відходів», яка видана саме учаснику і щоб саме учасник проводив таку утилізацію.
Таким чином, Замовник бажає придбати шини у суб’єкта господарювання, видом діяльності якого є окрім продажу шин ще й поводження з небезпечними відходами, адже відповідно до норм закону ліцензування підлягає діяльність щодо поводження лише з небезпечними відходами (посилання на норми нижче).
Замовник не дає альтернативи щодо особи-виконавця послуг з утилізації відходів, а вимагає безпосередньо, щоб сам учасник мав ліцензію та здійснював утилізацію.
Скаржник є підприємством, котре зареєстроване ще у 2007 році (копія витягу з ЄДРПОУ, що підтверджу дату реєстрації додається), весь цей час основним видом діяльності якого є продаж шин для коліс транспортних засобів. Скаржник має достатній потенціал, досвід та кваліфікацію для здійснення поставки саме предмета закупівлі, проте, як і більшість подібних підприємств не зможе прийняти участь у цій Закупівлі, адже не має ліцензії на господарську діяльність, що навіть близько не пов’язана з його основною діяльністю та яка є предметом Закупівлі. Виходячи з положень Документації, для прийняття участі у Закупівлі учасник має відповідати ще й ліцензійним умовам, котрі визначені Законом України «Про управління відходами».
У свою чергу, Замовник не передбачає можливості укладення договору зі спеціалізованою організацією, котра має відповідну ліцензію та надає відповідні послуги.
З огляду на це, оскаржувана умова знижує конкуренцію під час проведення Закупівлі та є проявом дискримінації з боку Замовника по відношенню до Скаржника та подібних йому учасників.
3. Утилізація захисних та пакувальних матеріалів не підлягає ліцензуванню.
Виходячи зі змісту вказаних умов Документації, Замовник вимагає від учасника надання ліцензії на утилізацію захисних та пакувальних матеріалів.
Згідно з пунктом 14-1 частини першої статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" ліцензуванню підлягає, зокрема, такий вид господарської діяльності, як діяльність з управління небезпечними відходами, яка ліцензується з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про управління відходами".
Відповідно до пункту 19 статті 1 Законом України "Про управління відходами", небезпечними відходами є відходи, що мають одну чи більше властивостей, що роблять їх небезпечними, наведених у Переліку властивостей, що роблять відходи небезпечними згідно додатку 3 цього закону.
Відповідно до вказаного додатку 3 Закону України "Про управління відходами" передбачені наступні властивості, що роблять відходи небезпечними:
- HB 1 Вибухонебезпечність: відходи, здатні до хімічної реакції з виділенням газу за такої температури, тиску та з такою швидкістю, що можуть завдати шкоди навколишньому природному середовищу, включаючи відходи піротехнічних виробів, вибухонебезпечні відходи органічних пероксидів та відходи вибухонебезпечних самореактивних речовин
- HB 2 Окисна здатність: відходи, які, виділяючи кисень, викликають або сприяють горінню інших матеріалів
- HB 3 Легкозаймистість:
легкозаймисті рідкі відходи: рідкі відходи, які мають температуру спалаху нижче 60° C або відпрацьовані газойль, дизельне пальне та світлі нафтопродукти з температурою спалаху від > 55° C до ≤ 75° C;
легкозаймисті пірофорні рідкі або тверді відходи: тверді або рідкі відходи, які навіть у невеликій кількості можуть спалахнути протягом 5 хвилин при взаємодії з повітрям;
легкозаймисті тверді відходи: тверді відходи, які легко займаються або можуть спричинити, або сприяти горінню через тертя;
легкозаймисті газоподібні відходи: газоподібні відходи, які є легкозаймистими у повітрі за температури 20° C та нормального атмосферного тиску 101,3 кПа;
відходи, що вступають у реакцію з водою: відходи, які при контакті з водою виділяють легкозаймисті гази у небезпечних обсягах;
інші легкозаймисті відходи: легкозаймисті аерозолі, відходи, що саморозігріваються, органічні пероксиди та самореактивні відходи
- HB 4 Подразнювальна здатність - подразнення шкіри чи пошкодження очей
- HP 5 Вибіркова токсичність для окремих органів-мішеней (ВТОМ) / Токсичність при аспірації: відходи, які можуть виявляти вибіркову токсичність для окремих органів за одноразового або повторюваного впливу, або які можуть спричинити гострі токсичні ефекти внаслідок аспірації
- HB 6 Гостра токсичність: відходи, які можуть спричинити гострі токсичні ефекти після перорального надходження, потрапляння на шкіру або під час вдихання
- HB 7 Канцерогенність: відходи, які провокують онкологічні хвороби або збільшують вірогідність захворювання на такі хвороби
- HB 8 Корозивність: відходи, які при контакті можуть викликати роз'їдання шкіри
- HB 9 Інфекційність: відходи, які містять життєздатні мікроорганізми або їх токсини, які є або вважаються такими, що викликають захворювання у людей чи інших живих організмів
- HB 10 Токсичність для репродуктивної системи: відходи, які негативно впливають на статеву функцію та репродуктивність дорослих чоловіків і жінок, а також справляють токсичну дію на розвиток потомства
- HP 11 Мутагенність: відходи, які можуть викликати мутацію, тобто постійні зміни в кількості або структурі генетичного матеріалу в клітині
- HB 12 Здатність виділяти гостротоксичний газ: відходи, які при контакті з водою або кислотою виділяють гостротоксичні гази
- HB 13 Сенсибілізуюча здатність: відходи, які містять одну або більше хімічних речовин, про які відомо, що вони спричиняють сенсибілізацію (алергічну реакцію) на шкірі або в дихальних шляхах
- HP 14 Екотоксичність: відходи, які становлять або можуть становити безпосередній або віддалений ризик для навколишнього природного середовища
- HB 15 Відходи, здатні виявляти небезпечні властивості, зазначені вище, але не класифіковані за такими властивостями.
У свою чергу, вимоги до пакувальних матеріалів встановлено Технічним регламентом з підтвердження відповідності паковання (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, затвердженим наказом Держпродспоживстандарту від 24 грудня 2004 року № 289 (далі - Регламент).
Пунктом 3.1.1. Регламенту визначені вимоги щодо виробництва та складу паковання. Так, паковання повинно виготовлятися, зокрема, так, щоб місткість паковання та вага були зменшені до мінімальної адекватної величини для підтримання необхідного рівня безпеки, гігієни та прийнятності для продукту в пакованні та для споживача. Паковання повинно розроблятися, виготовлятися та реалізовуватися з метою його вторинного використання чи відновлення, уключаючи вторинне перероблення, та з метою мінімізації його впливу на довкілля, коли усуваються відходи паковання та залишки операцій з переробки та утилізації відходів паковання. Паковання виготовляється так, щоб наявність токсичних та інших шкідливих речовин і матеріалів як складників пакувального матеріалу або будь-яких інших компонентів паковання була мінімізована з урахуванням їх наявності у викидах, золі чи стічних водах, коли паковання або залишки операцій із перероблення та утилізації відходів паковання спалюються або закопуються.
Виходячи з аналізу та співставленні вказаних норм додатку 3 Закону України "Про управління відходами" а також Технічного регламенту з підтвердження відповідності паковання (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, захисні та пакувальні матеріали не можуть утворювати небезпечних відходів, а отже, діяльність на поводження з ними не підлягає ліцензуванню.
Більше того, відповідно до положень пункту 1 частини 2 статті 44 того ж Закону, не потребує отримання ліцензії НАВІТЬ на здійснення комплексу операцій з управління небезпечними відходами у разі якщо протягом одного року прийняті чи утворені відходи передаються суб'єкту господарювання, який має ліцензію на здійснення комплексу операцій з управління небезпечними відходами, за умови подання суб'єктом господарювання звітної інформації (декларації) до інформаційної системи управління відходами. Тому, враховуючи, що договір про закупівлі підписується до кінці 2023 року (п.8.1. проекту договору, додаток 3 Документації), то навіть поводження з небезпечними відходами у розрізі цієї закупівлі може здійснюватися без ліцензії.
А ні з предмету Закупівлі, а ні зі змісту Документації не вбачається та Замовником не аргументується (не доводиться та документально не підстерджується) необхідність встановлення вимоги щодо наявності в учасника ліцензії про утилізацію відходів захисних та пакувальних матеріалів.
Проте така необхідність спростовується вищенаведеними доводами Скаржника.
Виконати оскаржувану умову Документації зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають зазначену ліцензію, тобто зможеть виконати ліцензійні умови відповідно до закону (мати матеріально технічну базу та персонал, які ніяк не пов’язані з предметом закупівлі) що є дискримінацією по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Таким чином, встановлення Замовником у Документації вимоги щодо необхідності надання учасником Процедури закупівлі копії ліцензії про утилізацію відходів є дискримінаційною по відношенню до учасників Процедури закупівлі (у тому числі, Скаржника), які не мають зазначеної ліцензії, а головне, не зобов'язані та не можуть її отримувати, здійснюючи свою господарську діяльність, пов’язану з продажем предмету закупівлі.
Крім цього, Замовник не довів визначеної законодавством необхідності встановлення у Документації зазначеної вимоги.
Дії Замовника в частині встановлення у документації конкурсних торгів наведеної вище вимоги порушують вимоги частини першої статті 3, частини третьої статті 5 та частини третьої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Окремо зазначаємо, що умова щодо надання ліцензії у викладеній Замовником редакції не відповідає положенням Закону України «Про публічні закупівлі»
Як вище зазначено, У абзаці другому пункту 2.9. розділу ІІ додатку 2 та п 3.9. проекту договору, що викладений у додатку № 3 до Документації Замовником висунуто вимогу до учасника закупівлі щодо надання ліцензії, яка сформульована наступним чином: «Учасник у складі пропозиції повинен підтвердити свою можливість утилізації з обов’язковим наданням копії ліцензії про утилізацію відходів, виданої Учаснику. Замовник вимагає від Учасників безкоштовно прийняти на утилізацію усі захисні та пакувальні матеріали, які є невід’ємною частиною товарів та забезпечують транспортну цілісність та неушкодженість предмету закупівлі під час доставки, монтажу та налаштування предмету закупівлі за адресою постачання товару.»
Тобто, Замовником в імперативній та безальтернативній формі вимагається надання учасником «ліцензії про утилізацію відходів»
Разом з тим, положеннями частини 2 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачається, що ліцензія надається не учасником, а переможцем вже на стадії підписання договору, більше того, конструкція вказаної норми Закону передбачає необхідність надання такої ліцензії лише у разі наявності її у переможця та якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено у тендерній документації.
Проте, як вже вище було обґрунтовано, «ліцензія про утилізацію відходів» не є обов’язковою для учасника, який має намір прийняти участь у даній Закупівлі.
У зв’язку з цим, оскаржуване положення Документації також не відповідає положенням Закону України «Про публічні закупівлі».
Враховуючи наведене, ТОВ «ТД «АВІА-ШИНА» вимушене простити Орган оскарження зобов’язати Замовника внести зміни до Документації, взагалі виключивши з неї положення щодо подання ліцензії про утилізацію відходів.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною Документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов'язання Замовника внести зміни до Документації з метою усунення порушень.
Орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на її підставі в межах одержаної за скаргою інформації та інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, виходячи з положень частини шістнадцятої статті 18 Закону.
Враховуючи викладене, керуючись статтею 18 Закону України "Про публічні закупівлі" та Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 No 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування", -
ПРОСИМО:
1. Прийняти цю скаргу до розгляду.
2. Зобов'язати Запорізьке комунальне підприємство міського електротранспорту «Запоріжелектротранс» внести зміни до Тендерної документації на проведення відкритих торгів: Код за ДК 021:2015 – 3435 (34350000-5) Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (автомобільні шини 275/70 R22,5(34352200-1), оголошення про проведення якої оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу за No UA-2023-08-08-011920-a.
Додатки:
• Копія ДСТУ 8545:2015;
• Витяг з ЄДРПОУ по ТОВ «ТД «АВІА-ШИНА».
Директор ТОВ "ТД "АВІА-ШИНА" А.О. Саликін
Дата прийняття скарги до розгляду:12.08.2023 11:03
Дата розгляду скарги:29.08.2023 11:00
Місце розгляду скарги:Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:15.08.2023 17:22
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:01.09.2023 13:22
Дата виконання рішення Замовником:04.09.2023 14:56
Коментар замовника щодо усунення порушень:На виконання рішення Комісії Антимонопольного Комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 13654-р/пк-пз від 29.08.2023, Замовником внесені зміни до Тендерної документації.
Автор:ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТОРГОВИЙ ДІМ "АВІА-ШИНА", Саликін Андрій Олександрович 0667427808 brusnik@utp.com.ua http://www.utp-kiev.prom.ua
resolved
Скарга
Скасована
Скарга на умови Тендерної документації
Номер:9074b250e7c4410d99931f315fc3c302
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2023-08-08-011920-a.a1
Назва:Скарга на умови Тендерної документації
Скарга:
Вих. № 1208/23 від 12.08.2023
Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
03035, м.Київ-35, вул. Митрополіта Василя Липківського, буд. 45
Замовник:
Запорізьке комунальне підприємство міського електротранспорту «Запоріжелектротранс»
ЄДРПОУ: 03328379
69095, м. Запоріжжя, вул. Шкільна, 2 ,
тел.: +380500100515
е-mail: tnv2020@ukr.net
Суб'єкт оскарження:
Товариство з обмеженою відповідальністю “ТОРГОВИЙ ДІМ “АВІА-ШИНА”
ЄДРПОУ: 35268930
місцезнаходження: 49000, м. Дніпро,
проспект Гагаріна, буд. 115
тел.: (050) 029 31 43
e-mail: yurchenko@utp.com.ua
Ідентифікатор закупівлі:
UA-2023-08-08-011920-a
СКАРГА
на тендерну документацію
08 серпня 2023 року в системі публічних закупівель “PROZORRO” за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-08-011920-a, опубліковано оголошення про проведення процедури закупівлі Код за ДК 021:2015 – Код за ДК 021:2015 – 3435 (34350000-5) Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (автомобільні шини 275/70 R22,5(34352200-1)), для потреб Запорізького комунального підприємства міського електротранспорту «Запоріжелектротранс» ЄДРПОУ: 03328379 (далі – Замовник), (далі – Процедура закупівлі).
Вивчивши тендерну документацію, затверджену протоколом уповноваженої особи №158 від 08.08.2023 року (далі – Документація), ми вважаємо, що її умови порушують вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та наше право на участь у відкритих торгах, а саме:
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводить до дискримінації Учасників.
Разом з тим, дії Замовника (в частині встановлення зазначених нижче умов тендерної документації) порушують вимоги цієї статті Закону та один з принципів здійснення державних закупівель, визначених статтею 5 Закону, а саме – недискримінація учасників.
Замовником висунуто вимогу щодо наявності в учасника ліцензії про утилізацію відходів.
У пункті 6 “Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» та абзаці другому пункту 2.9. розділу ІІ додатку 2 до Документації, Замовником висунуто наступну вимогу до учасника закупівлі:
«Учасник у складі пропозиції повинен підтвердити свою можливість утилізації з обов’язковим наданням копії ліцензії про утилізацію відходів, виданої Учаснику. Замовник вимагає від Учасників безкоштовно прийняти на утилізацію усі захисні та пакувальні матеріали, які є невідємною частиною товарів та забезпечують транспортну цілісність та неушкодженість предмету закупівлі під час доставки, монтажу та налаштування предмету закупівлі за адресою постачання товару.»
Також, у п 3.9. проекту договору, що викладений у додатку № 3 Документації зазначена аналогічна вимога, а саме: «Продавець повинен мати ліцензію на утилізацію відходів та зобов’язується безкоштовно прийняти на утилізацію усі захисні та пакувальні матеріали, які є невід’ємною частиною товарів та забезпечують транспортну цілісність та неушкодженість його під час доставки, монтажу та налаштування за адресою постачання товару.»
Вважаємо вказані вимоги замовника такими, що не відповідають Закону з огляду на наступне, -
1. Предмет закупівлі не підлягає захисту при транспортуванні та пакуванню.
Як вже вказано, предметом Закупівлі є Код за ДК 021:2015 – 3435 (34350000-5) Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (автомобільні шини 275/70 R22,5(34352200-1)).
Вимоги щодо пакування шин визначені в ДСТУ 8545:2015, відповідно до пункту 5.1.1. якого пакуванню підлягають лише шини шовкові для спортивних велосипедів, камери шин для велосипедів, мотоциклів та мопедів, які постачають не в комплекті з покришками, шини безкамерні для позадорожніх кар’єрних автомобілів, шини, які є самостійним об’єктом експорту, якщо це передбачено контрактом на їх постачання. Копія ДСТУ 8545:2015 додається.
Таким чином, пакування та захист шини, які є предметом Закупівлі, не здійснюється. Такі шини постачаються без тари (захисту) та упаковки, а тому, проведення утилізації такої тари (захисту) та упаковки не потребується.
Відхилень від вказаних положень та їх обґрунтування в Документації не наведено, а отже відсутній зв'язок між предметом закупівлі та даною вимогою.
2. Замовник вимагає щоб саме учасник мав ліцензію на провадження господарської діяльності, яка не являється предметом закупівлі, не допускаючи при цьому укладенні договору зі спеціалізованою організацією.
Замовником оголошено процедуру з метою закупівлі шин для транспортних засобів великої та малої тоннажності.
Однак, відповідно до вказаних вимог Документації, Замовник вимагає «ліцензію на утилізацію відходів», яка видана саме учаснику і щоб саме учасник проводив таку утилізацію.
Таким чином, Замовник бажає придбати шини у суб’єкта господарювання, видом діяльності якого є окрім продажу шин ще й поводження з небезпечними відходами, адже відповідно до норм закону ліцензування підлягає діяльність щодо поводження лише з небезпечними відходами (посилання на норми нижче).
Замовник не дає альтернативи щодо особи-виконавця послуг з утилізації відходів, а вимагає безпосередньо, щоб сам учасник мав ліцензію та здійснював утилізацію.
Скаржник є підприємством, котре зареєстроване ще у 2007 році (копія витягу з ЄДРПОУ, що підтверджу дату реєстрації додається), весь цей час основним видом діяльності якого є продаж шин для коліс транспортних засобів. Скаржник має достатній потенціал, досвід та кваліфікацію для здійснення поставки саме предмета закупівлі, проте, як і більшість подібних підприємств не зможе прийняти участь у цій Закупівлі, адже не має ліцензії на господарську діяльність, що навіть близько не пов’язана з його основною діяльністю та яка є предметом Закупівлі. Виходячи з положень Документації, для прийняття участі у Закупівлі учасник має відповідати ще й ліцензійним умовам, котрі визначені Законом України «Про управління відходами».
У свою чергу, Замовник не передбачає можливості укладення договору зі спеціалізованою організацією, котра має відповідну ліцензію та надає відповідні послуги.
З огляду на це, оскаржувана умова знижує конкуренцію під час проведення Закупівлі та є проявом дискримінації з боку Замовника по відношенню до Скаржника та подібних йому учасників.
3. Утилізація захисних та пакувальних матеріалів не підлягає ліцензуванню.
Виходячи зі змісту вказаних умов Документації, Замовник вимагає від учасника надання ліцензії на утилізацію захисних та пакувальних матеріалів.
Згідно з пунктом 14-1 частини першої статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" ліцензуванню підлягає, зокрема, такий вид господарської діяльності, як діяльність з управління небезпечними відходами, яка ліцензується з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про управління відходами".
Відповідно до пункту 19 статті 1 Законом України "Про управління відходами", небезпечними відходами є відходи, що мають одну чи більше властивостей, що роблять їх небезпечними, наведених у Переліку властивостей, що роблять відходи небезпечними згідно додатку 3 цього закону.
Відповідно до вказаного додатку 3 Закону України "Про управління відходами" передбачені наступні властивості, що роблять відходи небезпечними:
- HB 1 Вибухонебезпечність: відходи, здатні до хімічної реакції з виділенням газу за такої температури, тиску та з такою швидкістю, що можуть завдати шкоди навколишньому природному середовищу, включаючи відходи піротехнічних виробів, вибухонебезпечні відходи органічних пероксидів та відходи вибухонебезпечних самореактивних речовин
- HB 2 Окисна здатність: відходи, які, виділяючи кисень, викликають або сприяють горінню інших матеріалів
- HB 3 Легкозаймистість:
легкозаймисті рідкі відходи: рідкі відходи, які мають температуру спалаху нижче 60° C або відпрацьовані газойль, дизельне пальне та світлі нафтопродукти з температурою спалаху від > 55° C до ≤ 75° C;
легкозаймисті пірофорні рідкі або тверді відходи: тверді або рідкі відходи, які навіть у невеликій кількості можуть спалахнути протягом 5 хвилин при взаємодії з повітрям;
легкозаймисті тверді відходи: тверді відходи, які легко займаються або можуть спричинити, або сприяти горінню через тертя;
легкозаймисті газоподібні відходи: газоподібні відходи, які є легкозаймистими у повітрі за температури 20° C та нормального атмосферного тиску 101,3 кПа;
відходи, що вступають у реакцію з водою: відходи, які при контакті з водою виділяють легкозаймисті гази у небезпечних обсягах;
інші легкозаймисті відходи: легкозаймисті аерозолі, відходи, що саморозігріваються, органічні пероксиди та самореактивні відходи
- HB 4 Подразнювальна здатність - подразнення шкіри чи пошкодження очей
- HP 5 Вибіркова токсичність для окремих органів-мішеней (ВТОМ) / Токсичність при аспірації: відходи, які можуть виявляти вибіркову токсичність для окремих органів за одноразового або повторюваного впливу, або які можуть спричинити гострі токсичні ефекти внаслідок аспірації
- HB 6 Гостра токсичність: відходи, які можуть спричинити гострі токсичні ефекти після перорального надходження, потрапляння на шкіру або під час вдихання
- HB 7 Канцерогенність: відходи, які провокують онкологічні хвороби або збільшують вірогідність захворювання на такі хвороби
- HB 8 Корозивність: відходи, які при контакті можуть викликати роз'їдання шкіри
- HB 9 Інфекційність: відходи, які містять життєздатні мікроорганізми або їх токсини, які є або вважаються такими, що викликають захворювання у людей чи інших живих організмів
- HB 10 Токсичність для репродуктивної системи: відходи, які негативно впливають на статеву функцію та репродуктивність дорослих чоловіків і жінок, а також справляють токсичну дію на розвиток потомства
- HP 11 Мутагенність: відходи, які можуть викликати мутацію, тобто постійні зміни в кількості або структурі генетичного матеріалу в клітині
- HB 12 Здатність виділяти гостротоксичний газ: відходи, які при контакті з водою або кислотою виділяють гостротоксичні гази
- HB 13 Сенсибілізуюча здатність: відходи, які містять одну або більше хімічних речовин, про які відомо, що вони спричиняють сенсибілізацію (алергічну реакцію) на шкірі або в дихальних шляхах
- HP 14 Екотоксичність: відходи, які становлять або можуть становити безпосередній або віддалений ризик для навколишнього природного середовища
- HB 15 Відходи, здатні виявляти небезпечні властивості, зазначені вище, але не класифіковані за такими властивостями.
У свою чергу, вимоги до пакувальних матеріалів встановлено Технічним регламентом з підтвердження відповідності паковання (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, затвердженим наказом Держпродспоживстандарту від 24 грудня 2004 року № 289 (далі - Регламент).
Пунктом 3.1.1. Регламенту визначені вимоги щодо виробництва та складу паковання. Так, паковання повинно виготовлятися, зокрема, так, щоб місткість паковання та вага були зменшені до мінімальної адекватної величини для підтримання необхідного рівня безпеки, гігієни та прийнятності для продукту в пакованні та для споживача. Паковання повинно розроблятися, виготовлятися та реалізовуватися з метою його вторинного використання чи відновлення, уключаючи вторинне перероблення, та з метою мінімізації його впливу на довкілля, коли усуваються відходи паковання та залишки операцій з переробки та утилізації відходів паковання. Паковання виготовляється так, щоб наявність токсичних та інших шкідливих речовин і матеріалів як складників пакувального матеріалу або будь-яких інших компонентів паковання була мінімізована з урахуванням їх наявності у викидах, золі чи стічних водах, коли паковання або залишки операцій із перероблення та утилізації відходів паковання спалюються або закопуються.
Виходячи з аналізу та співставленні вказаних норм додатку 3 Закону України "Про управління відходами" а також Технічного регламенту з підтвердження відповідності паковання (пакувальних матеріалів) та відходів паковання, захисні та пакувальні матеріали не можуть утворювати небезпечних відходів, а отже, діяльність на поводження з ними не підлягає ліцензуванню.
Більше того, відповідно до положень пункту 1 частини 2 статті 44 того ж Закону, не потребує отримання ліцензії НАВІТЬ на здійснення комплексу операцій з управління небезпечними відходами у разі якщо протягом одного року прийняті чи утворені відходи передаються суб'єкту господарювання, який має ліцензію на здійснення комплексу операцій з управління небезпечними відходами, за умови подання суб'єктом господарювання звітної інформації (декларації) до інформаційної системи управління відходами. Тому, враховуючи, що договір про закупівлі підписується до кінці 2023 року (п.8.1. проекту договору, додаток 3 Документації), то навіть поводження з небезпечними відходами у розрізі цієї закупівлі може здійснюватися без ліцензії.
А ні з предмету Закупівлі, а ні зі змісту Документації не вбачається та Замовником не аргументується (не доводиться та документально не підстерджується) необхідність встановлення вимоги щодо наявності в учасника ліцензії про утилізацію відходів захисних та пакувальних матеріалів.
Проте така необхідність спростовується вищенаведеними доводами Скаржника.
Виконати оскаржувану умову Документації зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають зазначену ліцензію, тобто зможеть виконати ліцензійні умови відповідно до закону (мати матеріально технічну базу та персонал, які ніяк не пов’язані з предметом закупівлі) що є дискримінацією по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Таким чином, встановлення Замовником у Документації вимоги щодо необхідності надання учасником Процедури закупівлі копії ліцензії про утилізацію відходів є дискримінаційною по відношенню до учасників Процедури закупівлі (у тому числі, Скаржника), які не мають зазначеної ліцензії, а головне, не зобов'язані та не можуть її отримувати, здійснюючи свою господарську діяльність, пов’язану з продажем предмету закупівлі.
Крім цього, Замовник не довів визначеної законодавством необхідності встановлення у Документації зазначеної вимоги.
Дії Замовника в частині встановлення у документації конкурсних торгів наведеної вище вимоги порушують вимоги частини першої статті 3, частини третьої статті 5 та частини третьої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Окремо зазначаємо, що умова щодо надання ліцензії у викладеній Замовником редакції не відповідає положенням Закону України «Про публічні закупівлі»
Як вище зазначено, У абзаці другому пункту 2.9. розділу ІІ додатку 2 та п 3.9. проекту договору, що викладений у додатку № 3 до Документації Замовником висунуто вимогу до учасника закупівлі щодо надання ліцензії, яка сформульована наступним чином: «Учасник у складі пропозиції повинен підтвердити свою можливість утилізації з обов’язковим наданням копії ліцензії про утилізацію відходів, виданої Учаснику. Замовник вимагає від Учасників безкоштовно прийняти на утилізацію усі захисні та пакувальні матеріали, які є невід’ємною частиною товарів та забезпечують транспортну цілісність та неушкодженість предмету закупівлі під час доставки, монтажу та налаштування предмету закупівлі за адресою постачання товару.»
Тобто, Замовником в імперативній та безальтернативній формі вимагається надання учасником «ліцензії про утилізацію відходів»
Разом з тим, положеннями частини 2 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачається, що ліцензія надається не учасником, а переможцем вже на стадії підписання договору, більше того, конструкція вказаної норми Закону передбачає необхідність надання такої ліцензії лише у разі наявності її у переможця та якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено у тендерній документації.
Проте, як вже вище було обґрунтовано, «ліцензія про утилізацію відходів» не є обов’язковою для учасника, який має намір прийняти участь у даній Закупівлі.
У зв’язку з цим, оскаржуване положення Документації також не відповідає положенням Закону України «Про публічні закупівлі».
Враховуючи наведене, ТОВ «ТД «АВІА-ШИНА» вимушене простити Орган оскарження зобов’язати Замовника внести зміни до Документації, взагалі виключивши з неї положення щодо подання ліцензії про утилізацію відходів.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною Документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов'язання Замовника внести зміни до Документації з метою усунення порушень.
Орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на її підставі в межах одержаної за скаргою інформації та інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, виходячи з положень частини шістнадцятої статті 18 Закону.
Враховуючи викладене, керуючись статтею 18 Закону України "Про публічні закупівлі" та Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 No 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування", -
ПРОСИМО:
1. Прийняти цю скаргу до розгляду.
2. Зобов'язати Запорізьке комунальне підприємство міського електротранспорту «Запоріжелектротранс» внести зміни до Тендерної документації на проведення відкритих торгів: Код за ДК 021:2015 – 3435 (34350000-5) Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (автомобільні шини 275/70 R22,5(34352200-1), оголошення про проведення якої оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу за No UA-2023-08-08-011920-a.
Додатки:
• Копія ДСТУ 8545:2015;
• Витяг з ЄДРПОУ по ТОВ «ТД «АВІА-ШИНА».
Директор ТОВ "ТД "АВІА-ШИНА" А.О. Саликін