-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»
Завершена
146 841.50
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 1 468.42 UAH
мін. крок: 1% або 1 468.42 UAH
Період оскарження:
04.08.2023 15:50 - 10.08.2023 00:00
Вимога
Залишено без розгляду
Дискримінаційні вимоги в ТД
Номер:
c920bcb9889b4925baeae4d119bd7103
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-08-04-010046-a.b1
Назва:
Дискримінаційні вимоги в ТД
Вимога:
Шановний замовнику!
Відповідно до вимог Вашої тендерної документації, Додатку 2 (технічна специфікація), до тендерної документації на закупівлю товару: Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія, за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», учасники у складі своєї тендерної пропозиції зобов'язані надати – документальне підтвердження наявності у Учасника:
- протоколу перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2014;
- ДСТУ ISO 9001:2015 (9001:2018) «Системи управління якістю. Вимоги».
- ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці;
- ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування»;
- сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування»;
- ДCТУ ISO/IEC 27001:2015 «Iнфopмaцiйнi тeхнoлoгiї. Мeтoди зaхиcту cиcтeми упpaвлiння iнфopмaцiйнoю бeзпeкoю. Вимoги»;
- сертифікат ДCТУ ISO 28000:2008 «Cиcтeми упpaвлiння бeзпeкoю лaнцюгa пocтaчaння. Вимoги»;
- ДCТУ ISO 50001:2020 «Cиcтeми eнepгeтичнoгo мeнeджмeнту. Вимoги тa нacтaнoвa щoдo викopиcтaння»;
- звіту за результатами наглядових аудитів, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію.
Разом з цим з цим учасник має надати підтвердження, що товар повинен бути сертифікований у встановленому законом порядку та відповідати державним стандартам України, відповідно надати сертифікат якості (у разі не подання даного документу учасник повинен надати змістовне роз’яснення стосовно причини не надання у складі тендерної пропозиції сертифікату якості з обов’язковим наданням підтверджуючого документу від уповноваженого органу сертифікації, який повинен бути виданий в 2023році).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія і не підлягає обов’язковій сертифікації в Україні в зв’язку із втратою чинності з 01.01.2018 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.1993 №46-93 «Про стандартизацію і сертифікацію», та припиненням існування державної системи сертифікації.
Також повідомляємо, що «Перелік продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні» (затверджений наказом Держспоживстандарту України від 01.02.2005 №28 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 04.05.2005 за №466/10746) втратив чинність згідно з наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 26.01.2018 № 93.
Згідно з абз. 2 п. 29 Особливостей (затверджених Постановою КМ України №1178 від 12.10.2022р.) - у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту (в т.ч. електричної енергії), замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)», який не передбачає обов’язковість наявності в Постачальника електричної енергії вищезазначених сертифікатів. Практикою органу оскарження підтверджується неправомірність вимоги щодо надання зазначених сертифікатів (закупівлі UA-2023-04-26-009178-a, UA-2023-03-01-012510-a).
Отримання вище описаних сертифікатів ІSO не є обов'язковим. Це добровільна справа будь-якого постачальника. Діяльність постачальників електроенергії регулюють низка законів та підзаконних нормативно-правових актів, зокрема, Закон України «Про ринок електричної енергії»; Правила роздрібного ринку електричної енергії (затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312) та інші нормативно-правові акти, прийняті на виконання Закону України «Про ринок електричної енергії», які не встановлюють обов'язкову наявність ЖОДНОГО сертифікату ISO у постачальників електричної енергії. Вимога щодо наявності даних сертифікату є дискримінаційною, оскільки суттєво зменшує коло можливих учасників аукціону, а наявність такого чи подібного сертифікату в того чи іншого учасника жодним чином не впливає на якість, своєчасність та ефективність при здійсненні постачання електроенергії .
Під час підготовки пропозиції встановлена наявність положень, що суперечать принципам, які покладені в природу процедури закупівлі, зокрема, принципам встановленим у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» - добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням та ч. 4 ст. 22 Закону про закупівлі - тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Така вимога передбачена Додатком 2 до тендерної документації «З метою запобігання ризиків щодо постачання неякісного товару за результатами закупівлі, учасники повинні у складі своїх пропозицій надати протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2014 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2022 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі тендерної пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом.» Вимога тендерної документації вимагає надання протоколу спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства датований 2022 роком, що обмежує конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Звертаємо Вашу увагу, що в обов’язковому порядку вимоги Замовника (зазначені в ТД) повинні бути взаємопов’язані з предметом закупівлі, проте у даному випадку це не відповідає дійсності.
Також наголошуємо, що зазначені вимоги Замовника можуть носити лише рекомендаційний, але не обов’язковий характер (тобто Учасники можуть надати/не надавати такі документи на власний розсуд, без застосування в наслідок цього Замовником будь-яких засобів впливу на Учасників, наприклад таких як відхилення пропозицій). До того ж чинне законодавство України, надає право Замовнику відмовитися від товарів/робіт/послуг якщо їх якість не відповідає умовам договору.
Ураховуючи викладене та мету Закону, якою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі, необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження потенційного кола учасників. Слід зазначити, що відповідно до ч.4 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до ч.1 ст.5 Закону, закупівлі здійснюються з дотриманням принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, добросовісної конкуренції серед учасників. Згідно з ч.4 ст.22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Враховуючи викладене, просимо Вас усунути порушення норм законодавства в сфері публічних закупівель шляхом виключення (видалення) з тендерної документації вищезазначених дискримінаційних вимог. На підставі вище викладеної інформації, просимо внести зміни до ТД та прибрати дискримінаційні вимоги.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
09.08.2023 14:01
Вирішення:
Шановний Учасник закупівлі! У зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України “Про правовий режим воєнного стану” Указом Президента України від 24.02.2022 р. №64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні” (із змінами) в Україні введено воєнний стан, який діє до 18 серпня 2023 року. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України “Про доступ до публічної інформації” та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів. Постановою КМУ від 12.03.2022 №263 установлено, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть вживати додаткових заходів, зокрема зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів. Дані відкриті торги проводяться з урахуванням "Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" затверджених постановою Кабінетом Міністрів України №1178 (зі змінами) від 12.10.2022 року. Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначається інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби). Частиною 3 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Частина 5 статті 23 Закону містить положення: «Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.» Сертифікат ISO — документ, який підтверджує відповідність систем управління та якості продукції підприємства державним або міжнародним стандартам. Для замовника наявність сертифікату відповідності в постачальника є одним зі способів підтвердження якості товарів і послуг. Сертифікати ISO – це документи, що підтверджують ефективне функціонування системи управління якістю виробництва продукції, робіт або послуг; міжнародні стандарти охорони здоров’я та безпеки праці, дотримання яких допомагає зменшити рівень професійної захворюваності та кількості випадків, що призводять до виробничих травм; зменшення ризиків на робочому місці та підтримання здоров’я персоналу під час виконання робіт; зниження витрат, пов’язаних з розслідуванням інцидентів та компенсаціями, виплатою штрафів, ліквідуванням наслідків аварій; прийняття політики по боротьбі з корупцією, призначення особи для контролю за дотриманням заходів по боротьбі з корупцією, навчання, оцінка ризиків і комплексна перевірка проектів і ділових партнерів, здійснення фінансового і комерційного контролю, а також введення процедур звітності та розслідування; формування етичних ділових відносин між учасниками ринку, викорінення корупції і підвищення відповідальність та довіри у сфері бізнесу, в роботі державних установ та громадських організації. Ми хочемо впевнитися в тому, що дані послуги будуть виконані якісно і у відповідності до міжнародних та національних стандартів і тому вимагаємо надання в складі пропозиції сертифікатів ISO, які відповідають саме послугам, які є предметом закупівлі. Наявність в учасників ISO має суттєве значення, оскільки є додатковою гарантією спроможності учасників щодо виробництва та/або поставки виключно якісного товару. Таким чином, вимога щодо надання сертифікатів ISO не є дискримінаційною, що також підтверджується рішеннями постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
- Предметом даної закупівлі є «ДК 021:2015: 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)», та оскільки Замовник зацікавлений в отриманні найякіснішої продукції (товару), у зв’язку з чим обґрунтовано та правомірно встановлені вимоги щодо надання протоколу перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2014 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2022 році. Атакож Товар повинен бути сертифікований у встановленому законом порядку та відповідати державним стандартам України, відповідно надати сертифікат якості (у разі не подання даного документу учасник повинен надати змістовне роз’яснення стосовно причини не надання у складі тендерної пропозиції сертифікату якості з обов’язковим наданням підтверджуючого документу від уповноваженого органу сертифікації, який повенен бути виданий в 2023році).
Дані умови жодним чином не обмежує коло потенційних учасників, оскільки будь-яка юридична особа чи ФОП мають можливість оформити відповідний документ та надати його у складі пропозиції. Замовником на виконання вимог перелічених вище документів, з урахуванням проведення закупівлі в умовах воєнного стану, розроблено Тендерну документацію до предмету закупівлі: Електрична енергія (ДК 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія). З урахуванням вищевикладеного, повідомляємо, що тендерну документацію розроблено з дотриманням принципів відкритості, прозорості, недискримінації учасників, об'єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій, відповідно, з вимогами Закону та нормами чинного законодавства України, керуючись Законом з урахуванням Особливостей, з урахуванням проведення закупівлі в умовах воєнного стану .
Враховуючи вищевикладене, зміни до ТД вноситися не будуть, Ваша вимога не підлягає задоволенню.
Статус вимоги:
Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
13.08.2023 00:03