-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
"Капітальний ремонт дороги по вул. Війтівська гора (від буд. №85 до перехрестя з вул. Івана Богуна) в м. Дрогобич Львівської області" Коригування (ДК 021:2015: 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)
Завершена
12 411 823.20
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 63 300.30 UAH
мін. крок: 0.5% або 63 300.30 UAH
Період оскарження:
01.08.2023 16:46 - 09.08.2023 00:00
Вимога
Вирішена
Вимога про усунення порушення під час проведення тендеру UA-2023-08-01-010876-a (дискримінаційні умови)
Номер:
0c11cd1ee5f943cf98710ed472995cd9
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-08-01-010876-a.c1
Назва:
Вимога про усунення порушення під час проведення тендеру UA-2023-08-01-010876-a (дискримінаційні умови)
Вимога:
Відповідно до абзацу другого пункту 54 Особливостей фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох днів з дати їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення шляхом оприлюднення його в електронній системі закупівель. Відповідно до п. 4 ч.1 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі, поряд з іншими, здійснюються за такими принципами: недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників (ч.4 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі»). Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним (ч.4 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Згідно пункту 7. Інформація про технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності (у разі потреби), Замовником вимагається: «- сканований з оригіналу Сертифікат на систему управління якістю відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015 IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції;
- сканований з оригіналу Сертифікат на систему екологічного управління відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015 IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим центром, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції;
- сканований з оригіналу Сертифікат на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018 IDT) «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим центром, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції».
Вважаємо, що дана вимога є дискримінаційною, та обмежує велике коло можливих Учасників на закупівлю, які мають усі відповідні сертифікати ІСО, проте, без позначки сертифікованості органу, що їх видав, та в результаті можуть надавати послуги/виконувати роботи належним чином та відповідної якості, адже, у чинному Законодавстві України не передбачено норми, котра зобов’язує виключно усі органи сертифікації мати статус акредитованого та сертифікованого центру. Обов'язкова Сертифікація в Україні скасована, проте в Україні діє обов'язкова відповідність Технічним регламентам.
Також вважаємо за потрібне зазначити, що загалом дана вимога про подання в тендерній пропозиції вищевказаних сертифікатів ІСО від Учасників є незаконною та дискримінаційною по відношенню до Учасників. Оскільки жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язкової наявності сертифікатів ISO для здійснення господарської діяльності належним чином та відповідної якості.
Сертифікація ISO не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить менш тривалий час. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації уповноваженою організацією є законодавчо не обґрунтованою та суперечить також і ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України “Про публічні закупівлі”.
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню дискримінація:
“Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона “не має об’єктивного і розумного виправдання”, тобто якщо вона не переслідує “законної мети” або відсутня “розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети”.
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто “дискримінація” у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими.
У зв’язку з цим, просимо привести у відповідність вимоги тендерної документації в частині пункту 7. Інформація про технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності (у разі потреби), та видалити дискримінаційну вимогу про надання учасником: «- сканований з оригіналу Сертифікат на систему управління якістю відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015 IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції;
- сканований з оригіналу Сертифікат на систему екологічного управління відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015 IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим центром, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції;
- сканований з оригіналу Сертифікат на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018 IDT) «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим центром, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції», або, щонайменше, видалити незрозумілу та некоректно сформульовану частину даної вимоги, а саме: «… який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим центром», адже Замовником не вказано, що означає та який саме «відповідний акредитований та сертифікований центр», що не дає змоги Учаснику зібрати повний та належний пакет документів.
Пов'язані документи:
Замовник
- 08.07 184 ВИМОГА (відповідь).PDF 07.08.2023 15:43
Дата подачі:
05.08.2023 16:53
Вирішення:
За наслідками розгляду вимоги ТзОВ "БК"ВІАКОМ", код за ЄДРПОУ 42818575 № UA-2023-08-01-010876-a.c1 від 05 серпня 2023 року 16:53 год. департамент міського господарства Дрогобицької міської ради повідомляє наступне.
Відповідно до пункту 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами й доповненнями) (далі — Особливості) фізична / юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру.
Відповідно до частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Замовник у тендерній документації самостійно зазначає інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. А також інформацію про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
Згідно із частиною 3 статті 22 Закону Тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
Крім того, частиною 5 статті 23 Закону Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
А відтак, Замовником, на підтвердження відповідності запропонованих робіт, встановлено вимогу в Тендерній документації щодо надання в складі тендерних пропозицій Учасниками наступних документів:
- сканований з оригіналу Сертифікат на систему управління якістю відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015 IDT) «Системи управління якістю. Вимоги», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції;
- сканований з оригіналу Сертифікат на систему екологічного управління відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015 IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим центром, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції;
- сканований з оригіналу Сертифікат на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018 IDT) «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування», який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим центром, щодо будівництва доріг і автострад, код ДКПП 42.11 і дійсний на момент подачі тендерної пропозиції.
Наявність в Учасника вказаного в тендерній документації Сертифікату на систему управління якістю відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015 IDT) гарантує якісне виконання своїх зобов’язань щодо виконання робіт, оскільки одним з основних принципів побудови якості системи менеджменту відповідно до вимог Стандартів ISO 9001:2015 ( або ДСТУ ISO 9001:2015) є орієнтація на Замовника та процесний підхід до діяльності, де діяльність складається з ряду взаємозалежних процесів, при цьому вихідні дані одного процесу є вхідними даними для наступного, тому процесний підхід полягає в системній діяльності по визначенню процесів, їхньої послідовності й взаємодії, управлінню процесами й зв’язками між ними, що попереджуватиме безсистемні дії працівників різних підрозділів, що повинні взаємодіяти між собою і є обов’язковою умовою для зберігання відповідності замовника Стандартам якості. А також свідчитиме про те, що на підприємстві правильно побудовані бізнес-процеси та приймаються найбільш оптимальні управлінські рішення, які впливають на якісне виконання своїх зобов’язань щодо виконання робіт, в тому числі відповідно до встановлених строків.
Наявність в Учасника вказаного в тендерній документації Сертифікату на систему екологічного управління відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015 IDT) дозволить переконатися, що учасником будуть дотримані положення статті 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Нормами статті 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» встановлено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб’єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов’язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов’язані, зокрема:
- здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;
- вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів;
- тощо.
Слід зазначити, що згідно пункту 0.2 стандарту ISO 14001 метою системи екологічного менеджменту є, зокрема:
- захист навколишнього середовища за рахунок запобігання або зниження негативного впливу на нього;
- покращення екологічних показників;
- зниження можливого негативного впливу екологічних умов на організацію;
- інше.
Впровадження системи екологічного менеджменту має забезпечити, зокрема, системний підхід до екологічного управління. При цьому згідно пункту 1 стандарту ISO 14001 стандарт ISO 14001 може бути застосований в любій організації незалежно від її розміру, типу або характеру діяльності.
Наявність в Учасника вказаного в тендерній документації Сертифікату на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018 IDT) гарантує якісне виконання своїх зобов’язань перед Замовником щодо виконання робіт, оскільки застосування системи управління охороною здоров’я і безпекою праці спрямоване на те, щоб дати змогу організації забезпечити безпечні та здорові умови праці на робочому місці, запобігти виробничим травмам і погіршенню стану здоров’я.
Упровадження системи управління охороною здоров’я і безпекою праці, що відповідає цьому стандарту, дасть змогу організації керувати ризиками у сфері охорони здоров’я і безпеки праці, а відтак, виконання умов, передбачених проектом договору до даної закупівлі: забезпечення дотримання трудового законодавства, зокрема створення здорових і безпечних умов праці та відпочинку працівників (додержання правил і норм техніки безпеки, виробничої санітарії, гігієни праці, протипожежної охорони, тощо), а також проведення відповідного інструктажу; встановлення повної норми тривалості робочого часу найманим працівникам з оплатою праці не нижче розміру мінімальної заробітної плати, встановленої чинним законодавством.
Замовник заперечує факт дискримінаційного характеру положення тендерної документації в частині встановлення вимог тендерної документації.
Замовником було враховано специфіку, очікувану вартість, перелік робіт та важливість даної закупівлі при встановлені вищезазначеного критерію. Враховуючи, що предметом закупівлі є капітальний ремонт, який буде виконуватися за бюджетні кошти (кошти місцевого бюджету Дрогобицької міської територіальної громади відповідно до річного плану), відсутність обов'язкової сертифікації не позбавляє можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов тендерної документації.
Крім того, аналіз ринку свідчить про БЕЗУМОВНУ КОНКУРЕНЦІЮ на ринку, що є предметом закупівлі, навіть при наявності вищезазначених вимог. Конкуренція присутня при наявності 2-х і більше постачальників.
Метою кваліфікаційних, технічних, інших вимог є створення передумов для належного укладення договору та подальшого його виконання, недопущення недобросовісних Учасників.
Проте, з метою можливості взяття участі у даній Закупівлі якомога більшій кількості потенційних Учасників, з метою максимальної економії, ефективності та пропорційності, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, на виконання Вимоги щодо «видалити незрозумілу та некоректно сформульовану частину даної вимоги, а саме: «… який виданий на ім'я учасника закупівлі відповідним акредитованим та сертифікованим центром», адже Замовником не вказано, що означає та який саме «відповідний акредитований та сертифікований центр», що не дає змоги Учаснику зібрати повний та належний пакет документів.», Замовником будуть внесені зміни в Тендерну документацію в цій частині.
Статус вимоги:
Задоволено