-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради)
Завершена
349 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 3 490.00 UAH
мін. крок: 1% або 3 490.00 UAH
Період оскарження:
12.07.2023 11:13 - 06.08.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
Скарга щодо порушення Закону України «Про публічні закупівлі»
Номер:
16ddc13959c84bc8b4cea1d7f12671f4
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-07-12-002964-a.b2
Назва:
Скарга щодо порушення Закону України «Про публічні закупівлі»
Скарга:
Замовником торгів було розпочато процедуру закупівлі (Відкриті торги з особливостями) ідентифікатор закупівлі: UA-2023-07-12-002964-a, щодо закупівлі: «за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради.
Ознайомившись та ретельно вивчивши тендерну документацію для процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями на закупівлю за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради (далі за текстом – ТД) (Додаток № 1), ми, ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» (далі за текстом - Скаржник) виявили в ній вимоги, які не відповідають чинному законодавству, обмежують конкуренцію, що у свою чергу робить неможливим участь нашого підприємства у відповідній процедурі закупівлі, яке має можливості якісно надати послуги за предметом закупівлі.
І
В п. 3, р. «Вимоги до станції технічного обслуговування Учасника», Додатку 3 до ТД «ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ» встановлено наступне:
Додаток 3
до тендерної документації
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
до предмету закупівлі: «Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради)»
Вимоги до Учасників:
• Вимоги до станції технічного обслуговування Учасника
3. СТО повинно мати досвід роботи не менш ніж п’яти років.
ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» зареєстроване 26.12.2018 року, дана інформація підтверджується в Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (Додаток № 2) та має види економічної діяльності:
45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (основний);
45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами;
45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів;
45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів.
Таким чином СТО ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» має досвід роботи чотири з половиною роки. Скаржник є реальним учасником відповідного ринку з надання послуг з технічного обслуговування та ремонту автотранспортних засобів.
З моменту заснування ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» прийняло участь у 155 закупівлях. Визнано Переможцем у 118 закупівлях на суму 29.98 млн грн. Підписано 112 договорів на суму 28.87 млн грн, з яких на 17 млн. грн. по Послугам з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання. На підтвердження надає скриншот з системи аналітики відкритих даних Clarity Project (Додаток № 3), дана інформація міститься за посиланням: https://clarity-project.info/tenderer/42721146 Це не враховуючи надані послуги юридичним особам приватної форми власності, фізичним особам підприємцям та фізичним особам.
В підтвердження свого досвіду надаємо Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-02-09-006373-a та Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-04-12-002581-b (Додаток № 4)
Посилання на зазначені закупівлі:
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-04-12-002581-b
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-09-006373-a
Також додаємо три позитивних листа відгуки від наших контрагентів (Додаток № 5)
Дана вимога є дискримінаційною. Замовник свідомо та навмисно обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та можуть бути визнані переможцем торгів. Так як учасники, які мають необхідну матеріальнотехнічну базу, необхідну кількість працівників, досвід надання аналогічних послуг та відповідають всім встановленим вимогам, однак не мають досвіду роботи СТО саме не менше 5 років не зможуть бути визнані переможцем торгів, оскільки не відповідатимуть технічному завданню Замовника.
Дії замовника в частині встановленої вище умови ТД призводять до дискримінації потенційних Учасників процедури закупівлі, в тому числі ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА», та обмежують конкуренцію, що є порушенням основних принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» - недискримінація учасників та рівне ставлення до них, добросовісна конкуренція серед учасників й відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. Частиною 4, ст. 5 Закону визначено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Порушено норми ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також Замовником було порушено вимогу п. 4, ч. 10, ст. 11 Закону про забезпечення рівних умов для усіх учасників, що в подальшому призведе до не об’єктивного та не чесного вибору Переможця.
Наше твердження стосовно цього питання, ґрунтується на сталій практиці рішень Антимонопольного комітету України, в тому числі рішення № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р (Додаток № 6), та рішення № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р. (Додаток № 7), а саме:
- Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, своїм рішенням № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р., пункт 3 Рішення, з питання аналогічних порушень, встановила, що:
«Відповідно до пункту 1 розділу 3 Документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, в яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення Замовником), та завантаження файлів, зокрема, з інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію [у разі потреби (плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі)] – згідно з додатком 2 Документації.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 Документації учасники Процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим Замовником.
Вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з частиною другою статті 22 Закону зазначено в додатку 2 Документації.
Додаток 2 Документації містить форму "Технічні вимоги до предмету закупівлі".
Відповідно до пункту 2 додатку 2 Документації учасник в складі пропозиції надає наступні документи, зокрема, довідка про реєстрацію та досвід роботи на ринку робіт/послуг протипожежного призначення не менше 5 років. Для підтвердження надати Свідоцтво про державну реєстрацію або інший документ.
Замовник не довів необхідності встановлення наведеної вище вимоги.
Враховуючи викладене, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть ті суб’єкти господарювання, які мають досвід роботи на ринку робіт/послуг протипожежного призначення не менше 5 років, що є дискримінацією по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Дії Замовника в частині встановлення наведених вище умов Документації порушують один з принципів здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону, а саме – максимальна економія та ефективність, недискримінація учасників (у тому числі, Скаржника), який має можливість надати сертифікат інженера-проектувальника у частині дотримання вимог пожежної безпеки.
Враховуючи викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення змін до Документації в цій частині.».
Й зобов'язала Управління освіти Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – "ДК 021:2015: 75250000-3 — Послуги пожежних і рятувальних служб", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2018-08-27-000371-a, з метою усунення порушень, які викладені у мотивувальній частині цього рішення.
- Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, своїм рішенням № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р., пункт 4 Рішення, з питання аналогічних порушень, встановила, що:
«Відповідно до пункту 3 додатку 3 Документації встановлено наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Для документального підтвердження досвіду виконання аналогічного договору учасник надає, зокрема, документально підтверджену інформацію в довільній формі з листами відгуками від контрагентів за договорами, що учасник має досвід роботи на ринку надання послуг з організації харчування не менше п’яти років до дати оголошення даної закупівлі із зазначенням контактних даних (ПІБ, посада, телефон, назва замовника) службових осіб контрагентів учасника за якими укладались відповідні договори, що можуть підтвердити наявність такого успішного та позитивного досвіду (не менше 2 - х).
Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації.
Враховуючи викладене, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають досвід роботи на ринку надання послуг з організації харчування не менше п’яти років до дати оголошення даної закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документацією наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.».
Й зобов'язала Комунальний заклад "Дитячий оздоровчий центр соціальної реабілітації санаторного типу "ПЕРЛИНА ПРИДНІПРОВ'Я" Дніпропетровсткої обласної ради" внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Послуги гарячого харчування", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2021-02-16-007492-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цього рішення.
Також Антимонопольний комітет України в своїх Рекомендаціях № 18-рк від 23 липня 2021 р. «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» (Додаток № 8), в підпункті 1, пункту 42 наводить приклад встановлення замовником вимоги наявності досвіду роботи на ринку надання послуг не менше п’яти років, як надмірну вимогу.
Рекомендації розміщені за посиланням: https://amcu.gov.ua/npas/pro-zdijsnennya-zahodiv-spryamovanih-na-rozvitok-konkurenciyi-zapobigannya-porushennyam-zakonodavstva-pro-zahist-ekonomichnoyi-konkurenciyi-8
Враховуючи вищенаведене, тендерна документація на закупівлю послуг: за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради., в цій частині, не відповідає вимогам ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.».
Враховуючи вищенаведене вважаємо що, ця вимога має бути виключена з Тендерної документації або повинна бути викладена таким чином, щоб забезпечити рівні умови для всіх учасників.
ІІ
В п. 6.8., р. «Вимоги до станції технічного обслуговування Учасника», Додатку 3 до ТД «ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ» встановлено наступне:
Додаток 3
до тендерної документації
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
до предмету закупівлі: «Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради)»
Вимоги до Учасників:
• Вимоги до станції технічного обслуговування Учасника
6.8. Професійний та спеціалізований інструмент для ремонту та обслуговування транспортних засобів Замовника. Для транспортних засобів PEUGEOT та CITROEN, на які розповсюджуються гарантійні зобов’язання Виробника від наскрізної корозії та діє програма по безоплатному усуненню дефектів протягом 7 років або 150 000 км пробіг, в залежності від того, що наступить раніше, необхідно для проведення технічного обслуговування та ремонтів залучати субпідрядні організації, які мають статус офіційного дилера/представника виробника PEUGEOT або CITROEN в Одеському регіоні (для відмітки в сервісній книжці) або Виконавець повинен бути офіційним дилером PEUGEOT або CITROEN в Одеському регіоні та мати досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT або CITROEN не менш ніж як 5 років. На підтвердження чого Учасником надається:
• гарантійний лист від офіційного дилера адресований замовнику та скан-копія чинного дилерського договору (без додатків).
• довідку від офіційного Імпортера PEUGEOT та CITROEN на території України ТОВ «Пежо Сітроен Україна» з підтвердженням що у Учасника є досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT або CITROEN не менш ніж як 5 років.
ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» є офіційним дилером PEUGEOT та CITROEN в Одеському регіоні та має досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT та CITROEN але менш ніж як 5 років.
Офіційним дилером CITROEN Скаржник являється з 1 січня 2019 року, на підтвердження надано Дилерський договір (Додаток № 9), інформація міститься на 24 сторінці в п. 1, статті XVIII – строк дії договору та додаткова угода до нього (Додаток 10), тобто чотири з половиною роки. Перед закінченням дії цього договору, укладено новий дилерський договір на новий строк та 01 серпня 2022 року, шляхом укладання додаткових угод № 1 та № 2, ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» стало Офіційним дилером PEUGEOT (Додаток № 11), тобто вже майже рік.
Таким чином СТО ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» має досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів CITROEN чотири з половиною років, досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT – майже рік. Скаржник є реальним учасником відповідного ринку з надання послуг з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT або CITROEN. Але прийняти участь в даній закупівлі та стати переможцем – не може.
Наразі Скаржник має виконані й укладені договори на Послуги з ремонту і технічного обслуговування автомобілів марки Citroen. Так наприклад у ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» укладено договір з Комунальним некомерційнім підприємством "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" Одеської обласної ради" за кодом ДК 021:2015:50110000-9 «Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання» (Послуги з технічного обслуговування автомобілів швидкої допомоги марки Citroën Jumper) на суму 4 787 553,60 грн. за результатами закупівлі: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-16-015448-a
Й з АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ "УКРПОШТА" укладено договір на закупівлю ДК 021:2015 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання Послуги з ремонту і технічного обслуговування автомобілів марки Citroen у м. Одеса на суму 1 561 294,00 грн. за результатами закупівлі: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-28-016122-a
Зазначені договори додаються (Додаток № 12).
Згідно інформації розміщеній на сайті офіційного Імпортера PEUGEOT за посиланням https://www.peugeot.ua/links/dealership.html?searchTerm=%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B0,%20%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%8C&path=L2NvbnRlbnQvcGV1Z2VvdC93b3JsZHdpZGUvdWtyYWluZS91YQ%3D%3D&searchType=city
, офіційними дилерами PEUGEOT в Одеському регіоні є лише два підприємства, а саме: ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» та ТОВ «АДІС-МОТОР» (код за ЄДРПОУ 37351915), також додається скриншоти сайту імпортера (Додаток № 13).
Згідно інформації розміщеній на сайті офіційного Імпортера CITROEN за посиланням https://www.citroen.ua/infocenter/find-a-dealer.html?searchTerm=%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B0,%20%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%8C&path=L2NvbnRlbnQvY2l0cm9lbi93b3JsZHdpZGUvdWtyYWluZS91YQ%3D%3D&searchType=city
, офіційними дилерами CITROEN в Одеському регіоні є лише два підприємства, а саме: ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» та те саме ТОВ «АДІС-МОТОР» (код за ЄДРПОУ 37351915), також додається скриншоти сайту імпортера (Додаток № 14).
Дані вимоги є дискримінаційними. Замовник свідомо та навмисно обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та можуть бути визнані переможцем торгів. Так як учасник ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА», який є офіційним дилером PEUGEOT та CITROEN в Одеському регіоні та має досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT та CITROEN, однак не має досвіду з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT або CITROEN не менш ніж як 5 років не зможе бути визнаний переможцем торгів, оскільки не відповідатиме технічному завданню Замовника.
Розглянемо офіційного дилера PEUGEOT та CITROEN в Одеському регіоні ТОВ «АДІС-МОТОР» на відповідність вищезазначеним вимогам.
Так згідно зі свідоцтвом про Державну реєстрацію юридичної особи (Додаток № 15), яке розміщене у вільному доступі в електронній системі закупівель за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-10-28-001007-c ТОВ «АДІС-МОТОР» зареєстроване 21.10.2010 року, тобто СТО має досвід роботи більше 5 років.
Згідно Дилерського договору № 2018/1/Р від 12 грудня 2017 року (Додаток № 16), який розміщений у вільному доступі в електронній системі закупівель за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-08-05-006568-a ТОВ «АДІС-МОТОР» з 01 січня 2018 року являється офіційним дилером PEUGEOT, тобто більше 5 років.
Згідно сертифікатів офіційного дилера (Додаток № 17), які розміщені у вільному доступі в електронній системі закупівель за посиланнями https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-03-24-008107-a та https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-28-016122-a ТОВ «АДІС-МОТОР» з 2021 по 2023 роки являється офіційним дилером PEUGEOT та CITROEN.
Враховуючи вищенаведене єдиним учасником в Одеському регіоні, який відповідає в повній мірі вищезазначеним вимогами замовника зазначеним в тендерній документації є ТОВ «АДІС-МОТОР». Що вказує на те, що замовник прописав вищезазначені вимоги, виключно під ТОВ «АДІС-МОТОР», таким чином мова про конкуренцію в даній закупівлі йти не може.
Дії замовника в частині встановлених вище умов ТД призводять до дискримінації потенційних Учасників процедури закупівлі, в тому числі ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА», та обмежують конкуренцію, що є порушенням основних принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» - недискримінація учасників та рівне ставлення до них, добросовісна конкуренція серед учасників й відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. Частиною 4, ст. 5 Закону визначено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Порушено норми ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також Замовником було порушено вимогу п. 4, ч. 10, ст. 11 Закону про забезпечення рівних умов для усіх учасників, що в подальшому призведе до не об’єктивного та не чесного вибору Переможця.
Наше твердження стосовно цього питання, ґрунтується на сталій практиці вищевказаних рішень Антимонопольного комітету України, в тому числі рішення № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р (Додаток № 6), та рішення № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р. (Додаток № 7) та Рекомендацій № 18-рк від 23 липня 2021 р. «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» Антимонопольного комітету України (Додаток № 8).
Враховуючи вищенаведене, тендерна документація на закупівлю послуг: за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради., в цих частинах, не відповідає вимогам ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.».
Враховуючи вищенаведене вважаємо що, ці вимоги мають бути виключені з Тендерної документації або повинні бути викладені таким чином, щоб забезпечити рівні умови для всіх учасників.
Слід зазначити, що Уповноважена особа, повинна здійснювати закупівлю за умовами, порядком та процедурами закупівель товарів, робіт і послуг, передбаченими Законом України «Про публічні закупівлі» та особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (Далі за текстом - Особливості).
Згідно пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей.
Згідно пункту 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей.
Враховуючи вищенаведене, тендерна документація для процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями на закупівлю за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради, в цих частинах, не відповідає вимогам ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.», та пункту 28 Особливостей, так як Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей, в супереч нормам п. 3 Особливостей Замовник не здійснює публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону та не проводить закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Своїми незаконними вищезазначеними вимогами, Замовником порушено права та законні інтереси Скаржника та потенційних Учасників. Прямо порушено Принципи здійснення закупівель, викладені у ч. 1, ст. 5 Закону, а саме принципи: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та рівне ставлення до них та запобігання корупційним діям і зловживанням. Порушено норми ч. 4, ст. 5 Закону - Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Порушено вимогу п. 4, ч. 10, ст. 11 Закону про забезпечення рівних умов для усіх учасників, що в подальшому призведе до не об’єктивного та не чесного вибору Переможця.
ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» бажає взяти участь у відповідній закупівлі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника, Скаржник не може взяти участь у даній процедурі закупівлі з можливістю стати переможцем.
Для підтвердження наявності у Суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право та законні інтереси ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА», пов’язані з участю Скаржника в процедурі закупівлі та підтвердження зазначених порушень Замовника, ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» надає перелік таких документів (доказів):
- тендерна документація для процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями на закупівлю за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради;
- Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА»;
- Скриншот з системи аналітики відкритих даних Clarity Project;
- Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-02-09-006373-a та Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-04-12-002581-b;
- Листи відгуки від контрагентів;
- Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р.;
- Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р.;
- Рекомендації Антимонопольного комітету України № 18-рк від 23 липня 2021 р. «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції»;
- Дилерський договір (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2019/7/С від 30 травня 2019 року;
- Додаткова угода до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2019/7/С від 12 грудня 2019 року;
- Дилерський договір (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2022/10/С від 29 грудня 2021 року, Додаткова угода № 1 до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN та PEUGEOT) № 2022/10/С від 01 серпня 2022 року та Додаткова угода № 2 до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки PEUGEOT) № 2022/10/С від 29 грудня 2022 року;
- Договір № 260123-04Е без дати, оприлюднений в електронній системі закупівель 27 січня 2023р. та Договір № 232026 від 13.06.2023 року;
- Скриншоти сайту імпортера PEUGEOT;
- Скриншоти сайту імпортера CITROEN;
- Свідоцтво про Державну реєстрацію юридичної особи ТОВ «АДІС-МОТОР»;
- Дилерський договір (ТОВ «АДІС-МОТОР» марки PEUGEOT) № 2018/1/Р від 12 грудня 2017 року;
- Сертифікати офіційного дилера ТОВ «АДІС-МОТОР» марок CITROEN та PEUGEOT.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст.ст. 5, 11, 18, 22, 32 ЗУ «Про публічні закупівлі», пунктами 3, 28, 50, 55-67 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування та Конституцією України,
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати Замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести тендерну документації у відповідність із вимогами чинного законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Додатки:
1. Додаток № 1 - тендерна документація для процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями на закупівлю за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради.
2. Додаток № 2 - Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА».
3. Додаток № 3 - Скриншот з системи аналітики відкритих даних Clarity Project.
4. Додаток № 4 - Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-02-09-006373-a та Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-04-12-002581-b.
5. Додаток № 5 - Листи відгуки від контрагентів.
6. Додаток № 6 - Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р..
7. Додаток № 7 - Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р..
8. Додаток № 8 - Рекомендації Антимонопольного комітету України № 18-рк від 23 липня 2021 р. «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції».
9. Додаток № 9 - Дилерський договір (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2019/7/С від 30 травня 2019 року.
10. Додаток № 10 - Додаткова угода до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2019/7/С від 12 грудня 2019 року.
11. Додаток № 11 - Дилерський договір (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2022/10/С від 29 грудня 2021 року, Додаткова угода № 1 до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN та PEUGEOT) № 2022/10/С від 01 серпня 2022 року та Додаткова угода № 2 до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки PEUGEOT) № 2022/10/С від 29 грудня 2022 року.
12. Додаток № 12 - Договір № 260123-04Е без дати, оприлюднений в електронній системі закупівель 27 січня 2023р. та Договір № 232026 від 13.06.2023 року.
13. Додаток № 13 - Скриншоти сайту імпортера PEUGEOT.
14. Додаток № 14 - Скриншоти сайту імпортера CITROEN.
15. Додаток № 15 - Свідоцтво про Державну реєстрацію юридичної особи ТОВ «АДІС-МОТОР».
16. Додаток № 16 - Дилерський договір (ТОВ «АДІС-МОТОР» марки PEUGEOT) № 2018/1/Р від 12 грудня 2017 року.
17. Додаток № 17 - Сертифікати офіційного дилера ТОВ «АДІС-МОТОР» марок CITROEN та PEUGEOT.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга в АМКУ 16.07.2023 21:08
- Скарга в АМКУ 16.07.2023 21:08
- Додаток 1 16.07.2023 21:08
- Додаток 2 16.07.2023 21:08
- Додаток 4 16.07.2023 21:08
- Додаток 3 16.07.2023 21:08
- Додаток 7 16.07.2023 21:08
- Додаток 5 16.07.2023 21:08
- Додаток 6 16.07.2023 21:08
- Додаток 8 16.07.2023 21:08
- Додаток 11 16.07.2023 21:08
- Додаток 9 16.07.2023 21:08
- Додаток 10 16.07.2023 21:08
- Додаток 12 16.07.2023 21:08
- Додаток 13 16.07.2023 21:08
- Додаток 16 16.07.2023 21:08
- Додаток 14 16.07.2023 21:08
- Додаток 15 16.07.2023 21:08
- Додаток 17 16.07.2023 21:08
- рішення від 18.07.2023 № 10789.pdf 18.07.2023 21:46
- Інформація про резолютивну частину рішення від 31.07.2023 № 11741.pdf 01.08.2023 11:16
- рішення від 31.07.2023 № 11741.pdf 03.08.2023 13:23
- КНП МЦНМД ОМР пояснення на рішення АМКУ.pdf 20.07.2023 14:53
- КНП МЦНМД ОМР пояснення на рішення АМКУ.pdf.asice.zip 20.07.2023 14:53
- Посянення замовника .docx 20.07.2023 14:54
- МЦНМД - тендерна документація 5011 (ремонт автомобілів) нова редакція .docx 02.08.2023 11:41
- Протокол_УО_про_внесення_змін_до_тендерної_документації ремонт.pdf 02.08.2023 11:41
- Протокол_УО_про_внесення_змін_до_тендерної_документації ремонт 04.08.pdf 04.08.2023 10:50
- МЦНМД - тендерна документація 5011 (ремонт автомобілів) нова редакція 04.08. .docx 04.08.2023 10:50
Дата прийняття скарги до розгляду:
16.07.2023 21:11
Дата розгляду скарги:
31.07.2023 11:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
18.07.2023 21:47
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
03.08.2023 13:23
Дата виконання рішення Замовником:
04.08.2023 10:52
Коментар замовника щодо усунення порушень:
16.07.2023 року ТОВ «Автоград Одеса» було подано скаргу до АМКУ на умови тендерної документації по закупівлі (ідентифікатор UA-2023-07-12-002964-a.). Так, скаржник просить внести зміни до тендерної документації по закупівлі щодо пунтків додатку 3 до тендерної документації, які містять вимогу щодо досвіду роботи СТО в 5 років, натомість просить викласти пункти 3 та 6.8 додатку 3 до тендерної документації таким чином, аби досвід роботи СТО був не більше як чотири роки та шість місяців.
01.08.2023 року була отримана через портал уповноваженого органу Інформація про резолютивну частину рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель стосовно скарги товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОГРАД ОДЕСА".
02.08.2023 року Замовником було усунено порушення виявлені Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель стосовно скарги товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОГРАД ОДЕСА" шляхом внесення змін до тендерної документації, що затверджено протокольне рішення уповноваженої особи №02/08-1-У від 02.08.2023 року
03.08.2023 року на сайті уповноваженого органу було опубліковано повне рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель стосовно скарги товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОГРАД ОДЕСА".
04.08.2023 року протокольним рішенням уповноваженої особи (протокол від 04.08.2023 № 04/08-1-У з метою розблокування закупівлі - продовжено строк подачі тендерних пропозицій до 09.08.2023 року
Скарга
Скасована
Скарга щодо порушення Закону України «Про публічні закупівлі»
Номер:
bbe8fd64876b47af9493a0482f97d39e
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-07-12-002964-a.a1
Назва:
Скарга щодо порушення Закону України «Про публічні закупівлі»
Скарга:
Замовником торгів було розпочато процедуру закупівлі (Відкриті торги з особливостями) ідентифікатор закупівлі: UA-2023-07-12-002964-a, щодо закупівлі: «за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради.
Ознайомившись та ретельно вивчивши тендерну документацію для процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями на закупівлю за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради (далі за текстом – ТД) (Додаток № 1), ми, ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» (далі за текстом - Скаржник) виявили в ній вимоги, які не відповідають чинному законодавству, обмежують конкуренцію, що у свою чергу робить неможливим участь нашого підприємства у відповідній процедурі закупівлі, яке має можливості якісно надати послуги за предметом закупівлі.
І
В п. 3, р. «Вимоги до станції технічного обслуговування Учасника», Додатку 3 до ТД «ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ» встановлено наступне:
Додаток 3
до тендерної документації
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
до предмету закупівлі: «Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради)»
Вимоги до Учасників:
• Вимоги до станції технічного обслуговування Учасника
3. СТО повинно мати досвід роботи не менш ніж п’яти років.
ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» зареєстроване 26.12.2018 року, дана інформація підтверджується в Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (Додаток № 2) та має види економічної діяльності:
45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами (основний);
45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами;
45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів;
45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів.
Таким чином СТО ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» має досвід роботи чотири з половиною роки. Скаржник є реальним учасником відповідного ринку з надання послуг з технічного обслуговування та ремонту автотранспортних засобів.
З моменту заснування ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» прийняло участь у 155 закупівлях. Визнано Переможцем у 118 закупівлях на суму 29.98 млн грн. Підписано 112 договорів на суму 28.87 млн грн, з яких на 17 млн. грн. по Послугам з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання. На підтвердження надає скриншот з системи аналітики відкритих даних Clarity Project (Додаток № 3), дана інформація міститься за посиланням: https://clarity-project.info/tenderer/42721146 Це не враховуючи надані послуги юридичним особам приватної форми власності, фізичним особам підприємцям та фізичним особам.
В підтвердження свого досвіду надаємо Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-02-09-006373-a та Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-04-12-002581-b (Додаток № 4)
Посилання на зазначені закупівлі:
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-04-12-002581-b
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-09-006373-a
Також додаємо три позитивних листа відгуки від наших контрагентів (Додаток № 5)
Дана вимога є дискримінаційною. Замовник свідомо та навмисно обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та можуть бути визнані переможцем торгів. Так як учасники, які мають необхідну матеріальнотехнічну базу, необхідну кількість працівників, досвід надання аналогічних послуг та відповідають всім встановленим вимогам, однак не мають досвіду роботи СТО саме не менше 5 років не зможуть бути визнані переможцем торгів, оскільки не відповідатимуть технічному завданню Замовника.
Дії замовника в частині встановленої вище умови ТД призводять до дискримінації потенційних Учасників процедури закупівлі, в тому числі ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА», та обмежують конкуренцію, що є порушенням основних принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» - недискримінація учасників та рівне ставлення до них, добросовісна конкуренція серед учасників й відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. Частиною 4, ст. 5 Закону визначено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Порушено норми ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також Замовником було порушено вимогу п. 4, ч. 10, ст. 11 Закону про забезпечення рівних умов для усіх учасників, що в подальшому призведе до не об’єктивного та не чесного вибору Переможця.
Наше твердження стосовно цього питання, ґрунтується на сталій практиці рішень Антимонопольного комітету України, в тому числі рішення № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р (Додаток № 6), та рішення № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р. (Додаток № 7), а саме:
- Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, своїм рішенням № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р., пункт 3 Рішення, з питання аналогічних порушень, встановила, що:
«Відповідно до пункту 1 розділу 3 Документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, в яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення Замовником), та завантаження файлів, зокрема, з інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію [у разі потреби (плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі)] – згідно з додатком 2 Документації.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 Документації учасники Процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим Замовником.
Вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з частиною другою статті 22 Закону зазначено в додатку 2 Документації.
Додаток 2 Документації містить форму "Технічні вимоги до предмету закупівлі".
Відповідно до пункту 2 додатку 2 Документації учасник в складі пропозиції надає наступні документи, зокрема, довідка про реєстрацію та досвід роботи на ринку робіт/послуг протипожежного призначення не менше 5 років. Для підтвердження надати Свідоцтво про державну реєстрацію або інший документ.
Замовник не довів необхідності встановлення наведеної вище вимоги.
Враховуючи викладене, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть ті суб’єкти господарювання, які мають досвід роботи на ринку робіт/послуг протипожежного призначення не менше 5 років, що є дискримінацією по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Дії Замовника в частині встановлення наведених вище умов Документації порушують один з принципів здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону, а саме – максимальна економія та ефективність, недискримінація учасників (у тому числі, Скаржника), який має можливість надати сертифікат інженера-проектувальника у частині дотримання вимог пожежної безпеки.
Враховуючи викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення змін до Документації в цій частині.».
Й зобов'язала Управління освіти Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – "ДК 021:2015: 75250000-3 — Послуги пожежних і рятувальних служб", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2018-08-27-000371-a, з метою усунення порушень, які викладені у мотивувальній частині цього рішення.
- Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, своїм рішенням № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р., пункт 4 Рішення, з питання аналогічних порушень, встановила, що:
«Відповідно до пункту 3 додатку 3 Документації встановлено наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Для документального підтвердження досвіду виконання аналогічного договору учасник надає, зокрема, документально підтверджену інформацію в довільній формі з листами відгуками від контрагентів за договорами, що учасник має досвід роботи на ринку надання послуг з організації харчування не менше п’яти років до дати оголошення даної закупівлі із зазначенням контактних даних (ПІБ, посада, телефон, назва замовника) службових осіб контрагентів учасника за якими укладались відповідні договори, що можуть підтвердити наявність такого успішного та позитивного досвіду (не менше 2 - х).
Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації.
Враховуючи викладене, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають досвід роботи на ринку надання послуг з організації харчування не менше п’яти років до дати оголошення даної закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документацією наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.».
Й зобов'язала Комунальний заклад "Дитячий оздоровчий центр соціальної реабілітації санаторного типу "ПЕРЛИНА ПРИДНІПРОВ'Я" Дніпропетровсткої обласної ради" внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Послуги гарячого харчування", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2021-02-16-007492-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цього рішення.
Також Антимонопольний комітет України в своїх Рекомендаціях № 18-рк від 23 липня 2021 р. «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» (Додаток № 8), в підпункті 1, пункту 42 наводить приклад встановлення замовником вимоги наявності досвіду роботи на ринку надання послуг не менше п’яти років, як надмірну вимогу.
Рекомендації розміщені за посиланням: https://amcu.gov.ua/npas/pro-zdijsnennya-zahodiv-spryamovanih-na-rozvitok-konkurenciyi-zapobigannya-porushennyam-zakonodavstva-pro-zahist-ekonomichnoyi-konkurenciyi-8
Враховуючи вищенаведене, тендерна документація на закупівлю послуг: за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради., в цій частині, не відповідає вимогам ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.».
Враховуючи вищенаведене вважаємо що, ця вимога має бути виключена з Тендерної документації або повинна бути викладена таким чином, щоб забезпечити рівні умови для всіх учасників.
ІІ
В п. 6.8., р. «Вимоги до станції технічного обслуговування Учасника», Додатку 3 до ТД «ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ» встановлено наступне:
Додаток 3
до тендерної документації
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
до предмету закупівлі: «Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради)»
Вимоги до Учасників:
• Вимоги до станції технічного обслуговування Учасника
6.8. Професійний та спеціалізований інструмент для ремонту та обслуговування транспортних засобів Замовника. Для транспортних засобів PEUGEOT та CITROEN, на які розповсюджуються гарантійні зобов’язання Виробника від наскрізної корозії та діє програма по безоплатному усуненню дефектів протягом 7 років або 150 000 км пробіг, в залежності від того, що наступить раніше, необхідно для проведення технічного обслуговування та ремонтів залучати субпідрядні організації, які мають статус офіційного дилера/представника виробника PEUGEOT або CITROEN в Одеському регіоні (для відмітки в сервісній книжці) або Виконавець повинен бути офіційним дилером PEUGEOT або CITROEN в Одеському регіоні та мати досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT або CITROEN не менш ніж як 5 років. На підтвердження чого Учасником надається:
• гарантійний лист від офіційного дилера адресований замовнику та скан-копія чинного дилерського договору (без додатків).
• довідку від офіційного Імпортера PEUGEOT та CITROEN на території України ТОВ «Пежо Сітроен Україна» з підтвердженням що у Учасника є досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT або CITROEN не менш ніж як 5 років.
ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» є офіційним дилером PEUGEOT та CITROEN в Одеському регіоні та має досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT та CITROEN але менш ніж як 5 років.
Офіційним дилером CITROEN Скаржник являється з 1 січня 2019 року, на підтвердження надано Дилерський договір (Додаток № 9), інформація міститься на 24 сторінці в п. 1, статті XVIII – строк дії договору та додаткова угода до нього (Додаток 10), тобто чотири з половиною роки. Перед закінченням дії цього договору, укладено новий дилерський договір на новий строк та 01 серпня 2022 року, шляхом укладання додаткових угод № 1 та № 2, ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» стало Офіційним дилером PEUGEOT (Додаток № 11), тобто вже майже рік.
Таким чином СТО ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» має досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів CITROEN чотири з половиною років, досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT – майже рік. Скаржник є реальним учасником відповідного ринку з надання послуг з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT або CITROEN. Але прийняти участь в даній закупівлі та стати переможцем – не може.
Наразі Скаржник має виконані й укладені договори на Послуги з ремонту і технічного обслуговування автомобілів марки Citroen. Так наприклад у ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» укладено договір з Комунальним некомерційнім підприємством "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" Одеської обласної ради" за кодом ДК 021:2015:50110000-9 «Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання» (Послуги з технічного обслуговування автомобілів швидкої допомоги марки Citroën Jumper) на суму 4 787 553,60 грн. за результатами закупівлі: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-16-015448-a
Й з АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ "УКРПОШТА" укладено договір на закупівлю ДК 021:2015 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання Послуги з ремонту і технічного обслуговування автомобілів марки Citroen у м. Одеса на суму 1 561 294,00 грн. за результатами закупівлі: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-28-016122-a
Зазначені договори додаються (Додаток № 12).
Згідно інформації розміщеній на сайті офіційного Імпортера PEUGEOT за посиланням https://www.peugeot.ua/links/dealership.html?searchTerm=%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B0,%20%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%8C&path=L2NvbnRlbnQvcGV1Z2VvdC93b3JsZHdpZGUvdWtyYWluZS91YQ%3D%3D&searchType=city
, офіційними дилерами PEUGEOT в Одеському регіоні є лише два підприємства, а саме: ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» та ТОВ «АДІС-МОТОР» (код за ЄДРПОУ 37351915), також додається скриншоти сайту імпортера (Додаток № 13).
Згідно інформації розміщеній на сайті офіційного Імпортера CITROEN за посиланням https://www.citroen.ua/infocenter/find-a-dealer.html?searchTerm=%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B0,%20%D0%9E%D0%B4%D0%B5%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%8C&path=L2NvbnRlbnQvY2l0cm9lbi93b3JsZHdpZGUvdWtyYWluZS91YQ%3D%3D&searchType=city
, офіційними дилерами CITROEN в Одеському регіоні є лише два підприємства, а саме: ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» та те саме ТОВ «АДІС-МОТОР» (код за ЄДРПОУ 37351915), також додається скриншоти сайту імпортера (Додаток № 14).
Дані вимоги є дискримінаційними. Замовник свідомо та навмисно обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та можуть бути визнані переможцем торгів. Так як учасник ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА», який є офіційним дилером PEUGEOT та CITROEN в Одеському регіоні та має досвід з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT та CITROEN, однак не має досвіду з технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів PEUGEOT або CITROEN не менш ніж як 5 років не зможе бути визнаний переможцем торгів, оскільки не відповідатиме технічному завданню Замовника.
Розглянемо офіційного дилера PEUGEOT та CITROEN в Одеському регіоні ТОВ «АДІС-МОТОР» на відповідність вищезазначеним вимогам.
Так згідно зі свідоцтвом про Державну реєстрацію юридичної особи (Додаток № 15), яке розміщене у вільному доступі в електронній системі закупівель за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-10-28-001007-c ТОВ «АДІС-МОТОР» зареєстроване 21.10.2010 року, тобто СТО має досвід роботи більше 5 років.
Згідно Дилерського договору № 2018/1/Р від 12 грудня 2017 року (Додаток № 16), який розміщений у вільному доступі в електронній системі закупівель за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-08-05-006568-a ТОВ «АДІС-МОТОР» з 01 січня 2018 року являється офіційним дилером PEUGEOT, тобто більше 5 років.
Згідно сертифікатів офіційного дилера (Додаток № 17), які розміщені у вільному доступі в електронній системі закупівель за посиланнями https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-03-24-008107-a та https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-28-016122-a ТОВ «АДІС-МОТОР» з 2021 по 2023 роки являється офіційним дилером PEUGEOT та CITROEN.
Враховуючи вищенаведене єдиним учасником в Одеському регіоні, який відповідає в повній мірі вищезазначеним вимогами замовника зазначеним в тендерній документації є ТОВ «АДІС-МОТОР». Що вказує на те, що замовник прописав вищезазначені вимоги, виключно під ТОВ «АДІС-МОТОР», таким чином мова про конкуренцію в даній закупівлі йти не може.
Дії замовника в частині встановлених вище умов ТД призводять до дискримінації потенційних Учасників процедури закупівлі, в тому числі ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА», та обмежують конкуренцію, що є порушенням основних принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» - недискримінація учасників та рівне ставлення до них, добросовісна конкуренція серед учасників й відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. Частиною 4, ст. 5 Закону визначено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Порушено норми ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також Замовником було порушено вимогу п. 4, ч. 10, ст. 11 Закону про забезпечення рівних умов для усіх учасників, що в подальшому призведе до не об’єктивного та не чесного вибору Переможця.
Наше твердження стосовно цього питання, ґрунтується на сталій практиці вищевказаних рішень Антимонопольного комітету України, в тому числі рішення № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р (Додаток № 6), та рішення № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р. (Додаток № 7) та Рекомендацій № 18-рк від 23 липня 2021 р. «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» Антимонопольного комітету України (Додаток № 8).
Враховуючи вищенаведене, тендерна документація на закупівлю послуг: за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради., в цих частинах, не відповідає вимогам ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.».
Враховуючи вищенаведене вважаємо що, ці вимоги мають бути виключені з Тендерної документації або повинні бути викладені таким чином, щоб забезпечити рівні умови для всіх учасників.
Слід зазначити, що Уповноважена особа, повинна здійснювати закупівлю за умовами, порядком та процедурами закупівель товарів, робіт і послуг, передбаченими Законом України «Про публічні закупівлі» та особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (Далі за текстом - Особливості).
Згідно пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей.
Згідно пункту 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей.
Враховуючи вищенаведене, тендерна документація для процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями на закупівлю за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради, в цих частинах, не відповідає вимогам ч. 4, ст. 22 Закону, а саме: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.», та пункту 28 Особливостей, так як Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей, в супереч нормам п. 3 Особливостей Замовник не здійснює публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону та не проводить закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Своїми незаконними вищезазначеними вимогами, Замовником порушено права та законні інтереси Скаржника та потенційних Учасників. Прямо порушено Принципи здійснення закупівель, викладені у ч. 1, ст. 5 Закону, а саме принципи: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та рівне ставлення до них та запобігання корупційним діям і зловживанням. Порушено норми ч. 4, ст. 5 Закону - Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Порушено вимогу п. 4, ч. 10, ст. 11 Закону про забезпечення рівних умов для усіх учасників, що в подальшому призведе до не об’єктивного та не чесного вибору Переможця.
ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» бажає взяти участь у відповідній закупівлі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника, Скаржник не може взяти участь у даній процедурі закупівлі з можливістю стати переможцем.
Для підтвердження наявності у Суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право та законні інтереси ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА», пов’язані з участю Скаржника в процедурі закупівлі та підтвердження зазначених порушень Замовника, ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» надає перелік таких документів (доказів):
- тендерна документація для процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями на закупівлю за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради;
- Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА»;
- Скриншот з системи аналітики відкритих даних Clarity Project;
- Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-02-09-006373-a та Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-04-12-002581-b;
- Листи відгуки від контрагентів;
- Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р.;
- Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р.;
- Рекомендації Антимонопольного комітету України № 18-рк від 23 липня 2021 р. «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції»;
- Дилерський договір (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2019/7/С від 30 травня 2019 року;
- Додаткова угода до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2019/7/С від 12 грудня 2019 року;
- Дилерський договір (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2022/10/С від 29 грудня 2021 року, Додаткова угода № 1 до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN та PEUGEOT) № 2022/10/С від 01 серпня 2022 року та Додаткова угода № 2 до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки PEUGEOT) № 2022/10/С від 29 грудня 2022 року;
- Договір № 260123-04Е без дати, оприлюднений в електронній системі закупівель 27 січня 2023р. та Договір № 232026 від 13.06.2023 року;
- Скриншоти сайту імпортера PEUGEOT;
- Скриншоти сайту імпортера CITROEN;
- Свідоцтво про Державну реєстрацію юридичної особи ТОВ «АДІС-МОТОР»;
- Дилерський договір (ТОВ «АДІС-МОТОР» марки PEUGEOT) № 2018/1/Р від 12 грудня 2017 року;
- Сертифікати офіційного дилера ТОВ «АДІС-МОТОР» марок CITROEN та PEUGEOT.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст.ст. 5, 11, 18, 22, 32 ЗУ «Про публічні закупівлі», пунктами 3, 28, 50, 55-67 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування та Конституцією України,
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати Замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести тендерну документації у відповідність із вимогами чинного законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Додатки:
1. Додаток № 1 - тендерна документація для процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями на закупівлю за кодом Код ДК 021:2015- 50110000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (Послуги з технічного обслуговування та поточного ремонту спеціалізованих автомобілів комунального некомерційного підприємства «Міський центр невідкладної медичної допомоги» Одеської міської ради.
2. Додаток № 2 - Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА».
3. Додаток № 3 - Скриншот з системи аналітики відкритих даних Clarity Project.
4. Додаток № 4 - Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-02-09-006373-a та Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2021-04-12-002581-b.
5. Додаток № 5 - Листи відгуки від контрагентів.
6. Додаток № 6 - Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 10188-р/пк-пз від 03.10.2018р..
7. Додаток № 7 - Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 4755-р/пк-пз від 11.03.2021р..
8. Додаток № 8 - Рекомендації Антимонопольного комітету України № 18-рк від 23 липня 2021 р. «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції».
9. Додаток № 9 - Дилерський договір (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2019/7/С від 30 травня 2019 року.
10. Додаток № 10 - Додаткова угода до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2019/7/С від 12 грудня 2019 року.
11. Додаток № 11 - Дилерський договір (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN) № 2022/10/С від 29 грудня 2021 року, Додаткова угода № 1 до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки CITROEN та PEUGEOT) № 2022/10/С від 01 серпня 2022 року та Додаткова угода № 2 до Дилерського договору (ТОВ «АВТОГРАД ОДЕСА» марки PEUGEOT) № 2022/10/С від 29 грудня 2022 року.
12. Додаток № 12 - Договір № 260123-04Е без дати, оприлюднений в електронній системі закупівель 27 січня 2023р. та Договір № 232026 від 13.06.2023 року.
13. Додаток № 13 - Скриншоти сайту імпортера PEUGEOT.
14. Додаток № 14 - Скриншоти сайту імпортера CITROEN.
15. Додаток № 15 - Свідоцтво про Державну реєстрацію юридичної особи ТОВ «АДІС-МОТОР».
16. Додаток № 16 - Дилерський договір (ТОВ «АДІС-МОТОР» марки PEUGEOT) № 2018/1/Р від 12 грудня 2017 року.
17. Додаток № 17 - Сертифікати офіційного дилера ТОВ «АДІС-МОТОР» марок CITROEN та PEUGEOT.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга в АМКУ 16.07.2023 20:52
- Додаток 1 16.07.2023 20:52
- Скарга в АМКУ 16.07.2023 20:52
- Додаток 5 16.07.2023 20:52
- Додаток 2 16.07.2023 20:52
- Додаток 4 16.07.2023 20:52
- Додаток 3 16.07.2023 20:52
- Додаток 8 16.07.2023 20:52
- Додаток 11 16.07.2023 20:52
- Додаток 10 16.07.2023 20:52
- Додаток 9 16.07.2023 20:52
- Додаток 7 16.07.2023 20:52
- Додаток 6 16.07.2023 20:52
- Додаток 12 16.07.2023 20:52
- Додаток 13 16.07.2023 20:52
- Додаток 14 16.07.2023 20:52
- Додаток 15 16.07.2023 20:52
- Додаток 16 16.07.2023 20:52
- Додаток 17 16.07.2023 20:52
Причина:
Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування:
16.07.2023 20:56