• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

ДК 021:2015:34920000-2: Дорожнє обладнання(дорожні знаки)

Завершена

1 208 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 6 040.00 UAH
Період оскарження: 16.06.2023 10:58 - 13.07.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником

Скарга щодо порушення Замовником порядку проведення процедури закупівлі шляхом встановлення дискримінаційних вимог у тендерній документації

Номер: b44c3d86ed2b42198f03557e39f97993
Ідентифікатор запиту: UA-2023-06-16-003827-a.a1
Назва: Скарга щодо порушення Замовником порядку проведення процедури закупівлі шляхом встановлення дискримінаційних вимог у тендерній документації
Скарга:
Комунальною установою «СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ МОНТАЖНО-ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ ПІДРОЗДІЛ» ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (далі - Замовник) «16» червня 2023 року в електронній системі закупівель була оголошена процедура закупівлі- ідентифікатор закупівлі UA-2023-06-16-003827-a , предмет закупівлі – ДК 021:2015 - 34920000-2 Дорожнєобладнання (дорожні знаки). ТОВ «ДОРСИСТЕМС» як потенційний учасник вищезгаданої закупівлі під час підготовки тендерної пропозиції виявило у тендерній документації Замовника дискримінаційні вимоги, які прямо суперечать ЗУ «Про публічні закупівлі», порушують принципи здійснення закупівель та штучно обмежують потенційне коло учасників закупівлі. ОБГРУНТУВАННЯ: 1. Відповідно до вимог Додатку № 2 до тендерної документації учасники закупівлі повинні надати довідку, яка містить інформацію про досвід виконання аналогічного договору (договорів). При цьому Замовник зазначає, що аналогічним вважається договір на постачання дорожніх знаків, укладений протягом останнього року із Замовником у розумінні Закону «Про публічні закупівлі» Вважаємо дану вимогу Замовника такою, що звужує коло учасників закупівлі, створює умови, які об’єктивно впливають на добросовісну конкуренцію серед учасників, а також об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі. Так, Замовник вимагає, щоб аналогічний договір (договори) був укладений протягом останнього року, тобто в період 16.06.2022р по 16.06.2023р. При цьому Замовник не зазначає ніяких об’єктивних причин для встановлення такої вимоги та не пояснює, чому потенційні учасники не можуть надати аналогічні договори, укладені більш ранішою датою. Не врахований Замовником і той факт, що проміжок часу, встановлений ним для укладання аналогічного договору, припадає на воєнний стан, який був введений на території України у зв’язку із повномасштабним вторгненням російської федерації. Багато суб’єктів господарювання у 2022 році призупинили або значно обмежили свою діяльність і почали відновлювати її лише нещодавно. За таких умов всі ці учасники не зможуть взяти участі у даній закупівлі, оскільки не зможуть підтвердити аналогічний до пердмету закупівлі досвід через встановлені Замовником часові рамки. Закон України «Про публічні закупівлі» наділяє учасників процедури закупівлі наступними правами: - правом на неупереджену оцінку тендерної пропозиції (ст.3 Закону); - правом на рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця (ч.3 ст. 11 Закону); - відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель (п. 3 ст. 5 Закону). Всі вищезазначені права та принципи були порушені Замовником шляхом встановлення дискримінаційної вимоги у тендерній документації. Враховуючи вищезазначене, просимо зобов’язати Замовника виключити з Додатку № 2 до тендерної документації дискримінаційну вимогу про те, що аналогічним вважається договір на постачання дорожніх знаків, укладений протягом останнього року. 2. Відповідно до вимог Додатку № 2 до тендерної документації учасники закупівлі повинні надати довідку, яка містить інформацію про досвід виконання аналогічного договору (договорів). При цьому Замовник зазначає, що аналогічним вважається договір на постачання дорожніх знаків (вказівників) виконаний на суму очікуваної вартості цієї закупівлі. Очікувана вартість даної закупівлі складає 1 208 000,00 грн. Таким чином, сума виконаного аналогічного договору, який учасники закупівлі мають надати у своїх тендерних пропозиціях, не може бути меншою від 1 208 000,00 грн. Вважаємо дану вимогу Замовника дискримінаційною та направленою на звуження кола потенційних учасників даної закупівлі. Відповідно до п.3 ч.2 ст. 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» замовник може встановити такий кваліфікаційний критерій як наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договорів. Тобто, Законом чітко передбачено, що Замовник може вимагати підтвердження виконання аналогічного за предметом закупівлі договору, однак, Законом не передбачено встановлення вартісних показників виконання аналогічного договору. Встановивши у тендерній документації вимогу про те, що аналогічним вважається договір на постачання дорожніх знаків (вказівників) виконаний на суму очікуваної вартості цієї закупівлі Замовник створив штучні перешкоди для участі у закупівлі Скаржника та інших суб’єктів господарювання, чим прямо порушив норми ЗУ «Про публічні закупівлі». Враховуючи вищезазначене, просимо зобов’язати Замовника виключити з Додатку № 2 до тендерної документації дискримінаційну вимогу про те, що аналогічним вважається договір на постачання дорожніх знаків (вказівників) виконаний на суму очікуваної вартості цієї закупівлі. 3. Відповідно до вимог Додатку № 2 до тендерної документації учасники закупівлі повинні надати довідку, яка містить інформацію про досвід виконання аналогічного договору (договорів). При цьому Замовник зазначає, що лист-відгук має бути адресований на ім’я Замовника та датований не раніше дати оголошення закупівлі, тобто не раніше 16.06.2023р. Вважаємо дану вимогу Замовника дискримінаційною та такою, що суперечить принципам здійснення публічних закупівель, встановлених ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі». Так, Скаржник звернувся до Замовників, з якими були укладені аналогічні за предметом закупівлі договори, з проханням надати лист-відгук, який буде адресований Комунальній установі «СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ МОНТАЖНО-ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ ПІДРОЗДІЛ» ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ та отримав відмову у наданні такого листа-відгуку. Контрагенти (Замовники по договору) аргументували свою відмову тим, що не можуть видати лист-відгук, адресований Комунальній установі «СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ МОНТАЖНО-ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ ПІДРОЗДІЛ» ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ, оскільки не перебувають (не перебували) з останньою у договірних відносинах, а лист-відгук надається лише стороні по договору. Замовник даної закупівлі жодним чином не аргументував у тендерній документації яким чином лист-відгук, виданий не на ім’я Замовника даної закупівлі, а на ім’я учасника, вплине на відповідність такого учасника кваліфікаційним вимогам тендерної документації. Таким чином, Замовник створює перешкоди для потенційних учасників в участі у даній закупівлі. Те ж саме стосується і дискримінаційної вимоги Замовника про те, що лист-відгук, який надається учасником на підтвердження аналогічного досвіду, має бути датований не раніше дати оголошення закупівлі, тобто не раніше 16.06.2023р. Так, Скаржник має позитивний досвід виконання аналогічного до предмету закупівлі договору, а також лист-відгук від Замовника по такому договору, датований 23.05.2023р. Тобто дата листа-відгуку є досить «свіжою», однак, попри це, Скаржник не може надати такий лист-відгук, оскільки він виданий не у строк, обмежений Замовником, адресований Скаржнику, як стороні аналогічного Договору, а сума такого аналогічного договору є меншою за встановлені Замовником межі. Слід також не забувати, що наразі у країні йде війна, і багато Замовників, що є сторонами аналогічних договорів перебувають у зоні бойових дій та не мають можливості надати лист відгук, датований не раніше дати оголошення даної закупівлі. Складна економічна ситуація та зменшення, через об’єктивні причини, чисельності штату працівників Замовників, щ є сторонами аналогічних договорів, призвела до зміни керівництва Замовників, а , у деяких, випадках, до банкрутства чи ліквідації таких Замовників. Все це створює перешкоди для потенційних учасників ( і Скаржника у тому числі) для отримання листа-відгука, адресованого Комунальній установі «СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ МОНТАЖНО-ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ ПІДРОЗДІЛ» ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ та датованого не раніше 16.06.2023р., однак не впливає на позитивний досвід виконання учасниками аналогічних до предмету закупівлі договорів. Таким чином, Замовник даної закупівлі вчергове створює умови, які значно обмежують потенційне коло учасників закупівлі. Враховуючи вищезазначене, просимо зобов’язати Замовника виключити з Додатку № 2 до тендерної документації дискримінаційну вимогу про те, що лист-відгук має бути адресований на ім’я Замовника та умову про те, що лист-відгук має бути датований не раніше дати оголошення закупівлі. 4. Відповідно до вимог п. 8 Додатку 1 до тендерної документації учасники закупівлі у складі своєї тендерної пропозиції повинні надати: - сертифікат на систему екологічного менеджменту Учасника ДСТУ ISO 14001:2015, який підтверджує, що система менеджменту Учасника стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал відповідає вимогам ДСТУ ISO 14001:2015; - сертифікат на систему менеджменту згідно ДСТУ ISO 9001:2015, який підтверджує, що система менеджменту Учасника стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал відповідає вимогам ДСТУ ISO 9001:2015; - сертифікат Учасника ДСТУ ISO 45001:2019 стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал. Предметом даної закупівлі є дорожні знаки, тобто товар, а не послуги оброблення такого товару, і доцільною була б вимога замовника про надання всіх вищезгаданих сертифікатів ISO, які б свідчили, що виробництво дорожніх знаків відповідає вимогам міжнародних стандартів Натомість, Замовник вимагає наявність сертифікатів ISO на послуги з оброблення металів. При цьому відповідно до вимог Додатку № 1 учасники повинні надати «сертифікат Учасника», тобто сертифікати, видані на ім’я учасника закупівлі. Станом на сьогодні в Україні діє лише два заводи, які займаються обробленням металів та нанесенням покриттів на метал, у тому числі і на дорожні знаки. Вимагаючи сертифікати ISO, виданий на ім’я Учасника, Замовник тим самим обмежує коло потенційних учасників закупівлі до двох суб’єктів господарювання. Виробники дорожніх знаків не зобов’язані самостійно здійснювати оброблення дорожніх знаків та нанесення покриттів на них і замовляють таку послугу у двох вище згаданих заводів, відповідно, навіть виробники дорожніх знаків не мають можливості надати сертифікати, які вимагаються Замовником. Електронний майданчик містить звернувся потенційних учасників до Замовника даної закупівлі з проханням надати роз’яснення з цього приводу та прибрати дискримінаційну вимогу з тендерної документації. Відповіді Замовника на поставлені запитання є розмитими та належним чином не аргументують необхідність надання сертифікатів ISO стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал. Отже, умови тендерної документації Замовника у частині надання сертифікатів ISO стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал є дискримінаційними, суперечливими та такими, що перешкоджають ефективному та прозорому здійсненню закупівлі. Враховуючи вищезазначене, просимо зобов’язати Замовника виключити з п.8 Додатку № 1 до тендерної документації дискримінаційну вимогу про необхідність надання: - сертифікату на систему екологічного менеджменту Учасника ДСТУ ISO 14001:2015, який підтверджує, що система менеджменту Учасника стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал відповідає вимогам ДСТУ ISO 14001:2015; - сертифікату на систему менеджменту згідно ДСТУ ISO 9001:2015, який підтверджує, що система менеджменту Учасника стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал відповідає вимогам ДСТУ ISO 9001:2015; - сертифікату Учасника ДСТУ ISO 45001:2019 стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал. Закон України «Про публічні закупівлі» наділяє учасників процедури закупівлі наступними правами: - правом на неупереджену оцінку тендерної пропозиції (ст.3 Закону); - правом на рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця (ч.3 ст. 11 Закону); - відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель (п. 3 ст. 5 Закону). Всі вищезазначені права та принципи були порушені Замовником даної закупівлі, оскільки тендерна документація Замовника містить вимоги, що прямо суперечать Закон України «Про публічні закупівлі». На підставі вищезазначеного, керуючись статтями 5,16,17,18,22,23,24,29,31 Закону України «Про публічні закупівлі», п.п. 52-64 Постанови КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 12 жовтня 2022 року № 1178, ПРОСИМО : 1. Прийняти скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Замовника внести зміни до Додатку № 2 до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційні вимоги стосовно аналогічних договорів, а саме про те, що: - аналогічним вважається договір на постачання дорожніх знаків, укладений протягом останнього року; - аналогічним вважається договір на постачання дорожніх знаків (вказівників) виконаний на суму очікуваної вартості цієї закупівлі; - що лист-відгук має бути адресований на ім’я Замовника - що лист-відгук має бути датований не раніше дати оголошення закупівлі. 3. Зобов’язати Замовника внести зміни до п. 8 Додатку № 1 до тендерної документації та виключити з неї дискримінаційні вимоги про надання : - сертифікату на систему екологічного менеджменту Учасника ДСТУ ISO 14001:2015, який підтверджує, що система менеджменту Учасника стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал відповідає вимогам ДСТУ ISO 14001:2015; - сертифікату на систему менеджменту згідно ДСТУ ISO 9001:2015, який підтверджує, що система менеджменту Учасника стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал відповідає вимогам ДСТУ ISO 9001:2015; - сертифікату Учасника ДСТУ ISO 45001:2019 стосовно послуг щодо обробляння металу та нанесення покривів на метал. Додатки до скарги: 1. Тендерна документація по процедурі ВІДКРИТІ ТОРГИ (З особливостями) на закупівлю ДК 021:2015 - 34920000-2 Дорожнє обладнання (дорожні знаки). 2. Рішення ПОСТІЙНО ДІЮЧОЇ АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ № 20101-р/пк-пз від 28.10.2020р. 3. Рішення ПОСТІЙНО ДІЮЧОЇ АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ № 20913-р/пк-пз від 14.09.2021р. 4. Лист-відгук № 27/27-54 від 23.05.2023р. Оплата за подання скарги здійснена у відповідності до встановлених вимог. Директор ТОВ «ДОРСИСТЕМС» Дорошенко Віталій Миколайович
Дата розгляду скарги: 05.07.2023 11:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.06.2023 18:12
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 10.07.2023 16:42
Дата виконання рішення Замовником: 11.07.2023 12:00
Коментар замовника щодо усунення порушень: . На виконання рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 05.07.2023 К№ 10000-р/пк-пз, Замовником внесені зміни до тендерної документації на закупівлю ДК 021:2015 34920000-2 Дорожнє обладнання (дорожні знаки) .
Автор: ТОВ ДОРСИСТЕМС, Дорошенко Віталій Миколайович +380996673356 dorsystems.llc@gmail.com