• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Шкільний автобус

Завершена

3 000 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 15 000.00 UAH
Період оскарження: 07.06.2023 11:15 - 05.07.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником

Скарга щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 40ae6c3b1e744d77a42f611be150d1a4
Ідентифікатор запиту: UA-2023-06-07-001660-a.c2
Назва: Скарга щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтвердити Приватне акціонерне товариство «Житомир-АВТО» (далі – ПРАТ «Житомир-АВТО» або учасник) є офіційним Дилером товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп» (далі – ТОВ «Юніверсал Моторз Груп»), який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод». ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» має оформлені договірні відносини із 22 автосервісними підприємствами (дилерами), в тому числі з ПРАТ «Житомир -АВТО» з продажу та обслуговування зазначених автобусів по всій Україні. З 2006 року по 2022 рік через мережу дилерів було реалізовано понад 2963 автобуси даного виробника. Автобуси виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» експортуються до країн Європи та відповідають усім вимогам щодо перевезення школярів в Україні. ПРАТ «Житомир-АВТО» планує брати участь у тендері, оголошеним ВІДДІЛОМ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ, КУЛЬТУРИ ТА ТУРИЗМУ ОКНЯНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ПОДІЛЬСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ (далі – замовник) на закупівлю ДК 021:2015: 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб (шкільний автобус), ідентифікатор закупівлі UA-2023-06-07-001660-a. При цьому замовником в тендерній документації встановлено вимоги, що не дозволяють ПРАТ «Житомир-АВТО» подати тендерну пропозицію. Такі вимоги є дискримінаційними та обмежують можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів відчизняного виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що планує постачати ПРАТ «Житомир-АВТО». Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель та вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме: Обгрунтування наявності у ПРАТ «Житомир-Авто» порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи 1. Відповідно до вимог Додатку № 2 до тендерної документації «Технічні (якісні) вимоги до товару» (арк. 18) учасник повинен запропонувати шкільний автобус з наступними характеристиками, зокрема: об’єм двигуна - не менше 5000 см3 (5 л). Антимонопольним комітетом України було проведено дослідження ринку шкільних автобусів та 01.06.2021 на офіційному сайті було розміщено рекомендації дотримуватися національних стандартів під час їх закупівель ( https://amcu.gov.ua/news/1 ). Комітет з’ясував, що єдиним нормативним документом, який регулює параметри автобусів, призначених для перевезення школярів є національний стандарт України ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» (далі – ДСТУ 7013:2009). З огляду на цю позицію було задоволено скаргу у закупівлі UA-2021-04-06-001364-с. В той же час, замовник сам зазначає у додатку № 2 до тендерної документації , що шкільний автобус, який є предметом закупівлі має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів». Таким чином, замовником встановлено обмеження щодо робочого об’єму двигуна – не менше 5 л (5000 см3), не у відповідності до вимог ДСТУ 7013:2009, які не містять таких умов, та усупереч рекомендаціям Антимонопольного комітету України. При цьому, встановлені вимоги в тендерній документації не дозволяють ПРАТ «Житомир-АВТО» брати участь у закупівлі шкільних автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод». Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі – автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів. ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус. У інформації оприлюдненій Антимонопольним комітетом України зазначено, що «замовники встановлювали у технічних специфікаціях до предмета закупівлі додаткові вимоги, не передбачені цим документом. Приміром, серед таких параметрів були «Висота», «Об’єм двигуна», «Тип дверей», «Тип кузова», «Кількість кнопок для вмикання звукової сигналізації» автобуса тощо. Зауважимо, що саме ці параметри відрізняли з-поміж інших певні марки шкільних автобусів, що реалізувались на території України. Таким чином окремим виробникам шкільних автобусів надавалися конкурентні переваги. У зазначеній закупівлі вимога замовника щодо об’єму двигуна не менше 5000 см³ дозволяє брати участь в тендері лише окремим виробникам. При цьому, така вимога є необґрунтованою, оскільки менший об'єм двигуна забезпечує менші витрати палива при однаковій швидкості руху. При цьому, технічні вимоги до предмета закупівлі, зазначені у тендерній документації, взагалі не містять інформації про витрати палива, що є ключовим чинником для економії бюджетних коштів. Відповідно до статті 5 Закону одним із принципів здійснення закупівлі є максимальна економія, ефективність та пропорційність. Принцип пропорційності передбачає, що вимоги, які висуваються до потенційних учасників процедур закупівель мають бути необхідними та достатніми по відношенню до предмета закупівлі (виконання договору). Враховуючи мету закупівлі шкільних автобусів, встановлення вимоги щодо об’єму двигуна не менше 5000 см³ є дискримінаційним та обмежує потенційне коло учасників, оскільки експлуатація шкільних автобусів не передбачає рух автобуса понад 70 км/год, що підтверджується вимогами додатку 2 до тендерної документації, а отже такий об’єм не є доцільним. Крім того, замовник помиляється ототожнюючи об’єм двигуна і його потужність. ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» при виробництві шкільних автобусів застосовує новітні технології, в результаті чого питома потужність може становити до 47 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. Для порівняння - в марках автобусів ETALON та BOGDAN при наявності двигуна об’ємом більше 5 000 см куб. ця величина складає 28,9 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. При цьому, у автобусах виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» при об’ємі двигуна 2970 см куб. потужність складає 45,45 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. Це свідчить про значну потужність двигуна при меншому об’ємі, що дуже важливо при експлуатації взимку і при повному завантаженні автобуса пасажирами. Таким чином, замовником не надано об’єктивного пояснення щодо встановлення у тендерній документації вимоги до об’єму двигуна не менше 5000 см³. Технічні вимоги яким повинен відповідати шкільний автобус встановлено ДСТУ 7013:2009. Порядок затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затверджено наказом Міністерства інфраструктури України від 17 серпня 2012 року № 521 "Про затвердження Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2012 року за № 1586/21898 (зі змінами). Зазначені нормативні документи не містять жодних обмежень щодо об'єму двигуна спеціалізованих автобусів для перевезення школярів. ДСТУ 7013:2009 визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Таким чином, вимоги тендерної документації, встановлені особисто замовником не у відповідності до вимог законодавства у цій сфері, не дозволяють ПРАТ «Житомир-АВТО» запропонувати шкільний автобус, що повністю відповідає законодавчим вимогам та, при цьому має необхідну потужність двигуна при меншому об’ємі, що дозволило б заощадити бюджетні кошти та забезпечити перевезення школярів безпечно та якісно. Обмежуючи можливість участі у закупівлі об’ємом двигуна, замовник порушує принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності, а також недискримінації учасників та рівного ставлення до них, та створює умови, коли участь у закупівлі зможе брати лише обмежене коло учасників. В доповнення до вищезазначеного питання просимо звернути увагу, що у справі № 640/9921/19, що розглядалась у тому числі Верховним судом України, за позовом на рішення Антимонопольного комітету України (номер у системі закупівель UA-2019-04-05-000260-а.с2) стосовно дискримінаційних вимог аналогічним тим, що ми оскаржуємо, судом було визнано, що не вбачається наявності обґрунтованих у замовника підстав для визначення у тендерній документації таких характеристик товару. При цьому, суд постановив, що відсутня будь-яка правова норма, у відповідності до якої, наявність двох учасників які відповідають критеріям тендерної документації, автоматично вказує на відсутність дискримінації інших виробників, які виробляють таку ж саму продукцію. Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації та скасувати в ній обмеження щодо об’єму двигуна, що не дозволяє ПРАТ «Житомир-АВТО» подати тендерну пропозицію. 2. Відповідно до вимог Додатку № 2 до тендерної документації «Технічні (якісні) вимоги до товару» (арк. 18) учасник повинен запропонувати шкільний автобус з наступними характеристиками, зокрема: гальмівна система – гідравлічна з вакуумним підсилювачем. При цьому, замовник зазначає, що шкільний автобус має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування). Відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів. ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус. При цьому ДСТУ 7013:2009 не містить жодних вимог щодо гальмівної системи такого автобуса у разі дотримання виробником усіх інших вимог, встановлених у ДСТУ 7013:2009. Зазначений стандарт визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарті є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. ПРАТ «Житомир-АВТО» має намір запропонувати замовнику шкільний автобус виробництва ПРАТ «ЗАЗ» версії А08А2В-10, який оснащений пневматичною двоконтурною гальмівною системою з системою АВS, що підтверджується технічними умовами заводу-виробника (ПРАТ «ЗАЗ») ТУ У 29.1-25480917-247:2018 (арк. 7). Таким чином, зазначений автобус повністю відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 і має сертифікати типу та відповідності. При виробництві цих автобусів застосовані новітні технології, що дозволяють його безпечну експлуатацію. Водночас відсутність гідравлічної гальмової системи з вакуумним підсилювачем, що ми пропонуємо, умови яких встановлені замовником у тендерній документації, жодним чином не впливає на виконання основних функцій шкільних автобусів – якісного та безпечного перевезення школярів, що є метою реалізації закупівлі. Таким чином, встановлені замовником обмеження щодо гальмової системи є дискримінаційними вимогами, що дозволяють брати участь у закупівлі обмеженому колу виробників. Крім того, будь-який шкільний автобус, що відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 повинен забезпечити встановлений розмір пасажирських сидінь для школярів та простір для школярів, які сидять у автобусах. Шкільний автобус, що нами пропонується, повністю відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009. Отже, вимоги замовника обмежують наші можливості брати участь у закупівлі та є дискримінаційними по відношенню до виробників автобусів з гідравлічною гальмовою системою з вакуумним підсилювачем, які не відповідають встановленим замовником. Встановлені замовником вимоги щодо гальмівної системи є його особистою вимогою, що не передбачена чинним законодавством, та встановлення якої в тендерній документації обмежує можливість участі в закупівлі постачальників, що можуть запропонувати якісні автобуси, розроблені відповідно до новітніх технологій та із значно нижчою ціною. За цих умов замовником порушуються основні принципи закупівель, зокрема принципи добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії, ефективності та пропорційності, недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Виходячи з вищевикладеного, просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації та скасувати в ній обмеження щодо вимог до гальмівної системи автобуса, що не дозволяє ПРАТ «Житомир-АВТО» подати тендерну пропозицію. Також просимо звернути увагу, що Постійно діюча адміністративна Колегія АМК України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, розглянувши скарги по аналогічним закупівлям UA-2022-06-24-001097-a (рішення № 5104-р/пк-пз від 14.07.2022 року), UA-2023-05-08-002584-a.a1 (рішення № №7000-р/пк-пз від 22.05.2023), UA-2023-04-13-001063-a.c1 (рішення № 5506 -р/пк-пз від 26.04.2023р.) № UA-2022-09-27-009177-a.a1 (рішення № 6313-р/пк-пз від 18.10.2022р.), зобов’язала замовників внести зміни до тендерної документації щодо порушень, викладених у скарзі. Особисті вимоги замовника до параметрів шкільного автобусу ні в якому разі не повинні суперечити чинному законодавству України, а відповідати йому. Керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником у тендерній документації, з метою відновлення порушених прав та законних інтересів ПРАТ «Житомир-АВТО» та дотримання норм Закону України «Про публічні закупівлі» - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, забезпечення рівних умов участі у процедурі закупівлі учасників, а також керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», ПРОШУ: з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником: 1. Прийняти дану скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Замовника – ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ, КУЛЬТУРИ ТА ТУРИЗМУ ОКНЯНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ПОДІЛЬСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ – внести зміни до тендерної документації з метою виключення дискримінаційних умов, описаних у мотивувальній частині скарги.
Дата розгляду скарги: 22.06.2023 11:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.06.2023 19:14
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 27.06.2023 13:22
Дата виконання рішення Замовником: 27.06.2023 14:19
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення АМКУ № 9181-р/пк-пз від 22.06.2023р. Замовником внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Шкільний автобус", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2023-06-07-001660-a.
Автор: ПРАТ "ЖИТОМИР-АВТО", Олег Деркач +380675500895 e.andrushko@zavto.com
Вимога
Вирішена

Вимога, що до усунення порушень у ТТХ (Додаток 2 до тендерної документації) по пунктах : - Об’єм двигуна - не менше 5,000 см³ - Гальмівна система – Гідравлічна з вакуумним підсилювачем

Номер: 9e6133edc0ec48ed8ba25610c2fbe37d
Ідентифікатор запиту: UA-2023-06-07-001660-a.b1
Назва: Вимога, що до усунення порушень у ТТХ (Додаток 2 до тендерної документації) по пунктах : - Об’єм двигуна - не менше 5,000 см³ - Гальмівна система – Гідравлічна з вакуумним підсилювачем
Вимога:
Оскільки ДСТУ не передбачає, що гальмівна система повинна бути саме "Гідравлічна з вакуумним підсилювачем", вимагаємо прибрати даний пункт з ТТХ до тендерної документації, а саме з Додатку 2 до тендерної документації, також вимагаємо внести в Додатку 2 до тендерної документації зміни стосовно об'єму двигуна (у Вас - не менше 5,000 см3), оскільки це дискримінує інших учасників та створює умови, коли участь у закупівлі зможе брати лише обмежене коло учасників.
Вирішення: Відповідно до рішення АМКУ № 9181-р/пк-пз від 22.06.2023р. Замовником внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Шкільний автобус", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2023-06-07-001660-a.
Статус вимоги: Задоволено