-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Поточний ремонт частини будівлі Білилівської гімназії із застосуванням заходів з енергозбереження (енергозберігаючі технології) за адресою: с. Білилівка Бердичівського району Житомирської області
Завершена
1 761 850.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 8 809.25 UAH
мін. крок: 0.5% або 8 809.25 UAH
Період оскарження:
24.05.2023 16:38 - 23.06.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
На умови тендерної документації
Номер:
197ab325f2214e37ace2b2bc07a1ef14
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-05-24-013472-a.c4
Назва:
На умови тендерної документації
Скарга:
24 травня 2023 року на вебпорталі уповноваженого органу з питань закупівель Білилівською гімназією Ружинської селищної ради Житомирської області (надалі по тексту – Замовник) було опубліковано оголошення про проведення відкриті торги з особливостями: «код ДК 021:2015 “Єдиний закупівельний словник” - ДК 021:2015 - 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (Поточний ремонт частини будівлі Білилівської гімназії із застосуванням заходів з енергозбереження (енергозберігаючі технології) за адресою: с. Білилівка Бердичівського району Житомирської області).
Вивчивши тендерну документацію Замовника та умови і вимоги до неї, Скаржник прийшов до висновку про наявність порушень з боку Замовника, а саме у тендерній документації містяться дискримінаційні умови і вимоги, якими штучно обмежується конкуренція серед потенційних учасників даної закупівлі, прописані нечітки умови, а також обмежено доступ до інформації про предмет закупівлі, а отже наявне порушення принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, запобігання корупційним діям і зловживанням, закріплених статтею 5 Закону № 922-VIII.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону № 922-VIII закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Частиною 3 статті 5 Закону № 922-VIII передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.
Частиною 4 статті 5 Закону № 922-VIII передбачено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону № 922-VIII Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно до п. 28. Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, ЗАТВЕРДЖЕНих Постановою Кабінету Міністрів України
від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 471) (далі по тексту – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
1. Відповідно до розділу 4. Інша інформація встановлена відповідно до законодавства (для УЧАСНИКІВ - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців) Переліку документів, які вимагаються для підтвердження відповідності тендерної пропозиції Учасника кваліфікаційним критеріям та інші документи, що вимагаються Замовником додатку 1 до Тендерної документації, учасники повинні надати Інформаційну довідку в довільній формі, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об’єкт Замовника для проведення замірів, визначення обсягу, виду і етапів виконання необхідних робіт, з зазначенням оптимальної ціни для повного виконання робіт. Довідка має бути погоджена Замовником шляхом проставляння підпису уповноваженої особи Замовника (із зазначенням посади, прізвища ініціалів, дати).
Встановлюючи відповідні вимоги, Замовник порушує право Скаржника на конфіденційність інформації, також відповідна вимога несе у собі корупційні ризики, адже для участі у тендері фактично необхідно отримувати Довідку (Акт) обстеження об’єкту за підписом уповноваженої особи Замовника. Встановлені вимоги є незаконними та такими, що порушують права учасників та наступні принципи закупівель:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Встановлення Замовником дискримінаційної вимоги щодо надання Інформаційну довідку в довільній формі, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об’єкт Замовника для проведення замірів, визначення обсягу, виду і етапів виконання необхідних робіт, з зазначенням оптимальної ціни для повного виконання робіт є необґрунтованою та такою, що суперечить вимогам Закону № 922-VIII, адже за таких умов, з підстав, незалежних від суб'єкта господарювання, зокрема Скаржника, Замовник може не надати наведену вище довідку, що в подальшому може стати з не залежних від учасника торгів підстав причиною відхилення такої Пропозиції.
Більш того Замовник вимагає зазначення у такій довідці оптимальної ціни для повного виконання робіт. Це ніщо інше як розкриття цінової пропозиції учасників до моменту подачі тендерних пропозиції і проведення аукціону.
Підтвердженням цьому є наступна ситуація.
Учасник неодноразово намагається отримати від Замовника «Інформаційну довідку, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об’єкт Замовника», однак під час телефонних розмов щоразу виникають складнощі різного характеру зі сторони Замовника (наприклад, просять зателефонувати пізніше; пояснюють, що необхідно зібрати відповідну комісію, що є неможливим, оскільки не всі учасники даної комісії є на місці тощо). Тобто постійно відбувається зі сторони Замовника маніпулювання ситуацією, метою якої є не надати потенційним учасникам, зокрема Скаржнику, «Інформаційну довідку, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об’єкт Замовника ».
Також не виключено, що учасник який пов'язаний із Замовником, буде отримувати таку довідку в самий останній момент перед закінченням подання тендерних пропозицій, і таким чином буде знати скільки і які конкретно потенційні учасники здійснили виїзд на об’єкт Замовника для проведення замірів, визначення обсягу, а у даному випадку ще й оптимальні ціни кожного учасника для повного виконання робіт. Таким чином, останній учасник знаходиться не в рівнозначних умовах з іншими учасниками, які обстежували об’єкт перед ним. А у випадку коли для участі в закупівлі подає тендерну пропозицію тільки один учасник, він може знаючи про відсутність інших учасників, подає тендерну пропозицію з цінову пропозицією, яка дорівнює або максимально наближена до очікуваної вартості замовника. У такому разі не може йти мова про такий принцип здійснення закупівель як максимальна економія, ефективність та пропорційність.
Проте що надання акту обстеження об’єкту а рівно як і Інформаційної довідки в довільній формі, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об’єкт Замовника для проведення замірів, визначення обсягу, виду і етапів виконання необхідних робіт, з зазначенням оптимальної ціни для повного виконання робіт, є порушенням принципів Закону № 922-VIII, Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель зазначила це у рішеннях за №10669-р/пк-пз від 29.05.2020 в закупівлі UA-2020-05-06-000306-c, № 6298-р/пк-пз від 29.03.2021 у закупівлі UA-2021-02-22-003442-a та інших.
На підставі вище викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України та встановлені умови які містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників, зокрема Скаржника.
Відповідно до ч.2 ст.25 Господарського кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб'єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.
Відповідно до ч.2 ст.31 Господарського кодексу України дискримінація суб'єктів господарювання не допускається.
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону № 922-VIII передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII.
На підставі викладеного просимо Колегію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації до розділу 4. Інша інформація встановлена відповідно до законодавства (для УЧАСНИКІВ - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців) Переліку документів, які вимагаються для підтвердження відповідності тендерної пропозиції Учасника кваліфікаційним критеріям та інші документи, що вимагаються Замовником додатку 1 до Тендерної документації. а саме в частині надання «Інформаційної довідки в довільній формі, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об’єкт Замовника для проведення замірів, визначення обсягу, виду і етапів виконання необхідних робіт, з зазначенням оптимальної ціни для повного виконання робіт» та зобов’язати Замовника внести зміни шляхом видалення з тендерної документації вимоги «...Інформаційну довідку в довільній формі, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об’єкт Замовника для проведення замірів, визначення обсягу, виду і етапів виконання необхідних робіт, з зазначенням оптимальної ціни для повного виконання робіт. Довідка має бути погоджена Замовником шляхом проставляння підпису уповноваженої особи Замовника (із зазначенням посади, прізвища ініціалів, дати).»
2. Відповідно до п.1 ДОДАТКУ 3 до тендерної документації ТЕХНІЧНЕ ЗАВДАННЯ Інформація про характер і необхідні технічні та якісні характеристики предмета закупівлі «Поточний ремонт частини будівлі Білилівської гімназії із застосуванням заходів з енергозбереження (енергозберігаючі технології) за адресою : с. Білилівка Бердичівського району Житомирської області ДК 021:2015 – 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи», Учасники процедури закупівлі повинні подати у складі своєї Тендерної пропозиції довідку довільної форми з інформацією про те, що їх Тендерна пропозиція відповідає вимогам Замовника, а також документи, які підтверджують відповідність Тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним характеристикам до предмета закупівлі, наведених у технічному завданні, та які повинні бути складені відповідно до Кошторисних норм України у будівництві, затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281.
В свою чергу Наказом Міністерства розвитку громад та територій України 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві», завтерджено Кошторисні норми України у будівництві (URL: https://e-construction.gov.ua/laws_detail/2699601180912256347?doc_type=6):
1. Настанова з визначення вартості будівництва (URL: https://e-construction.gov.ua/files/upload/d1ae2e40-4074-11ec-914b-37ce4613b831.pdf);
2. Настанова з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво.
Відповідно до до п. 1.1. Настанови з визначення вартості будівництва, ця Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування (далі – будівництво). Ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти). Застосування цієї Настанови при будівництві об’єктів із залученням інших джерел фінансування обумовлюється договором. Нагадаємо що Замовник є комунальною установою. Власником якої є Ружинська селищна рада Житомирської області. Закупівля ця здійснюється із залученням бюджетних коштів, коштів комунальних підприємств, установ та організацій,
Відповідно до п5.1. Настанови, ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) розраховується на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проектних рішень по об’єкту будівництва, та поточних цін на них або з використанням укрупнених показників вартості робіт, обсяги та види яких передбачені затвердженою проектною документацією.
Для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію. За рішенням замовника відомість обсягів робіт може бути складена за міжнародною системою вимірювання, визначеною замовником. Для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) окремих видів капітальних ремонтів (див. пункт 3.10 цієї Настанови) замовник надає дефектний акт, форму якого наведено у додатку 29 цієї Настанови.
Вищевказані норми є імперативними тобто обов’язкові до виконання всіма Замовниками
В свою чергу Замовник у складі тендерної пропозиції з невідомих причин не надав відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію.
Таким чином у вказаній процедурі закупівлі зможуть правильно обрахувати цінову пропозицію, прийняти участь і відповідно отримати перемогу, тільки ті учасники які володіють відомостями про обсяги робіт, ресурси та мають доступ до проектної документації – тобто суб’єкти господарювання, які наближені до Замовника чи до проектанта/проектної організації, яка розробляла проектну документацію. Скаржник не перебуває у таких відносинах ні з Замовником чи до проектанта/проектної організації, яка розробляла проектну документацію.
Отже Замовник порушив принцип здійснення закупівель - відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, отже замовник в супереч ч.3 ст. 5 Закону не забезпечив вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.
На підставі вище викладеного можна зробити висновок, що Замовником при підготовці тендерної документації не враховано норми чинного законодавства України та встановлені умови які містять дискримінаційний підхід, що обмежує конкуренцію серед учасників, зокрема Скаржника.
Відповідно до ч.2 ст.25 Господарського кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб'єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.
Відповідно до ч.2 ст.31 Господарського кодексу України дискримінація суб'єктів господарювання не допускається.
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону № 922-VIII передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII.
На підставі викладеного просимо Колегію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації та зобов’язати Замовника надати відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію.
3. Відповідно до п. 6. Забезпечення виконання договору про закупівлю, розділу VІ Результати торгів та укладання договору про закупівлю Тендерної документації
6.5. Учасник надає у складі тендерної пропозиції лист щодо ознайомлення з даними вимогами документації та зобов’язання такого учасника на внесення коштів грошової застави в якості забезпечення виконання договору про закупівлю у порядку, передбаченому цією документацією, а так само проект документу договірного характеру, яким у відповідності до вимог чинного законодавства регулюються відносини подібного характеру, зміст якого включає умови внесення забезпечення виконання договору про закупівлю згідно цієї документації, та відповідає вимогам чинного законодавстваУкраїни.
6.6. Замовник залишає за собою пріоритетне право на визначення істотних умов правочину щодо надання учасником забезпечення, а відмова учасника на вчинення правочину щодо внесення передбаченого тут забезпечення на умовах, визначених замовником, розцінюватиметься як неукладення договору про закупівлю з вини учасниками, з настанням відповідних наслідків згідно ст. 32 Закону.
В свою чергу відповідно до п.16 ч. 2 ст. 22 Закону № 922-VIII, у тендерній документації зазначаються такі відомості: розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати).
Вказана норма є імперативною, а тому обов’язкова для виконання Замовником.
Відповідно до п. 3 ч.1 ст. 31 Закону № 922-VIII, 1. Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо переможець процедури закупівлі не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.
Також відповідно до п.3 п. 44 Особливостей, Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.
В свою чергу, ст. 27 Закону № 922-VIII, передбачає, що Замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю:
1) після виконання переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі договору про закупівлю;
2) за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у випадку визнання результатів процедури закупівлі/спрощеної закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним;
3) у випадках, передбачених статтею 43 цього Закону;
4) згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.
3. Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю.
4. Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти - перераховуються на рахунок таких замовників.
Отже Закону № 922-VIII передбачено, що визначення в Тендерній документації розміру, виду, строку та умов надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю є обов’язком Замовника. Внесення такого забезпечення повинно бути передбачено тендерною документацією. Повернення забезпечення виконання договору про закупівлю здійснюється згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю (на даному етапі в проекті договору). Тобто в проекті договору підряду має бути зазначено умови повернення забезпечення виконання договору про закупівлю
Натомість тягар визначення розміру, виду, строку та умов надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю, Замовник покладає на учасників.
Не дивлячись на те що відповідно до умов Тендерної документації Замовник залишає за собою пріоритетне право на визначення істотних умов правочину щодо надання учасником забезпечення, а відмова учасника на вчинення правочину щодо внесення передбаченого тут забезпечення на умовах, визначених замовником, розцінюватиметься як неукладення договору про закупівлю з вини учасниками, з настанням відповідних наслідків згідно ст. 32 Закону, Замовник не визначив умов забезпечення, при цьому залишає за собою пріоритетне право на визначення істотних умов правочину щодо надання учасником забезпечення.
Таким чином можлива ситуація, коли учасників які подали найнижчу економічно обґрунтовану ціну, і пропозиції яких будуть відповідати вимогам кваліфікаційних критеріїв, можуть дискваліфікувати через те що проект документу договірного характеру, яким у відповідності до вимог чинного законодавства регулюються відносини подібного характеру, зміст якого включає умови внесення забезпечення виконання договору про закупівлю згідно цієї документації, та відповідає вимогам чинного законодавстваУкраїни не відповідає якимось невизначеним умовам Замовника. Або наприклад замовник може відхилити тендерну пропозицію учасника через те що розмір указаного ним забезпечення хоча і відповідає вимогам закону, однак не достатній для Замовника. А як поступить Замовник, коли учасники нададуть однакові цінову пропозиції, документи які відповідають умова тендерної документації не будуть приймати участь в аукціоні (не будуть торгуватись), при цьому різні розміри тендерного забезпечення? Чи наприклад розміри забезпечення однакові, а різні строк та умови повернення?
Отже замовник ставить в залежність учасників від абстрактних, невизначених умов забезпечення виконання договору, при цьому учасники мають прописати їх самі, на свій розсуд, Замовник сам буде визначати на свій розсуд чи підходять вони чи ні, а натомість Закон № 922-VIII визначає, що Замовник повинен зазначити в тендерній документації розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю.
З урахуванням викладеного, вказана умова тендерної документації порушує принципи публічних закупівель, створює передумови до порушень добросовісної конкуренції серед учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них; об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до ч.2 ст.25 Господарського кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб'єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.
Відповідно до ч.2 ст.31 Господарського кодексу України дискримінація суб'єктів господарювання не допускається.
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону № 922-VIII передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII.
На підставі викладеного просимо Колегію розглянути питання щодо внесення змін до тендерної документації та зобов’язати Замовника чітко і конкретно зазначити розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю.
Вважаємо що Замовник порушив Конституцію України, а також вищевказані принципи здійснення публічних закупівель, визначених в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»
Таким чином, встановлюючи вищевказані дискримінаційні вимоги, Замовник порушив права та охоронювані законом інтереси суб’єкта оскарження, зокрема право на доступ до інформації, право бути учасником і визнаним переможцем вказаної закупівлі і укласти договір, право як суб’єкт господарювання отримати замовлення за бюджетні кошти і надати послуги, право отримання прибутку, доходів, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене, право на підприємницьку діяльність, передбачене ст. 42 Конституції України, право на працю, передбачене ст. 43 Конституції України (кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.)
Скаржник є потенційним учасником закупівлі. Відомості щодо участі і перемог скаржника у закупівлях містяться в електронній системі закупівель.
Скаржник вважає, що його права можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника у процедурі закупівлі UA-2023-05-24-013472-a внести в тендерну документацію відповідні зміни наведені в мотивувальній частині скарги.
Керуючись статтями 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі»,
прошу:
1. Прийняти скаргу на умови тендерної документації до розгляду;
2. Зобов’язати Замовника - Білилівська гімназія Ружинської селищної ради Житомирської області, внести зміни до тендерної документації на закупівлю «код ДК 021:2015 “Єдиний закупівельний словник” - ДК 021:2015 - 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (Поточний ремонт частини будівлі Білилівської гімназії із застосуванням заходів з енергозбереження (енергозберігаючі технології) за адресою: с. Білилівка Бердичівського району Житомирської області) Процедура: відкриті торги з особливостями (UA-2023-05-24-013472-a), з метою усунення порушень, які викладені в мотивувальній частині скарги.
3. Розгляд скарги провести за участю представників Скаржника.
Додатки до скарги на ____ арк.
З повагою,
директор Олег ОСІПЧУК
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга в АМКУ ТОВ БРІК на умови ТД.docx 26.05.2023 15:08
- d1ae2e40-4074-11ec-914b-37ce4613b831.pdf 26.05.2023 15:08
- Інформація до скарга в АМКУ ТОВ БРІК на умови ТД.pdf 06.06.2023 00:03
- Інформація до скарга в АМКУ ТОВ БРІК на умови ТД (доповнення).pdf 06.06.2023 20:06
- Інформація до скарга в АМКУ ТОВ БРІК на умови ТД.docx 06.06.2023 20:06
- Інформація до скарга в АМКУ ТОВ БРІК на умови ТД (доповнення)_.docx 06.06.2023 20:06
- рішення від 30.05.2023 №7600.pdf 30.05.2023 16:30
- інформація про перенесення дати розгляду скарги від 08.06.2023 №712.pdf 08.06.2023 18:39
- Інформація про резолютивну частину рішення від 14.06.2023 №8708.pdf 15.06.2023 18:33
- рішення від 14.06.2023 №8708.pdf 19.06.2023 17:59
- Пояснення в АМКУ.doc 01.06.2023 21:55
- ДОДАТОК 1 зі змінами за рішенням.doc 21.06.2023 17:08
- Таблиця змін за рішенням.doc 21.06.2023 17:08
- Протокол № 15 зміни.doc 21.06.2023 17:08
- ТД зі змінами 2.doc 21.06.2023 17:08
Дата прийняття скарги до розгляду:
26.05.2023 15:12
Дата розгляду скарги:
08.06.2023 11:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
30.05.2023 16:31
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
19.06.2023 17:59
Дата виконання рішення Замовником:
21.06.2023 17:08
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення АМКУ внесено зміни до тендерної документації та оприлюднено в новій редакції. Протокол про виконання рішення додається.
Вимога
Відхилено
невідповідність ТД вимогам Закону
Номер:
ec0c11a1cbe94d83a24779986e9be27f
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-05-24-013472-a.b3
Назва:
невідповідність ТД вимогам Закону
Вимога:
В Україні діє Настанова з визначення вартості будівництва, затверджена Наказ Міністерства розвитку громад та територій України 01 листопада 2021 року № 281
Відповідно до п. 1.1. настанови Ця Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування (далі – будівництво).
Ця Настанова є ОБОВ’ЯЗКОВОЮ для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ, КОШТІВ ДЕРЖАВНИХ І КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ, УСТАНОВ ТА ОРГАНІЗАЦІЙ, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти). Застосування цієї Настанови при будівництві об’єктів із залученням інших джерел фінансування обумовлюється договором
Відповідно до п5.1. Настанови, Ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) розраховується на підставі нормативної потреби в трудових і матеріально-технічних ресурсах, необхідних для здійснення проектних рішень по об’єкту будівництва, та поточних цін на них або з використанням укрупнених показників вартості робіт, обсяги та види яких передбачені затвердженою проектною документацією.
ДЛЯ РОЗРАХУНКУ ЦІНИ ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКА ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ (ДОГОВІРНОЇ ЦІНИ) ЗАМОВНИК НАДАЄ ВІДОМІСТЬ ОБСЯГІВ РОБІТ, ВІДОМІСТЬ РЕСУРСІВ ДО НЕЇ БЕЗ ЦІН АБО ЗАТВЕРДЖЕНУ ПРОЕКТНУ ДОКУМЕНТАЦІЮ. ЗА РІШЕННЯМ ЗАМОВНИКА ВІДОМІСТЬ ОБСЯГІВ РОБІТ МОЖЕ БУТИ СКЛАДЕНА ЗА МІЖНАРОДНОЮ СИСТЕМОЮ ВИМІРЮВАННЯ, ВИЗНАЧЕНОЮ ЗАМОВНИКОМ.
Для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) окремих видів капітальних ремонтів (див. пункт 3.10 цієї Настанови) замовник надає дефектний акт, форму якого наведено у додатку 29 цієї Настанови.
Надайте відповідно до вимог законодавства, ВІДОМІСТЬ ОБСЯГІВ РОБІТ, ВІДОМІСТЬ РЕСУРСІВ ДО НЕЇ БЕЗ ЦІН АБО ЗАТВЕРДЖЕНУ ПРОЕКТНУ ДОКУМЕНТАЦІЮ
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
25.05.2023 01:05
Вирішення:
Замовник інформує про те, що Ваша вимога щодо надання інформаційної довідки в довільній формі, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об'єкт Замовника не є дискримінаційною з наступних підстав:
1. Вимога щодо наявності вказаної довідки була вказана на підставі п.1.1 ДСТУ-Н Б В.1.2-18:2016 «Настанова щодо обстеження будівель і споруд для визначення та оцінки їх технічного стану», яким встановлені стандартні вимоги до обстеження будинків, будівель, споруд, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури для визначення та оцінки їх технічного стану з урахуванням положень «Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва», затвердженого Кабінетом Міністрів України на виконання статті 39-2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
2. Згідно з п. 6.4 вищезазначеного ДСТУ підготовка до проведення обстеження є одним із етапів виконання обстеження об’єкта. Підготовка до проведення обстеження включає ознайомлення з об’єктом і прилеглою територією та забудовою.
Отже, вимога щодо попереднього огляду об’єкта є нормативно визначеним обов’язком для здійснення обстеження будівель і споруд, а також дозволяє Учаснику на місці оглянути можливості підключення до існуючих мереж і визначитись з порядком застосування наявної у Учасника матеріально-технічної бази і техніки, та відповідно мати можливість максимально точно скласти свою цінову пропозицію і не допустити в подальшому її безпідставного корегування, що безумовно відповідає принципу максимальної економії та ефективності, закріпленому у ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі». Виходячи з цього, зміст інформаційної довідки в довільній формі, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника на об'єкт Замовника (огляду) об’єкта на якому планується виконати роботи повинна відображати факт ознайомлення з об’єктом і прилеглою територією та забудовою.
Але, враховуючи вищезазначене, Замовником буде внесено зміни до тендерної документації.
Статус вимоги:
Відхилено
Вимога
Відхилено
дискримінаційна умова в ТД
Номер:
67791f555c2b403ba2d55c2a54f7c9eb
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-05-24-013472-a.a2
Назва:
дискримінаційна умова в ТД
Вимога:
учасник має надати Інформаційну довідку в довільній формі, яка підтверджує здійснення виїзду Учасника
на об’єкт Замовника для проведення замірів, визначення обсягу, виду і етапів
виконання необхідних робіт, з зазначенням оптимальної ціни для повного виконання
робіт. Довідка має бути погоджена Замовником шляхом проставляння підпису
уповноваженої особи Замовника (із зазначенням посади, прізвища ініціалів, дати).
вказана вимога є дискримінаційною.
1. Є відповідна практика АМКУ щодо надання акту (довідки) обстеження об’єкта (рішення № 6298-р/пк-пз від 29.03.2021 у процедурі закупівлі UA-2021-02-22-003442-a, № 10669-р/пк-пз від 29.05.2020 у процедурі закупівлі UA-2020-05-06-000306-c тощо), яка зазначає:
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, що зможуть надати Акт обстеження об’єкту (складений в довільній формі), підписаний уповноваженими особами учасника та замовника, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників, у тому числі, Скаржника.
З незалежних від учасника підстав уповноважені особи Замовника можуть не підписати зазначений акт, що в подальшому може стати підставою для відхилення Пропозицій таких учасників.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть оглянути об’єкт замовника та на підтвердження цього надати в складі тендерної пропозиції довідки обстеження об’єкту, підписаний уповноваженими особами учасника та замовника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
2. що значить зазначення оптимальної ціни для повного виконання робіт? це висвітлити вартість за яку учасник може виконати роботи? і зробити це до розкриття тендерних пропозицій? уповноважена особа замовника взагалі Закон читає? а чого ви не запросили вже прораховані кошториси? а не вийде так, що всі учасники складають такі довідки, а останній учасник і замовник знає, з якою ціною учасники будуть заходити на закупівлю, і відповідно напише в тендерній пропозиції свою ціну, щоб виграти тендер?
приберіть цю умову, а то вимушені будемо звертатись в АМКУ
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
25.05.2023 00:37
Вирішення:
На Вашу вимогу, Замовник інформує про те, що при оголошенні закупівлі, керуючись п. 3.10 Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України 01 листопада 2021 року № 281, було оприлюднено скановану копію Дефектного акту з повним переліком найменувань та обсягів необхідних робіт і витрат.
З метою дотримання наступних принципів закупівлі, а саме: добросовісна конкуренція серед учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням, було оприлюднено саме скановану копію Дефектного акту. Будь-який потенційний учасник відповідно до зазначеного переліку робіт та витрат має змогу прорахувати та надати свою комерційну пропозицію. Крім того, Ваше посилання на п. 3.10 стосується «окремих видів капітальних ремонтів» та є не зовсім коректне, оскільки кошторисна документація має назву «Поточний ремонт частини будівлі Білилівської гімназії із застосуванням заходів з енергозбереження (енергозберігаючі технології) за адресою: с. Білилівка Бердичівського району Житомирської області» та, з огляду на чинне законодавство з публічних закупівель, належить до категорії «послуги», а не «капітальний ремонт».
Статус вимоги:
Відхилено
Вимога
Вирішена
щодо умов ТД
Номер:
30910af6355e474e96421b9a2753dd8b
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-05-24-013472-a.a1
Назва:
щодо умов ТД
Вимога:
в ТД зазначено:
6.5. Учасник надає у складі тендерної пропозиції лист щодо ознайомлення з даними вимогами документації та зобов’язання такого учасника на внесення коштів грошової застави в якості забезпечення виконання договору про закупівлю у порядку, передбаченому цією документацією, а так само проект документу договірного характеру, яким у відповідності до вимог чинного законодавства регулюються відносини подібного характеру, зміст якого включає умови внесення забезпечення виконання договору про закупівлю згідно цієї документації, та відповідає вимогам чинного законодавства України.
6.6. Замовник залишає за собою пріоритетне право на визначення істотних умов правочину щодо надання учасником забезпечення, а відмова учасника на вчинення правочину щодо внесення передбаченого тут забезпечення на умовах, визначених замовником, розцінюватиметься як неукладення договору про закупівлю з вини учасниками, з настанням відповідних наслідків згідно ст. 32 Закону.
питання:
1. якою нормою Закону та Особливостей передбачено що учасник повинен надати проект документу договірного характеру, яким у відповідності до вимог чинного законодавства регулюються відносини подібного характеру (забезпечення виконання договору), зміст якого включає умови внесення забезпечення виконання договору про закупівлю згідно цієї документації, та відповідає вимогам чинного законодавства України?
2. чому замовник всупереч п 16) ч.ст. 22 Закону не зазначив в такому разі розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати)? а фактично всупереч Закону поклав тягар розроблення умов забезпечення виконання договору про закупівлю на учасника?
3. яким чином буде оцінюватись правильність правочину до вимог чинного законодавства що регулюються відносини подібного характеру, зміст якого включає умови внесення забезпечення виконання договору про закупівлю згідно цієї документації?
4. що означає пріоритетне право на визначення істотних умов правочину щодо надання учасником забезпечення? чому замовник не зазначає конкретні умови такого правочину, як того вимагає ст. 22 Закону, а обмежується якимось примарними і неконкретними фразами?
5. відповідно до ст. 27 Закону Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю. замовник не вказав в ТД розмір забезпечення виконання договору про закупівлю. якщо в закупівлі приймуть участь 2 учасники і один з них в ТП надасть забезпечення виконання договору 3% вартості договору про закупівлю, а інший - надасть забезпечення 4% вартості договору про закупівлю, то яку тендерну пропозицію прийме замовник?
6. якщо Замовник залишає за собою пріоритетне право на визначення істотних умов правочину щодо надання учасником забезпечення, то чому він прозоро відкрито для всіх в ТД не зазначить істотних умов правочину щодо надання учасником забезпечення?
у випадку необєктивного надання відповіді на зазначені питання, будемо звертатись до АМКУ з відповідною скаргою на умови ТД.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
25.05.2023 00:16
Вирішення:
Дякуємо за зауваження. На Вашу вимогу Замовник інформує про те, що будуть внесені зміни до тендерної документації.
Статус вимоги:
Задоволено