-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Щітки графітові
Інформація про мову (мови), якою (якими) повинно бути складено тендерні пропозиції. Тендерні пропозиції, підготовлені Учасниками-резидентами України, викладаються українською мовою. При цьому, проектна, технічна документація, яка викладена в оригіналі російською мовою, не потребує перекладу українською мовою. Тендерні пропозиції підготовлені учасниками-нерезидентами України можуть бути викладені іншою мовою, при цьому повинні мати завірений переклад українською мовою. У разі розбіжностей з текстом оригіналу перевага надається україномовному тексту. Відповідальність за якість та достовірність перекладу несе учасник.
Завершена
1 098 400.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 6 000.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 6 000.00 UAH
Період оскарження:
07.04.2023 08:59 - 17.04.2023 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
Порушення законодавства у сфері публічних закупівельну
Номер:
c82c8c7757974c5db9cc69bf27ca9397
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-04-07-000415-a.b1
Назва:
Порушення законодавства у сфері публічних закупівельну
Скарга:
Повідомляємо, що Відокремлений підрозділ «Рівненська атомна електрична станція» Державного підприємства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (далі за текстом – Замовник) порушило законодавство України у сфері публічних закупівель шляхом:
- порушення основоположного принципу недискримінації учасників публічних закупівель, на етапі складання тендерної документації конкурсних торгів (Ідентифікатор закупівлі: UA-2023-04-07-000415-a), що тягне за собою суттєве обмеження права учасників торгів на добросовісну конкуренцію та права участі на рівних умовах в закупівлі.
ОБГРУНТУВАННЯ НАЯВНОСТІ ПОРУШЕНИХ ПРАВ ТА ЗАКОННИХ ІНТЕРЕСІВ
УЧАСНИКІВ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Рішенням Фахівця з публічних закупівель І категорії – Уповноваженої особи ВП «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» від 06 квітня 2023 року затверджено Тендерну документацію на закупівлю товарів за темою: 31230000-7 (Щітки графітові) на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», код: 31230000-7 за процедурою – відкриті торги (далі за текстом – тендерна документація).
07 квітня 2023 року Замовник розмістив в системі електронних публічних закупівель ProZorro оголошення про проведення відкритих торгів з ідентифікатором закупівлі UA-2023-04-07-000415-a за предметом закупівлі: найменування предмета закупівлі – 31230000-7 (Щітки графітові), на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», код: 31230000-7; місце, кількість, обсяг поставки товарів – місце поставки: склад Рівненського відділення ВП «Складське господарство» ДП «НАЕК «Енергоатом», м. Вараш Рівненської області, на умовах DDP згідно з «Інкотермс-2010»; кількість поставки: 800 шт.; строк поставки товарів – продукція поставляється в період по 30.11.2023 р.; розмір забезпечення тендерної пропозиції – забезпечення не вимагається.
За умовами Глави 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 44 Особливостей та завантаження необхідних документів. Згідно умов Глави 1 «Кінцевий строк подання тендерної пропозиції» Розділу ІV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації отримана тендерна пропозиція автоматично вноситься до реєстру. Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу. Відповідно до Глави 2 «Дата та час розкриття тендерної пропозиції» Розділу ІV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації дата і час розкриття тендерних пропозицій визначаються електронною системою закупівель автоматично та зазначаються в оголошенні про проведення процедури відкритих торгів. Кінцевий же строк подання тендерних пропозицій, згідно положень Глави 1 «Кінцевий строк подання тендерної пропозиції» Розділу ІV «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації, визначається згідно дати та часу визначеного в електронній системі закупівель та оприлюдненого оголошення на веб-порталі Уповноваженого органу – 20 квітня 2023 року.
За результатами ознайомлення з вищезазначеною Тендерною документацією, враховуючи характер та сутність умов, викладених в документації, з наступних підстав вважаємо, що Замовником порушено основоположні принципи здійснення публічних закупівель, а саме, принцип недискримінації учасників публічних закупівель та принцип дотримання прав учасників на добросовісну конкуренцію.
ОБГРУНТУВАННЯ НЕПРАВОМІРНОСТІ ВИМОГ, ВИЗНАЧЕНИХ ЗАМОВНИКОМ
В ТЕНДЕРНІЙ ДОКУМЕНТАЦІЇ
1. Щодо вимог Тендерної документації, викладених Замовником в Розділі ІІІ Тендерної документації та Додатку № 2 до Тендерної документації для учасників-постачальників товару-еквіваленту.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» та Постанова Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі за текстом – Постанова КМУ).
Згідно положень пунктів 31, 32 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Тендерною ж пропозицією є пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації, тобто з умовою її дотримання.
Обов’язковість дотримання вимог тендерної документації при складанні та поданні тендерної пропозиції закріплено також положеннями пункту 41 Постанови КМУ та статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі». Так відповідно до положень абзацу першого підпункту 2 пункту 41 Постанови КМУ однією з підстав відхилення тендерної пропозиції учасника є невідповідність такої пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації (підпункт 2 пункту 41 Постанови КМУ). Також відповідно до положень абзацу п’ятого підпункту 2 пункту 41 Постанови КМУ тендерна пропозиція відхиляється замовником у випадку, якщо остання не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону – «Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації».
Керуючись правовою суттю проаналізованих вище статей, Замовник в Розділі ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації встановив перелік вимог до змісту та способу подання тендерних пропозицій в межах публічної закупівлі.
Зокрема, Замовником зазначено: «…у випадку, якщо Учасник закупівлі запропонує еквівалент товару, він додатково повинен надати:
• опис товару, відомості про виробника, копії паспортів, документальне підтвердження повної відповідності технічних характеристик та габаритних розмірів запропонованого товару, з технічними характеристиками та габаритними розмірами замовленого товару з обов’язковим відображенням у таблиці порівняльних характеристик. Всі технічні характеристики та габаритні розміри запропонованого товару повинні відповідати замовленому товару;
• документальне підтвердження позитивного досвіду експлуатації щіток на об’єктах енергетичного комплексу для турбогенераторів типу ТВВ-220-2АУ3 (листи-відгуки споживачів продукції);
• погоджені із ДП «НАЕК «Енергоатом» технічні умови, за якими виготовляються щітки;
• сертифікат відповідності незалежної сертифікованої організації про відповідність фактичних технічних характеристик щіток із заявленими. (Глава 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації).
Аналогічні умови для постачальників товару-еквіваленту зазначено в Додатку № 2 «Технічна специфікація» до Тендерної документації. Додаткову в Додатку № 2 зазначається про те, що виробником товару, що є предметом закупівлі, має бути «MERSEN, Франція або еквівалент».
З огляду на вище наведені вимоги Тендерної документації Замовника слід зауважити наступне.
З Тендерної документації Замовника вбачається, що останній наряду з вищевказаними вимогами зазначив технічні та конструктивні вимоги до предмета закупівлі.
Відтак, вбачається, що для задоволення функціональних потреб відповідної комплектуючої, еквівалентна продукція має задовольняти зазначені технічні та конструктивні вимоги, що ставляться до предмета закупівлі.
Наряду з цим, Замовником було встановлено ряд додаткових вимог до учасників-постачальників товару-еквівалента, що в той же час не ставляться до виробника і постачальників (дилерів, дистриб’юторів тощо) відповідного товару виробництва MERSEN, Франція, а саме: обов’язковою умовою для участі є наявність у учасника-постачальника товару-еквіваленту – документального підтвердження позитивного досвіду експлуатації щіток на об’єктах енергетичного комплексу для турбогенераторів типу ТВВ-220-2АУ3; погодження із ДП «НАЕК «Енергоатом» технічних умов, за якими виготовляються щітки; сертифіката відповідності незалежної сертифікованої організації про відповідність фактичних технічних характеристик щіток із заявленими.
Вказані вимоги, а точніше сама вибірковість їх застосування до учасників-постачальників товару-еквіваленту і не застосування їх до учасників-постачальників товару, що прямо відповідає предмету закупівлі, ставлять вказаних потенційних учасників у нерівні умови та створюють додаткові перешкоди для участі постачальників товару-еквіваленту.
Також слід зазначити, що вимога про погодження технічних умов учасників із ДП «НАЕК «Енергоатом» створює ризики прямого невимушеного впливу на конкурентне середовище у даній закупівлі: адже «Рівненська атомна електрична станція» є відокремленим підрозділом Державного підприємства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом», а, відтак, потенційний учасник закупівлі, виходячи з вимог Тендерної документації, має спочатку погодити/не погодити власні технічні умови на товар з державним підприємством, що має прямі відносини контролю з Замовником.
Відтак, невимушений вплив ДП «НАЕК «Енергоатом» при погодженні технічних умов учасників може призвести до подальшої неможливості участі в закупівлі тих учасників, що відповідне погодження не отримають.
2. Щодо вимог Замовника, викладених в Додатку № 2 до Тендерної документації, відносно відповідності кресленням виробника MERSEN, Франція.
Відповідно до стовпчика 3 «ГОСТ, ОСТ, ДСТУ, ТУ.У, креслення тощо» Таблиці Додатку № 2 «Технічна специфікація» до Тендерної документації Замовником визначено, що товар, який пропонується учасниками до постачання має, окрім геометричних розмірів, відповідати конструктивним характеристикам щітки за «кресленням 68845 СL-22ВХХ1Х або еквівалент».
Вказана вимога Замовника прямо впливає на можливість визначення відповідності товару, що пропонується учасником до постачання як еквівалента, відносно товару, що прямо вказаний у предметі закупівлі.
За результатами ж аналізу тендерної документації, вбачається, що Замовником до Тендерної документації жодних з зазначених креслень не додано, крім того, не надано ані опису конструктивної частини вказаних складових предмету закупівлі, ані будь-яких інших документів, що будь-яким чином (в візуальній або текстовій формі) виражали б конструктивні вимоги до складових предмету закупівлі.
Присутність в Тендерній документації вимог Замовника про відповідність конструктивних характеристик продукції, що пропонується до постачання учасниками, кресленням компанії MERSEN, Франція та одночасна відсутність у складі документації будь-яких документів, що виражали б в візуальній (креслення, технічні ескізи тощо) або хоча б текстовій (опис) формі вказані характеристики, нівелює альтернативну умову тендерної документації про можливість надання учасниками пропозицій щодо еквіваленту заявленого предмета закупівлі. За таких обставин, не можливо визначити конструктивні характеристики предмету закупівлі, яким має відповідати продукція, що пропонується учасниками до постачання.
Слід підкреслити той факт, що вказані вимоги тендерної документації ставлять конкурентні ініціативи учасників закупівлі у становище при якому вони залежать від наявності або відсутності в їх розпорядженні креслень компанії MERSEN. Це в свою чергу порушує баланс між конкурентоспроможністю учасників та ставить їх в нерівне становище, адже фактично неможливим є визначити еквівалентність тієї або іншої продукції, що пропонується до постачання.
З огляду на вказане, слід зазначити, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕГ ПЛЮС» є підприємством-постачальником широкого спектру вуглецевмісних матеріалів. Номенклатуру продукції Скаржника в тому числі складають і електричні щітки, що за технічними характеристиками є еквівалентом товару-предмета вказаної вище закупівлі.
Зважаючи на це, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕГ ПЛЮС» є потенційним учасником, що має бажання та можливість прийняти участь у зазначеній закупівлі. Тобто підприємство, зважаючи на специфіку власної господарської діяльності, має можливість поставити необхідну Замовнику продукцію, але з огляду на наявність вказаних вище вимог знаходиться у нерівному конкурентному становищі порівняно з учасниками, що пропонують товар, прямо зазначений в предметі закупівлі, та не має можливості визначити еквівалентність власної продукції, захистити власну тендерну пропозицію (а також права та законні інтереси) в процесі закупівлі і, як наслідок, належним чином прийняти участь в закупівлі.
Таким чином, виходячи з викладеного вбачається, що вимога тендерної документації щодо обов’язкової наявності у учасника-постачальника товару-еквіваленту: документального підтвердження позитивного досвіду експлуатації щіток на об’єктах енергетичного комплексу для турбогенераторів типу ТВВ-220-2АУ3; погодження із ДП «НАЕК «Енергоатом» технічних умов, за якими виготовляються щітки; сертифіката відповідності незалежної сертифікованої організації про відповідність фактичних технічних характеристик щіток із заявленими, - а також вимога тендерної документації про здійснення постачання предмету закупівлі з конструктивними характеристиками, що мають прямо відповідати кресленням компанії MERSEN, Франція на ряду з ненаданням вказаних креслень або будь-яких інших документів чи інформації про такі характеристики в Тендерній документації, є дискримінаційною та такою, що обмежує права Скаржника як потенційного учасника на добросовісну конкуренцію, порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» - частина третя статті 5 та частина четверта статті 22, - а також принцип рівності положення учасників, що ґрунтується на безсторонності та універсальності вимог тендерної документації у відкритих торгах.
Викладені вище факти свідчать про те, що Замовником, при складанні тендерної документації до публічних торгів з Ідентифікатором закупівлі: UA-2023-04-07-000415-a, належним чином не дотримано принципу недискримінації учасників закупівлі, добросовісної конкуренції, рівності положення учасників закупівлі, а також принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі. Це в свою чергу є підставою для врегулювання спірних положень тендерної документації шляхом внесення відповідних змін згідно діючого законодавства України у сфері публічних закупівель.
Виходячи з вищевикладеного, керуючись умовами тендерної документації Замовника, положеннями статтями 18, 29, 31 Закону України «Про публічні закупівлі», пунктів 41, 52, 53, 56 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»,
ПРОШУ
1. Прийняти Скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕГ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 44617627) до розгляду.
2. Прийняти рішення про встановлення порушення процедури закупівлі при проведенні публічних торгів за ідентифікатором закупівлі UA-2023-04-07-000415-a.
3. Зобов’язати Замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема:
- Виключити з Тендерної документації та Додатків до неї (зокрема, Глава 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації, Додаток № 2 до Тендерної документації) вимогу про додаткове надання Учасником закупівлі, що пропонує еквівалент товару:
1) документального підтвердження позитивного досвіду експлуатації щіток на об’єктах енергетичного комплексу для турбогенераторів типу ТВВ-220-2АУ3 (листи-відгуки споживачів продукції);
2) погодження із ДП «НАЕК «Енергоатом» технічні умови, за якими виготовляються щітки;
3) сертифікату відповідності незалежної сертифікованої організації про відповідність фактичних технічних характеристик щіток із заявленими, або
Визначити аналогічні вимоги для учасників-постачальників товару, що прямо зазначений в предметі закупівлі, з метою створення рівних умов для участі в закупівлі UA-2023-04-07-000415-a.
- Внести зміни до тендерної документації та прикласти в якості Додатку № 7 креслення електричних щіток 68845 СL-22ВХХ1Х.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга ТОВ ЛЕГ ПЛЮС.doc 13.04.2023 14:21
- Скарга ТОВ ЛЕГ ПЛЮС.pdf 13.04.2023 14:21
- рішення від 17.04.2023 №4822.pdf 17.04.2023 14:27
Дата прийняття скарги до розгляду:
13.04.2023 15:10
Причина:
Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
17.04.2023 14:27