-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з прибирання адміністративних приміщень та прибудинкових територій об'єктів ГУ ДПС у Дніпропетровській області
Завершена
4 554 936.65
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 22 774.68 UAH
мін. крок: 0.5% або 22 774.68 UAH
Період оскарження:
04.04.2023 13:25 - 12.04.2023 00:00
Вимога
Залишено без розгляду
Щодо вимоги про надання сертифікатів та звіту з екологічного аудиту
Номер:
b1dc3b6b6d1a40d1a1f68c394d94ec31
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-04-04-006205-a.a2
Назва:
Щодо вимоги про надання сертифікатів та звіту з екологічного аудиту
Вимога:
Тендерна документація містить дискримінаційні умови для потенційних учасників закупівлі щодо встановлення безпідставних та надмірних вимог, які не відповідають предмету закупівлі та не характерні для надання послуг, що закуповуються. Вказані дії є грубою незаконною поведінкою Замовника, яка порушує основні принципи публічних закупівель з наступних підстав.
1. Стосовно сертифікату про відповідність вимогам стандарту «Послуги щодо боротьби зі шкідниками. Вимоги до компетенції» згідно стандарту EN16636:2015.
Додаток 3 Документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики. Найменування предмета закупівлі: Послуги з прибирання адміністративних приміщень та прибудинкових територій об'єктів ГУ ДПС у Дніпропетровській області (код ДК 021:2015: 98340000-8 - Послуги з тимчасового розміщення (проживання) та офісні послуги).
Перелік послуг включає зокрема « Прибирання після дезінфекції, дезинсекції, дератизації». Учасник повинен проводити дезінфекцію міст загального користування в приміщеннях на об’єктах Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (згідно з графіком або за заявкою).
Законодавством України ліцензування робіт по дезинфекції, дезинсекції і дератизації не передбачене. Отже, профілактичні дезинфекційні заходи можуть проводитися без дозвільних документів. Чинне законодавство не передбачає обов'язковості отримання від санєпідемслужби дозвільних документів на здійснення вказаної діяльності.
Враховуючи викладене, вимога надання учасником «Сертифікату (дійсний на момент подання пропозиції), виданий учаснику (або співвиконавцю/субпідряднику) органом з сертифікації, який підтверджує відповідність Учасника вимогам стандарту «Надання послуг з контролю за шкідниками: вимоги, рекомендації та компетенції» згідно EN16636:2015, IDT (ДСТУ EN16636:2015), стосовно послуг щодо дезінфікування та винищування шкідників, санітарного обробляння, інші.» суперечать вимогам чинного законодавства в цій частині.
2. Стосовно сертифікатів ISO (ISO 9001:2015; ISO 14001:2015; ISO 45001:2018; ISO 37001:2016; SIC.COVID-FREE:2020).
Дана вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки сертифікація ISO не є обов’язковою на території України, та вони не створюють юридичних наслідків для надання послуг предмета закупівлі, тому вимога Замовника надання Учасником документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації є законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
3. Стосовно звіту з екологічного аудиту з висновком про те, що учасник здійснює господарську діяльність у відповідності до вимог, зокрема: Водного кодексу України, Земельного кодексу України, Лісового кодексу України, Кодексу України про надра, Закону України «Про екологічний аудит», Закону України «Про оцiнку впливу на довкiлля», Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про охорону земель», Закону України «Про охорону атмосферного повітря», Закону України «Про вiдходи», Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закону України «Про природно-заповідний фонд України», Закону України «Про екологічну мережу України», Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та інших нормативно-правових актів природоохоронного законодавства України, та про те, що порушень вимог природоохоронного законодавства України не виявлено, виданий аудитором, який отримав відповідним(-и) дійсним(-и) сертифікатом (-ами) від Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, що підтверджує (-ють) статус екологічного аудитора, який здійснював екологічний аудит такого учасника (сертифікат екологічного аудитора надати у складі пропозиції).
Відповідно до Закону України «Про екологічний аудит» екологічний аудит в Україні може бути добровільним чи обов’язковим.
Обов’язковий екологічний аудит здійснюється на замовлення заінтересованих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування щодо об’єктів або видів діяльності, які становлять підвищену екологічну небезпеку, відповідно до переліку, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Для підприємств, що надають клінінгові послуги такий аудит не є обов‘язковим.
Дана вимога тендерної документації є дискримінаційною.
Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у тендерної документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасника, пов'язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище порушення шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині - вилучити вимогу надання сертифікатів та звіт з екологічного аудиту.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
06.04.2023 14:37
Вирішення:
Зазначаємо, що у тендерній документації були зазначені відомості відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а отже тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку Замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації, а також зважаючи на бажання Замовника отримати якісні, максимально екологічні та безпечне послуги Замовником і було пред'явлені вимоги про надання сертифікатів.
Відповідно до наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 30.12.2014 №1493 "Про прийняття європейських і міжнародних нормативних документів як національних стандартів України, змін до національних стандартів України та скасування національних стандартів України", Закону України від 15.01.2015 № 124-VIII "Про технічні регламенти та оцінку відповідності", на виконання статей 26 і 124 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, на території України впроваджуються в дію європейські та міжнародні стандарти. Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Функція сертифікації покладається на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Стандарти серії ISO 14000 формулюють вимоги до екологічної політики організації і допомагають зрозуміти, як впливають на навколишнє середовище ті чи інші продукти і послуги (роботи). Одним із доказів необхідного рівня якості товарів є підтвердження відповідності загальновизнаним вимогам (ДСТУ, ГОСТ) шляхом проведення незалежної оцінки або сертифікації. Пунктом 2 наказу Державного підприємства "Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості" від 21.12.2015 № 203 "Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, та скасування нормативних документів України" передбачено прийняття національного стандарту України, гармонізованого з міжнародним нормативним документом, з наданням чинності з 01.07.2016 ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT). ДСТУ ISO 14001:2015 передбачено положення про можливість продемонструвати організацією відповідності стандарту шляхом одержання відповідного сертифікату. Сертифікат ISO 14001:2015 – це сертифікат на систему екологічного менеджменту, отже стосується безпосередньо захисту довкілля. Дані вимоги є важливими для виконання вимог чинного законодавства та для впевненості, послуги мають бути безпечними для здоров'я людини, навколишнього середовища та відповідає стандартам.
Таким чином, стандарт ДСТУ ISO 14001:2015 є частиною законодавства України. Сертифікат є документом, що передбачається чинним законодавством України – відповідним державним стандартом, та його дотримання учасниками процедури закупівлі забезпечує дотримання якісних вимог до предмета закупівлі. Отже, вимога щодо надання сертифікату цілком відповідає вимогам законодавства, діючого на території України.
Наявність у підприємства сертифікату відповідно до вимог ISO 14001:2015 та звіту з екологічного аудиту до нього свідчить про спроможність підприємства надавати екологічно безпечні послуги, надійної якості у відповідності з вимогами діючої нормативно–правової документації.
Отримати необхідний сертифікат відповідності разом із звітом екологічного аудиту, який вимагає Замовник може будь - який суб'єкт господарювання, незалежно від організаційно-правової форми власності за умови відповідності учасника стандартам.
Вимога щодо подання учасниками сертифікату ISO 14001:2015 та звіту з екологічного аудиту не суперечить Закону та не є дискримінаційною, оскільки жодним чином не обмежує учасників можливості прийняти участь у тендері.
Вимога надання учасником «Сертифікату (дійсний на момент подання пропозиції), виданий учаснику (або співвиконавцю/субпідряднику) органом з сертифікації, який підтверджує відповідність Учасника вимогам стандарту «Надання послуг з контролю за шкідниками: вимоги, рекомендації та компетенції» згідно EN16636:2015, IDT (ДСТУ EN16636:2015), стосовно послуг щодо дезінфікування та винищування шкідників, санітарного обробляння, інші.» не суперечать вимогам чинного законодавства в цій частині, оскільки застосовується Замовником з метою покращення та підтвердження якості функціонування контрагентів на відповідному ринку замовником встановлена вимога до Учасників торгів, надання сертифікату, який засвідчує, що в процесі здійснення господарської діяльності виконавець дотримується вимог щодо проведення профілактичних дезінфекційних заходів, зокрема дератизації та дезінсекції, професійної обізнаності фахівців та застосування безпечних засобів. Отже, дана вимога не суперечить міжнародним та національним стандартам якості у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі».
Враховуючи, що сертифікати є документами, що передбачається чинним законодавством України – відповідними ДСТУ, то відповідна вимога щодо надання даних сертифікатів цілком відповідає вимогам статті 22 Закону. Також, враховуючи, той факт, що всі стандарти ISO були прийняті також у якості Національного стандарту України (ДСТУ ISO), вимога Замовника, щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікатів відповідності - встановленим стандартним характеристикам та вимогам, є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності якості послуг учасника – міжнародним та національним стандартам якості у розумінні Закону.
Також слід зазначити, що отримати сертифікат може будь-яка організація, що працює у відповідності до стандартів, а наявність зазначеного сертифікату сприяє більш ретельному та всебічному вивченню якостей Учасника, його спроможності надавати якісні та безпечні послуги в умовах підвищених вимог до забезпечення дотримання протиепідеміологічних заходів тощо. Розроблений відповідно до 10 рекомендацій Міжнародної організації праці стандарт SIC.COVID-FREE:2020 містить вимоги щодо мінімізації ризиків поширення коронавірусної інфекції для забезпечення безперервності бізнесу. З урахуванням ситуації, яка склалася на території України та з метою запобігання поширення гострої респіраторної вірусної хвороби COVID-19, спричиненої короно вірусом SARS –CoV-2, між працівниками замовника та забезпечення цілісності кадрового штату, тендерна документація містить вимогу, що передбачає підтвердження відповідності заходів учасників міжнародному стандарту SIC.COVID-FREE:2020. Замовник вимагає від учасників відповідального ставлення до епідеміологічної ситуації у своєму колективі, вжиття ними усіх передбачених заходів щодо мінімізації розповсюдження короно-вірусної інфекції. Таким чином, Замовник має право вимагати надання якісних, а головне, безпечних послуг.
Також звертаємо Вашу увагу на те, що Закон прямо передбачено право Замовників вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації.
Таким чином, на думку Замовника, вимоги тендерної документації щодо надання учасниками зазначених сертифікатів у Тендерній документації є обґрунтованими та такими, що не суперечать положенням статей 3, 16, 22 Закону. Звертаємо Вашу увагу, що оскільки отримати зазначені сертифікати може будь-яка організація, що організувала свою діяльність у відповідності до цих стандартів, тобто при дотриманні зазначених стандартів, Замовник не може вважати зазначені вимоги дискримінаційними.
Статус вимоги:
Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
15.04.2023 00:04
Вимога
Залишено без розгляду
Щодо підтвердження наявності працівників
Номер:
2e06925fa566407b83ddaddc1fcdfe89
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-04-04-006205-a.a1
Назва:
Щодо підтвердження наявності працівників
Вимога:
Згідно з вимогами тендерної документації, затвердженої Рішення уповноваженої особи Головного управління ДПС у Дніпровській області (філія ДПС) (надалі –Замовник), Протокол № 28 від 04.04.2023, у Таблиці 1 Додатку 2 до тендерної документації в п. 2. Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, Замовник встановлює перелік документів, що підтверджують відповідність Учасника кваліфікаційній вимозі:
«Інформаційна довідка, складена за формою згідно Додатку 7 до тендерної Документації про наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (зазначаються лише ті працівники, які безпосередньо залучатимуться до надання послуг за предметом закупівлі), у т. ч не менше одного лікаря-дезінфекціоніста та не менше одного дезінфектора.
Для підтвердження усієї інформації, яка зазначена в довідці щодо працевлаштування працівників у учасника необхідно надати або копії (оригінали) трудових книжок, або копії (оригінали) наказів, або копії (оригінали) трудових угод (договорів). …».
Замовником висунуті вимоги щодо надання копії (оригінали) трудових книжок, або копії (оригінали) наказів, або копії (оригінали) трудових угод (договорів), як документів, що підтверджують відповідність Учасника зазначеній кваліфікаційній вимозі - тобто документами, що підтверджують відповідність Учасника даній кваліфікаційній вимозі є накази, трудові книжки або трудові угоди працівників, що підтверджують перебування на постійному місці роботи з учасником.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть тільки ці суб’єкти господарювання, які мають працівників у штаті (за основним місцем роботи).
Проте, зазначена вимоги є дискримінаційною та такою, що порушує права та законні інтереси ТОВ «ІНПЛЕЙС» й ускладнює можливість взяти участь у цій публічній закупівлі.
Так, питання, пов’язані з обліком штатних працівників, регулюються наказом Держкомстату від 28.09.2005 №286, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.11.2005 за №1442/11722 «Про затвердження Інструкції зі статистики кількості працівників» (далі – Інструкція). Згідно з пунктом 1.1 цієї Інструкції, дія інструкції поширюється на всіх юридичних осіб, їхні філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, а також на фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю. Абзацом четвертим пункту 1.8 цієї ж Інструкції передбачається три види працівників: - штатні працівники; - зовнішніх сумісники; - працюючі за цивільно-правовими договорами.
Отже, встановлюючи вимогу щодо наявності лише штатних працівників є необґрунтованою та дискримінаційною по відношенню до ТОВ «ІНПЛЕЙС» і тих суб'єктів господарювання, які відповідно до норм діючого законодавства використовують працівників, що працюють за цивільно-правовими договорами та/або за сумісництвом.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Таким чином, вимагаємо внести відповідні зміни та привести Тендерну документацію у відповідності до вимог діючого законодавства та умов трудової діяльності:
копії (оригінали) трудових книжок, або копії (оригінали) наказів, або копії (оригінали) трудових угод (договорів) або копії (оригінали) цивільно-правових договорів.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
06.04.2023 14:31
Вирішення:
Відповідно до абзацу 6 п 28 Особливостей проведення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 (далі Особливості) - у тендерній документації обов’язково зазначаються: один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. У разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону (абзац 2 п. 45 Особливостей). Стаття 16 Закону України «Про публічні закупівлі» зазначає одним із кваліфікаційних критерії - наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; Нормативно-правовими актами визначено поняття працівника та вимоги до оформлення відносин з працівником, а саме: 1) податковий кодекс України нормою пп. 14.1.195 ст. 195 визначає працівником - фізичну особу, яка безпосередньо власною працею виконує трудову функцію згідно з укладеним з роботодавцем трудовим договором (контрактом) відповідно до закону; 2) у ст. 1 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» працівником визначається фізична особа, яка працює на підставі трудового договору на підприємстві, в установі, організації чи у фізичної особи, яка використовує найману працю. 3) ч. 3 ст. 1 Закону України «Про охорону праці» - Працівник - особа, яка працює на підприємстві, в організації, установі та виконує обов'язки або функції згідно з трудовим договором (контрактом). 4) Закон України «Про професійний розвиток працівників»: працівник - фізична особа, яка працює за трудовим договором (контрактом) на підприємстві, в установі та організації незалежно від форми власності та виду діяльності або у фізичної особи, яка відповідно до законодавства використовує найману працю; Ч. 2 ст. 2 КЗпП визначено, що працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою. А згідно з ч. 4 ст. 24 КЗпП працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Таким чином, діючим законодавством України передбачена єдина форма працевлаштування працівників – шляхом укладення трудового договору. Разом з тим, ст. 265 КЗпП встановлено відповідальність за порушення законодавства про працю. Відповідно до ч. 2 цієї статті КЗпП юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час або за трудовим договором з нефіксованим робочим часом у разі фактичного виконання роботи протягом усього робочого часу, установленого на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків. Щодо договору цивільно-правового характеру. Цивільно-правовий договір з фізичною особою (договір цивільно-правового характеру) - домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків (стаття 626 Цивільного кодексу України). За цивільно-правовим договором (угодою) немає роботодавців і працівників. Є виконавець, який зобов’язується виконати певну роботу або надати послугу, і замовник, який приймає роботу й оплачує її. Такі взаємовідносини можуть укладатися між будь-якими юридичними або фізичними особами і регулюються Цивільним кодексом України. На них не поширюється дія трудового законодавства. Предметом договору є кінцевий результат, а не процес його досягнення. Обидві сторони – незалежні й рівноправні. Замовник не має піклуватися про умови праці, надавати робоче місце й обладнання. Виконавець самостійно організовує роботу і відповідає за її вчасне виконання. Цивільно-правовий договір укладається для виконання разових, а не систематичних робіт. Слід зазначити, що на даний час є численна кількість роз’яснень органів Держпраці стосовно даного питання, а також є сталою судова практика Верховного Суду про визнання законними рішень органів Держпраці про притягнення до відповідальності роботодавців за оформлення відносин з працівниками цивільно-правовими договорами замість трудових договорів. Таким чином, вимога тендерної документації про наявність в учасника працівників у штаті або у трудових відносинах не може дискримінувати тих учасників, які працюють з працівниками по договору-цивільно правового характеру (цивільно-правовими договорами) оскільки такі дії учасників є неправомірними та становлять склад правопорушень, за які законодавством передбачена відповідальність.
В свою чергу, звертаємо Вашу увагу на те, що пунктом 7 Розділу 3 тендерної документації передбачена, відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг.
Статус вимоги:
Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
15.04.2023 00:04