-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Автобус
Закупівля здійснюється з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 зі змінами
Завершена
3 600 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 36 000.00 UAH
мін. крок: 1% або 36 000.00 UAH
Період оскарження:
15.03.2023 16:27 - 09.04.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
Скарга про усунення порушень у сфері публічних закупівель
Номер:
5ac42d6e373b474b809c0fbfaa062c1d
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-03-15-011294-a.c2
Назва:
Скарга про усунення порушень у сфері публічних закупівель
Скарга:
СКАРГА
ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА
У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтвердити
Приватне акціонерне товариство «Хмельниччина-АВТО» (далі – ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» або – Скаржник) є офіційним Дилером товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп» (далі – ТОВ «Юніверсал Моторз Груп»), який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» (скорочено ПРАТ «ЗАЗ») має намір взяти участь у тендері, оголошеному 15 березня 2023 року КОМУНАЛЬНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ "БАЛАКЛІЙСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО" БАЛАКЛІЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (далі – Замовник) на закупівлю «Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб (Автобус), або еквівалент Код ДК 021:2015: 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб», ідентифікатор закупівлі UA-2023-03-15-011294-a
Однак, Замовником в тендерній документації встановлені окремі вимоги, що не дозволяють Скаржнику подати тендерну пропозицію, оскільки є дискримінаційними вимогами, такими, що суперечать чинному законодавству у сфері публічних закупівель, та порушують наше право брати участь у даних торгах згідно встановлених законом порядку. Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель та вимоги п.4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме:
У Додатку №3 до тендерної документації, який має назву «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі-ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ», Замовником, зокрема, визначено вимоги, які суттєво обмежують коло потенційних учасників процедури закупівлі та відповідають продукції лише одного конкретного виробника – АТ «Черкаський Автобус» з пасажирським автобусом АТАМАН А09216, оскільки на українському ринку пасажирських автобусів відсутні товари, які б відповідали технічним характеристикам, вказаним Замовником, а саме:
- Довжина: не більше 9000мм
- Двигун: робочий об’єм, л- від 5,0 л
Додаткове обладнання:
Наявність кондиціонера робочого місця водія;
Наявність сидінь м’яких, облицьованих тканиною, з високими спинками;
Наявність систем: EVSC, OBD, ASR, ABS
Звертаємо вашу увагу, що єдиним критерієм відповідності автобуса встановленим стандартам с наявність сертифікату типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Сертифікат типу та сертифікат відповідності на автобуси видаються згідно з Порядком затвердження конструкції транспортних засобів та ведення реєстру сертифікатів типу (далі - Порядок), затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 № 521 (активне посилання https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1586-12#Text ). Наявність сертифікатів, передбачених чинним законодавством, означає, що уповноваженим органом проведені всі необхідні дослідження, випробування, перевірки та виміри відносно всіх конструкцій, елементів, вузлів та агрегатів, які мають значення для даного виду транспорту та передбачені відповідним стандартом: всіх технічних параметрів, що впливають на безпеку транспорту, якість, технічний стан та цільове призначення. Тому автобус, що пройшов сертифікацію компетентного сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства та встановленим нормам i стандартам.
Таким чином, автобус, що пройшов сертифікацію компетентного сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства та встановленим нормам i стандартам. Параметри автобусів, вимоги до яких не визначені Порядком, не впливають на властивості такого товару як автобус, не впливають на його якість, безпеку та цільове призначення.
Уci автобуси марки «ЗАЗ» мають сертифікат типу, тобто ïx відповідність всім необхідним стандартам встановлена спеціальним компетентним сертифікаційним органом.
Слід зазначити. що серед сертифікованих в Україні автобусів всім в сукупності вимогам до предмету закупівлі відповідає продукція лише одного конкретного виробника:
- AT «Черкаський автобус»» з пасажирським автобусом «АТАМАН А09216» (з інформації на офіційній сторінці виробника та дистриб'ютора продукції ISUZU та ATAMAN в Україні https://isuzu.com.ua/models/buses/a09216# )
Із зазначеного випливає, що Замовником штучно звужено коло потенційних учасників процедури закупівлі до одного конкретного виробника, це свідчить про наявність дискримінаційних умов тендерної документації.
Відповідно до вимог п.3 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у Тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разi потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні зазначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Частиною 4 статті 5 та частиною 4 статті 22 того ж Закону встановлено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінацїі учасників.
Відповідно до статті 31 Господарського кодексу України дискримінацією cyб’єктів господарювання органами влади у цьому Кодексі визнається: встановлення обмежень на здійснення окремим видам господарської діяльності a6o виробництво певних видів товарів з метою обмеження конкуренціїі; примушування cу6’єктів господарювання до пріоритетного укладання договорів, першочергової реалізацїі товарів певним споживачам або до вступу в господарські організації та інші об’єднання; прийняття рішень про централізований розподіл товарів, який призводить до монопольного становища на ринку; встановлення заборони на реалізацію товарів з одного регіону України в інший; надання окремим підприємцям податкових та інших пільг, які ставлять ïx у привілейоване становище щодо інших cу6’ектів господарювання, що призводить до монополізації ринку певного товару; обмеження прав суб’єктів господарювання щодо придбання та реалізації товарів; встановлення заборон чи обмежень стосовно окремих cy6’єктів господарювання a6o груп підприємців (активне посилання https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text ).
Згідно ст. 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» економічна конкуренція (конкуренція) - змагання між суб’єктами господарювання з метою здобуття, завдяки власним досягненням, переваг над іншими cyб’єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, cy6’єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий cy6’єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку (активне посилання https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2210-14#Text ).
Стаття 1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» визначає, що непряма дискримінація - ситуація, за якої внаслідок реалізації чи застосування формально нейтральних правових норм, критеріїв оцінки, правил, вимог чи практики для особи та/або групи осіб за ïx певними ознаками виникають менш сприятливі умови a6o становище порівняно з іншими особами та/або групами осіб, крім випадків, коли ïx реалізація чи застосування має правомірну, oб’єктивну обгрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними (активне посилання на Закон https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5207-17#Text ).
Цією ж статтею Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» визначено. що пряма дискримінація - це ситуація, за якої з особою та/або групою осіб за ïx певними ознаками поводяться менш прихильно, ніж з іншою особою та/або групою осіб в аналогічній ситуації, крім випадків, коли таке поводження має правомірну, об’єктивно обгрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.
Згідно із частиною першою статті 4 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» дія цього Закону поширюється на відносини між юридичними особами публічного та приватного права, місцезнаходження яких зареєстровано на території України, а також фізичними особами, які перебувають на території України.
Таким чином, встановлення Замовником зазначених технічних вимог до предмету закупівлі, які не передбачені Порядком, мають ознаки штучного обмеження конкуренції, оскільки дають можливість взяти участь у тендері лише продукції одного конкретного виробника - AT «Черкаський Автобус» з автобусом «АТАМАН А09216» та є штучно створеною дискримінацією по відношенню до нашого підприємства, як дилера виробника автобусів ЗАЗ А09А2D – ПрАТ «Запорізький автомобілебудівний завод».
Оскільки будь-який учасник з пропозицією автобуса ЗАЗ А09А2D не зможе прийняти участь a6o буде відхилений Замовником, конкуренція на тендері буде максимально обмежена i призведе до імітації конкурентної боротьби.
Таким чином, свідомо спотворюються основні принципи Закону України «Про публічні закупівлі», а саме відкрита і чесна конкуренція та економія бюджетних коштів.
Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону Украіни «Про публічні закупівлі› тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
На підставі вищевикладеного, вважаємо, що Замовник встановивши наведені дискримінаційні вимоги, які визначені у Додатку № 3 тендерної документації порушує наші права на участь у даній закупівлі та вимоги ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відновлення порушених наших прав на участь у відкритих торгах можливе за умови внесення Замовником відповідних змін до тендерної документації щодо виключення вказаних дискримінаційних вимог визначених в Додатку № 3 тендерної документацїї, який має назву «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі-ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ».
Виходячи з вищевикладеного та керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником у тендерній документації, та з метою відновлення порушених прав та законних інтересів ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» і дотримання мети Закону України «Про публічні закупівлі» - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, забезпечення рівних умов участі у процедурі закупівлі учасників, а також керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОСИМО:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "БАЛАКЛІЙСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО" БАЛАКЛІЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ внести зміни до тендерної документації з метою виключення дискримінаційних умов, описаних у мотивувальній частині скарги.
ДОДАТКИ:
1. Сертифікат типу на автобуси ЗАЗ А09А2D
2. Сертифікат відповідності ЗАЗ А09А2D;
3. Технічні характеристики автобуса А09216.
Пов'язані документи:
Учасник
- UA_46A(b)_0794_00 скорочений.pdf 20.03.2023 16:49
- UA_46A(b)_0794_00 повний.pdf 20.03.2023 16:49
- Атаман A09216 МІЖМІСЬКИЙ.pdf 20.03.2023 16:49
- Скарга.docx 20.03.2023 16:49
- Скарга.pdf.asice.zip 20.03.2023 16:49
- Доповнення до скарги.pdf.asice.zip 28.03.2023 13:00
- Розрахунок питомих показників А_3 (3).pdf 28.03.2023 13:00
- Рішення від 22.03.2023 № 3532.pdf 22.03.2023 14:33
- Інформація про резолютивну частину рішення від 29.03.2023 № 3896.pdf 30.03.2023 11:27
- Рішення від 29.03.2023 № 3896.pdf 03.04.2023 13:56
- ПОЯСНЕННЯ НА СКАРГУ.doc 24.03.2023 14:28
- ПОЯСНЕННЯ НА СКАРГУ.pdf 24.03.2023 14:28
- Сертифікат відповідності Богдан А22212.pdf 24.03.2023 14:28
- Сертификат відповідності Атаман А09216.pdf 24.03.2023 14:28
- Сертифікат типу та Сертифікат відповідності Еталон А08116-0000050.pdf 24.03.2023 14:28
- ПОЯСНЕННЯ НА ДОПОВНЕННЯ НА СКАРГУ.docx 28.03.2023 22:38
- ПОЯСНЕННЯ НА ДОПОВНЕННЯ НА СКАРГУ.pdf 28.03.2023 22:38
- Протокол зміни.pdf 07.04.2023 14:03
- ДОДАТОК ДО ПРОТОКОЛУ ПЕРЕЛІК ЗМІН.pdf 07.04.2023 14:03
Дата прийняття скарги до розгляду:
20.03.2023 17:39
Дата розгляду скарги:
29.03.2023 11:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
22.03.2023 14:34
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
03.04.2023 13:56
Дата виконання рішення Замовником:
07.04.2023 14:03
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення АКМУ від 29.03.2023 № 3896 внести зміни до тендерної документації відповідно до Переліку змін, наведеному у Додатку 1 до данного протоколу по процедурі закупівлі за кодом ДК 021:2015:34120000-4: Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб (Автобус).
Вимога
Відхилено
Дискримінаційні умови ТД
Номер:
6331ecc00e3e4c61860bd973280f2750
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-03-15-011294-a.c1
Назва:
Дискримінаційні умови ТД
Вимога:
Шановний Замовник в Додатку № 3 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» тендерної документації передбачені вимоги, які суттєво обмежують коло потенційних учасників процедури закупівлі, а саме:
8 Додаткове обладнання:
Наявність кондиціонера робочого місця водія
Наявність сидінь м’яких, облицьованих тканиною, з високими спинками
Наявність систем: EVSC, OBD, ASR, ABS
Звертаємо увагу, що серед сертифікованих в Україні автобусів всім в сукупності вимогам до предмету закупівлі відповідає продукція лише одного конкретного виробника – АТ «Черкаський Автобус» з пасажирським автобусом АТАМАН А09216, оскільки на українському ринку пасажирський автобусів відсутні товари, які за технічними характеристиками, що чітко відповідають вимогам Замовника, окрім автобусів пасажирських АТАМАН А09216.
Із зазначеного випливає, що Вами штучно звужено коло потенційних учасників процедури закупівлі до одного конкретного виробника - АТ «Черкаський Автобус» з пасажирським автобусом АТАМАН А09216, що свідчить про наявність дискримінаційних умов тендерної документації.
Наголошуємо, що Технічна документація по даному тендеру не містить і не може мати жодного обґрунтування необхідності заявлених вимог, але невиконання висунутих вимог зробила участь в тендері будь-якого учасника з пропозиціями автобусів інших марок, окрім марки АТАМАН А09216, завідомо такою, що порушує умови Тендерної документації. Вказане суперечить положенням Закону України «Про публічні закупівлі» в частині рівності всіх учасників та їх недискримінації.
З огляду на зазначене вище, для забезпечення участі різних виробників автобусів просимо внести зміни у Додатку № 3 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» тендерної документації шляхом викладення зазначених вимог у новій редакції, а саме:
8 Додаткове обладнання:
Наявність сидінь м’яких, облицьованих тканиною, з високими спинками
Наявність систем: EVSC або ESP, OBD, ASR, ABS
У разі незадоволення даної Вимоги, залишаємо за собою право на звернення зі скаргою до Антимонопольного комітету України.
Пов'язані документи:
Учасник
- Вимога_ Балаклія.pdf 17.03.2023 11:26
Дата подачі:
17.03.2023 11:26
Вирішення:
Шановний учасник!
На Вашу вимогу повідомляємо наступне:
Замовником у технічній специфікації тендерної документації визначені технічні характеристики до товару, що є предметом закупівлі, з урахуванням потреб Замовника та комфортабельності автобусу, який між іншим буде використовуватися для міжміських перевезень на значну відстань. Слід відмітити, що закупівля здійснюється у межах бюджетних асигнувань, виділених з міського бюджету.
Виходячи з умов вимоги, учасник ТОВ "ТД "ЕТАЛОН АВТО"" примушує Замовника придбати автобус без певного додаткового обладнання. Тобто, в такому випадку Замовнику після отримання автобусу ще потрібно буде докупати та встановлювати додаткове обладнання вже за інші бюджетні кошти, що в свою чергу призведе до порушень Бюджетного кодексу України та п. 2 ч.1 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» в частині максимальної економії, ефективності та пропорційності.
Таким чином, Замовник не встановлює ніяких дискримінаційних вимог, що звужують коло потенційних учасників процедури закупівлі та не віддає перевагу якомусь конкретному постачальнику. Крім того, відповідно до п.28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України
“Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму
воєнного стану в Україні та протягом 90 днів
з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178(зі змінами) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. Частина третя статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює право Замовника, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Статус вимоги:
Відхилено