-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з благоустрою населених пунктів (утримання дитячих і спортивних майданчиків, зупинок)
Послуги з благоустрою населених пунктів (утримання дитячих і спортивних майданчиків, зупинок)
Завершена
534 564.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 672.82 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 672.82 UAH
Період оскарження:
06.02.2023 13:51 - 26.02.2023 00:00
Скарга
Виконана замовником
щодо встановлення дискримінаційних умов в тендерній документації
Номер:
37c366ff7f084f71b1fd884764b469e3
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-02-06-008708-a.a1
Назва:
щодо встановлення дискримінаційних умов в тендерній документації
Скарга:
Виконавчим комітетом Металургійної районної у місті ради, (далі – Замовник), було оголошено процедуру закупівлі відкриті торги з особливостями за предметом закупівлі: «Послуги з благоустрою населених пунктів (утримання дитячих і спортивних майданчиків, зупинок)», (далі – Процедура закупівлі).
Фізична особа - підприємець Лиманський Богдан Федорович (далі – Скаржник) вважає умови Процедури закупівлі, викладені в тендерній документації, такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), Постанови кабінету міністрів України № 1178 від 12.10.2022 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», (далі – Постанова № 1178), та ми, як потенційний Учасник даної Процедури закупівлі, переконані в тому, що вимоги, поставлені Замовником є дискримінаційними та такими, що порушують права Скаржника на рівну конкуренцію, а також включають необґрунтовані вимоги, які суперечать законодавству у сфері публічних закупівель, з огляду на наступне:
Пунктом 28 Постанови №1178 передбачено, що Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників. А дії Замовника (в частині встановлення зазначених нижче умов тендерної документації) порушують вимоги цієї статті Закону та один з принципів здійснення державних закупівель, визначених статтею 5 Закону, а саме - добросовісна конкуренція серед учасників, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Відповідно до п.30 Постанови № 1178 під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи.
1. - Відповідно до п.1.1 «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально - технічної бази та технологій» Додатку № 2 до Тендерної документації Учаснику необхідно:
«Для надання даних послуг Учасник повинен мати в своєму володіні або в оренді слідуючі транспортні засоби (відобразити в таблиці):
- транспортний засіб для перевезення працівників до місця надання послуг;
- малогабаритний транспортний засіб – типу БОБКАТ, з усіма функціями для даного транспортного засобу або його аналог (вказати в довідці за формою 1);
- транспортний засіб для вивезення відходів на міське звалище,
- механізоване обладнання для косіння (розписати),
- інше обладнання та інвентар, або засоби для прибирання, необхідні для надання послуг (лопати, мішки, віники, тощо)».
Вважаємо, що Учасник процедури закупівлі повинен сам визначати, яку техніку потрібно залучити для виконання технічного завдання/договору, оскільки Замовником передбачено, що Перевезення сміття повинно здійснюватися спеціально обладнаними для цього транспортними засобами, що унеможливлюють їх розвіювання, розсипання та розпилення, а також забезпечують зручність під час їх завантаження та вивантаження. У разі розсипання сміття під час перевезення виконавець послуг власними силами або за свій рахунок забезпечує його прибирання. Учасник повинен підтвердити зазначене гарантійним листом в довільній формі.
Крім того, для перевезення працівників до місця надання послуг та вивезення відходів на міське звалище може здійснюватися одним транспортним засобом, який має кабіну із пасажирськими місцями та бортову платформу, для вивезення відходів на міське звалище, що також повністю відповідає умовам технічного завдання.
- Щодо встановленого конкретного транспортного засобу - малогабаритний транспортний засіб – типу БОБКАТ, з усіма функціями для даного транспортного засобу або його аналог.
Замовником не прописано, які саме функції повинен виконувати малогабаритний транспортний засіб – типу БОБКАТ згідно предмету закупівлі, тому не можливо підібрати транспортний засіб потенційному Учаснику який буде вважатися аналогом.
Вимагаємо розширити для чого саме зазначено транспортний засіб БОБКАТ, та які функції повинен виконувати згідно предмету закупівлі, оскільки спеціалізована техніка різноманітна.
- Також вищезазначеним пунктом Додатку №2 до Тендерної документації вказано форму таблиці:
№
Найменування
Марка,
модель,
державний номер,
рік випуску Кількість Документ, що засвідчує право володіння або договір оренди
(власне/орендоване, інше право користування, дата та номер документу, ким виданий, технічний стан, протокол перевірки, поліс страхування)
Надаються всі скан копії документів, які вказані!!!
Та вказано:
«У складі тендерної пропозиції на кожен транспортний засіб Учасник має надати:
- скановані копії свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, які вказані в довідці за формою 1 (за виключенням навісного, ручного та іншого обладнання, яке не потребує реєстрації);
- у разі використання Учасником в процесі виконання робіт/надання послуг машин та автотранспортних засобів на умовах оренди та/або у разі отримання Учасником необхідних послуг від інших фізичних/юридичних осіб (далі - треті особи), про це зазначається у довідці, а до тендерної пропозиції приєднуються скановані копії документів на підставі яких Учасник користується машинами чи автотранспортними засобами та/або отримує необхідні послуги від третіх осіб (договір оренди, договір про надання транспортних послуг, інший договір);
- протокол перевірки технічного стану транспортного засобу (затвердженого зразка) відповідно до ст. 35 Закону України «Про дорожній рух» та Постанови КМУ від 30.01.2012 № 137 «Про затвердження Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, технічного опису та зразка протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу» (учасник надає у складі пропозиції скан-копії);
- поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів відповідно до Закону «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» від 01.07.2004 № 1961-IV (учасник надає у складі пропозиції скан-копії).
Серед переліку Замовником зазначено механізоване обладнання для косіння, яке згідно Документації Замовника повинно мати протокол перевірки, поліс страхування, копії свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, та повинно бути зазначено у таблиці. Вважаємо, що ця вимога є недоречною для цього механізму, оскільки він не повинен мати протокол перевірки технічного стану, поліс страхування, копії свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів та технічне завдання згідно предмету Закупівлі може виконуватися іншими механізмами, такі як: газонокосарки, електричні тримери у достатній кількості для виконання технічного завдання, для яких також не передбачено вищезазначені документи.
Вважаємо, що дані вимоги щодо кількості та найменування транспортного засобу є дискримінаційними щодо Учасників та спрямовані виключно на обмеження конкуренції та допущення до участі в тендері виключно суб’єктів господарювання які мають зазначені транспортні засоби.
- Згідно п.1.1 «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально - технічної бази та технологій» Додатку № 2 до Тендерної документації Замовником встановлено:
«Увага!!! Для оперативного реагування надання послуг матеріально-технічна база повинна бути розташована на території м. Кривий Ріг, Металургійного та/або прилеглих до нього районів. Надається діючий договір на зберігання транспортних засобів на весь період надання послуг та інформаційна довідка із зазначенням місцезнаходження та адресою стоянки.»
Дана вимога документації є дискримінаційною щодо Учасників та спрямована виключно на обмеження конкуренції та допущення до участі в тендері виключно суб’єктів господарювання, матеріально-технічна база яких розміщені виключно на території м. Кривий Ріг, Металургійного та/або прилеглих до нього районів. Виконати наведену вище умову документації зможуть лише ті суб’єкти господарювання, які на момент подання пропозиції мають склад, приміщення, територію для зберігання транспортних засобів на території м. Кривий Ріг, Металургійного та можуть надати відповідні документи, що є дискримінацією щодо інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Також щодо надання Діючого договору на зберігання транспортних засобів на весь період надання послуг є дискримінаційною вимогою, та прописана для того суб’єкта господарювання, який на момент подання пропозиції має відповідний договір.
Зберігання транспортного засобу може здійснюватися без договорів. Наприклад, якщо ФОП має власний транспорт, може зберігати на стоянці без договорів або зберігати на власній території, вважаємо дану вимогу взагалі недоречною та дискримінаційною відповідно до предмету закупівлі.
- Згідно п.1.1 «Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально - технічної бази та технологій» Додатку № 2 до Тендерної документації Замовником встановлено:
«Технічний стан механічних та транспортних засобів не повинен спричиняти шкоди довкіллю і не забруднювати навколишнє середовище паливно-мастильними матеріалами. Учасник повинен підтвердити зазначене довідкою в довільній формі та мати сертифікат системи екологічного менеджменту ISO 14001-2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування» виданий не раніше 2021-2022 року.»
Вважаємо, що Замовник не обґрунтував необхідність мати сертифікат системи екологічного менеджменту ISO 14001-2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування» виданий не раніше 2021-2022 року, оскільки вимагає підтвердження довідкою у довільній формі, що технічний стан механічних та транспортних засобів не повинен спричиняти шкоди довкіллю і не забруднювати навколишнє середовище паливно-мастильними матеріалами.
Крім того, сертифікація ISO не є обов’язковою на території України. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, Учаснику необхідно нести додаткові витрати для оформлення документа, який може бути необов’язковим у його сфері діяльності.
Також оформлення таких сертифікатів відбувається близько місяця. При цьому перелік ISO стандартів налічує більше ніж 16 000 одиниць та отримати всі сертифікати нереально, тим більше, що у відкритих торгах з особливостями майже всі строки коротші, ніж були, відповідно до змін передбачених Постановою № 1178, період подання пропозицій - 7 календарних днів.
Вважаємо, що виконати наведену вище умову документації зможуть лише ті суб’єкти господарювання, які на момент подання пропозиції мають сертифікат системи екологічного менеджменту ISO 14001-2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування» виданий не раніше 2021-2022 року та можуть надати відповідний документ, що є дискримінацією щодо інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Також вважаємо дискримінаційною вимогою щодо встановлення строків отримання сертифікату «не раніше 2021-2022 року».
Вимога щодо надання Сертифікату ISO є дискримінаційною та такою, що обмежує коло учасників та порушує чинне законодавство у сфері піблічних закупівель. По - перше, Відповідно до ст. 31 Господарського кодексу України, дискримінацією суб’єктів господарювання є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов, тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегільного органу чи посадової особи), направлених на обмеження чи позбавлення права на здійснення господарської діяльності та ставлять суб’єктів господарювання у гірше становище порівняно з іншими суб’єктами господарювання. Законодавство не зобов’язує отримувати такі сертифікати. Вимога про надання Сертифікату встановлюється Замовником без законодавчого закріплення та обгрунтування, а виключно на власному бажанні. Тому, по факту маємо явну дискримінацію, яка порушує один із основних принципів здійснення публічних закупівель (стаття 3 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
Дії Замовника в частині встановлення наведених вище вимог порушують принципи здійснення закупівель – недискримінація учасників (у тому числі, Скаржника), та вимоги частини четвертої статті 22 Закону, згідно з якою тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи наведене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Вважаємо, що Замовник не обґрунтував, та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначених вимог до Документації та просимо зобов’язати Замовника привести Тендерну документацію у відповідність до норми Закону.
2. - Відповідно до п.1.2 «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Додатку № 2 до Тендерної документації Замовником встановлено:
«Кількість наявних працівників, які будуть задіяні при виконанні данних послуг та мають договори ЦПХ або прийнятті на роботу відповідно до наказів, повинно бути не менше 11 чоловік.»
Замовник безпідставно завищив кількість працівників необхідних для надання послуг.
Отже, участь у даній закупівлі зможуть взяти лише ті Учасники, які мають відповідну кількість працівників, які не є необхідними для даної закупівлі.
Ми, як потенційний Учасник, бажаємо взяти участь у даній процедурі закупівлі, ми маємо необхідну кількість працівників для надання послуг відповідно до предмету закупівлі у строк визначений Замовником, але кількість працівників є меншою за установлений Замовником критерій. Група із 5 - 6 робітників є цілком достатньою для виконання технічного завдання згідно цієї закупівлі, у повному обсязі.
Встановленням даної вимоги Замовник значно обмежив кількість потенційних Учасників, нас у тому числі, а також порушив принципи здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників.
Також вважаємо, що Замовник не обґрунтував необхідність надання «На кожного працівника з ким укладені трудові відносини і які будуть задіяні в наданні послуг відповідно до форми 2 надаються скан копії паспорту (паспорт - 1,2,3,4,5,6,11 сторінки; в разі надання сканкопії ID-картки надається довідка з відміткою місця реєстрації проживання; для ТПО – надається довідка встановленого зразка про взяття на облік внутрішньо переміщенної особи) та скан копії заяв на обробку персональних даних.»
Можуть бути випадки, що потенційний Учасник не зможе виконати цю вимогу, оскільки уклав з працівниками угоди про нерозголошення персональних даних (або працівники категорично відмовляються від їх розголошення, тим більше надання сканкопій паспортів).
Оскільки у разі ж відмови працівника надати згоду на поширення своїх персональних даних учасник процедури закупівлі втратить можливість виконати вимогу тендерної документації, унаслідок цього пропозиція такого учасника може бути відхилена через причину, що не залежать від його волі.
Відповідно до ст. 11 Закону «Про інформацію» інформація про фізичну особу (персональні дані) — це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Неприпустимими є збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров'я, а також адреса, дата і місце народження.
Тобто ця вимога тендерної документації буде дискримінаційною стосовно Учасника. При цьому під час публічних закупівель дискримінацію забороняють ст. 3 Закону «Про публічні закупівлі» (принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель), ч. 3 ст. 5 цього Закону (замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників) і ч. 4 ст. 22 цього Закону (тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників).
Вважаємо вищезазначену вимогу встановлену Замовником недоцільною по відношенню до предмета закупівлі.
- Відповідно до п.1.2 «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Додатку № 2 до Тендерної документації Замовник вимагає:
«Відповідно до характеру наданих послуг Учасник надає діючий сертифікат системи менеджменту охорони здоров»я та безпеки праці ISO 45001-2018 «Системи менеджменту охорони здоров»я та безпеки праці. Вимоги та настанови щодо застосування» Учасника (відповідно до КВЕДу який відповідає наданим послугам), який виданий не раніше 2022 року.»
Вважаємо, що Замовник не обґрунтував необхідність мати сертифікат системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці ISO 45001-2018 «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці. Вимоги та настанови щодо застосування» Учасника (відповідно до КВЕДу який відповідає наданим послугам), який виданий не раніше 2022 року.
Сертифікація ISO не є обов’язковою на території України. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, Учаснику необхідно нести додаткові витрати для оформлення документа, який може бути необов’язковим у його сфері діяльності.
Також оформлення таких сертифікатів відбувається близько місяця. При цьому перелік ISO стандартів налічує більше ніж 16 000 одиниць та отримати всі сертифікати нереально, тим більше, що у відкритих торгах з особливостями майже всі строки коротші, ніж були, відповідно до змін передбачених Постановою № 1178, період подання пропозицій - 7 календарних днів.
Вважаємо, що виконати наведену вище умову документації зможуть лише ті суб’єкти господарювання, які на момент подання пропозиції мають цей сертифікат який отримали у 2022 році та можуть надати у складі пропозиції, що є дискримінацією щодо інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника.
Також вважаємо дискримінаційною вимогою щодо встановлення строків отримання сертифікату «не раніше 2022 року».
Вимога щодо надання Сертифікату ISO є дискримінаційною та такою, що обмежує коло учасників та порушує чинне законодавство у сфері піблічних закупівель. По - перше, Відповідно до ст. 31 Господарського кодексу України, дискримінацією суб’єктів господарювання є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов, тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегільного органу чи посадової особи), направлених на обмеження чи позбавлення права на здійснення господарської діяльності та ставлять суб’єктів господарювання у гірше становище порівняно з іншими суб’єктами господарювання. Законодавство не зобов’язує отримувати такі сертифікати. Вимога про надання Сертифікату встановлюється Замовником без законодавчого закріплення та обгрунтування, а виключно на власному бажанні. Тому, по факту маємо явну дискримінацію, яка порушує один із основних принципів здійснення публічних закупівель (стаття 3 ЗУ «Про публічні закупівлі»).
Дії Замовника в частині встановлення наведених вище вимог порушують принципи здійснення закупівель – недискримінація учасників (у тому числі, Скаржника), та вимоги частини четвертої статті 22 Закону, згідно з якою тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи наведене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Вважаємо, що Замовник не обґрунтував, та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначених вимог до Документації та просимо зобов’язати Замовника привести Тендерну документацію у відповідність до норми Закону.
Враховуючі наведене тендерна документація має бути зміненою з метою усунення дискримінаційних вимог, та вимог, які суперечать законодавству у сфері публічних закупівель.
Керуючись статтями 5, 18, 22, 24 Закону, порядком оскарження відкритих торгів, передбаченому Особливостями:
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Визнати умови, встановлені Тендерною документацією Процедури закупівлі, такими, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель.
3. Зобов’язати Замовника, з метою усунення порушень законодавства з питань публічних закупівель, внести зміни до Тендерної документації на підставах, наведених в описовій частині цієї Скарги.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга 10.02.2023 16:47
- Скарга на дискримінаційні вимоги Замовника.pdf 10.02.2023 23:26
- sign_Validation_Report 1 10.02.2023 23:26
- Доповнення 10.02.2023 23:26
- Скарга на дискримінаційні вимоги Замовника (доповнення) 10.02.2023 23:26
- Скарга на дискримінаційні вимоги Замовника 10.02.2023 23:26
- платіжне доручення 10.02.2023 23:56
- протокол 35 від 11.02.2023.PDF 11.02.2023 14:52
- відповідь на скаргу 008708.PDF 16.02.2023 09:59
- відповідь на скаргу 008708-а.а1.docx 16.02.2023 09:59
- протокол по КЕП.PDF 16.02.2023 09:59
- рішення від 14.02.2023 № 1682.pdf 14.02.2023 17:14
- Інформація про резолютивну частину рішення від 20.02.2023 № 1907.pdf 21.02.2023 11:50
- рішення від 20.02.2023 № 1907.pdf 22.02.2023 12:46
Дата прийняття скарги до розгляду:
10.02.2023 17:09
Дата розгляду скарги:
20.02.2023 11:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
14.02.2023 17:14
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
22.02.2023 12:47
Дата виконання рішення Замовником:
22.02.2023 15:35
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Внесені зміни до тендерної документації щодо закупівлі.