Лікарські засоби: (Вода для ін'єкцій (Aqua pro injectioni); Глюкоза (Glucose 5 %); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride);Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride); Натрію гідрокарбонат (Sodium bicarbonate); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Potassium chloride))
Категорія замовника - підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої частини статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі»Під час проведення процедури закупівлі усі документи, що мають відношення до тендерної пропозиції та складаються безпосередньо учасником, викладаються українською мовою. Документи або копії документів (які передбачені вимогами тендерної документації та додатками до неї), які надаються Учасником у складі тендерної пропозиції, викладені іншими ніж українською або російською мовами, повинні надаватися разом із їх автентичним перекладом на українську мову.Примітка: усі посилання у Додатку 4 до Документації на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва, вважати такими, що містять вираз «або еквівалент».
Дата прийняття скарги до розгляду:28.10.2022 12:53
Дата розгляду скарги:08.11.2022 11:00
Місце розгляду скарги:Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:01.11.2022 13:36
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:10.11.2022 13:30
Дата виконання рішення Замовником:14.11.2022 18:07
Коментар замовника щодо усунення порушень:На виконання Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія), за номером 6629-р/пк-пз від 08 листопада 2022 року – Замовником 14 листопада 2022 року рішення Колегії «ВИКОНАНО», тобто внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – «Лікарські засоби: (Вода для ін'єкцій (Aqua pro injectioni); Глюкоза (Glucose 5 %); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride);Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride); Натрію гідрокарбонат (Sodium bicarbonate); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Potassium chloride))», оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2022-10-18-010974-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цього рішення. (Зміни Завантажено в ЦБД Prozorro: 14.11.2022 17:50).
Автор:ТОВ "ДНІПРОФАРМАЦІЯ", Яна Турчіна +380968274798 dneprofarmatsiya@gmail.com
Вирішення:Детально розглянувши Вашу вимогу від 21.10.2022 року, щодо можливого встановлення в тендерних документаціях дискримінаційних та надмірних вимог під час проведення відкритих торгів на Закупівлю (за ідентифікатором: UA-2022-10-18-010974-a), керуючись положеннями п.1 ст.24 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 року № 922-VIII, повідомляємо наступне.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлені законом України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 року № 922-VIII із змінами і доповненнями (далі – Закон).
Абзацом 4 частини першої статті 5 Закону визначено, що одним із принципів здійснення державних закупівель є недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Частиною другою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що документація конкурсних торгів може містити також іншу інформацію, відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
При цьому, частиною третьою вищевказаної статті встановлено, що документація конкурсних торгів не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Із вищенаведеного вбачається, що стаття 22 Закону містить обов’язковий перелік інформації для включення до документації конкурсних торгів, який не є виключним.
Тому, перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність зазначеній вимозі, визначається замовником самостійно з дотриманням законодавства та принципів, установлених статтею 5 Закону.
Відповідно до висновків МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ (уповноваженого органу) за результатами здійснення моніторингу державних закупівель в порядку статті 8 Закону, вимоги документації конкурсних торгів не відповідають принципам здійснення закупівель, встановленим статтею 3 Закону, якщо вони ставлять учасників в нерівні умови та можуть призвести до штучного обмеження участі у процедурі закупівлі потенційних учасників (лист № 3302-06/37708-07 від 22.11.2016р.).
Таким чином, тендерна документація розробляється замовником з дотриманням вимог Закону, зокрема ст.ст. 5, 22 Закону, та керуючись наказом Мінекономрозвитку від 13.04.2016 р. N 680 "Про затвердження примірної тендерної документації".
Згідно наказу МІНІСТЕРСТВА РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ, ТОРГІВЛІ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ від 15.04.2020 №708, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» та на основі національного класифікатора України ДК021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі – Єдиний закупівельний словник), за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги, а лікарські засоби – за показником третьої цифри із зазначенням у дужках міжнародної непатентованої назви лікарського засобу (МНН).
Окремо відзначаємо, що в тендерній документації публічної закупівлі вказується, що усі посилання в Документації на конкретні торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, вважати такими, що містять вираз "або еквівалент".
Еквівалентом лікарського засобу в розумінні даної тендерної документації є лікарський засіб, діюча речовина якого (міжнародна назва), дозування, форма випуску, концентрація та інші стандартні характеристики абсолютно співпадають з біологічними, токсикологічними, фармацевтичними та терапевтичними властивостями препарату.
Відповідно наказу МОЗ України від 12.01.2017р. №22 Лікарські засоби є фармацевтична еквівалентними, якщо вони містять ту ж саму кількість тієї ж самої діючої речовини (діючих речовин) у тих же лікарських формах та відповідають вимогам однакових або порівнянних стандартів. Фармацевтична еквівалентність не обов'язково передбачає біоеквівалентність, оскільки відмінності у допоміжних речовинах та/або у процесі виробництва можуть призвести до більш швидкого чи більш повільного розчинення та/або абсорбції.
Тобто тим самим Замовник надає можливість приймати участь в публічній закупівлі усім потенційним учасникам закупівлі без прив’язки до конкретного виробника чи торгової марки предмету закупівлі, а тому тендерна документація складена у повній відповідності до положень Закону України «Про публічні закупівлі», інших підзаконних нормативних актів та у чіткому дотримані рекомендацій уповноважених органів.
Згідно п.п. 3.6.1. п.3.6. р. ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовником встановлена наступна вимога: «термін (строк) придатності товару на момент поставки Замовнику повинен бути не менше 80% від загального терміну придатності, постачання товару з меншим терміном придатності здійснюється за погодженням Сторін. На підтвердження учасник повинен надати оригінал гарантійного листа виробника(ів) (представника, представництва, філії виробника - якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України, уповноваженого на це виробником), заявника державної реєстрації лікарського засобу, офіційного дистриб’ютора, яким підтверджується можливість поставки предмета закупівлі з відповідними термінами придатності, визначеними цією тендерною документацію та тендерною пропозицією учасника торгів (з наданням підтверджуючих документів щодо таких повноважень для представника, представництва, філії виробника, офіційного дистриб’ютора у вигляді довіреностей, авторизаційних листів щодо представництва/дистриб’юції)».
Тобто, Замовником в складеній тендерній документації, зазначено умови, що учасники в складі власних комерційних пропозицій зобов’язані надати підтверджуючі документи щодо відповідності запропонованих учасником товарів медико-технічним та якісним вимогам тендерної документації, зокрема, надання гарантійній на товар, що підтверджують можливість постачання товару, за результатами укладеного Договору про закупівлю.
Дана вимога є вирішальною для Замовника, так як, саме надання відповідних документів є для Замовника належним підтвердженням про наявність/можливість постачання фармацевтичних товарів в кількості, номенклатурі, формі випуску та в строки визначені відповідними договорами.
Звертаємо Вашу увагу на те, що зазначена вимога не є дискримінаційною до учасників, оскільки Тендерна Документація не містить вимог до такого листа, направлених на надання переваг конкретному учаснику. Тобто виробники та представники виробників не мають жодних обмежень щодо видачі таких листів будь-якому потенційному учаснику процедури закупівлі, який виявив бажання представляти їхню продукцію на процедурі закупівлі. Отже, у потенційного учасника немає жодних обмежень в отриманні листа від виробника або його представника. Вами не наведено фактів, які доводили б відмову виробників надати Вам гарантійні листи.
Вимога надати лист виробника щодо терміну придатності, яка є гарантією фізичної доступності та гарантії постачання цього товару учаснику, а учасник в свою чергу Замовнику зі строками придатності, що достатні для використання товару в повному обсязі до закінчення його терміну придатності. Складена Замовником Тендерна Документація, яка містить вимогу про надання гарантійного листа виробника є загальноприйнятою при проведенні процедур закупівель такого роду товарів, оскільки, з огляду на важкість захворювань, з метою лікування яких здійснюється закупівля, Замовника турбує своєчасність поставок лікарських засобів та їх якість, що безпосередньо відображатиметься на ефективності лікування пацієнтів, відсутності ускладнень та побічних реакцій. Зазначена вимога жодним чином не порушує законодавство України у сфері публічних закупівель, та не створює перешкод для участі в процедурі закупівель жодному з потенційних учасників, який насправді має можливість гарантовано поставити товари, що є предметом процедури закупівлі.
Окремо відзначаємо, відповідно до ст. 29 Закону, оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.
Згідно п. 9 ст. 29 Закону зазначається, що після оцінки пропозицій замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною.
Як того вимагає Закон, Замовником в тендерній документації «Оцінка тендерної пропозиції», визначаються критерії і методики оцінки поданих пропозицій, а саме «оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, шляхом застосування електронного аукціону.
Єдиним критерієм оцінки тендерних пропозицій є Ціна (з урахуванням податку на додану вартість).».
З огляду на відсутність вищевказаної інформації та доказів, які її підтверджують, твердження щодо порушення прав та законних інтересів учасників є необґрунтованим, в частині розмежування предмету закупівлі на лоти та гарантійного листа, а вимоги в частині - безпідставними.
В той же час, з урахуванням положень Закону, а також для недопущення дискримінації Учасників, Замовником буде внесено зміни до тендерної документації, а саме викладено медико-технічні вимоги (форма випуску, дозування) Додатку 4 до тендерної документації на лікарські засоби за позицією №2, №3, №4, №5 в новій редакції, а саме зазначивши вид первинної упаковки: «контейнер полімерний (у вигляді флакона) або пляшках».
Вимоги, щодо внесення змін до тендерної документації: «Лікарські засоби: (Вода для ін'єкцій (Aqua pro injectioni); Глюкоза (Glucose 5 %); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride);Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Sodium chloride); Натрію гідрокарбонат (Sodium bicarbonate); Електроліти для внутрішньовенного введення (монопрепарати та в комбінаціях) (Potassium chloride))», код за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника: 33600000-6 - Фармацевтична продукція, щодо виокремлення лікарських засобів за позицією №1 та №7 – відхилити. Внести зміни до тендерної документації, виклавши медико-технічні вимоги (форма випуску, дозування) Додатку 4 до тендерної документації на лікарські засоби за позицією №2, №3, №4, №5 в новій редакції, а саме зазначивши вид первинної упаковки: «контейнер полімерний (у вигляді флакона) або пляшках».