-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Шкільний автобус
Завершена
2 500 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 12 500.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 12 500.00 UAH
Період оскарження:
27.09.2022 15:51 - 05.11.2022 00:00
Скарга
Виконана замовником
СКАРГА ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Номер:
2601ae940b29455f8ae2d2a81123cce8
Ідентифікатор запиту:
UA-2022-09-27-009177-a.a1
Назва:
СКАРГА ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Скарга:
До КОМІСІЇ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ
Суб’єкт оскарження:
Публічне акціонерне товариство «Житомир-АВТО»
10004, Житомирська обл., Житомирський р-н, с. Довжик, вул. Богунська, 1а
Замовник:
Іллінецький ліцей №3 Іллінецької міської ради Вінницької області
22700, Вінницька обл., м. Іллінці, вул. Вільшанська,
50 Г
СКАРГА
ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтвердити
Приватне акціонерне товариство «Житомир-АВТО» (далі – ПРАТ «Житомир-АВТО» або учасник) є офіційним Дилером товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп» (далі – ТОВ «Юніверсал Моторз Груп»), який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод».
ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» має достатньо розвинуту мережу дилерських підприємств по всій території України, в тому числі з ПРАТ «Житомир -АВТО» з продажу та обслуговування зазначених автобусів по всій Україні. Автобуси виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» експортуються до країн Європи та відповідають усім вимогам щодо перевезення школярів в Україні.
ПРАТ «Житомир-АВТО» планує брати участь у тендері, оголошеному Іллінецьким ліцеєм №3 Іллінецької міської ради Вінницької області (далі – замовник) на закупівлю ДК 021:2015 - 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб» (шкільний автобус), ідентифікатор закупівлі UA-2022-09-27-009177-a.
При цьому замовником в тендерній документації встановлено вимоги, що не дозволяють ПРАТ «Житомир-АВТО» подати тендерну пропозицію. Такі вимоги є дискримінаційними та обмежують можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів вітчизняного виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що планує постачати ПРАТ «Житомир-АВТО». Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель та вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме:
Обгрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи
1. Відповідно до вимог п. 13 додатку № 8 до тендерної документації учасник повинен запропонувати шкільний автобус з наступними характеристиками, зокрема: довжина від 8000 до 8600 мм, ширина - від 2300 до 2500 мм, висота – від 2700 до 3000мм; колісна база - не менше 4300 мм.
При цьому, замовник зазначає, що шкільний автобус має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування).
Відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів. ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги яким повинен відповідати шкільний автобус. При цьому ДСТУ 7013:2009 не містить жодних вимог та обмежень щодо довжини, висоти, ширини та розміру колісної бази такого автобуса у разі дотримання виробником усіх інших вимог, встановлених у ДСТУ 7013:2009. Зазначений стандарт визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності.
Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу.
ПРАТ «Житомир-АВТО» має намір запропонувати замовнику шкільний автобус виробництва ПРАТ «ЗАЗ» з наступними характеристиками: довжина – 7760 мм; ширина – 2420 мм; висота - 3050 мм, колісна база – 3800 мм.
Зазначений автобус повністю відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 та екологічним нормам не нижче EURO-5 і має сертифікати типу та відповідності. При виробництві цих автобусів застосовані новітні технології, що дозволяють забезпечити потужність двигуна та водночас економію палива. Такий технологічний підхід дозволяє економити пальне та відповідно бюджетні кошти на його закупівлю та наступну експлуатацію.
Водночас невідповідність габаритів автобусу та його колісної бази, що ми пропонуємо, тим, що встановлені замовником у тендерній документації, жодним чином не впливає на виконання основних функцій шкільних автобусів – якісного та безпечного перевезення школярів, що є метою реалізації закупівлі.
Таким чином, встановлені замовником обмеження щодо габаритів та колісної бази шкільного автобусу є дискримінаційними вимогами, що дозволяють брати участь у закупівлі обмеженому колу виробників.
Крім того, будь-який шкільний автобус, що відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 повинен забезпечити встановлений розмір пасажирських сидінь для школярів та простір для школярів, які сидять у автобусах. Шкільний автобус, що нами пропонується, повністю відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009.
Отже, вимоги замовника обмежують наші можливості брати участь у закупівлі та є дискримінаційними по відношенню до виробників габарити та колісна база шкільних автобусів яких не відповідають встановленим замовником. Встановлені замовником габарити та колісна база є його особистою вимогою, що не передбачена чинним законодавством, та встановлення яких в тендерній документації обмежує можливість участі в закупівлі постачальників, що можуть запропонувати якісні автобуси, розроблені відповідно до новітніх технологій та із значно нижчою ціною. За цих умов замовником порушуються основні принципи закупівель, зокрема принципи добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії, ефективності та пропорційності, недискримінації учасників та рівного ставлення до них.
Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації та скасувати в ній обмеження щодо габаритів та розміру колісної бази шкільного автобуса, що не дозволяє ПРАТ «Житомир-АВТО» подати тендерну пропозицію.
2. Відповідно до вимог п. 13 додатку № 8 до тендерної документації учасник повинен запропонувати шкільний автобус з наступними характеристиками, зокрема: об’єм двигуна - не менше 5 л.
Антимонопольним комітетом України було проведено дослідження ринку шкільних автобусів та 01.06.2021 на офіційному сайті було розміщено рекомендації дотримуватися національних стандартів під час їх закупівель ( https://amcu.gov.ua/news/1 ). Комітет з’ясував, що єдиним нормативним документом, який регулює параметри автобусів, призначених для перевезення школярів є національний стандарт України ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» (далі – ДСТУ 7013:2009). З огляду на цю позицію було задоволено скаргу у закупівлі UA-2021-04-06-001364-с.
В той же час, замовник сам зазначає у п.7 додатку № 8 до тендерної документації «Технічна специфікація», що шкільні автобуси, які є предметом закупівлі мають відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів».
Таким чином, замовником встановлено обмеження щодо робочого об’єму двигуна – не менше 5 л (5000 см3), не у відповідності до вимог ДСТУ 7013:2009, які не містять таких умов, та усупереч рекомендаціям Антимонопольного комітету України. При цьому, встановлені вимоги в тендерній документації не дозволяють ПРАТ «Житомир-АВТО» брати участь у закупівлі шкільних автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод».
Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі – автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів. ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус. У інформації оприлюдненій Антимонопольним комітетом України зазначено, що «замовники встановлювали у технічних специфікаціях до предмета закупівлі додаткові вимоги, не передбачені цим документом. Приміром, серед таких параметрів були «Висота», «Об’єм двигуна», «Тип дверей», «Тип кузова», «Кількість кнопок для вмикання звукової сигналізації» автобуса тощо. Зауважимо, що саме ці параметри відрізняли з-поміж інших певні марки шкільних автобусів, що реалізувались на території України. Таким чином окремим виробникам шкільних автобусів надавалися конкурентні переваги.
У закупівлі, що нами оскаржується, вимога замовника щодо об’єму двигуна не Менше 5000 см³ дозволяє брати участь в тендері лише окремим виробникам. При цьому, така вимога є необґрунтованою, оскільки менший об'єм двигуна забезпечує менші витрати палива при однаковій швидкості руху. При цьому, технічні вимоги до предмета закупівлі, зазначені у тендерній документації, взагалі не містять інформації про витрати палива, що є ключовим чинником для економії бюджетних коштів.
Відповідно до статті 5 Закону одним із принципів здійснення закупівлі є максимальна економія, ефективність та пропорційність. Принцип пропорційності передбачає, що вимоги, які висуваються до потенційних учасників процедур закупівель мають бути необхідними та достатніми по відношенню до предмета закупівлі (виконання договору).
Враховуючи мету закупівлі шкільних автобусів, встановлення вимоги щодо об’єму двигуна не менше 5000 см³ є дискримінаційним та обмежує потенційне коло учасників, оскільки експлуатація шкільних автобусів не передбачає рух автобуса понад 70 км/год, що підтверджується вимогами додатку 1 до тендерної документації, а отже такий об’єм не є доцільним. Крім того, замовник помиляється ототожнюючи об’єм двигуна і його потужність. ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» при виробництві шкільних автобусів застосовує новітні технології, в результаті чого питома потужність може становити до 47 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. Для порівняння - в марках автобусів ETALON та BOGDAN при наявності двигуна об’ємом більше 5 000 см куб. ця величина складає 28,9 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. При цьому, у автобусах виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» при об’ємі двигуна 2970 см куб. потужність складає 45,45 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. Це свідчить про значну потужність двигуна при меншому об’ємі, що дуже важливо при експлуатації взимку і при повному завантаженні автобуса пасажирами. Зазначене підтверджується листом виробника двигунів ООО «Вейчай-Рус Трейдинвест» та розрахунком питомих показників по ефективності двигуна і витрат палива ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що додаються.
Таким чином, замовником не надано об’єктивного пояснення щодо встановлення у тендерній документації вимоги до об’єму двигуна не менше 5000 см³.
Технічні вимоги яким повинен відповідати шкільний автобус встановлено ДСТУ 7013:2009. Порядок затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затверджено наказом Міністерства інфраструктури України від 17 серпня 2012 року № 521 "Про затвердження Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2012 року за № 1586/21898 (зі змінами).
Зазначені нормативні документи не містять жодних обмежень щодо об'єму двигуна спеціалізованих автобусів для перевезення школярів. ДСТУ 7013:2009 визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності.
Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Таким чином, вимоги тендерної документації, встановлені особисто замовником не у відповідності до вимог законодавства у цій сфері, не дозволяють ПРАТ «Житомир-АВТО» запропонувати шкільний автобус, що повністю відповідає законодавчим вимогам та, при цьому має необхідну потужніст двигуна при меншому об’ємі, що дозволило б заощадити бюджетні кошти та забезпечити перевезення школярів безпечно та якісно.
Обмежуючи можливість участі у закупівлі об’ємом двигуна, замовник порушує принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності, а також недискримінації учасників та рівного ставлення до них, та створює умови, коли участь у закупівлі зможе брати лише обмежене коло учасників.
В доповнення до обох вищезазначених питань просимо звернути увагу, що у справі № 640/9921/19, що розглядалась у тому числі Верховним судом України, за позовом на рішення Антимонопольного комітету України (номер у системі закупівель UA-2019-04-05-000260-а.с2) стосовно дискримінаційних вимог аналогічним тим, що ми оскаржуємо, судом було визнано, що не вбачається наявності обґрунтованих у замовника підстав для визначення у тендерній документації таких характеристик товару. При цьому, суд постановив, що відсутня будь-яка правова норма, у відповідності до якої, наявність двох учасників які відповідають критеріям тендерної документації, автоматично вказує на відсутність дискримінації інших виробників, які виробляють таку ж саму продукцію.
Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації та скасувати в ній обмеження щодо об’єму двигуна, що не дозволяє ПРАТ «Житомир-АВТО» подати тендерну пропозицію.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником у тендерній документації, з метою відновлення порушених прав та законних інтересів ПРАТ «Житомир-АВТО» та дотримання норм Закону України «Про публічні закупівлі» - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, забезпечення рівних умов участі у процедурі закупівлі учасників, а також керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОШУ:
з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати Замовника – Іллінецький ліцей №3 Іллінецької міської ради Вінницької області – внести зміни до тендерної документації з метою виключення дискримінаційних умов, описаних у мотивувальній частині скарги.
Генеральний директор Олег Деркач
Пов'язані документи:
Учасник
- ДСТУ 7013-2009.pdf 05.10.2022 10:25
- ТУ У 29.1-25480917-247_2018 зм 1-5 А08.pdf 05.10.2022 10:25
- Розрахунок питомих показників ефективності двигуна.pdf 05.10.2022 10:25
- Сертифікат КТЗ.pdf 05.10.2022 10:25
- Лист ООО Вейчай-Рус Трейдинвест.pdf 05.10.2022 10:25
- ТД автобус.docx 05.10.2022 10:25
- СКАРГА.docx 05.10.2022 11:17
- рішення від 06.10.2022 № 6138.pdf 06.10.2022 16:56
- Інформація про резолютивну частину рішення від 18.10.2022 № 6313.pdf 19.10.2022 13:57
- рішення від 18.10.2022 № 6313.pdf 20.10.2022 12:56
- лист 11.10.2022 12:54
- лист 11.10.2022 12:54
- Сертифікат Типу колісного транспортного засобу (КТЗ) (ATAMAN) 11.10.2022 12:57
- 2.Сертифікат відповідності завершеного колісного транспортного засобу № 000791 АТ «Черкаський автобусний завод», дата видання 20.02.2019 року. 11.10.2022 12:57
- Настанови щодо експлуатування D093 (ATAMAN). 11.10.2022 12:57
- Витяг з ДСТУ 7013:2009. 11.10.2022 12:57
- Настанова щодо експлуатування автобусу спеціалізованого для перевезення школярів А22412 (БОГДАН). 11.10.2022 12:57
- Сертифікат відповідності (БОГДАН), дата видачі 15.03.2019 року № 164452. 11.10.2022 12:57
Дата прийняття скарги до розгляду:
05.10.2022 12:21
Дата розгляду скарги:
18.10.2022 11:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
06.10.2022 16:57
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
20.10.2022 12:57
Дата виконання рішення Замовником:
01.11.2022 14:30
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Внесено зміни до тендерної документації