• Спрощена закупівля
  • Безлотова
  • КЕП

90510000-5- Утилізація сміття та поводження зі сміттям (Послуги з вивезення безпечних відходів)

Закупівля проводиться відповідно до Постанови №169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» зі змінами. Надання послуг здійснюється у період дії воєнного стану, але ні пізніше 31.12.2022 року

Завершена

448 402.97 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 242.01 UAH
Період оскарження: 23.08.2022 12:08 - 30.08.2022 13:00
Вимога
Вирішена

Євро 5 незаконна вимога (Рішення № № 2412-р/пк-пз від 07.02.2022 р. по скарзі UA-2022-01-13-005904-a.b5, по публічній закупівлі UA-2022-01-13-005904-a)

Номер: 4a3a5d128e394a2da21e10dd131a6004
Ідентифікатор запиту: UA-2022-08-23-004111-a.b1
Назва: Євро 5 незаконна вимога (Рішення № № 2412-р/пк-пз від 07.02.2022 р. по скарзі UA-2022-01-13-005904-a.b5, по публічній закупівлі UA-2022-01-13-005904-a)
Вимога:
Згідно п. 3 Додатку 2 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі – «Для надання послуг Учасник повинен мати автомобілі які відповідають екологічному стандарту рівня Євро -5 та вище. На підтвердження учасник має надати скановані копії не менше 2-х свідоцтв про державну реєстрацію транспортних засобів з відповідною відміткою.». Вказана вимога є дискримінаційною і незаконною та такою, що порушує принципи Закону України «Про публічні закупівлі», встановленням даної вимоги Замовник обмежує права учасників щодо прийняття участі в даній закупівлі тим самим обмежуючи конкуренцію. Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. "Євро-5" — це екологічний стандарт, що регулює вміст шкідливих речовин у вихлопних газах автомобіля. На сьогоднішній день, вимога про відповідність транспортного засобу стандарту Євро-5 в Україні передбачена лише одним нормативноправовим документом - Законом України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів". Так, стаття 2 вказаного Закону передбачає, що митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8701 20, 8702, 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, а нових транспортних засобів за кодом товарної позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам не нижче рівня "ЄВРО-5" - з 1 січня 2016, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 включно. Таким чином, вимога про відповідність транспортного засобу екологічним нормам стандарту Євро-5 передбачена виключно для митного оформлення транспортних засобів, які ввезені в Україну до 31.12.2015, а також для їх першої державної реєстрації в Україні. Вимоги про відповідність автомобілів стандарту Євро-5 під час їх експлуатації на території України або надання будь-яких послуг, у тому числі послуг з вивезення безпечних відходів, які є предметом 3 даної закупівлі, чинним законодавством України не передбачені. Стаття 29 Закону України "Про дорожній рух" визначає коло транспортних засобів, що допускаються до участі у дорожньому русі в України, а саме: конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов'язковому технічному контролю, - пройшов такий контроль. В Україні наразі жодним нормативно-правовим документом не встановлено заборони чи будь-якого обмеження на експлуатацію автомобілів, які не відповідають вимогам екологічного стандарту Євро-5. У зв'язку з цим, будь-який транспортний засіб, що відповідає вимогам ст.29 Закону України "Про дорожній рух", має право брати участь у дорожньому русі в України та надавати будь-які послуги чи виконувати будь-які роботи, в тому числі з вивезення безпечних відходів. Дії Замовника в частині встановлення у Оголошенні про проведення спрощеної закупівлі наведених вище вимог є порушенням вимоги частини четвертої статті 5 та п. 5 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі», якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси потенційних учасників вказаної закупівлі, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Вказана позиція узгоджується з рішенням Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (Рішення № № 2412-р/пк-пз від 07.02.2022 р. по скарзі UA-2022-01-13-005904-a.b5, по публічній закупівлі UA-2022-01-13-005904-a). Враховуючи вище викладене вимагаємо виключити вимогу передбачену п. 3 Додатку 2 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі наступного змісту – «Для надання послуг Учасник повинен мати автомобілі які відповідають екологічному стандарту рівня Євро -5 та вище. На підтвердження учасник має надати скановані копії не менше 2-х свідоцтв про державну реєстрацію транспортних засобів з відповідною відміткою.».
Пов'язані документи: Замовник
Вирішення: Керуючись ч.7 ст. 14 ЗУ «Про публічні закупівлі» надати наступну відповідь: Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено: «технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами» Встановлення стандарту Євро-5 передбачає підтвердження застосування учасником заходів із захисту довкілля під час надання послуг за предметом закупівлі та безпосередньо гарантує відповідність учасника сучасним нормам по захисту довкілля, вимогам якості та надійності транспортних засобів при їх використанні. Екологічний стандарт Евро-5 застосовується для маркування товарів у Європейському Союзі, США та низки інших країн світу. Окрім того, відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами- членами, з іншої сторони, ратифіковану Україною із заявою Законом № 1678-VII від 16.09.2014 р. Україною взяті зобов’язання з імплементації законодавства Європейського Союзу, у тому числі, екологічного. Відповідно до частини 2 статті 293 вищевказаної Угоди про асоціацію сторони докладають зусиль для сприяння і заохочення торгівлі та прямих іноземних інвестицій в екологічно чисті товари, послуги й технології, використання збалансованих джерел відновлюваної енергії та енергозберігаючих продуктів і послуг, а також екологічне маркування товарів, у тому числі шляхом усунення пов’язаних із цим нетарифних бар’єрів. Таким чином, визначення Замовником необхідності застосування стандарту Евро-5 є вимогою, у тому числі, що випливає із міжнародних зобов’язань. Окрім того, відповідно до вимог статті 3 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» документом, що засвідчує відповідність транспортних засобів вимогам технічних регламентів та національних стандартів, є сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий згідно із законодавством України, що вказує, якому саме рівню екологічних норм відповідає за конструкцією транспортний засіб. Позначення рівня екологічних норм, якому відповідає транспортний засіб, має бути внесене до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу. Тому вимога Замовника про підтвердження відмітки Евро-5 у свідоцтві про реєстрацію відповідного спеціалізованого транспортного засобу є правомірною та законною. Замовником встановлено зазначену вимогу враховуючи те, що Комунальне некомерційне підприємство "Одеська обласна клінічна лікарня" Одеської обласної ради", є закладом охорони здоров’я, що передбачає здійснення будь-якої діяльності із бережним ставленням до навколишнього середовища та збереження довкілля з огляду на постійне знаходження на території закладу осіб із різноманітними захворюваннями та перебуванням на стаціонарному лікуванні осіб, включно із стаціонарними хворими на легенево -судинні захворювання. В наведеному Вами прикладі Рішення № № 2412-р/пк-пз від 07.02.2022 р. Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель по скарзі UA-2022-01-13-005904-a.b5, по публічній закупівлі UA-2022-01-13-005904-a оскаржувалась Вимога , щодо наявності (власних та/або орендованих або інше право користування) спеціалізованих з автомобілів- сміттєвозів у кількості не менше 4 одиниць, які відповідають екологічному стандарту рівню Євро-5 та вище, про що має міститись відповідна відмітка у свідоцтві про державну реєстрацію транспортних засобів. В оголошенні про проведення поточної спрощеної закупівлі (UA-2022-08-23-004111-а), наявна умова «Учасник повинен мати автомобілі які відповідають екологічному стандарту рівня Євро -5 та вище. На підтвердження учасник має надати скановані копії не менше 2-х свідоцтв про державну реєстрацію транспортних засобів з відповідною відміткою.» Зазначена вимога не порушує права та законні інтереси, пов'язані з участю у Процедурі закупівлі та ні яким чином не обмежує можливості Учасника у підготовці документів для подання пропозиції. Припущення потенційного Учасника , що вимоги в оголошенні є начебто дискримінаційними, цитуються законодавством фрагментарно, вибираючи положення, які нібито підтверджують правомірність потенційного Учасника, однак такі фрагментарні положення законодавства не відображають його змісту. Вказана позиція узгоджується з рішенням №8567-р/ПК-ПЗ від 29.04.2020р.Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель Відповідно, оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не містять вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників згідно частини 5 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі». Таким чином , відсутня потреба внесення запропонованих змін в оголошення про проведення спрощеної закупівлі (UA-2022-08-23-004111 -а), 2. Подати на оприлюднення через авторизований електронний майданчик вищезазначену відповідь на Вимогу в електронній системі закупівель.
Статус вимоги: Задоволено