• Відкриті торги
  • Безлотова
  • КЕП

Шкільний автобус (автобус спеціалізований для перевезення школярів), код згідно ДК 021:2015 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб

Тендерна пропозиція та усі документи, які передбачені вимогами тендерної документації та додатками до неї складаються українською мовою.

Завершена

2 500 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 25 000.00 UAH
Період оскарження: 15.07.2022 09:27 - 22.08.2022 00:00
Скарга
Виконана замовником

Скарга про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 2ffd4a2f51c54862afbdb5be6fe43e89
Ідентифікатор запиту: UA-2022-07-15-000507-a.b3
Назва: Скарга про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
До: ПОСТІЙНО ДІЮЧОЇ АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ Адреса: вул. Митрополита Василя Липківського, 45, м. Київ 03035 Скаржник: ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ХМЕЛЬНИЧЧИНА-АВТО» Код ЄДРПОУ 03112917 Адреса: 29015, м. Хмельницький, Проспект Миру, буд. 102 Тел.: +380675508737 Замовник: ВІДДІЛ ОСВІТИ БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ Код ЄДРПОУ 42265744 Адреса: 17400 Україна Чернігівська область Ніжинський р-н, м. Бобровиця вул. Франка, буд. 1 Тел.:+380985951603, bobrvosv@meta.ua Ідентифікатор закупівлі: UA-2022-07-15-000507-a СКАРГА ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтвердити Приватне акціонерне товариство «Хмельниччина-АВТО» (далі – ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» або – Скаржник) є офіційним Дилером товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп» (далі – ТОВ «Юніверсал Моторз Груп»), який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» (скорочено ПРАТ «ЗАЗ»). Скаржник неодноразово звертався до Комісії щодо дискримінаційних вимог замовників у закупівлях шкільних автобусів, що грунтуються на обмеженнях у технічних вимогах, що не передбачені законодавством України. З цього приводу Антимонопольний комітет України надав рекомендації від 01.06.2021 року № 16-рк «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» (далі – Рекомендації), у яких зазначив, що встановлення вимог до шкільного автобусу, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників торгів у тендерній документації замовників, що унеможливлює доступ до закупівлі усіх охочих дилерів/дистриб’юторів шкільних автобусів. ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» планує брати участь у тендері, оголошеному 15 липня 2022 року ВІДДІЛОМ ОСВІТИ БОБРОВИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ (далі – Замовник) на закупівлю «Шкільний автобус (автобус спеціалізований для перевезення школярів) ДК 021:2015: 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб», ідентифікатор закупівлі UA-2022-07-15-000507-a. Однак, Замовником в тендерній документації встановлено вимоги, що не дозволяють Скаржнику подати тендерну пропозицію, а саме - обмеження, які не передбачені ДСТУ 7013:2009. Такі вимоги є дискримінаційними та встановлені таким чином, що обмежує можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів вітчизняного виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що планує постачати Скаржник. Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель та вимоги п.4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме: Обгрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи Відповідно до Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерною документацією визначено зміст і спосіб подання тендерної пропозиції. В п.1.1 даного розділу зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, зокрема: - інформація, що підтверджує відповідність тендерної пропозиції технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, викладеним в Додатку №4 до цієї тендерної документації. В пункті 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Розділу ІІІ зазначено, що Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником та детальний опис основних технічних характеристик товару. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідна технічна специфікація згідно з ч.2 ст. 22 Закону зазначено в Додатку №4 до цієї тендерної документації. Згідно вимог, наведених у пункті 13 Додатку 4 Тендерної документації, учасник повинен запропонувати шкільні автобуси з характеристиками, не гіршими ніж у наведених Замовником вимогах у ТЕХНІЧНІЙ СПЕЦИФІКАЦІЇ, зокрема: Показник Необхідні характеристики товару Кондиціонер Додатково обладнаний кондиціонером робочого місця водія Системи безпеки спеціалізованого автобусу для перевезення школярів Система курсової стійкості (EVSC) ……………….. Антипробуксовочна система (ASR) При цьому, замовник зазначає, що шкільний автобус має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування Автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування). Відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі - автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів. ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус та визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Користуючись свої правом, Скаржник звернувся до Замовника через електронну систему закупівель з вимогою усунути дискримінаційні умови до технічних характеристик шкільного автобусу у тендерній документації, які не передбачені ДСТУ 7013:2009, проте Замовником вимога була задоволена частково. Зокрема, Замовником відмовлено у задоволенні нашої вимоги про приведення умов Додатку №4 Тендерної документації до вимог ДСТУ 7013:2009 та видалення з умов тендерної документації дискримінаційних вимог щодо наявності необхідних характеристик автобусу - додаткових опцій, а саме: додаткове обладнання кондиціонером робочого місця водія, наявність систем безпеки спеціалізованого автобусу для перевезення школярів, таких як: система курсової стійкості (EVSC), та антипробуксовочна система (ASR). На думку Скаржника, встановлення вищезазначених умов є особистою вимогою Замовника, що суперечить і не відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 до предмету закупівлі. Замовник мотивує своє рішення тим, що дані додаткові опції покликані покращити комфорт та безпеку при перевезенні школярів, і всі виробники предмету закупівлі в змозі їх установити, тому немає необхідності внесення змін до тендерної документації в цій частині. Скаржник не може погодитись з таким твердженням Замовника з огляду на наступне: 1. Щодо дискримінаційних вимог замовника стосовно додаткового обладнання кондиціонером робочого місця водія. Встановлення Замовником вимог до технічного параметра «наявність кондиціонера робочого місця водія» шкільного автобуса, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників торгів у тендерній документації Замовника, що унеможливлює доступ до закупівлі усіх охочих дилерів / дистриб’юторів шкільних автобусів, в тому числі Скаржника. Єдиним нормативним документом, що діє на території України (з 01 січня 2010 року) і поширюється на автобуси спеціалізовані, призначені для перевезення школярів, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів, є ДСТУ 7013:2009. ДСТУ 7013:2009 встановлено виключний перелік вимог, яким має відповідати за технічними характеристиками шкільний автобус, які розроблені з метою забезпечення відповідності об’єкта стандартизації своєму призначенню; охорони життя та здоров’я; прав та інтересів споживачів; усунення технічних бар’єрів у торгівлі та запобігання їх виникненню; підтримки розвитку й міжнародної конкурентоспроможності продукції. Отже, встановлення в тендерній документації вимоги до комплектації шкільного автобусу, а саме – додатково обладнане кондиціонером робоче місце водія, що не передбачено ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників у тендерній документації Замовника, складеній під технічні параметри шкільного автобусу певного виробника та призводить до значного звуження кола учасників тендеру. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та привести ТЕХНІЧНУ СПЕЦИФІКАЦІЮ Додатку 4 в частині вимог до робочого місця водія шкільного автобусу у відповідність до ДСТУ 7013:2009. 2. Щодо дискримінаційної вимоги замовника стосовно обов’язкової наявності систем безпеки спеціалізованого автобусу для перевезення школярів, таких як: система курсової стійкості (EVSC), та антипробуксовочна система (ASR). Встановлення вимог до технічного параметра – система безпеки спеціалізованого автобусу для перевезення школярів, а саме наявність «системи курсової стійкості (EVSC), та антипробуксовочної системи (ASR)» шкільного автобусу, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для потенційних учасників, в тому числі для Скаржника, у ТЕХНІЧНІЙ СПЕЦИФІКАЦІЇ Додатку №4 Тендерної документації Замовника, складеній під технічні параметри шкільних автобусів певного виробника, що призводить до значного звуження кола учасників закупівлі. ДСТУ 7013:2009 не встановлює таких вимог до шкільного автобусу, як наявність системи курсової стійкості (EVSC) та антипробуксовочної системи (ASR)». Наявність зазначених систем безпеки є додатковими опціями, які можуть бути встановлені на шкільному автобусі заводом-виробником ПРАТ «ЗАЗ» на етапі замовлення автобусу саме з такими опціями у виробництво. Скаржник має в наявності нові шкільні автобуси без встановлених зазначених додаткових опцій, виготовлені у 2022 році, які відповідають вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам, мають сертифікат типу та сертифікат відповідності завершеного колісного транспортного засобу. ДСТУ 7013:2009 встановлено виключний перелік вимог, яким має відповідати за технічними характеристиками шкільний автобус, які розроблені з метою забезпечення відповідності об’єкта стандартизації своєму призначенню; охорони життя та здоров’я; прав та інтересів споживачів; усунення технічних бар’єрів у торгівлі та запобігання їх виникненню; підтримки розвитку й міжнародної конкурентоспроможності продукції. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Особисті вимоги замовника до параметрів шкільного автобусу ні в якому разі не повинні суперечити чинному законодавству України, а відповідати йому. Таким чином, дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації вимоги до системи безпеки до шкільного автобусу – наявність системи курсової стійкості (EVSC) та антипробуксовочної системи (ASR) порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону «Про публічні закупівлі», якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, та привести ТЕХНІЧНУ СПЕЦИФІКАЦІЮ Додатку 4 в частині вимог до наявності системи безпеки спеціалізованого автобусу для перевезення школярів, а саме - системи курсової стійкості (EVSC) та антипробуксовочної системи (ASR) у відповідність до ДСТУ 7013:2009. 3. Пунктом 11 Таблиці 2 Додатку №2 до Тендерної документації «Інші документи, що вимагаються замовником» Замовник вимагає надання учасниками торгів «Документ, який підтверджує можливість постачання товару учаснику виробником згідно умов тендерної документації (подається учасником, який не є виробником товару): - оригінал або копію дилерського договору між виробником і Учасником (який діє на дату подання тендерної пропозиції та кінцевого строку поставки товару відповідно до Тендерної документації). Вимагаючи надання оригіналу або копію дилерського договору між виробником і Учасником, Замовник ставить в нерівне становище можливих учасників торгів, порушуючи принцип добросовісної конкуренції, визначений пунктом 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також положення статті 20 Закону, де вказано, що під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи. Наведена умова тендерної документації обмежує коло учасників лише тими суб’єктами господарювання, які безпосередньо пов’язані господарськими відносинами з виробниками. Такі вимоги є дискримінаційними по відношенню до інших учасників Процедури закупівлі, в тому числі Скаржника. Таким чином, якщо між потенційним учасником та виробником не укладений дилерський договір, то він не може виконати зазначену вимогу Тендерної документації. На підставі того, що Скаржник є офіційним дилером ТОВ «Юніверсал Моторз Груп», який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «ЗАЗ», тому у Скаржника немає укладеного договору з виробником автобусів. Натомість ми можемо довести свою надійність щодо можливості постачання шкільного автобусу Замовнику, надавши в складі тендерної пропозиції чинний Дилерський договір з Дистриб’ютором, чинний договір Дистриб’ютора з Виробником, а також гарантійний лист від Виробника щодо постачання автобусу Замовнику. Проте, вимога тендерної документації надати оригінал або копію дилерського договору саме з виробником не дозволяє нам, як потенційному Учаснику даної закупівлі, подати свою тендерну пропозицію, так як вона буде відхилена через невідповідність вищевказаній умові тендерної документації. Враховуючи вищезазначене, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, усунувши вищезазначену дискримінаційну вимогу.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 11.08.2022 11:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 02.08.2022 14:36
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 15.08.2022 11:03
Дата виконання рішення Замовником: 18.08.2022 16:58
Коментар замовника щодо усунення порушень: На підставі рішення органу оскарження Замовником внесені зміни до тендерної документації протокол №121 від 18 серпня 2022 року, також оприлюднено перелік змін, що вносяться до документації, у вигляді окремого документу (додається).
Автор: ПРАТ "ХМЕЛЬНИЧЧИНА-АВТО", Олена Бресь +380675508737 lawyer@khmelavto.com
Вимога
Відхилено

вимога щодо внесення змін до тендерної документації

Номер: 0cf822cd4ab24965b2506718f1769fbb
Ідентифікатор запиту: UA-2022-07-15-000507-a.b2
Назва: вимога щодо внесення змін до тендерної документації
Вимога:
Шановний ЗАМОВНИКУ! Нами уважно розглянуті внесені Вами зміни до Тендерної документації згідно нашої вимоги, з приводу чого ще раз наголошуємо на порушенні Вами як Замовником торгів, принципів здійснення публічних закупівель, що встановлюють дискримінаційні вимоги до учасників відповідно ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини четвертої статті 22 Закону. Повторно наголошуємо, що ДСТУ 7013:2009 не передбачає наявності таких технічних параметрів шкільного автобусу, як: обладнання робочого місця водія кондиціонером; система курсової стійкості (EVSC), антипробуксовочна система (ASR). Це є Вашою особистою вимогою, як Замовника торгів, що суперечить і не відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009. Тому, переконливо просимо задовільнити нашу попередню вимогу від 19.07.2022 року в повному обсязі, а саме - виключити з Додатку №4 технічної специфікації вищезазначені технічні параметри. В іншому випадку, враховуючи практику в оскарженні ідентичних дискримінаційних умов тендерної документації, ми звернемося зі скаргою до АМКУ, що значно відобразиться на перебігу термінів і затягне процедуру закупівлі шкільного автобусу для потреб Відділу освіти Бобровицької міської ради.
Пов'язані документи: Учасник Замовник
Вирішення: Шановний потенційний учасник! На вашу вимогу повідомляю про наступне: Метою даних вимог Тендерної документації не є дискримінація потенційних учасників, а лише покращення комфорту та безпеки при перевезенні школярів. Дані додаткові опції: обладнання робочого місця водія кондиціонером; система курсової стійкості (EVSC), антипробуксовочна система (ASR) в змозі установити всі виробники предмету закупівлі, тому не має необхідності внесення змін до тендерної документації в цій частині.
Статус вимоги: Відхилено
Вимога
Вирішена

Вимога щодо змін до тендерної документації

Номер: f8f6adb319954d5795516fa7677bdca3
Ідентифікатор запиту: UA-2022-07-15-000507-a.b1
Назва: Вимога щодо змін до тендерної документації
Вимога:
Шановний ЗАМОВНИКУ! Звертаємось з даною вимогою і наголошуємо на порушенні Вами, як Замовником торгів, принципів здійснення публічних закупівель, що встановлюють дискримінаційні вимоги до учасників відповідно ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини четвертої статті 22 Закону, а саме: 1. В Технічній специфікації Додатку 4 до тендерної документації, окрім іншого, зазначено: Показник Необхідні характеристики товару ….. …. Загальна кількість місць для сидіння (включаючи водія) Не менше 32 Задня підвіска Пневматична або пневморесорна Кондиціонер Додатково обладнаний кондиціонером робочого місця водія Системи безпеки спеціалізованого автобусу для перевезення школярів …. Система курсової стійкості (EVSC) …. Антипробуксовочна система (ASR) 1.1. Зазначені вимоги Тендерної документації є необгрунтованими та дискримінаційними обмеженнями, не передбаченими ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги». Пунктом 4 «Технічні вимоги» в ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» регламентовано, що Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів (автобуси ІІІ класу) призначені для перевезення більше 22 пасажирів. Визначення Замовником в тендерній документації мінімальної кількості місць саме не менше 32 є дискримінаційним, таким, що звужує коло потенційних учасників тендеру, та штучно обмежуючи таким чином конкуренцію на відкритих торгах. 1.2. Наголошуємо, що КОНКРЕТИЗАЦІЯ та УТОЧНЕННЯ технічних характеристик (виду, параметрів) задньої підвіски шкільного автобусу (пневматична або пневморесорна), щодо обладнання робочого місця водія кондиціонером , а також встановлена вимога до системи безпеки спеціалізованого автобусу для перевезення школярів система курсової стійкості (EVSC) та антипробуксовочна система (ASR) - є особистими вимогами Замовника, зазначені вище умови документації не узгоджуються з вимогами ДСТУ 7013:2009, що є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, в тому числі до нас, як потенціного учасника. Згідно умов Тендерної документації, запропонований учасниками Товар повинен відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування Автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування). ДСТУ 7013:2009, на який посилається Замовник, встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус. Зазначений стандарт містить виключний перелік технічних параметрів для шкільного автобусу. ДСТУ 7013:2009 не передбачена обов’язкова наявність таких технічних параметрів шкільного автобусу, як: задня підвіска (пневматична або пневморесорна); обладнання робочого місця водія кондиціонером; система курсової стійкості (EVSC), антипробуксовочна система (ASR). Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Звертаємо Вашу увагу, що АМКУ дослідив дану ситуацію і надав відповідні роз’яснення, що єдиним нормативним документом, який регулює параметри автобусів, призначених для перевезення школярів є національний стандарт України ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» (https://amcu.gov.ua/news/1). З огляду на цю позицію було задоволено скаргу у закупівлі UA-2021-04-06-001364-с, UA-2021-11-05-002686-a тощо. У зв’язку з чим, вимагаємо усунути вище перелічені порушення шляхом внесення змін в тендерну документацію, та викласти вказані вище пункти технічних вимог (Додаток 4) без дискримінаційних положень та у відповідності до ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги». У разі незадоволення Вами, як Замовником торгів цієї вимоги, залишаємо за собою право на звернення зі скаргою до Антимонопольного комітету України.
Пов'язані документи: Учасник Замовник
Вирішення: Доброго дня, шановний учасник! Замовником було розглянуто вашу вимогу. За результатами розгляду вимоги Замовником будуть внесені відповідні зміни до тендерної документації.
Статус вимоги: Задоволено