-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Шкільний автобус
Завершена
2 400 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 12 000.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 12 000.00 UAH
Період оскарження:
13.07.2022 16:35 - 03.09.2022 00:00
Скарга
Виконана замовником
Скарга щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель
Номер:
77d98e4f8c304882b7c33de26f338d49
Ідентифікатор запиту:
UA-2022-07-13-007276-a.b3
Назва:
Скарга щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
До: ПОСТІЙНО ДІЮЧОЇ АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Адреса: вул. Митрополита Василя Липківського, 45, м. Київ 03035
Скаржник: ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ХМЕЛЬНИЧЧИНА-АВТО»
Код ЄДРПОУ 03112917
Адреса: 29015, м. Хмельницький, Проспект Миру, буд. 102
Тел.: +380675508737
Замовник: ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ГРЕБІНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Код ЄДРПОУ 41844913
Адреса: 37400 Україна Полтавська область м. Гребінка вул. Гребінки Євгена, будинок 13
Тел.: +380661117447, osvitagrebinkabuh@gmail.com
Ідентифікатор закупівлі: UA-2022-07-13-007276-a
СКАРГА
ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА
У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтвердити
Приватне акціонерне товариство «Хмельниччина-АВТО» (далі – ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» або – Скаржник) є офіційним Дилером товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп» (далі – ТОВ «Юніверсал Моторз Груп»), який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» (скорочено ПРАТ «ЗАЗ»). Скаржник неодноразово звертався до Комісії щодо дискримінаційних вимог замовників у закупівлях шкільних автобусів, що грунтуються на обмеженнях у технічних вимогах, що не передбачені законодавством України.
З цього приводу Антимонопольний комітет України надав рекомендації від 01.06.2021 року № 16-рк «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» (далі – Рекомендації), у яких зазначив, що встановлення вимог до шкільного автобусу, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників торгів у тендерній документації замовників, що унеможливлює доступ до закупівлі усіх охочих дилерів/дистриб’юторів шкільних автобусів.
ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» планує брати участь у тендері, оголошеному 13 липня 2022 року ВІДДІЛОМ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ГРЕБІНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (далі – Замовник) на закупівлю ДК 021:2015 - 34120000-4 - Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб (Шкільний автобус), ідентифікатор закупівлі UA-2022-07-13-007276-a.
Однак, Замовником в тендерній документації встановлено вимоги, що не дозволяють Скаржнику подати тендерну пропозицію, а саме - обмеження, які не передбачені ДСТУ 7013:2009. Такі вимоги є дискримінаційними та встановлені таким чином, що обмежує можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів вітчизняного виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що планує постачати Скаржник. Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель та вимоги п.4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме:
Обгрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи
Відповідно до Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерною документацією визначено зміст і спосіб подання тендерної пропозиції. В п.1.1 даного розділу зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, зокрема:
- інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, зазначеній у Додатку 4 тендерної документації.
В пункті 6 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Розділу ІІІ зазначено «6.1. Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником у Додатку 4 тендерної документації.»
Згідно вимог, наведених у пункті 8 Додатку 4 Тендерної документації, учасник повинен запропонувати шкільні автобуси з технічними та якісними характеристиками товару, зокрема:
«8. Для забезпечення комфортної роботи водія автобуса робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія (надати технічну літературу виробника – настанову експлуатації або паспорт, тощо (копію або оригінал) в якому підтверджується наявність обігрівача-кондиціонера робочого місця водія та опис його експлуатації.»
При цьому, замовник зазначає, що шкільний автобус має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування Автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування).
Відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі - автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів.
ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус та визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності.
Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу.
Користуючись свої правом, Скаржник звернувся до Замовника через електронну систему закупівель з вимогою усунути дискримінаційні умови до технічних характеристик шкільного автобусу у тендерній документації, які не передбачені ДСТУ 7013:2009, проте Замовником вимога була задоволена частково.
Зокрема, Замовником відмовлено у задоволенні нашої вимоги про приведення умов Додатку №4 Тендерної документації до вимог ДСТУ 7013:2009 та видалення з умов тендерної документації дискримінаційних вимог щодо наявності необхідних характеристик автобусу - додаткової опції, а саме: обладнання кондиціонером-обігрівачем робочого місця водія (надати технічну літературу виробника – настанову експлуатації або паспорт, тощо (копію або оригінал) в якому підтверджується наявність обігрівача-кондиціонера робочого місця водія та опис його експлуатації. На думку Скаржника, встановлення вищезазначеної умови є особистою вимогою Замовника, що суперечить і не відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 до предмету закупівлі.
Замовник мотивує своє рішення тим, що кондиціонер для водія може технічно бути встановлений на будь-який автобус, і при визначенні очікуваної вартості Замовником були враховані у тому числі витрати на встановлення кондиціонеру.
Скаржник не може погодитись з таким твердженням Замовника з огляду на наступне:
1. Щодо дискримінаційних вимог замовника стосовно обладнання обігрівачем -кондиціонером робочого місця водія.
Встановлення Замовником вимог до технічного параметра обладнання кондиціонером-обігрівачем робочого місця водія шкільного автобуса, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників торгів у тендерній документації Замовника, що унеможливлює доступ до закупівлі усіх охочих дилерів / дистриб’юторів шкільних автобусів, в тому числі Скаржника.
Єдиним нормативним документом, що діє на території України (з 01 січня 2010 року) і поширюється на автобуси спеціалізовані, призначені для перевезення школярів, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів, є ДСТУ 7013:2009.
ДСТУ 7013:2009 встановлено виключний перелік вимог, яким має відповідати за
технічними характеристиками шкільний автобус, які розроблені з метою забезпечення
відповідності об’єкта стандартизації своєму призначенню; охорони життя та здоров’я;
прав та інтересів споживачів; усунення технічних бар’єрів у торгівлі та запобігання їх
виникненню; підтримки розвитку й міжнародної конкурентоспроможності продукції.
Отже, встановлення в тендерній документації вимоги до комплектації шкільного автобусу, а саме: робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером, що не передбачено ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників у тендерній документації Замовника, складеній під технічні параметри шкільного автобусу певного виробника та призводить до значного звуження кола учасників тендеру.
Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та привести вимоги до технічних та якісних характеристик товару Додатку 4 в частині вимог до робочого місця водія шкільного автобусу у відповідність до ДСТУ 7013:2009.
Враховуючи вищезазначене, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, усунувши вищезазначену дискримінаційну вимогу.
Статтею 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною 4 статті 5 Закону замовник не має права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій
1. Файл «Тендерна документація. Нова редакція 2», що розміщена у закупівлі в електронній системі закупівель, з вільним доступом;
2. Файл «Додаток 4 Технічна специфікація. Нова редакція», з вільним доступом;
3. ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів»;
4. Сертифікат типу (повний);
5. Сертифікат відповідності;
6. Рекомендації Антимонопольного комітету України № 16-рк від 01.06.2021 р.
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником у тендерній документації:
З метою відновлення порушених прав та законних інтересів ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» та дотримання мети Закону України «Про публічні закупівлі» - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, забезпечення рівних умов участі у процедурі закупівлі учасників, а також керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОШУ:
з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати Замовника – ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ГРЕБІНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ – внести зміни до тендерної документації з метою виключення дискримінаційних умов, описаних у мотивувальній частині скарги.
З повагою,
Генеральний директор КЕП Сиволожський Д.В.
Пов'язані документи:
Учасник
- Сертифікат типу_UA_46A(b)_0729_02 ШК.PDF 28.07.2022 17:14
- ДСТУ_7013-2009.pdf 28.07.2022 17:14
- Скарга.pdf.asice(3).zip 28.07.2022 17:14
- Рекомендації Антимонопольного комітету України № 16-рк від 01.06.2021 ро....pdf 28.07.2022 17:23
- Сертифікат відповідності.pdf 28.07.2022 17:23
- Лист ПРАТ ЗАЗ Вих.№91_УГК від 05.08.2022.pdf 05.08.2022 18:54
- Інформація до скарги.pdf.asice.zip 05.08.2022 18:54
- рішення від 02.08.2022 № 5275.pdf 02.08.2022 14:33
- Інформація про резолютивну частину рішення від 11.08.2022 № 5392.pdf 12.08.2022 12:30
- рішення від 11.08.2022 № 5392.pdf 12.08.2022 16:05
- Гарантійні листи ЕТАЛОН.pdf 04.08.2022 16:44
- Пояснення на скаргу 04.08.22.pdf 04.08.2022 16:44
- Пояснення на скаргу.docx 04.08.2022 16:44
- Сертиф типу та відповід ЕТАЛОН.pdf 04.08.2022 16:44
- Кондиціонер у ЗАЗА (скрін шот).docx 04.08.2022 16:44
- 4_5_ Сертифікат відповідності КТЗ АТАМАН.pdf 04.08.2022 16:44
- dsty_7013-2009.pdf 04.08.2022 16:44
- НАСТАНОВА_compressed.pdf 04.08.2022 16:44
- Лист кондиціонер АВТО-СЕРВІС.pdf 04.08.2022 16:44
- Додаткові пояснення на скаргу.pdf 08.08.2022 14:54
- Додаткові пояснення.docx 08.08.2022 14:54
- Протокол 399 від 30.08.22.pdf 30.08.2022 16:31
Дата прийняття скарги до розгляду:
28.07.2022 18:07
Дата розгляду скарги:
11.08.2022 11:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
02.08.2022 14:34
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
12.08.2022 16:07
Дата виконання рішення Замовником:
30.08.2022 16:31
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Порушення усунено. Внесено зміни до тендерної документації.
Вимога
Відхилено
вимога про внесення змін до тендерної документації
Номер:
07d5dd85d83842beadc2ab885d26cacf
Ідентифікатор запиту:
UA-2022-07-13-007276-a.b2
Назва:
вимога про внесення змін до тендерної документації
Вимога:
Шановний ЗАМОВНИКУ! Нами уважно розглянуті внесені Вами зміни до Тендерної документації згідно нашої вимоги, з приводу чого ще раз наголошуємо на порушенні Вами як Замовником торгів, принципів здійснення публічних закупівель, що встановлюють дискримінаційні вимоги до учасників відповідно ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини четвертої статті 22 Закону.
Повторно наголошуємо, що ДСТУ 7013:2009 не передбачає наявності такого технічного параметру шкільного автобусу, як: обладнання робочого місця водія обігрівачем-кондиціонером;. Це є Вашою особистою вимогою, як Замовника торгів, що суперечить і не відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 та є дискримінаційною умовою для потенційних учасників торгів.
Тому, переконливо просимо задовільнити нашу попередню вимогу від 19.07.2022 року в повному обсязі, а саме - виключити з Додатку №4 Технічна специфікація. Нова редакція вищезазначений технічний параметр, а саме: «…робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія».
В іншому випадку, враховуючи практику в оскарженні ідентичної дискримінаційної умови тендерної документації, ми звернемося зі скаргою до АМКУ, що значно відобразиться на перебігу термінів і затягне процедуру закупівлі шкільного автобусу для потреб Відділу освіти виконавчого комітету Гребінківської міської ради.
Пов'язані документи:
Учасник
- ВИМОГА від 22.07.22.pdf 22.07.2022 18:12
Дата подачі:
22.07.2022 18:12
Вирішення:
Кондиціонер для водія може технічно бути встановлений на будь-який автобус. При визначенні очікуваної вартості Замовником були враховані у тому числі витрати на встановлення кондиціонеру.
Статус вимоги:
Відхилено
Вимога
Вирішена
ВИМОГА щодо внесення змін в тендерну документацію
Номер:
c967ee6ae41f4d18bb4eac5fd9e32d24
Ідентифікатор запиту:
UA-2022-07-13-007276-a.b1
Назва:
ВИМОГА щодо внесення змін в тендерну документацію
Вимога:
Шановний ЗАМОВНИКУ! Звертаємось з даною вимогою і наголошуємо на порушенні Вами, як Замовником торгів, принципів здійснення публічних закупівель, що встановлюють дискримінаційні вимоги до учасників відповідно ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини четвертої статті 22 Закону, а саме:
1. В Додатку 4 до тендерної документації ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ, окрім іншого, зазначено:
1. Загальна кількість місць для сидіння - не менше 32 (з урахуванням місць для водія, членів екіпажу, та місць для супроводжуючих осіб).
Зазначена вимога Тендерної документації є необгрунтованим обмеженням, не передбаченим ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги».
Пунктом 4 «Технічні вимоги» в ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» регламентовано, що Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів (автобуси ІІІ класу) призначені для перевезення більше 22 пасажирів. Визначення Замовником в тендерній документації мінімальної кількості місць саме не менше 32 є дискримінаційним, таким, що звужує коло потенційних учасників тендеру, та штучно обмежуючи таким чином конкуренцію на відкритих торгах.
2. Щодо пункту 8 та 9 Додатку 4:
- «Підвіска задня пневматична або пневморесорна.»
- «Для забезпечення комфортної роботи водія автобуса робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія…»
Наголошуємо, що КОНКРЕТИЗАЦІЯ та УТОЧНЕННЯ технічних характеристик (виду, параметрів) задньої підвіски шкільного автобусу (пневматична або пневморесорна), а також встановлена вимога щодо обладнання робочого місця водія обігрівачем-кондиціонером - є особистою вимогою Замовника, що, в свою чергу, не відповідає і не кореспондує із ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» та є дискримінаційними умовами, що призводить до значного звуження кола учасників.
Згідно умов Тендерної документації, запропонований учасниками Товар повинен відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування Автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування). ДСТУ 7013:2009, на який посилається Замовник, встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус.
Зазначений стандарт визначає ВСІ технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Шкільний автобус, який ми хочемо запропонувати Вам, як Замовнику, має сертифікат типу та сертифікат відповідності завершеного колісного транспортного засобу.
Шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу.
У зв’язку з вищезазначеним, вимагаємо усунути зазначені порушення шляхом внесення змін в тендерну документацію та викласти вказані вище пункти технічних вимог без дискримінаційних положень та у відповідності до ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги».
Звертаємо Вашу увагу, що АМКУ дослідив дану ситуацію і надав відповідні роз’яснення, що єдиним нормативним документом, який регулює параметри автобусів, призначених для перевезення школярів є національний стандарт України ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» (https://amcu.gov.ua/news/1). З огляду на цю позицію було задоволено скаргу у закупівлі UA-2021-04-06-001364-с, UA-2021-11-05-002686-a тощо.
3. В Додатку №4 до тендерної документації також вимагається: Учасники, які є офіційними представниками, дилерами, дистриб'юторами виробника товару, повинні надати:
«……- оригінал або копію дилерського договору між виробником і Учасником (який діє на дату подання тендерної пропозиції та кінцевого строку поставки товару відповідно до Тендерної документації)».
9.1.1. Повідомляємо, що ми є офіційним дилером дистриб’ютора шкільних автобусів українського виробника, і тому у нас немає і не може бути прямого договору з виробником автобусів. Натомість ми можемо довести свою надійність щодо можливості постачання шкільного автобусу, надавши в складі тендерної пропозиції дилерський договір з дистриб’ютором, договір Дистриб’ютора з виробником, а також гарантійний лист від Виробника щодо постачання автобусу Замовнику. Проте, вимога тендерної документації надати копію дилерського договору саме з виробником не дозволяє нам, як Учаснику даної закупівлі, подати свою тендерну пропозицію, так як вона буде відхилена через невідповідність вищевказаній умові тендерної документації. На нашу думку, це є дискримінаційною умовою до нас, як до потенційного учасника і потребує коригування даної вимоги в Додатку 4, виклавши дану умову, накшталт: «Учасники, які є офіційними представниками, дилерами, дистриб’юторами виробника товару повинні надати:
а) гарантійний лист від виробника товару або копію договору про співпрацю із виробником або інший документ, який підтверджує можливість постачання шкільного автобусу замовнику торгів згідно з умовами тендерної документації».
Внесення вищезазначеної зміни в Додаток 4 до тендерної документації забезпечить рівні можливості для усіх потенційних учасників у даній закупівлі, та буде відповідати законодавству в розумінні пп.4 п.1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (недискримінація учасників і рівне ставлення до них).
У разі незадоволення Вами, як Замовником торгів цієї вимоги, залишаємо за собою право на звернення зі скаргою до Антимонопольного комітету України.
Пов'язані документи:
Учасник
- Вимога до ЗАМОВНИКА.pdf 19.07.2022 11:09
Дата подачі:
19.07.2022 11:09
Вирішення:
Дякуємо за звернення.
Замовником розглянута вимога щодо внесення змін в тендерну документацію, отриману від 19 липня 2022 року 11:09.
Повідомляємо про те, що нами будуть внесені зміни до тендерної документації.
Статус вимоги:
Задоволено