• Відкриті торги
  • Безлотова
  • КЕП

Шкільний автобус

Завершена

2 400 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 12 000.00 UAH
Період оскарження: 24.06.2022 10:07 - 23.07.2022 00:00
Скарга
Виконана замовником

Скарга про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 1ade5563e6f94cba9d4fe00906b531e2
Ідентифікатор запиту: UA-2022-06-24-001097-a.b2
Назва: Скарга про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
Приватне акціонерне товариство «Хмельниччина-АВТО» (далі – ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» або – Скаржник) є офіційним Дилером товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп» (далі – ТОВ «Юніверсал Моторз Груп»), який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» (скорочено ПРАТ «ЗАЗ»). Скаржник неодноразово звертався до Комісії щодо дискримінаційних вимог замовників у закупівлях шкільних автобусів, що грунтуються на обмеженнях у технічних вимогах, що не передбачені законодавством України. ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» планує брати участь у тендері, який оголосив 24 червня 2022 року Опорний заклад Теплицької селищної ради "Теплицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2" (далі – Замовник) на закупівлю Шкільний автобус (ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник"– 34120000-4 - Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб), ідентифікатор закупівлі UA-2022-06-24-001097-a. Однак, Замовником в тендерній документації встановлено вимоги, що не дозволяють Скаржнику подати тендерну пропозицію, а саме - обмеження, визначені поза межами ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги». Такі вимоги є дискримінаційними та встановлені таким чином, що обмежує можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів вітчизняного виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що планує постачати Скаржник. Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель та вимоги п.4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме: Обгрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи Відповідно до Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерною документацією визначено зміст і спосіб подання тендерної пропозиції. В п.1 даного розділу зазначено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів (файлів), що вимагаються замовником у цій тендерній документації, зокрема: інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (згідно з Додатком 3 до цієї тендерної документації та п. 6 розділу III тендерної документації). В пункті 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Розділу ІІІ зазначено, що Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником, а саме: документи, передбачені Додатком 3 до тендерної документації). Згідно вимог, наведених у Додатку 3 «Технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі» учасник повинен запропонувати шкільні автобуси з наступними характеристиками, зокрема: Показник Необхідні характеристики товару Загальна кількість місць для сидіння не менше 32 місць в тому числі не менше 2 місць для супроводжуючих осіб та місце водія Двигун • Об’єм двигуна не менше 5000 куб.см. Робоче місце водія • Обладнане кондиціонером Задня підвіска пневматична або пневморесорна Двері в автобусі одні службові з правого боку одностулкові виносні з пневмоприводом, одні аварійні одностулкові двері на петлях з ручним відкриттям по правому борту та двері водія з лівого боку на петлях з ручним відкриттям При цьому, Замовник зазначає, що шкільний автобус (далі – «Автобус») має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування Автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування) та вимогам нормативно- правових актів України щодо допуску транспортних засобів до експлуатації, чинних на дату розкриття пропозицій. Відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі - автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів. ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус та визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Користуючись свої правом, 28 червня 2022 року Скаржник звернувся до Замовника через електронну систему закупівель з вимогою усунути дискримінаційні умови до технічних характеристик шкільного автобусу у тендерній документації, які не передбачені ДСТУ 7013:2009. У відповідь на вимогу, 01 липня 2022 року Замовником в електронній системі закупівель було розміщене повідомлення про прийняте рішення щодо внесення змін в тендерну документацію, проте дане рішення не було виконане, зміни до тендерної документації не були внесені та оприлюднені. Таким чином, станом на дату подання цієї скарги, наша вимога Замовником не задоволена. У зв’язку з чим Скаржник звертається з цією скаргою до Постійно діючої адміністративної колегії АМК України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з огляду на наступне: 1. Щодо дискримінаційної вимоги замовника стосовно загальної кількості місць для сидіння у шкільному автобусі. Відповідно таблиці в пункті 8 Додатку 3 «Технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, Замовником встановлена вимога до загальної кількості місць для сидіння – не менше 32 місць в тому числі не менше 2 місць для супроводжуючих осіб та місце водія, що суперечить вимогам до пасажиромісткості, передбаченим ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги». Пунктом 4 «Технічні вимоги» в ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» регламентовано, що Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів (автобуси ІІІ класу) призначені для перевезення більше 22 пасажирів. Визначення Замовником в тендерній документації мінімальної кількості місць саме не менше 32 є дискримінаційним, та звужує коло потенційних учасників тендеру, зокрема щодо шкільних автобусів виробництва ПРАТ «ЗАЗ», штучно обмежуючи таким чином конкуренцію на відкритих торгах. Таким чином, дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації в частині загальної кількості місць для сидіння у шкільному автобусі, у відповідності до вимог ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги». 2. Щодо дискримінаційних вимог замовника стосовно об’єма двигуна – не менше 5000 см3. Така вимога тендерної документації дозволяє брати участь у закупівлі лише окремим виробникам. При цьому така вимога є необґрунтованою, оскільки менший об'єм двигуна забезпечує менші витрати палива при однаковій швидкості руху. При цьому, технічні вимоги до предмета закупівлі, зазначені у тендерній документації, взагалі не містять інформації про витрати палива, що є ключовим чинником для економії бюджетних коштів. Відповідно до статті 5 Закону одним із принципів здійснення закупівлі є максимальна економія, ефективність та пропорційність. Принцип пропорційності передбачає, що вимоги, які висуваються до потенційних учасників процедур закупівель мають бути необхідними та достатніми по відношенню до предмета закупівлі (виконання договору). Враховуючи мету закупівлі шкільних автобусів, встановлення вимоги щодо об’єму двигуна не менше 5000 см³ є дискримінаційним та обмежує потенційне коло учасників, оскільки експлуатація шкільних автобусів не передбачає рух автобуса понад 70 км/год, що підтверджується вимогами п.8 Додатку 3 до тендерної документації, а отже повноцінно може бути забезпечена меншим об’ємом двигуна навіть за умови необхідності їздити дорогами сільської місцевості та в зимовий період за умов снігопадів. Крім того, ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» при виробництві шкільних автобусів застосовує новітні технології, в результаті чого питома потужність може становити до 47 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. Для порівняння - в марках автобусів ETALON та BOGDAN при наявності двигуна об’ємом більше 5 000 см куб. ця величина складає 28,9 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. При цьому, у автобусах виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» при об’ємі двигуна 2970 см куб. потужність складає 45,45 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна. Це свідчить про значну потужність двигуна при меншому об’ємі, що дуже важливо при експлуатації взимку і при повному завантаженні автобуса пасажирами. Зазначене підтверджується листом виробника двигунів ООО «Вейчай-Рус Трейдинвест» та розрахунком питомих показників по ефективності двигуна і витрат палива ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що додаються. Таким чином, замовником не надано об’єктивного пояснення щодо встановлення у тендерній документації вимоги до об’єму двигуна не Менше 5000 см³. Технічні вимоги яким повинен відповідати шкільний автобус встановлено ДСТУ 7013:2009. Порядок затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затверджено наказом Міністерства інфраструктури України від 17 серпня 2012 року № 521 "Про затвердження Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2012 року за № 1586/21898 (зі змінами). Зазначені нормативні документи не містять жодних обмежень щодо об'єму двигуна спеціалізованих автобусів для перевезення школярів. ДСТУ 7013:2009 визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Антимонопольний комітет України у пункті 67 Рекомендацій зазначив, що встановлення вимог до технічного параметру «Об’єм двигуна» шкільного автобусу, не передбачених ДСТУ 7013:2009 є дискримінаційною умовою для учасників торгів у тендерній документації, складеній під технічні параметри певного виробника, що значно обмежує коло потенційних учасників, які могли б взяти участь у процедурі закупівлі. Таким чином, вимоги тендерної документації, встановлені особисто замовником не у відповідності до вимог законодавства у цій сфері, не дозволяють ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» запропонувати шкільні автобуси, що повністю відповідають законодавчим вимогам та, при цьому мають необхідну потужністю двигуна при меншому об’ємі, що дозволило б заощадити бюджетні кошти та забезпечити перевезення школярів безпечно та якісно. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації в частині обмежень об’єму двигуна шкільного автобусу. 3. Щодо дискримінаційної вимоги замовника стосовно обладнання кондиціонером робочого місця водія. Відповідно до таблиці в пункті 8 Додатку 3 «Технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації, Замовником встановлена вимога до робочого місця водія, яке обов’язково повинно бути обладнане кондиціонером. Зазначена вимога для шкільного автобусу є особистою вимогою Замовника, що не відповідає ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» та є дискримінаційною, що, в свою чергу, призводить до значного звуження кола учасників тендеру. Єдиним нормативним документом, що діє на території України (з 01 січня 2010 року) і поширюється на автобуси спеціалізовані, призначені для перевезення школярів, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів, є ДСТУ 7013:2009. Пункт 4.11.2. ДСТУ 7013:2009 регламентує перелік вимог до облаштування робочого місця водія: «4.11.2 Робоче місце водія повинно бути відокремлене від салону: – за сидінням водія – стаціонарною перегородкою, що не обмежує водієві огляд салону; – праворуч від сидіння водія (за наявності безпосереднього сполучення робочого місця водія з проходом у салоні) – відкривною огорожею, верхній край якої в зачиненому стані знаходиться не нижче ніж 65 см від підлоги салону.». ДСТУ 7013:2009 встановлено виключний перелік вимог, яким має відповідати за технічними характеристиками шкільний автобус, які розроблені з метою забезпечення відповідності об’єкта стандартизації своєму призначенню; охорони життя та здоров’я; прав та інтересів споживачів; усунення технічних бар’єрів у торгівлі та запобігання їх виникненню; підтримки розвитку й міжнародної конкурентоспроможності продукції. Отже, встановлення в тендерній документації вимоги до комплектації шкільного автобусу, а саме – обладнане кондиціонером робоче місце водія, що є особистою вимогою Замовника, не передбачено ДСТУ 7013:2009, та є дискримінаційною умовою тендерної документації для потенційних учасників тендеру. Наведені вище положення Документації не узгоджуються з вимогами ДСТУ 7013:2009 в цій частині. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації в частині обладнання робочого місця водія у шкільному автобусі, у відповідності до вимог ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги». 4. Щодо дискримінаційної вимоги замовника стосовно технічних параметрів задньої підвіски – пневматичн
Дата розгляду скарги: 14.07.2022 11:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 07.07.2022 15:03
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 18.07.2022 17:02
Дата виконання рішення Замовником: 19.07.2022 14:39
Коментар замовника щодо усунення порушень: Замовником внесено зміни в тендерну документацію.
Автор: ПРАТ "ХМЕЛЬНИЧЧИНА-АВТО", Олена Бресь +380675508737 lawyer@khmelavto.com
Вимога
Вирішена

Вимога про внесення змін в тендерну документацію

Номер: ac2a386754e44ed38533b0b78fdffb85
Ідентифікатор запиту: UA-2022-06-24-001097-a.b1
Назва: Вимога про внесення змін в тендерну документацію
Вимога:
Шановний ЗАМОВНИКУ! Звертаємось з даною вимогою і наголошуємо на порушенні Вами, як Замовником торгів, принципів здійснення публічних закупівель, що встановлюють дискримінаційні вимоги до учасників відповідно ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та частини четвертої статті 22 Закону, а саме: 1. В Додатку 3 до тендерної документації «Технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі», окрім іншого, зазначено: Кількість місць для сидіння не менше 32 місць в тому числі не менше 2 місць для супроводжуючих осіб та місце водія Двигун • Об’єм двигуна не менше 5000 куб.см. Робоче місце водія • Обладнане кондиціонером Задня підвіска пневматична або пневморесорна 1.1. Зазначені вимоги Тендерної документації є необгрунтованими та дискримінаційними обмеженнями, не передбаченими ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги». Пунктом 4 «Технічні вимоги» в ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» регламентовано, що Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів (автобуси ІІІ класу) призначені для перевезення більше 22 пасажирів. Визначення Замовником в тендерній документації мінімальної кількості місць саме не менше 32 є дискримінаційним, таким, що звужує коло потенційних учасників тендеру, та штучно обмежуючи таким чином конкуренцію на відкритих торгах. 1.2. На нашу думку, КОНКРЕТИЗАЦІЯ та УТОЧНЕННЯ технічних характеристик (виду, параметрів) задньої підвіски шкільного автобусу (пневматична або пневморесорна), щодо обладнання робочого місця водія кондиціонером , а також встановлена вимога до об’єму двигуна не менше 5000 куб. см - є особистою вимогою Замовника, зазначені вище умови документації не узгоджуються з вимогами ДСТУ 7013:2009, що є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, в тому числі до нас, як потенціного учасника. Згідно умов Тендерної документації, запропонований учасниками Товар повинен відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування Автобусів для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування). ДСТУ 7013:2009, на який посилається Замовник, встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус. Зазначений стандарт містить виключний перелік технічних параметрів для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності. Шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу. Звертаємо Вашу увагу, що АМКУ дослідив дану ситуацію і надав відповідні роз’яснення, що єдиним нормативним документом, який регулює параметри автобусів, призначених для перевезення школярів є національний стандарт України ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» (https://amcu.gov.ua/news/1). З огляду на цю позицію було задоволено скаргу у закупівлі UA-2021-04-06-001364-с, UA-2021-11-05-002686-a тощо. У зв’язку з чим, вимагаємо усунути вище перелічені порушення шляхом внесення змін в тендерну документацію, та викласти вказані вище пункти технічних вимог (Додаток 3) без дискримінаційних положень та у відповідності до ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги». У разі незадоволення Вами, як Замовником торгів цієї вимоги, залишаємо за собою право на звернення зі скаргою до Антимонопольного комітету України.
Пов'язані документи: Учасник
Вирішення: Шановний учасник, Замовником було розглянуто Вашу вимогу та прийнято рішення щодо внесення змін в тендерну документацію.
Статус вимоги: Задоволено