-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
- 1
Активна електрична енергія
Категорія Замовника: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зазначені у п.1 ч.1 статті 2 Закону. під час проведення процедур закупівель усі документи, що готуються учасником викладаються українською мовою. Строк дії забезпечення тендерної пропозиції: не менше 100 календарних днів, із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Закупівля за кошти місцевого бюджету
Завершена
764 320.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 900.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 3 900.00 UAH
Період оскарження:
07.06.2022 13:50 - 19.06.2022 00:00
Скарга
Скасована
Неправомірні та дискримінаційні вимоги тендерної документації
Номер:
0d9da886410449c6b9db65d8ccfd8f90
Ідентифікатор запиту:
UA-2022-06-07-004229-a.a1
Назва:
Неправомірні та дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Замовником торгів було розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги) ідентифікатор закупівлі: UA-2022-06-07-004229-a.
Предметом закупівлі є ДК 09310000-5 Електрична енергія у кількості 136 000 кВт/год, що зазначено у оголошенні та тендерній документації.
Вважаємо, що Замовником розроблено тендерну документацію з порушенням вимог чинного законодавства в сфері публічних закупівель.
Крім того, документація містить дискримінаційні вимоги.
1. Відповідно до пп.2 п. абз. 1 5 Розділу ІІІ Тендерної документації, Учасник повинен надати:
довідку в довільній формі про створення Учасником Центру/відділу обслуговування споживачів (клієнтів), згідно з вимогами “Правил роздрібного ринку”, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 “Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії” (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів.
Для підтвердження наявності власного центру обслуговування споживачів Учасник надає наказ про створення такого центру.
На підтвердження інформації, зазначеної в Довідці про створення Учасником Центру/відділу обслуговування споживачів (клієнтів) учасник в складі тендерної пропозиції надає довідку від НКРЕКП чи її територіальних підрозділів, яка підтверджує наявність та функціонування в Учасника Центру обслуговування споживачів (клієнтів), створеного відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 (із змінами), що зазначений у вказаній Довідці
Для документального підтвердження того, що створення центру/відділу обслуговування споживачів /клієнтів не є обов’язковим для Учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50 000 споживачів (відповідно до вимог Постанови НКРЕКП 14.03.2018 р. № 312 “Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії”), такий Учасник повинен надати довідки від всіх Операторів системи розподілу, з якими Учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії. Довідки повинні бути видані не раніше дати виходу оголошення про закупівлю.
Дана вимога є дискримінаційною, оскільки зобов’язує Учасника надати документи від третіх осіб і сам Учасник не має жодного впливу на те чи ці документи йому будуть надані.
В разі якщо у Постачальника раніше не вимагали таких довідок, у Учасника є 15 діб, з них – лише 12 робочих днів на отримання відповідних довідок від операторів систем розподілу. При цьому, якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких Учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу необхідний час для опрацювання такого запиту, систематизації інформації, надання відповіді, тощо. Якщо для аналогії застосувати ч.1 ст.20 Закону України «про звернення громадян», то звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів. Тобто за 12 робочих днів отримати таку відповідь неможливо. При цьому, відповідно до укладеного договору оператор системи розподілу не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі. Відповідно, Замовник вимагає інформацію в дуже обмежені строки, надання якої залежить не від учасників, а від третьої сторони – оператора системи розподілу.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закону) встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
На офіційному сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) www.nerc.gov.ua в Розділі Публічна інформація - ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ ВЕБ-ПОРТАЛ ВІДКРИТИХ ДАНИХ - РЕЄСТР наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних опублікований «Деталізований реєстр електропостачальників, які отримали доступ до електричних мереж операторів систем розподілу». Даний реєстр містить інформацію щодо кількості споживачів в розрізі всіх ОСР та постачальників України. Інформацію можна перевірити за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/?id=21970. Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» публічна інформація у формі відкритих даних (відкриті дані) оприлюднюється для вільного та безоплатного доступу до неї. Відкриті дані дозволені для їх подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, зокрема в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту відкриті дані з обов’язковим посиланням на джерело їх отримання.
Відповідно, тендерна документація в цій частині порушує умови Закону України «Про публічні закупівлі».
2. Відповідно до пп. 1. абз 2. п. 5 Розділу ІІІ Тендерної документації, Учасник у складі пропозиції повинен надати наступні документи:
Довідка про наявність працівників відповідної кваліфікації, які будуть залучатись до виконання договору де необхідно вказати ПІБ, посаду, контактні телефони. В разі залучення працівників згідно трудових або цивільно – правових угод учасник надає довідку – пояснення та копії таких договорів чинних на момент подання. До довідки в обов’язковому порядку додаються копії трудових книжок (перша сторінка та сторінка з відміткою про роботу в Учасника). Окрім цього, на виконання положень статті 18 Закону України «Про охорону праці» учасники у складі своєї тендерної пропозиції зобов’язані надати відповідне документальне підтвердження про наявність у штаті учасника не менше одного працівника, що має відповідним чином оформлене посвідчення про проходження навчання та перевірку знань щодо законів та нормативно-правових актів у сфері охорони праці та пожежної безпеки (копія посвідчення надається учасником у складі пропозиції) та копію чи оригінал сертифікату системи менеджменту/управління охорони здоров’я та безпеки праці ISO 45001:2018.
Даною вимогою Замовник, знову ж таки, штучно обмежує коло потенційних учасників.
Звертаємо Вашу увагу на те, що норма, на яку посилається Замовник, не містить жодних вимог щодо отримання будь-яких сертифікатів.
Так, дана стаття встановлює наступні вимоги до навчання з питань охорони праці:
«Працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.
Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, повинні щороку проходити за рахунок роботодавця спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.
Перелік робіт з підвищеною небезпекою затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.
Посадові особи, діяльність яких пов'язана з організацією безпечного ведення робіт, під час прийняття на роботу і періодично, один раз на три роки, проходять навчання, а також перевірку знань з питань охорони праці за участю профспілок.
Порядок проведення навчання та перевірки знань посадових осіб з питань охорони праці визначається типовим положенням, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.
Не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці.
У разі виявлення у працівників, у тому числі посадових осіб, незадовільних знань з питань охорони праці, вони повинні у місячний строк пройти повторне навчання і перевірку знань.
Вивчення основ охорони праці, а також підготовка та підвищення кваліфікації спеціалістів з охорони праці з урахуванням особливостей виробництва відповідних об'єктів економіки забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти і науки, в усіх навчальних закладах за програмами, погодженими із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.» (https://kodeksy.com.ua/pro_ohoronu_pratsi283_new/statja-18.htm).
Так, ані Кодекс законів про працю України, як профільний нормативно-правовий акт, ані ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу не містять вимоги щодо отримання суб’єктом господарювання сертифікату системи менеджменту/управління охорони здоров’я та безпеки праці ISO 45001:2018. Отримання даного документу є абсолютно добровільною процедурою та є правом, а не обов’язком суб’єкта господарювання.
Разом з тим, наявність чи відсутність даного документу ніяким чином не впливає та не може вплинути на якість постачання та добросовісне виконання Постачальником умов договору.
Таким чином, тендерна документація в цій частині порушує умови Закону України «Про публічні закупівлі».
3. Відповідно до пп. 4 п. 6 Розділу ІІІ Тендерної документації, Учасник у складі пропозиції повинен надати наступні документи:,Учасник у складі пропозиції повинен надати наступні документи:
Учасники зобов’язані документально підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування» та копію або оригінал сертифікату системи менеджменту/управління інформаційної безпеки ISO 27001:2013 або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції.
Аналогічно до попереднього пункту, дана вимога порушує принцип недискримінації учасників. Наявність чи відсутність даного документу ніяким чином не впливає та не може вплинути на якість постачання та добросовісне виконання Постачальником умов договору. Як вже було зазначено, отримання подібних сертифікатів не передбачено ані Ліцензійними умовами, ані Правилами роздрібного ринку електричної енергії, ані будь-якими іншими нормативно-правовими актами України.
Разом з тим, Замовник документально не довів необхідність надання подібних документів Учасником та їх прямий чи не прямий вплив на його кваліфікацію.
4. Відповідно до пп. 2 п. 7 Розділу ІІІ Тендерної документації, Учасник у складі пропозиції повинен надати наступні документи:,Учасник у складі пропозиції повинен надати наступні документи:
Учасник у складі тендерної пропозиції надає довідку щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати опис планованих заходів захисту довкілля та навколишнього середовища, а також надати документальне підтвердження визнання уповноваженими державними органами, експертними організаціями або екологічними аудиторами відповідності учасника вимогам екологічного законодавства. Учасник надає довідку від екологічного аудитора, що містить опис заходів, які впроваджує учасник при реалізації програми із захисту довкілля та навколишнього середовища. Для цього учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати короткий звіт з екологічного аудиту учасника закупівлі з позитивним висновком разом із відповідними сертифікатами від Міністерства екології та природних ресурсів України, що засвідчують кваліфікацію органу/особи, що здійснював екологічний аудит учасника та свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на підприємстві.
Дана вимога не може бути виконана потенційними учасниками. Постачальник електричної енергії не застосовує заходи із захисту довкілля до електричної енергії під час її транспортуванням та виробництва, оскільки виробництво та передача (транспортування) електричної енергії здійснюється іншими учасниками ринку електричної енергії.
Згідно із статтею 2 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» оцінка впливу на довкілля - це процедура виявлення характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки будь-якого виду планованої господарської діяльності на стан довкілля і здоров’я населення.
Закон України «Про оцінку впливу на довкілля» передбачає перелік видів господарської діяльності, які в обов’язковому порядку мають провести оцінку впливу на довкілля та отримати висновок (частини друга і третя статті 3 цього Закону).
Діяльність, пов’язана із постачанням (продажем) електричної енергії електропостачальниками не визначена серед видів планованої діяльності, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля.
Таким чином, саме Законом підтверджується, що діяльність, пов’язана із постачанням (продажем) електричної енергії і за результатами якої замовник придбаває предмет закупівлі, не здійснює негативний вплив на навколишнє середовище.
З огляду на положення Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про відходи», Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», Закону України «Про житлово-комунальні послуги» екологічні обов’язки встановлені для кожної людини та підприємства у відповідній сфері життя та діяльності.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (частина четверта статті 22 цього Закону).
Ураховуючи викладене та мету Закону, якою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі, необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження потенційного кола учасників.
Така умова тендерної документації вочевидь може стати підставою для відхилення тендерних пропозицій учасників на користь заздалегідь відомого учасника, з яким замовник діяв узгоджено, що порушує права на участь у закупівлі та дискримінує значне коло учасників (дискримінаційний підхід під час розгляду пропозицій учасників процедури закупівлі). Тому вона підлягає виключенню із тендерної документації.
Подібні дії Замовника порушують принципи здійснення закупівель, передбачені в Законі України «Про публічні закупівлі», обмежуючи коло потенційних учасників, що може призвести до неефективного використання державних коштів та корупційних зловживань.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Конституцією України,
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Прийняти рішення про встановлення порушень процедури закупівлі.
3. Зобов’язати Замовника скасувати внести зміни до тендерної документації.
Додатки:
1. Тендерна документація з додатками.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга UA-2022-06-07-004229-a Брусницька сільська рада.docx 17.06.2022 10:50
- ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ електроенергія (1).docx 17.06.2022 10:50
- Скарга UA-2022-06-07-004229-a Брусницька сільська рада.pdf 17.06.2022 10:50
- ПД.pdf 17.06.2022 21:12
Причина:
Період оскарження закінчився
Дата скасування:
17.06.2022 10:50