• Відкриті торги
  • Безлотова
  • КЕП

ДК 021:2015. 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб (Шкільний автобус)

Торги відмінено

2 300 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 11 500.00 UAH
Період оскарження: 27.01.2022 15:35 - 15.07.2022 00:00
Скарга
Виконана замовником

Скарга щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 9d7823c2c1cb4e6eb8a6a8e7e8abec5a
Ідентифікатор запиту: UA-2022-01-27-005808-c.b1
Назва: Скарга щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтвердити Приватне акціонерне товариство «Хмельниччина-АВТО» (далі – ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» або – Скаржник) є офіційним Дилером товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп» (далі – ТОВ «Юніверсал Моторз Груп»), який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» (скорочено ПРАТ «ЗАЗ»). Скаржник неодноразово звертався до Комісії щодо дискримінаційних вимог замовників у закупівлях шкільних автобусів, що грунтуються на обмеженнях у технічних вимогах, що не передбачені законодавством України. З цього приводу Антимонопольний комітет України надав рекомендації від 01.06.2021 року № 16-рк «Про здійснення заходів, спрямованих на розвиток конкуренції, запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції» (далі – Рекомендації), у яких зазначив, що встановлення вимог до шкільного автобусу, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників торгів у тендерній документації замовників, що унеможливлює доступ до закупівлі усіх охочих дилерів/дистриб’юторів шкільних автобусів. ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» планує брати участь у тендері, оголошеному 27 січня 2022 року Управління освіти Курахівської міської ради (далі – Замовник) на закупівлю ДК 021:2015. 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб (Шкільний автобус) , ідентифікатор закупівлі UA-2022-01-27-005808-c. Однак, Замовником в тендерній документації встановлено вимоги, що не дозволяють Скаржнику подати тендерну пропозицію, а саме - обмеження, визначені поза межами ДСТУ 7013:2009. Такі вимоги є дискримінаційними та встановлені таким чином, щоб обмежити можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів вітчизняного виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод», що планує постачати Скаржник. Вимоги тендерної документації порушують принципи закупівель та вимоги п.4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме: Обгрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи 1. Щодо дискримінаційної вимоги замовника стосовно загальної пасажиромісткості шкільного автобусу. Відповідно до пункту 1 технічної специфікації додатку 4 до тендерної документації замовником встановлена загальна кількість місць для сидіння – не менше 32 місць (з урахування місць для водія, членів екіпажу, та місць для супроводжуючих осіб), що є необгрунтованим обмеженням, не передбаченим ДСТУ 7013:2009. Пунктом 4 «Технічні вимоги» в ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» регламентовано, що Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів (автобуси ІІІ класу) призначені для перевезення більше 22 пасажирів. Визначення Замовником в тендерній документації мінімальної кількості місць саме не менше 32 є дискримінаційним, та звужує коло потенційних учасників тендеру, зокрема щодо шкільних автобусів виробництва ПРАТ «ЗАЗ», штучно обмежуючи таким чином конкуренцію на відкритих торгах. Таким чином, дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації в частині загальної пасажиромісткості шкільного автобусу. 2. Щодо дискримінаційних вимог замовника стосовно наявності опції обігрівача-кондиціонера робочого місця водія. Відповідно до пункту 8 технічної специфікації додатку 4 до тендерної документації замовником вимагається: «Для забезпечення комфортної роботи водія автобуса робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія (надати технічну літературу виробника – настанову експлуатації або паспорт, тощо (копію або оригінал) в якому підтверджується наявність обігрівача-кондиціонера робочого місця водія та опис його експлуатації.» Зазначена вимога для шкільного автобусу є особистою вимогою Замовника, що не відповідає ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» та є дискримінаційною, що, в свою чергу, призводить до значного звуження кола учасників тендеру. Єдиним нормативним документом, що діє на території України (з 01 січня 2010 року) і поширюється на автобуси спеціалізовані, призначені для перевезення школярів, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів, є ДСТУ 7013:2009. ДСТУ 7013:2009 встановлено виключний перелік вимог, яким має відповідати за технічними характеристиками шкільний автобус, які розроблені з метою забезпечення відповідності об’єкта стандартизації своєму призначенню; охорони життя та здоров’я; прав та інтересів споживачів; усунення технічних бар’єрів у торгівлі та запобігання їх виникненню; підтримки розвитку й міжнародної конкурентоспроможності продукції. Отже, встановлення в тендерній документації вимоги до комплектації шкільного автобусу, а саме – обладнане обігрівачем-кондиціонером робоче місце водія, що не передбачено ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників у тендерній документації Замовника, складеній під технічні параметри шкільного автобусу певного виробника та призводить до значного звуження кола учасників тендеру. Наведені вище положення Документації не узгоджуються з вимогами ДСТУ 7013:2009 в цій частині. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати замовника привести пункт 8 технічної специфікації Додатку 4 у відповідність до ДСТУ 7013:2009. 3. В технічній специфікації (Додаток 4 до тендерної документації) Замовник вимагає: «Учасники, які є офіційними представниками, дилерами, дистриб'юторами виробника товару, повинні надати, зокрема, -оригінал або копію дилерського договору між виробником і Учасником. Встановивши вказану вимогу, Замовник обмежив коло учасників тендеру лише тими, хто має діючий договір з певним виробником шкільних автобусів. Крім того, наведені вище умови тендерної документації обмежують коло учасників лише суб'єктами господарювання, пов'язаними прямими взаємовідносинами з виробниками. Такі вимоги є дискримінаційними по відношенню до інших учасників, зокрема до Скаржника з огляду на наступне: Згідно Дилерського договору №20-Д від 15 лютого 2021 року Скаржник - ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» є уповноваженим Дилером Товариства з обмеженою відповідальністю «Юніверсал Моторз Груп», який є офіційним Дистриб'ютором автобусів виробництва ПРАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» відповідно діючого Дистриб’юторського Договору №31-12-20/ДК від 31.12.2020 року. Дилерським договором ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» наданий статус Дилера для здійснення реалізації Продукції (нові транспортні засоби – автобуси торгової матки «ЗАЗ») та надання Послуг (післяпродажне обслуговування автобусів). Скаржник здійснює реалізацію продукції являючись уповноваженим дилером, призначеним Дистриб’ютором Виробника. Умовами п.2.2. Дистриб’юторського Договору визначено, що даний Договір носить ексклюзивний характер, і протягом дії Договору Виробник (ПРАТ «ЗАЗ») не може призначати іншого Дистриб’ютора продукції на території відповідальності (в Україні). Із зазначеного випливає, що прямий договір з Виробником автобусів торгової марки ЗАЗ, який Скаржник планує постачати Замовнику у разі перемоги у торгах, має лише один єдиний Дистриб’ютор - ТОВ «Юніверсал Моторз Груп», який може виконати умову тендерної документації та надати діючий Договір з Виробником автобусів торгової марки ЗАЗ. Отже, Замовником заздалегідь встановлено дискримінаційну умову в частині визначення вимоги до предмету закупівлі, що суперечить принципу добросовісної конкуренції серед учасників та порушує процедуру закупівлі, суттєво звужує коло учасників закупівлі, у зв’язку з чим, неусунення даних недоліків зумовлює порушення законного права Скаржника брати участь у даних торгах, при наявності у Скаржника договірних відносин з Дистриб’ютором Виробника та можливості постачання предмету закупівлі згідно тендерної документації. Таким чином, дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Враховуючи зазначене, просимо Комісію зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та скасувати дискримінаційну вимогу щодо наявності у Учасника дилерського договору, укладеного між виробником і Учасником, що визначене в Додатку №4 Тендерної документації. Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій 1. Тендерна документація_ «ТД автобус_2022», що розміщена у закупівлі в електронній системі закупівель, з вільним доступом; 2. ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів»; 3. Сертифікат типу (повний); 4. Сертифікат відповідності; 5. Дистриб’юторський Договір №31-12-20/ДК від 31.12.2020 року; 6. Дилерський Договір №№20-Д від 15 лютого 2021 року. Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. Виходячи з вищевикладеного та керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником у тендерній документації: З метою відновлення порушених прав та законних інтересів ПРАТ «Хмельниччина-АВТО» та дотримання мети Закону України «Про публічні закупівлі» - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, забезпечення рівних умов участі у процедурі закупівлі учасників, а також керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», ПРОШУ: з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником: 1. Прийняти дану скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Замовника – Управління освіти Курахівської міської ради – внести зміни до тендерної документації з метою виключення дискримінаційних умов, описаних у мотивувальній частині скарги. З повагою, Генеральний директор КЕП Сиволожський Д.В.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 21.02.2022 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.02.2022 15:59
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 24.02.2022 12:35
Дата виконання рішення Замовником: 11.07.2022 16:54
Коментар замовника щодо усунення порушень: Порушення визначені у мотивувальній усунені, відповідні зміни до тендерної документації внесено
Автор: ПРАТ "ХМЕЛЬНИЧЧИНА-АВТО", Олена Бресь +380675508737 lawyer@khmelavto.com