• Відкриті торги
  • Безлотова
  • КЕП

електрична енергія

Торги не відбулися

521 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 5 210.00 UAH
Період оскарження: 24.01.2022 15:00 - 05.02.2022 00:00
Вимога
Залишено без розгляду

Щодо усунення дискримінаційних вимог

Номер: e63c10a452ca4290b54cd424228237c6
Ідентифікатор запиту: UA-2022-01-24-011478-b.b1
Назва: Щодо усунення дискримінаційних вимог
Вимога:
В додатку 2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі - технічні вимоги до предмета закупівлі ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» Замовником від учасників відкритих торгів вимагається підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги» або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, так як Споживач електричної енергії зацікавлений в отриманні найякіснішої продукції. На підтвердження вищезазначеного Учасник повинен надати оригінал або копію документа (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» або інший аналогічний державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства який підтверджує впровадження системи управління якістю в учасника як суб’єкта господарювання — юридичної особи стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації. Також Замовник вимагає надати оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України та оригінал чинного сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів, видані органом з сертифікації на ім’я учасника. При цьому ніяк не обґрунтовуючи такі вимоги. Звертаємо, вашу увагу на те, що надання сертифікатів ISO є вимогою незаконною і дискримінаційною. В світі розроблені чимало міжнародних стандартів, які в різних галузях дозволяють бізнесу бути конкурентоспроможним завдяки запровадженим процесам тих самих стандартів. Але в України діє принцип добровільної сертифікації, тобто, ніхто не може зобов'язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар або процес. Зазначені вимоги щодо наявності в учасника сертифікату ISO є для багатьох учасників дискримінаційними, оскільки вони унеможливлюють підготувати свою Пропозицію у відповідності до вимог Документації і взяти участь взагалі у цьому тендері. Зокрема вимога щодо надання учасником Сертифіката ДСТУ ISO 9001:2015 встановлена замовником з метою підтвердження технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, проте зазначений сертифікат підтверджує саме систему управління якістю, щодо менеджменту компанії, а не самого товару, хоча предметом закупівлі в даному аукціоні є товар. Також на офіційному веб сайті структурного підрозділу ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ» зазначено, яку продукцію віднесено до законодавчо регульованої сфери. Енергія електрична на даний час не підлягає обов’язковій сертифікації в Україні. Слід зазначити, що відповідно до Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 "Про затвердження Кодексу систем розподілу", п. 11.4.1, Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), та інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті НКРЕКП, відповідальним за якість електричної енергії – є Оператор системи розподілу, НЕ Постачальник електричної енергії. Стандарти ISO 14000 – це серія міжнародних і добровільних для застосування стандартів і настанов, які присвячені екологічному менеджменту. Постачальники електричної енергії в силу приписів чинного законодавства не зобов`язані їх проходити. Відповідно до наказу ДП "УкрНДНЦ" від 29 грудня 2017 року № 500 "Про скасування національних нормативних документів" з 01.01.2018 скасовані стандарти державної системи сертифікації, скасована обов`язкова сертифікація продукції. Наказом від 26.01.2018 № 93 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України втратив чинність "Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні". Щодо вимоги надати ДСТУ ISO 37001:2018 хочемо зазначити, що статтею 62 Закону України «Про запобігання корупції» антикорупційною програмою юридичної особи є комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи. В обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками: юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі", якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень. Тобто, законодавством передбачено, що наявність антикорупційної програми для недержавних підприємств є обов’язковим лише у разі, якщо такі підприємствами є учасниками процедур закупівлі, вартість яких перевищує 20 мільйонів гривень. Стаття 17 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачає можливість відхилення тендерної пропозиції у разі, якщо учасник не має антикорупційної програми чи уповноваженого з виконання антикорупційної програми у випадку, якщо вартість закупівлі перевищує 20 млн. гривень. Вимога тендерної документації про надання у складі ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» усуває з числа потенційних учасників осіб, які не зобов’язані згідно законодавства вчиняти будь-яких заходів щодо протидії корупції (у тому числі мати антикорупційну програму), оскільки вартість процедури закупівлі становить лише 521 000,00 грн. Разом з цим на підготовку тендерної пропозиції Учасники мають лише 15 діб (з моменту оголошення торгів до кінцевої дати подачі тендерної пропозиції), з них – лише 12 робочих днів на отримання відповідних Сертифікатів. Щоб отримати сертифікат необхідно звернутися до акредитованого органу з оцінки відповідності (ООВ) та надати перелік документів, рекомендований для отримання сертифікату. Відповідно, Замовник вимагає інформацію в дуже обмежені строки, надання якої залежить не лише від Учасників, а від третьої сторони, а отже неможливо отримати сертифікати з незалежних від Учасника причин до закінчення етапу подання тендерних пропозицій. Згідно п. 4 Статті 5 Закону України про публічні закупівлі» замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Таким чином, при вивчені вимог даної тендерної документації складається таке враження, що з боку замовника відбувається відверта маніпуляція, так як зазначені вимоги не мають жодного відношення до товару і не можуть підтвердити ні його якість чи безпечність, ні його екологічність. Відповідно до статті 31 Господарського кодексу України, дискримінацією суб'єктів господарювання є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно- господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), направлених на обмеження чи позбавлення права на здійснення господарської діяльності та ставлять суб'єкта господарювання у гірше становище порівняно з іншими суб'єктами господарювання. Виходячи з вищенаведеного, ПРОСИМО внести зміни в Додаток 2 до Тендерної документації, а саме скасувати вимогу надати ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, привести Тендерну документацію у відповідність до вимог чинного законодавства України, і не ставить під сумнів прозорість даної закупівлі, а також репутацію посадових осіб Замовника. У разі ігнорування зазначених зауважень, ми будемо вимушені звернутись до АМКУ зі скаргою на вимоги встановлені в тендерній документації. Дякуємо за співпрацю та розуміння!
Пов'язані документи:

Документів не завантажено.

Вирішення: Шановний потенційний Учаснику, за результатами розгляду Вашого звернення, повідомляємо наступне: Споживач електричної енергії зацікавлений в отриманні найякіснішої продукції, у зв’язку з чим від учасників відкритих торгів вимагається підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги» або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства На підтвердження вищезазначеного Учасник повинен надати оригінал або копію документа (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» або інший аналогічний державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства який підтверджує впровадження системи управління якістю в учасника як суб’єкта господарювання — юридичної особи стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації. Учасники повинні надати Оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції, або іншого сертифікату відповідності національному стандарту, що установлює вимоги до системи управління якістю та виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі., оригінал чинного сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування». або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів, видані органом з сертифікації на ім’я учасника. Щодо встановлення власне вимог надання сертифікату ISO повідомляємо, що частиною 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників. Водночас, Закон не містить визначення дискримінація. А тому, як замовники, так і учасники скоріш усього за пошуком цього визначення звертаються до відповідних джерел. Для Замовника цієї закупівлі, таким джерелом серед інших, є численна та незмінна практика Антимонопольного комітету України, який визнає дискримінацію учасників публічних закупівель як обмеження прав когось із них шляхом встановлення у тендерній документації вимог, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Отож, встановлені вимоги тендерної документації у цій закупівлі, уже виходячи тільки з вищенаведеного не є дискримінаційними, оскільки не обмежують прав потенційних учасників закупівлі в отриманні відповідних сертифікатів, а також встановлення цих вимог не свідчить і не може свідчити, що цій вимозі може відповідати лише один або декілька учасників, оскільки прямих заборон щодо отримання таких сертифікатів в чинному законодавстві не міститься. Окрім цього, Замовником серед іншого було враховано, в тому числі, й рішення Постійно діючої адміністративної колегії АМК України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 27.12.2019 року №19422-р/пк-пз, згідно з цим рішенням прийнято наступне: «Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконати наведені вище умови Документації, а також не надав документального підтвердження, яким чином наведені вище умови Документації порушують його права та законні інтереси, пов'язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині». Відповідно до наказу ДП «УкрНДНЦ» від 30.11.2018 року № 454 «Про прийняття та відновлення дії національних стандартів» прийнято національні стандарти, гармонізовані з європейськими та міжнародними стандартами, методом підтвердження з наданням чинності з 05 грудня 2018 року. Таким чином, міжнародний стандарт ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT), ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT), тощо, які були прийняті у якості Національних стандартів України є частиною національного законодавства. Окрім того, учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Замовників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів, як приклад, залучити до участі субпідрядників із досвідом надання послуг такого рівня чи таких обсягів на ринку електричної енергії. Згідно ч. 3 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) в тендерній документації може зазначатися інша інформація. Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. А тому, з урахуванням вищенаведеного, вимога щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікату відповідності є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника – міжнародним та національним стандартам якості у розумінні Закону.
Статус вимоги: Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 31.01.2022 14:38