-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
- 3
Електрична енергія
Завершена
3 900 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 39 000.00 UAH
мін. крок: 1% або 39 000.00 UAH
Період оскарження:
24.01.2022 09:01 - 05.02.2022 00:00
Вимога
Залишено без розгляду
Щодо усунення дискримінаційних вимог
Номер:
0d7e9440546947488643193e55dc8c74
Ідентифікатор запиту:
UA-2022-01-24-000138-c.b1
Назва:
Щодо усунення дискримінаційних вимог
Вимога:
В додатку 2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі - технічні вимоги до предмета закупівлі ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» Замовником від учасників відкритих торгів вимагається підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги» або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, так як Споживач електричної енергії зацікавлений в отриманні найякіснішої продукції. На підтвердження вищезазначеного Учасник повинен надати оригінал або копію документа (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» або інший аналогічний державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства який підтверджує впровадження системи управління якістю в учасника як суб’єкта господарювання — юридичної особи стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації.
Також Замовник вимагає надати оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України та оригінал чинного сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів, видані органом з сертифікації на ім’я учасника. При цьому ніяк не обґрунтовуючи такі вимоги.
Звертаємо, вашу увагу на те, що надання сертифікатів ISO є вимогою незаконною і дискримінаційною. В світі розроблені чимало міжнародних стандартів, які в різних галузях дозволяють бізнесу бути конкурентоспроможним завдяки запровадженим процесам тих самих стандартів. Але в України діє принцип добровільної сертифікації, тобто, ніхто не може зобов'язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар або процес. Зазначені вимоги щодо наявності в учасника сертифікату ISO є для багатьох учасників дискримінаційними, оскільки вони унеможливлюють підготувати свою Пропозицію у відповідності до вимог Документації і взяти участь взагалі у цьому тендері.
Зокрема вимога щодо надання учасником Сертифіката ДСТУ ISO 9001:2015 встановлена замовником з метою підтвердження технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, проте зазначений сертифікат підтверджує саме систему управління якістю, щодо менеджменту компанії, а не самого товару, хоча предметом закупівлі в даному аукціоні є товар. Також на офіційному веб сайті структурного підрозділу ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ» зазначено, яку продукцію віднесено до законодавчо регульованої сфери. Енергія електрична на даний час не підлягає обов’язковій сертифікації в Україні. Слід зазначити, що відповідно до Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 "Про затвердження Кодексу систем розподілу", п. 11.4.1, Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ), та інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті НКРЕКП, відповідальним за якість електричної енергії – є Оператор системи розподілу, НЕ Постачальник електричної енергії.
Стандарти ISO 14000 – це серія міжнародних і добровільних для застосування стандартів і настанов, які присвячені екологічному менеджменту. Постачальники електричної енергії в силу приписів чинного законодавства не зобов`язані їх проходити. Відповідно до наказу ДП "УкрНДНЦ" від 29 грудня 2017 року № 500 "Про скасування національних нормативних документів" з 01.01.2018 скасовані стандарти державної системи сертифікації, скасована обов`язкова сертифікація продукції. Наказом від 26.01.2018 № 93 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України втратив чинність "Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні".
Щодо вимоги надати ДСТУ ISO 37001:2018 хочемо зазначити, що статтею 62 Закону України «Про запобігання корупції» антикорупційною програмою юридичної особи є комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи. В обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками: юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі", якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень. Тобто, законодавством передбачено, що наявність антикорупційної програми для недержавних підприємств є обов’язковим лише у разі, якщо такі підприємствами є учасниками процедур закупівлі, вартість яких перевищує 20 мільйонів гривень. Стаття 17 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачає можливість відхилення тендерної пропозиції у разі, якщо учасник не має антикорупційної програми чи уповноваженого з виконання антикорупційної програми у випадку, якщо вартість закупівлі перевищує 20 млн. гривень. Вимога тендерної документації про надання у складі ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» усуває з числа потенційних учасників осіб, які не зобов’язані згідно законодавства вчиняти будь-яких заходів щодо протидії корупції (у тому числі мати антикорупційну програму), оскільки вартість процедури закупівлі становить лише 3 900 000,00 грн.
Разом з цим на підготовку тендерної пропозиції Учасники мають лише 15 діб (з моменту оголошення торгів до кінцевої дати подачі тендерної пропозиції), з них – лише 12 робочих днів на отримання відповідних Сертифікатів. Щоб отримати сертифікат необхідно звернутися до акредитованого органу з оцінки відповідності (ООВ) та надати перелік документів, рекомендований для отримання сертифікату. Відповідно, Замовник вимагає інформацію в дуже обмежені строки, надання якої залежить не лише від Учасників, а від третьої сторони, а отже неможливо отримати сертифікати з незалежних від Учасника причин до закінчення етапу подання тендерних пропозицій.
Згідно п. 4 Статті 5 Закону України про публічні закупівлі» замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Таким чином, при вивчені вимог даної тендерної документації складається таке враження, що з боку замовника відбувається відверта маніпуляція, так як зазначені вимоги не мають жодного відношення до товару і не можуть підтвердити ні його якість чи безпечність, ні його екологічність.
Відповідно до статті 31 Господарського кодексу України, дискримінацією суб'єктів господарювання є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно- господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), направлених на обмеження чи позбавлення права на здійснення господарської діяльності та ставлять суб'єкта господарювання у гірше становище порівняно з іншими суб'єктами господарювання.
Виходячи з вищенаведеного, ПРОСИМО внести зміни в Додаток 2 до Тендерної документації, а саме скасувати вимогу надати ДСТУ ISO 9001:2015, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, привести Тендерну документацію у відповідність до вимог чинного законодавства України, і не ставить під сумнів прозорість даної закупівлі, а також репутацію посадових осіб Замовника.
У разі ігнорування зазначених зауважень, ми будемо вимушені звернутись до АМКУ зі скаргою на вимоги встановлені в тендерній документації.
Дякуємо за співпрацю та розуміння!
Пов'язані документи:
Замовник
- Лист-відповідь 28.01.2022 09:47
Дата подачі:
27.01.2022 14:00
Вирішення:
Доброго дня!
У відповідь на вашу Вимогу, повідомляємо, що Замовник публічної закупівлі, із Вимогою не погоджується та вважає її безпідставною, необґрунтованою та незаконною, так як тендерна документація сформована до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», є об'єктивною відповідно до статті 5 цього Закону, вимоги тендерної документації, які зазначені, є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях електричної енергії.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій. Згідно статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» визначають, що замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Положеннями ч. ч. 1-3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), а також Замовник встановлює вимоги та кваліфікаційні критерії для забезпечення належного виконання робіт чи надання необхідних послуг, що у даному випадку стосується постачання електричної енергії.
Зазначені посилання у Вимозі, що надання сертифікатів ISO є вимогою дискримінаційною і не законною та не передбачені чинним законодавством — є не вірними. Замовник може визначати необхідний перелік документів для відповідної закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», можливості отримати зазначений сертифікат або аналогічний із цього питання в добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу та підтвердити можливість надання послуг постачання електричної енергії на належному рівні.
Замовник електричної енергії зацікавлений в отриманні найякіснішої продукції, у зв’язку з чим від учасників відкритих торгів потрібно підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги» або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства
Система сертифікації якості ISO проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в тендерних реаліях найчастіше використовуються ISO 9001, 14000, 18001, 27000, 37001
На підтвердження вищезазначеного Учасник повинен надати оригінал або копію документа (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» або інший аналогічний державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства який підтверджує впровадження системи управління якістю в учасника як суб’єкта господарювання — юридичної особи стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації.
Учасники повинні надати сертифікати відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції, або іншого сертифікату відповідності національному стандарту, що установлює вимоги до системи управління якістю та виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі., оригінал чинного сертифіката ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування». або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів, видані органом з сертифікації на ім’я учасника.
Відповідно до частини 3 статті 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації».
Учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Учасників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів, як приклад, залучити до участі субпідрядників із досвідом надання послуг такого рівня чи таких обсягів на ринку електричної енергії.
На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Статус вимоги:
Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
28.01.2022 09:47