-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Гідроксихлорид алюмінію, гіпохлорит натрію марки «А», хлор рідкий в контейнерах та балонах
Торги не відбулися
3 957 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 19 785.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 19 785.00 UAH
Період оскарження:
22.12.2021 14:43 - 20.02.2022 00:00
Скарга
Виконана замовником
СКАРГА на дії Замовника
Номер:
f5e02aecaa324dfc9882c74fdc96f349
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-12-22-012854-c.c2
Назва:
СКАРГА на дії Замовника
Скарга:
СКАРГА
на дії Замовника
Відповідно до інформації, розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, 22 грудня 2021 року Замовником - Комунальним підприємством «ЧЕРНІВЦІВОДОКАНАЛ» по закупівлі UA-2021-12-22-012854-c «Гідроксихлорид алюмінію, гіпохлорит натрію марки «А», хлор рідкий в контейнерах та балонах» оприлюднено тендерну документацію.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Енвіротех-Інжинірінг» виявило бажання прийняти участь у закупівлі, однак ознайомившись із змістом тендерної документації Замовника, вважаємо, що вимоги тендерної документації до учасників є дискримінаційними та такими, що штучно обмежують конкурентне середовище. А тому, позбавляють можливості наше товариство бути обраним переможцем закупівлі та порушують наші права як потенційного учасника.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Статтею 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Дискримінаційними є наступні вимоги:
1. Згідно п. 1.1 Розділу IV «Подання та розкриття тендерних пропозицій» тендерної документації кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 10.01.2022р. 23:00.
Відповідно до інформації, розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, прийом пропозицій з 22.12.2021 14:43 по 10.01.2022 00:00.
Отже, тендерна документація не відповідає змісту інформації, що розмішена в електронній системі закупівель.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Зазначені розбіжності в тендерній документації та інформації, що міститься в електронній системі закупівель, не дає учасникам належним чином сформувати свої тендерні пропозиції та своєчасно їх подати, що є дискримінаційним щодо таких суб’єктів господарювання, зокрема нашого підприємства.
2. Згідно Додатку 3 до тендерної документації для гідроксихлорид алюмінію Замовником встановлено наступні вимоги.
Обов’язкові умови:
1. Наявність документів, підтверджуючих право організації на реалізацію товарів та асортимент продукції. Якщо учасник не є виробником Товару, учасник має надати договір про отримання Товару у постачальника, дилерський договір тощо, з усіма додатками, доповненнями, специфікаціями тощо. У разі, якщо учасник є виробником, учасник має надати довідку у довільній формі з інформацією про це.
У складі тендерної пропозиції необхідно надати: До пропозиції конкурсних торгів необхідно надати: копію сертифікату та/або паспорт якості на запропонований Товар, виданий заводом-виробником, де вказано показники запропонованого товару, назву виробника, його адресу, масу продукції, номер партії, дату виготовлення, вид пакування, номер і дату договору на підставі якого виникли господарські відносини з виробником (якщо учасник не є виробником Товару). Фактичні показники у сертифікаті якості повинні відповідати показникам товару, що поставляється відповідно до договору, вказаного в сертифікаті якості та відповідати величинам параметру показників, що зазначені в нормативній документації.
Учасник повинен надати інформацію про походження та виробника товару з метою уникнення поставки товару неналежної якості учасниками, які не є виробниками товару (якщо Учасник не є виробником Товару, Учасник має надати договір про отримання гідроксихлориду алюмінію у виробника, дилерський договір тощо, з усіма додатками, доповненнями, специфікаціями тощо. У разі, якщо Учасник є виробником, Учасник має надати довідку у довільній формі з інформацією про це);
Отже, в тендерній документації містять розбіжності в частині того з ким саме має бути укладено договір на постачання товару: виробником або постачальником. В сертифікаті якості має бути зазначено виключно «номер і дату договору на підставі якого виникли господарські відносини з виробником» в іншій частині тендерної документації передбачено, що учасник «має надати договір про отримання Товару у постачальника, дилерський договір тощо, з усіма додатками, доповненнями, специфікаціями тощо.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Зазначені розбіжності в тендерній документації не дають учасникам належним чином сформувати свої тендерні пропозиції, що є дискримінаційним щодо таких суб’єктів господарювання, зокрема нашого підприємства.
3. Згідно Додатку 3 до тендерної документації для гідроксихлорид алюмінію Замовником встановлено наступні вимоги.
До пропозиції конкурсних торгів необхідно надати:
- копію сертифікату управління якості згідно вимог міжнародного стандарту ISO 9001:2015, який має бути дійсний протягом строку поставки товару за результатами закупівлі;
- копію сертифікату ISO 45001:2018 виробника Товару. Термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг;
- Товар є таким, що не має негативного впливу на навколишнє середовище, тобто учасник гарантує, що технічні, якісні характеристики предмета закупівлі відповідають встановленим законодавством нормам. Підтвердження даної інформації забезпечується шляхом надання учасником копії сертифікату системи екологічного менеджменту виробника Товару згідно з вимогами міжнародного стандарту ISO 14001:2015. Термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг.
Наше товариство має господарські відносини з виробником продукції – ТДВ «ПХЗ «Коагулянт», який має наступні сертифікати:
ISO 9001:2015 зі строком дії до 18.11.2022;
ISO 14001:2015 зі строком дії до 14.05.2022;
ISO 450001:2015 зі строком дії до 14.05.2022.
Наше підприємство звернулось до виробника з листом щодо продовження строку дії сертифікатів ISO та отримано лист від 04.01.2021р № 02/13 де останній зазначив, що з метою безперебійного виробництва сертифікованої продукції ТДВ «ПХЗ «Коагулянт» ініційовано питання щодо продовження строку сертифікатів.
Більш того, в частині сертифікатів ISO 45001:2018 та ISO 14001:2015 встановлено вимогу: термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг. Тобто, Замовник вимагає, щоб строк дії сертифікатів закінчився саме в період надання послуг, що є абсурдним та не зрозумілим.
Крім того, згідно положень тендерної документації предметом закупівлі є код згідно ДК 021:2015: 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (гідроксихлорид алюмінію Полвак – 40 або еквівалент, гіпохлорит натрію марки «А», хлор рідкий в контейнерах та балонах), що є товарами, а не послугами.
Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати «ISO 9001:2015, який має бути дійсний протягом строку поставки товару за результатами закупівлі», «ISO 45001:2018 виробника Товару. Термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг» та «ISO 14001:2015. Термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг», що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, і нашого підприємства.
4. Згідно Додатку 3 до тендерної документації для гідроксихлорид алюмінію встановлено, що Учасник повинен надати довідку з інформацією про те, що завод-виробник коагулянту, запропонованого до закупівлі та з яким у учасника укладено договір, включено до списку Реєстратори/Постачальники» («Registrants/Suppliers Details») в розділі для продукції, що є предметом закупівлі (відповідний номер CAS), який ведеться Європейським хімічним агентством (European Chemicals Agency). Учасник надає підтвердження (витяги, виписки, скріншоти, тощо) з офіційного сайту Європейського хімічного агентства (European Chemicals Agency) про дійсність такої інформації. Замовник має право перевірити інформацію про наявність заводу-виробника на підставі наданої довідки Учасника у відкритих джерелах за посиланням https://echa.europa.eu/de/registration-dossier/-/registered-dossier/16009/1/2 у розділі Registrants/Suppliers - Active (зареєстровані постачальники).
Згідно Додатку 3 до тендерної документації для хлор рідкий в контейнерах та балонах встановлено, що Учасником надається довідка, що підтверджує реєстрацію хлору рідкого (того виробника, продукція якого пропонується до закупівлі) у регламенті REACH. Учасник надає підтвердження (витяги, виписки, скріншоти, тощо) з офіційного сайту Європейського хімічного агентства (European Chemicals Agency) про дійсність такої інформації. Назва заводу-виробника або Єдиного представника виробника згідно з Регламентом (ЄС) №1907/2006 для ЄС має бути зазначена на сайті Європейського агентства хімічних речовин ECHA (www.echa.europa.eu) на хімічну речовину, яка є предметом закупівлі та пропонується Учасником. Замовник має право перевірити інформацію про наявність заводу-виробника у відкритих джерелах за посиланням https://echa.europa.eu/brief-profile/-/briefprofile/100.029.053 у розділі Registrants/Suppliers – Active (зареєстровані постачальники).
Перша підстава для внесення змін до тендерної документації
Згідно ч. 1, 4 ст. 22 Закону тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об’єктом авторського права та/або суміжних прав.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Закон України «Про доступ до публічної інформації» дає таке визначення головній дефініції сфери його регулювання: публічна інформація – це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка перебуває у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 10-1 згаданого Закону, публічна інформація у формі відкритих даних – це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Сайт Європейського хімічного агентства https://echa.europa.eu/brief-profile/-/briefprofile/100.049.437 є вільним і Замовник може перевірити сам актуальну інформацію.
Таким чином, оголошуючи закупівлю Замовник порушив вимоги Закону, чим порушив право нашого підприємства на рівність усіх перед Законом.
Друга підстава для внесення змін до тендерної документації
Регламент REACH не містить прямих вимог безпеки і є лише адміністративними процедурами, які застосовуються ЄС щодо широкого кола виробників у різних галузях промисловості, імпортерів і споживачів хімічної продукції в країнах ЄС. Водночас істотний вплив передбачається здійснити на виробників й імпортерів тих країн, які знаходяться поза межами ЄС, якщо вони здійснюють експортні постачання своєї продукції на європейський ринок, оскільки для розміщення хімічних речовин на ринку ЄС ці речовини повинні будуть пройти обов’язкову реєстрацію в Європейському хімічному агентстві (ECHA).
Регламент REACH поширюється на всі хімічні речовини як такі, хімічні речовини в препаратах і в складі виробів і застосовується до всіх хімічних речовин, що виготовляються в ЄС або ввезені на територію ЄС виробником або імпортером у кількості 1 тонни і більше на рік. Отже, реєстрація в регламенті REACH не пов’язана з безпечністю чи якістю продукції та стосується лише виробників, що перебувають на території ЄС або ввезені на територію ЄС виробником або імпортером.
Поряд з цим, слід зазначити, що реєстрації підлягає хімічна речовина - хімічне з'єднання або суміш, отримана хімічним шляхом, а також хімічні речовини, добуті в природному вигляді.
Як зазначає сам Замовник закупівлі та надає посилання на джерело інформації, гідроксихлорид алюмінію та хлор зареєстровано в регламенті REACH, як хімічну речовину.
Таким чином, сама хімічна речовина, що є предметом закупівлі вже зареєстрована в Регламенті REACH.
Поряд з цим, Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 19 березня 2021 року, введеного в дію Указом Президента України від 19 березня 2021 року № 104/2021, визнано недостатньо ефективною діяльність Кабінету Міністрів України із забезпечення проведення державної політики у сфері управління хімічною безпекою та поводження з хімічними речовинами, впровадження дієвих механізмів державного регулювання у цій сфері.
Зобов’язано Кабінет Міністрів України розробити та у шестимісячний строк затвердити технічний регламент щодо безпечності хімічної продукції, гармонізований з Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради № 1907/2006 від 18 грудня 2006 року про реєстрацію, оцінку, авторизацію і обмеження хімічних речовин та препаратів (REACH), яким засновується Європейське Агентство хімічних речовин і препаратів, вносяться зміни до Директиви 1999/45/ЄС і скасовуються Регламент Ради (ЄЕС) № 793/93 і Регламент Комісії (ЄС) № 1488/94, а також Директива Ради 76/769/ЄЕС і Директиви Комісії 91/155/ЄЕС, 93/67/ЄЕС, 93/105/ЄС і 2000/21/ЄС.
На офіційному сайті Міністерства економіки України за посиланням: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=9aca9d97-4d1c-4c95-80ab-ca7670142a2e&title=ProektPostanoviKabinetuMinistrivUkrainiproZatverdzhenniaTekhnichnogoReglamentuSchodoBezpechnostiKhimichnoiProduktsii розміщено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції».
Відповідно до проект цього Регламенту цей Технічний регламент розроблений відповідно до положень Регламенту ЄС № 1907/2006 Європейського парламенту та Ради від 18 грудня 2006 року щодо реєстрації, оцінки, авторизації і обмеження хімічних речовин (REACH) з урахуванням положень Виконавчого регламенту Комісії (ЄС) 2016/9 від 5 січня 2016 року, Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» № 124-VIII від 15.01.2015, Закону України «Про хімічну безпеку» №__від__ з урахуванням вимог Законів України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» № 2736-VI від 02.12.2010, «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» № 2735-VI від 02.12.2010, «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 05.04.2007, «Про охорону навколишнього природного середовища» № 1264-XII від 25.06.1991, «Про охорону праці» № 2694-XII від 14.10.1992, «Про перевезення небезпечних вантажів» № 1644-III 06.04.2000, «Про доступ до публічної інформації» № 2939-VI від 13.01.2011, «Про захист тварин від жорстокого поводження» № 3447-IV від 21.02.2006.
Вимоги цього Технічного регламенту поширюються на хімічну продукцію, яка вводиться в обіг, надається на ринку України та використовується національними наступними користувачами або споживачами, або виробляється на території України без надання на внутрішньому ринку.
Хімічна продукція не може бути надана на внутрішньому ринку України або експортована без надання на внутрішньому ринку України, якщо вона не відповідає вимогам цього Технічного регламенту.
Отже, на сьогодні існує перехідний період в частині гармонізації національного законодавства України з Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради № 1907/2006 від 18 грудня 2006 року про реєстрацію, оцінку, авторизацію і обмеження хімічних речовин та препаратів (REACH), а тому до прийняття відповідного Технічного регламенту Замовник безпідставно та незаконно вимагає виконання регламенту REACH українськими підприємствами.
Більш того, на офіційному сайті Європейського хімічного агенства (ЄХА, ECHA - European Chemicals Agency) є відповідь щодо неможливості реєстрації виробників які не зареєстровані в Європейській економічній зоні (ЄЕЗ, території ЄС) за посиланням: https://echa.europa.eu/support/qas-support/browse/-/qa/70Qx/view/scope/REACH/Registration
Нижче наводимо відповідь ЄХА з перекладом на українську мову та посиланням на офіційний сайт.
«Can a Non-EEA manufacturer of a substance register under REACH?
No. The obligation to register a substance applies only to actors established within the EEA. Thus, the registration of substances imported into the EEA on their own, in mixtures or, in certain cases, in articles will have to be done by the importer established in the EEA. This implies that each individual importer needs to register the substance. However, according to Article 8(1) of the REACH Regulation manufacturers of substances, formulators of mixtures or producers of articles established outside the EEA, can nominate an only representative established within the EEA to carry out the required registration. This will relieve the individual EEA importers within the supply chain of that non-EEA manufacturer from their registration obligations for these substances. They will be regarded as downstream users of this only representative. However, the registration obligation may still apply if the EEA-importers import the same substance from other non-EEA manufacturers.»
Переклад:
«Чи може виробник речовини, який не є членом ЄЕЗ (Європейська економічна зона), зареєструватися відповідно до REACH?
Ні. Зобов'язання зареєструвати речовину поширюється лише на суб'єктів, зареєстрованих в ЄЕЗ. Таким чином, реєстрацію речовин, що ввозяться в ЄЕЗ, самостійно, у сумішах або, в деяких випадках, у виробах повинен здійснювати імпортер, зареєстрований в ЄЕЗ. Це означає, що кожен окремий імпортер повинен зареєструвати речовину. Однак відповідно до статті 8(1) Регламенту REACH виробники речовин, розробники сумішей або виробники виробів, зареєстровані за межами ЄЕЗ, можуть призначити єдиного представника, зареєстрованого в ЄЕЗ, для здійснення необхідної реєстрації. Це звільнить окремих імпортерів ЄЕЗ у ланцюжку поставок цього виробника не з ЄЕЗ від їх зобов’язань щодо реєстрації цих речовин. Вони розглядатимуться як наступні користувачі цього єдиного представника. Однак реєстраційне зобов’язання все ще може застосовуватися, якщо імпортери з ЄЕЗ імпортують ту саму речовину від інших виробників, які не є членами ЄЕЗ.»
На даний час, а ні Закон щодо хімічної безпеки та управління хімічними речовинами, а ні Технічний регламент про безпеку та забезпечення захисту хімічної продукції на основі Регламенту (ЄС), які б врегульовували питання реєстрації хімічних речовин, не прийнято.
Дані вимоги тендерної документації Замовника, мають змогу виконати лише учасники, які імпортують товар з країн, які вже привели своє законодавство до Європейського, у відповідності до вимог Регламенту RЕАСН. Україна лише на шляху такого прийняття.
Відповідно до ч.3 ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тобто, і передбачено законодавством, і бажає включити.
Втім, нормативно-правовим актом, що регулює діяльність з виробництва питної води є Закон України «Про питну воду та питне водопостачання в Україні», який поширюється на всіх суб’єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об'єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення (стаття 2 Закону).
Законодавство у сфері питної води та питного водопостачання складається з Водного кодексу України, Кодексу України про надра, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері.
ПРАВИЛА технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30 встановлюють порядок технічної експлуатації систем і споруд водопостачання та водовідведення міст та інших населених пунктів України, є обов'язковими для всіх суб’єктів господарювання, у тому числі юридичних осіб, що здійснюють технічну експлуатацію систем водопостачання та водовідведення, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі - виробники).
Розділ 6 зазначених Правил - виробництво питної води. Очисні споруди систем водопостачання і встановлює вимоги до виробників питної води, яким є Замовник, (витяг з правил додається). В п. 6.1.1. зокрема передбачено, що основними завданнями експлуатації очисних споруд систем водопостачання є:
виробництво питної води, що відповідає вимогам державних санітарних норм та правил, забезпечує надійність очищення та знезараження води;
забезпечення ефективної безперебійної та надійної роботи очисних споруд, зниження собівартості очищення та знезараження води, економія реагентів, електроенергії та води на власні потреби;
систематичний лабораторно-виробничий і технологічний контроль роботи очисних споруд і якості води у джерелі водопостачання на всіх етапах очищення та на виході із станції;
запобігання забрудненню навколишнього середовища скидами водоочисних споруд та контроль за цими скидами.
П. 6.5.6. Кожну партію реагентів піддають контрольному аналізові на вміст активної частини реагента.
П. 6.5.8. Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30, передбачає, що режими реагентної обробки води у різні періоди року та види реагентів встановлюють на підставі даних фізико-хімічних, санітарно-бактеріологічних та технологічних аналізів і досвіду обробки води та затверджуються керівництвом виробника. При цьому визначають початок і кінець періоду застосування реагента, а також послідовність, інтервали часу між введенням окремих реагентів, місце і спосіб їх введення у воду.
А до накопичення даних експлуатації концентрацію розчинів реагентів, їх дози, послідовність та інтервали часу між їх введенням у воду допускається приймання згідно з вимогами державних будівельних норм ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" (далі - ДБН В.2.5-74:2013).
В п. 6.5.3. Правил зазначено - Для хімічної обробки питної води допускається вживати хімічні реагенти відповідно до державних санітарних норм та правил.
6.5.9. Дози реагентів визначають на підставі даних технологічних аналізів води. У процесі експлуатації очисних споруд ці дози уточнюють за результатами перевірки ефективності їх дії на воду, що обробляється, з урахуванням змін якості води у джерелі постачання.
Згідно п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 марку і вид реагентів, розрахункові дози реагентів слід встановлювати на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик для різних періодів року в залежності від якості вихідної води та коригувати в період налагодження та експлуатації споруд. При цьому потрібно враховувати допустимі їх залишкові концентрації в очищеній воді, які встановлені ДСанПіН 2.2.4-171 або галузевими будівельними нормами та особливими вимогами споживачів. Реагенти, які застосовуються в процесі підготовки питної води, повинні відповідати вимогам 5.10 ДБН В.2.5-74:2013.
П. 5.10 ДБН В.2.5-74:2013 При водопідготовці (обробці), транспортуванні та зберіганні питної води слід використовувати обладнання, матеріали, речовини та сполуки (коагулянти, флокулянти, реагенти для знезараження, мийні та дезінфекційні засоби, внутрішні антикорозійні та гідроізоляційні покриття, будівельні матеріали тощо), які мають дозвіл для застосування у цій сфері відповідно до вимог чинного законодавства (Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994 р. № 4004-ХІІ; Положення про Державну санітарно-епідеміологічну службу України ДБН В.2.5- 74:2013 288 (Затверджено указом Президента України від 06.04.2011 р. № 400).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи - документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об'єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров'я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов'язковим для виконання власником об'єкта експертизи.
Замовник, згідно п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 має розрахувати розрахункові дози реагентів на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик, що зазначені виробником у відповідних технічних умовах, сертифікатах якості.
Наше підприємство пропонує до поставки товар, який має Висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи (згідно вимог п. 6.5.3. Правил), а тому, з огляду на діюче законодавство України, можуть використовуватись Замовником під час здійснення процесу очищення питної води та не потребують жодних додаткових реєстрацій.
Водночас, вважаємо, що Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище умови.
Виходячи з наведеного, взяти участь у закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати:
-довідку з інформацією про те, що завод-виробник коагулянту, запропонованого до закупівлі та з яким у учасника укладено договір, включено до списку Реєстратори/Постачальники» («Registrants/Suppliers Details») в розділі для продукції, що є предметом закупівлі (відповідний номер CAS), який ведеться Європейським хімічним агентством (European Chemicals Agency). Учасник надає підтвердження (витяги, виписки, скріншоти, тощо) з офіційного сайту Європейського хімічного агентства (European Chemicals Agency) про дійсність такої інформації. Замовник має право перевірити інформацію про наявність заводу-виробника на підставі наданої довідки Учасника у відкритих джерелах за посиланням https://echa.europa.eu/de/registration-dossier/-/registered-dossier/16009/1/2 у розділі Registrants/Suppliers - Active (зареєстровані постачальники);
-довідку, що підтверджує реєстрацію хлору рідкого (того виробника, продукція якого пропонується до закупівлі) у регламенті REACH. Учасник надає підтвердження (витяги, виписки, скріншоти, тощо) з офіційного сайту Європейського хімічного агентства (European Chemicals Agency) про дійсність такої інформації. Назва заводу-виробника або Єдиного представника виробника згідно з Регламентом (ЄС) №1907/2006 для ЄС має бути зазначена на сайті Європейського агентства хімічних речовин ECHA (www.echa.europa.eu) на хімічну речовину, яка є предметом закупівлі та пропонується Учасником. Замовник має право перевірити інформацію про наявність заводу-виробника у відкритих джерелах за посиланням https://echa.europa.eu/brief-profile/-/briefprofile/100.029.053 у розділі Registrants/Suppliers – Active (зареєстровані постачальники), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, і нашого підприємства.
Таким чином, Замовник порушує права нашого підприємства на участь у закупівлі, встановлюючи дискримінаційні вимоги до українських постачальників. Поряд з цим, наше підприємство може постачати якісний товар, який відповідає всім вимогам закупівлі.
Отже, замовним порушив принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель в частині формування тендерної документації по закупівлі.
Частиною 3 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Встановлена Замовником вимога не відповідає діючому законодавству України.
На підставі викладеного вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі та застосовано дискримінаційні метод формування тендерної документації, та необґрунтовано необхідність наявність вищезазначеної вимоги в тендерній документації.
Вважаємо, що вимоги встановлені в тендерній документації порушують права ТОВ «Енвіротех-Інжинірінг» та унеможливлюють його участь в закупівлі.
Замовником в Документації не дотримано вимоги ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та порушено принцип недискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси ТОВ «Енвіротех-Інжинірінг» пов'язані з участю у закупівлі та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Відповідно до п. 5 ч. 5 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга повинна містити таку інформацію про перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій.
Такими доказами є:
1. Наукова стаття на тему: «ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЗАКОНОДАВСТВА В СФЕРІ РЕЄСТРАЦІЇ, ОЦІНКИ, ДОЗВОЛУ ТА ОБМЕЖЕННЯ ХІМІЧНИХ РЕЧОВИН»
2. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції».
3. Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції».
4. Скріншот з офіційного сайту Європейського хімічного агенства https://echa.europa.eu/support/qas-support/browse/-/qa/70Qx/view/scope/REACH/Registration, що надано по тексту скарги.
5. Сертифікат ISO 9001:2015 зі строком дії до 18.11.2022;
6. Сертифікат ISO 14001:2015 зі строком дії до 14.05.2022;
7. Сертифікат ISO 450001:2015 зі строком дії до 14.05.2022.
8. Лист ТДВ «ПХЗ «Коагулянт» від 04.01.2021р № 02/13
З огляду на вищевикладене,
ПРОСИМО:
1. Зобов’язати комунальне підприємство «ЧЕРНІВЦІВОДОКАНАЛ» внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - Гідроксихлорид алюмінію, гіпохлорит натрію марки «А», хлор рідкий в контейнерах та балонах, оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2021-12-22-012854-c.
Директор Ілля БЕЛЬКОВ
Пов'язані документи:
Учасник
- 2._Проект_ТР_REACH 05.01.2022 16:24
- Пояснювальна записка 05.01.2022 16:24
- 2018_6_2018-6-122 05.01.2022 16:24
- ISO 14001 05.01.2022 16:24
- ISO 45001 05.01.2022 16:24
- Лист про ISO 05.01.2022 16:24
- ISO 90001 05.01.2022 16:24
- СКАРГА 05.01.2022 16:24
- Скарга на ТД 05.01.2022 16:24
- рішення від 10.01.2022 №288.pdf 11.01.2022 10:40
- Інформація про резолютивну частину рішення від 19.01.2022 №1098.pdf 20.01.2022 13:33
- рішення від 19.01.2022 №1098.pdf 24.01.2022 14:38
- Додаток №4 до ТД.docx 13.01.2022 16:49
- зміни до річного плану.pdf 13.01.2022 16:49
- Тендерна документація реагенти.pdf 13.01.2022 16:49
- Пояснення на скаргу по Суті.docx 13.01.2022 16:49
- зміни до річного плану.docx 13.01.2022 16:49
- 2_5404808234223539274.pdf 13.01.2022 16:49
- Додаток №4 до ТД.pdf 13.01.2022 16:49
- Пояснення на скаргу по Суті.pdf 13.01.2022 16:49
- Тендерна документація реагенти.docx 13.01.2022 16:49
- Протокол оголошення.pdf 13.01.2022 16:49
- Протокол оголошення.docx 13.01.2022 16:49
- Додаток №4 зі змінами.docx 15.02.2022 14:03
- Протокол зміни в ТД.docx 15.02.2022 14:03
- ТД реагентизі змінами.docx 15.02.2022 14:03
- Додаток №3 зі змінами.docx 15.02.2022 14:03
Дата прийняття скарги до розгляду:
05.01.2022 16:59
Дата розгляду скарги:
19.01.2022 12:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
11.01.2022 10:41
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
24.01.2022 14:38
Дата виконання рішення Замовником:
15.02.2022 14:03
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Відповідно до рішення №1098-р/пк-пз від 19.01.2022р. Постійно діючої адміністративної колегії антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель внести та затвердити зміни до тендерної документації закупівлі ДК 021:2015 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (Гідроксихлорид алюмінію або еквівалент, гіпохлорит натрію марки «А», хлор рідкий в контейнерах та балонах), та викласти в новій редакції. Продовжити термін прийому пропозицій.
Скарга
Скасована
СКАРГА на дії Замовника
Номер:
d1b659cc663d41a781ce0bd83009b096
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-12-22-012854-c.a1
Назва:
СКАРГА на дії Замовника
Скарга:
СКАРГА
на дії Замовника
Відповідно до інформації, розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, 22 грудня 2021 року Замовником - Комунальним підприємством «ЧЕРНІВЦІВОДОКАНАЛ» по закупівлі UA-2021-12-22-012854-c «Гідроксихлорид алюмінію, гіпохлорит натрію марки «А», хлор рідкий в контейнерах та балонах» оприлюднено тендерну документацію.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Енвіротех-Інжинірінг» виявило бажання прийняти участь у закупівлі, однак ознайомившись із змістом тендерної документації Замовника, вважаємо, що вимоги тендерної документації до учасників є дискримінаційними та такими, що штучно обмежують конкурентне середовище. А тому, позбавляють можливості наше товариство бути обраним переможцем закупівлі та порушують наші права як потенційного учасника.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Статтею 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Дискримінаційними є наступні вимоги:
1. Згідно п. 1.1 Розділу IV «Подання та розкриття тендерних пропозицій» тендерної документації кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 10.01.2022р. 23:00.
Відповідно до інформації, розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, прийом пропозицій з 22.12.2021 14:43 по 10.01.2022 00:00.
Отже, тендерна документація не відповідає змісту інформації, що розмішена в електронній системі закупівель.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Зазначені розбіжності в тендерній документації та інформації, що міститься в електронній системі закупівель, не дає учасникам належним чином сформувати свої тендерні пропозиції та своєчасно їх подати, що є дискримінаційним щодо таких суб’єктів господарювання, зокрема нашого підприємства.
2. Згідно Додатку 3 до тендерної документації для гідроксихлорид алюмінію Замовником встановлено наступні вимоги.
Обов’язкові умови:
1. Наявність документів, підтверджуючих право організації на реалізацію товарів та асортимент продукції. Якщо учасник не є виробником Товару, учасник має надати договір про отримання Товару у постачальника, дилерський договір тощо, з усіма додатками, доповненнями, специфікаціями тощо. У разі, якщо учасник є виробником, учасник має надати довідку у довільній формі з інформацією про це.
У складі тендерної пропозиції необхідно надати: До пропозиції конкурсних торгів необхідно надати: копію сертифікату та/або паспорт якості на запропонований Товар, виданий заводом-виробником, де вказано показники запропонованого товару, назву виробника, його адресу, масу продукції, номер партії, дату виготовлення, вид пакування, номер і дату договору на підставі якого виникли господарські відносини з виробником (якщо учасник не є виробником Товару). Фактичні показники у сертифікаті якості повинні відповідати показникам товару, що поставляється відповідно до договору, вказаного в сертифікаті якості та відповідати величинам параметру показників, що зазначені в нормативній документації.
Учасник повинен надати інформацію про походження та виробника товару з метою уникнення поставки товару неналежної якості учасниками, які не є виробниками товару (якщо Учасник не є виробником Товару, Учасник має надати договір про отримання гідроксихлориду алюмінію у виробника, дилерський договір тощо, з усіма додатками, доповненнями, специфікаціями тощо. У разі, якщо Учасник є виробником, Учасник має надати довідку у довільній формі з інформацією про це);
Отже, в тендерній документації містять розбіжності в частині того з ким саме має бути укладено договір на постачання товару: виробником або постачальником. В сертифікаті якості має бути зазначено виключно «номер і дату договору на підставі якого виникли господарські відносини з виробником» в іншій частині тендерної документації передбачено, що учасник «має надати договір про отримання Товару у постачальника, дилерський договір тощо, з усіма додатками, доповненнями, специфікаціями тощо.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Зазначені розбіжності в тендерній документації не дають учасникам належним чином сформувати свої тендерні пропозиції, що є дискримінаційним щодо таких суб’єктів господарювання, зокрема нашого підприємства.
3. Згідно Додатку 3 до тендерної документації для гідроксихлорид алюмінію Замовником встановлено наступні вимоги.
До пропозиції конкурсних торгів необхідно надати:
- копію сертифікату управління якості згідно вимог міжнародного стандарту ISO 9001:2015, який має бути дійсний протягом строку поставки товару за результатами закупівлі;
- копію сертифікату ISO 45001:2018 виробника Товару. Термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг;
- Товар є таким, що не має негативного впливу на навколишнє середовище, тобто учасник гарантує, що технічні, якісні характеристики предмета закупівлі відповідають встановленим законодавством нормам. Підтвердження даної інформації забезпечується шляхом надання учасником копії сертифікату системи екологічного менеджменту виробника Товару згідно з вимогами міжнародного стандарту ISO 14001:2015. Термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг.
Наше товариство має господарські відносини з виробником продукції – ТДВ «ПХЗ «Коагулянт», який має наступні сертифікати:
ISO 9001:2015 зі строком дії до 18.11.2022;
ISO 14001:2015 зі строком дії до 14.05.2022;
ISO 450001:2015 зі строком дії до 14.05.2022.
Наше підприємство звернулось до виробника з листом щодо продовження строку дії сертифікатів ISO та отримано лист від 04.01.2021р № 02/13 де останній зазначив, що з метою безперебійного виробництва сертифікованої продукції ТДВ «ПХЗ «Коагулянт» ініційовано питання щодо продовження строку сертифікатів.
Більш того, в частині сертифікатів ISO 45001:2018 та ISO 14001:2015 встановлено вимогу: термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг. Тобто, Замовник вимагає, щоб строк дії сертифікатів закінчився саме в період надання послуг, що є абсурдним та не зрозумілим.
Крім того, згідно положень тендерної документації предметом закупівлі є код згідно ДК 021:2015: 24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (гідроксихлорид алюмінію Полвак – 40 або еквівалент, гіпохлорит натрію марки «А», хлор рідкий в контейнерах та балонах), що є товарами, а не послугами.
Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати «ISO 9001:2015, який має бути дійсний протягом строку поставки товару за результатами закупівлі», «ISO 45001:2018 виробника Товару. Термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг» та «ISO 14001:2015. Термін закінчення строку дії сертифікату - протягом строку надання послуг», що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, і нашого підприємства.
4. Згідно Додатку 3 до тендерної документації для гідроксихлорид алюмінію встановлено, що Учасник повинен надати довідку з інформацією про те, що завод-виробник коагулянту, запропонованого до закупівлі та з яким у учасника укладено договір, включено до списку Реєстратори/Постачальники» («Registrants/Suppliers Details») в розділі для продукції, що є предметом закупівлі (відповідний номер CAS), який ведеться Європейським хімічним агентством (European Chemicals Agency). Учасник надає підтвердження (витяги, виписки, скріншоти, тощо) з офіційного сайту Європейського хімічного агентства (European Chemicals Agency) про дійсність такої інформації. Замовник має право перевірити інформацію про наявність заводу-виробника на підставі наданої довідки Учасника у відкритих джерелах за посиланням https://echa.europa.eu/de/registration-dossier/-/registered-dossier/16009/1/2 у розділі Registrants/Suppliers - Active (зареєстровані постачальники).
Згідно Додатку 3 до тендерної документації для хлор рідкий в контейнерах та балонах встановлено, що Учасником надається довідка, що підтверджує реєстрацію хлору рідкого (того виробника, продукція якого пропонується до закупівлі) у регламенті REACH. Учасник надає підтвердження (витяги, виписки, скріншоти, тощо) з офіційного сайту Європейського хімічного агентства (European Chemicals Agency) про дійсність такої інформації. Назва заводу-виробника або Єдиного представника виробника згідно з Регламентом (ЄС) №1907/2006 для ЄС має бути зазначена на сайті Європейського агентства хімічних речовин ECHA (www.echa.europa.eu) на хімічну речовину, яка є предметом закупівлі та пропонується Учасником. Замовник має право перевірити інформацію про наявність заводу-виробника у відкритих джерелах за посиланням https://echa.europa.eu/brief-profile/-/briefprofile/100.029.053 у розділі Registrants/Suppliers – Active (зареєстровані постачальники).
Перша підстава для внесення змін до тендерної документації
Згідно ч. 1, 4 ст. 22 Закону тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об’єктом авторського права та/або суміжних прав.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Закон України «Про доступ до публічної інформації» дає таке визначення головній дефініції сфери його регулювання: публічна інформація – це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка перебуває у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 10-1 згаданого Закону, публічна інформація у формі відкритих даних – це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Сайт Європейського хімічного агентства https://echa.europa.eu/brief-profile/-/briefprofile/100.049.437 є вільним і Замовник може перевірити сам актуальну інформацію.
Таким чином, оголошуючи закупівлю Замовник порушив вимоги Закону, чим порушив право нашого підприємства на рівність усіх перед Законом.
Друга підстава для внесення змін до тендерної документації
Регламент REACH не містить прямих вимог безпеки і є лише адміністративними процедурами, які застосовуються ЄС щодо широкого кола виробників у різних галузях промисловості, імпортерів і споживачів хімічної продукції в країнах ЄС. Водночас істотний вплив передбачається здійснити на виробників й імпортерів тих країн, які знаходяться поза межами ЄС, якщо вони здійснюють експортні постачання своєї продукції на європейський ринок, оскільки для розміщення хімічних речовин на ринку ЄС ці речовини повинні будуть пройти обов’язкову реєстрацію в Європейському хімічному агентстві (ECHA).
Регламент REACH поширюється на всі хімічні речовини як такі, хімічні речовини в препаратах і в складі виробів і застосовується до всіх хімічних речовин, що виготовляються в ЄС або ввезені на територію ЄС виробником або імпортером у кількості 1 тонни і більше на рік. Отже, реєстрація в регламенті REACH не пов’язана з безпечністю чи якістю продукції та стосується лише виробників, що перебувають на території ЄС або ввезені на територію ЄС виробником або імпортером.
Поряд з цим, слід зазначити, що реєстрації підлягає хімічна речовина - хімічне з'єднання або суміш, отримана хімічним шляхом, а також хімічні речовини, добуті в природному вигляді.
Як зазначає сам Замовник закупівлі та надає посилання на джерело інформації, гідроксихлорид алюмінію та хлор зареєстровано в регламенті REACH, як хімічну речовину.
Таким чином, сама хімічна речовина, що є предметом закупівлі вже зареєстрована в Регламенті REACH.
Поряд з цим, Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 19 березня 2021 року, введеного в дію Указом Президента України від 19 березня 2021 року № 104/2021, визнано недостатньо ефективною діяльність Кабінету Міністрів України із забезпечення проведення державної політики у сфері управління хімічною безпекою та поводження з хімічними речовинами, впровадження дієвих механізмів державного регулювання у цій сфері.
Зобов’язано Кабінет Міністрів України розробити та у шестимісячний строк затвердити технічний регламент щодо безпечності хімічної продукції, гармонізований з Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради № 1907/2006 від 18 грудня 2006 року про реєстрацію, оцінку, авторизацію і обмеження хімічних речовин та препаратів (REACH), яким засновується Європейське Агентство хімічних речовин і препаратів, вносяться зміни до Директиви 1999/45/ЄС і скасовуються Регламент Ради (ЄЕС) № 793/93 і Регламент Комісії (ЄС) № 1488/94, а також Директива Ради 76/769/ЄЕС і Директиви Комісії 91/155/ЄЕС, 93/67/ЄЕС, 93/105/ЄС і 2000/21/ЄС.
На офіційному сайті Міністерства економіки України за посиланням: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=9aca9d97-4d1c-4c95-80ab-ca7670142a2e&title=ProektPostanoviKabinetuMinistrivUkrainiproZatverdzhenniaTekhnichnogoReglamentuSchodoBezpechnostiKhimichnoiProduktsii розміщено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції».
Відповідно до проект цього Регламенту цей Технічний регламент розроблений відповідно до положень Регламенту ЄС № 1907/2006 Європейського парламенту та Ради від 18 грудня 2006 року щодо реєстрації, оцінки, авторизації і обмеження хімічних речовин (REACH) з урахуванням положень Виконавчого регламенту Комісії (ЄС) 2016/9 від 5 січня 2016 року, Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» № 124-VIII від 15.01.2015, Закону України «Про хімічну безпеку» №__від__ з урахуванням вимог Законів України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» № 2736-VI від 02.12.2010, «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» № 2735-VI від 02.12.2010, «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 05.04.2007, «Про охорону навколишнього природного середовища» № 1264-XII від 25.06.1991, «Про охорону праці» № 2694-XII від 14.10.1992, «Про перевезення небезпечних вантажів» № 1644-III 06.04.2000, «Про доступ до публічної інформації» № 2939-VI від 13.01.2011, «Про захист тварин від жорстокого поводження» № 3447-IV від 21.02.2006.
Вимоги цього Технічного регламенту поширюються на хімічну продукцію, яка вводиться в обіг, надається на ринку України та використовується національними наступними користувачами або споживачами, або виробляється на території України без надання на внутрішньому ринку.
Хімічна продукція не може бути надана на внутрішньому ринку України або експортована без надання на внутрішньому ринку України, якщо вона не відповідає вимогам цього Технічного регламенту.
Отже, на сьогодні існує перехідний період в частині гармонізації національного законодавства України з Регламентом (ЄС) Європейського Парламенту та Ради № 1907/2006 від 18 грудня 2006 року про реєстрацію, оцінку, авторизацію і обмеження хімічних речовин та препаратів (REACH), а тому до прийняття відповідного Технічного регламенту Замовник безпідставно та незаконно вимагає виконання регламенту REACH українськими підприємствами.
Більш того, на офіційному сайті Європейського хімічного агенства (ЄХА, ECHA - European Chemicals Agency) є відповідь щодо неможливості реєстрації виробників які не зареєстровані в Європейській економічній зоні (ЄЕЗ, території ЄС) за посиланням: https://echa.europa.eu/support/qas-support/browse/-/qa/70Qx/view/scope/REACH/Registration
Нижче наводимо відповідь ЄХА з перекладом на українську мову та посиланням на офіційний сайт.
«Can a Non-EEA manufacturer of a substance register under REACH?
No. The obligation to register a substance applies only to actors established within the EEA. Thus, the registration of substances imported into the EEA on their own, in mixtures or, in certain cases, in articles will have to be done by the importer established in the EEA. This implies that each individual importer needs to register the substance. However, according to Article 8(1) of the REACH Regulation manufacturers of substances, formulators of mixtures or producers of articles established outside the EEA, can nominate an only representative established within the EEA to carry out the required registration. This will relieve the individual EEA importers within the supply chain of that non-EEA manufacturer from their registration obligations for these substances. They will be regarded as downstream users of this only representative. However, the registration obligation may still apply if the EEA-importers import the same substance from other non-EEA manufacturers.»
Переклад:
«Чи може виробник речовини, який не є членом ЄЕЗ (Європейська економічна зона), зареєструватися відповідно до REACH?
Ні. Зобов'язання зареєструвати речовину поширюється лише на суб'єктів, зареєстрованих в ЄЕЗ. Таким чином, реєстрацію речовин, що ввозяться в ЄЕЗ, самостійно, у сумішах або, в деяких випадках, у виробах повинен здійснювати імпортер, зареєстрований в ЄЕЗ. Це означає, що кожен окремий імпортер повинен зареєструвати речовину. Однак відповідно до статті 8(1) Регламенту REACH виробники речовин, розробники сумішей або виробники виробів, зареєстровані за межами ЄЕЗ, можуть призначити єдиного представника, зареєстрованого в ЄЕЗ, для здійснення необхідної реєстрації. Це звільнить окремих імпортерів ЄЕЗ у ланцюжку поставок цього виробника не з ЄЕЗ від їх зобов’язань щодо реєстрації цих речовин. Вони розглядатимуться як наступні користувачі цього єдиного представника. Однак реєстраційне зобов’язання все ще може застосовуватися, якщо імпортери з ЄЕЗ імпортують ту саму речовину від інших виробників, які не є членами ЄЕЗ.»
На даний час, а ні Закон щодо хімічної безпеки та управління хімічними речовинами, а ні Технічний регламент про безпеку та забезпечення захисту хімічної продукції на основі Регламенту (ЄС), які б врегульовували питання реєстрації хімічних речовин, не прийнято.
Дані вимоги тендерної документації Замовника, мають змогу виконати лише учасники, які імпортують товар з країн, які вже привели своє законодавство до Європейського, у відповідності до вимог Регламенту RЕАСН. Україна лише на шляху такого прийняття.
Відповідно до ч.3 ст. 22 Закону «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тобто, і передбачено законодавством, і бажає включити.
Втім, нормативно-правовим актом, що регулює діяльність з виробництва питної води є Закон України «Про питну воду та питне водопостачання в Україні», який поширюється на всіх суб’єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об'єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення (стаття 2 Закону).
Законодавство у сфері питної води та питного водопостачання складається з Водного кодексу України, Кодексу України про надра, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері.
ПРАВИЛА технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30 встановлюють порядок технічної експлуатації систем і споруд водопостачання та водовідведення міст та інших населених пунктів України, є обов'язковими для всіх суб’єктів господарювання, у тому числі юридичних осіб, що здійснюють технічну експлуатацію систем водопостачання та водовідведення, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі - виробники).
Розділ 6 зазначених Правил - виробництво питної води. Очисні споруди систем водопостачання і встановлює вимоги до виробників питної води, яким є Замовник, (витяг з правил додається). В п. 6.1.1. зокрема передбачено, що основними завданнями експлуатації очисних споруд систем водопостачання є:
виробництво питної води, що відповідає вимогам державних санітарних норм та правил, забезпечує надійність очищення та знезараження води;
забезпечення ефективної безперебійної та надійної роботи очисних споруд, зниження собівартості очищення та знезараження води, економія реагентів, електроенергії та води на власні потреби;
систематичний лабораторно-виробничий і технологічний контроль роботи очисних споруд і якості води у джерелі водопостачання на всіх етапах очищення та на виході із станції;
запобігання забрудненню навколишнього середовища скидами водоочисних споруд та контроль за цими скидами.
П. 6.5.6. Кожну партію реагентів піддають контрольному аналізові на вміст активної частини реагента.
П. 6.5.8. Правил технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України 05.07.95 № 30, передбачає, що режими реагентної обробки води у різні періоди року та види реагентів встановлюють на підставі даних фізико-хімічних, санітарно-бактеріологічних та технологічних аналізів і досвіду обробки води та затверджуються керівництвом виробника. При цьому визначають початок і кінець періоду застосування реагента, а також послідовність, інтервали часу між введенням окремих реагентів, місце і спосіб їх введення у воду.
А до накопичення даних експлуатації концентрацію розчинів реагентів, їх дози, послідовність та інтервали часу між їх введенням у воду допускається приймання згідно з вимогами державних будівельних норм ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" (далі - ДБН В.2.5-74:2013).
В п. 6.5.3. Правил зазначено - Для хімічної обробки питної води допускається вживати хімічні реагенти відповідно до державних санітарних норм та правил.
6.5.9. Дози реагентів визначають на підставі даних технологічних аналізів води. У процесі експлуатації очисних споруд ці дози уточнюють за результатами перевірки ефективності їх дії на воду, що обробляється, з урахуванням змін якості води у джерелі постачання.
Згідно п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 марку і вид реагентів, розрахункові дози реагентів слід встановлювати на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик для різних періодів року в залежності від якості вихідної води та коригувати в період налагодження та експлуатації споруд. При цьому потрібно враховувати допустимі їх залишкові концентрації в очищеній воді, які встановлені ДСанПіН 2.2.4-171 або галузевими будівельними нормами та особливими вимогами споживачів. Реагенти, які застосовуються в процесі підготовки питної води, повинні відповідати вимогам 5.10 ДБН В.2.5-74:2013.
П. 5.10 ДБН В.2.5-74:2013 При водопідготовці (обробці), транспортуванні та зберіганні питної води слід використовувати обладнання, матеріали, речовини та сполуки (коагулянти, флокулянти, реагенти для знезараження, мийні та дезінфекційні засоби, внутрішні антикорозійні та гідроізоляційні покриття, будівельні матеріали тощо), які мають дозвіл для застосування у цій сфері відповідно до вимог чинного законодавства (Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994 р. № 4004-ХІІ; Положення про Державну санітарно-епідеміологічну службу України ДБН В.2.5- 74:2013 288 (Затверджено указом Президента України від 06.04.2011 р. № 400).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи - документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об'єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров'я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов'язковим для виконання власником об'єкта експертизи.
Замовник, згідно п. 10.4.1 ДБН В.2.5-74:2013 має розрахувати розрахункові дози реагентів на основі попередніх досліджень відповідно до їх характеристик, що зазначені виробником у відповідних технічних умовах, сертифікатах якості.
Наше підприємство пропонує до поставки товар, який має Висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи (згідно вимог п. 6.5.3. Правил), а тому, з огляду на діюче законодавство України, можуть використовуватись Замовником під час здійснення процесу очищення питної води та не потребують жодних додаткових реєстрацій.
Водночас, вважаємо, що Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище умови.
Виходячи з наведеного, взяти участь у закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати:
-довідку з інформацією про те, що завод-виробник коагулянту, запропонованого до закупівлі та з яким у учасника укладено договір, включено до списку Реєстратори/Постачальники» («Registrants/Suppliers Details») в розділі для продукції, що є предметом закупівлі (відповідний номер CAS), який ведеться Європейським хімічним агентством (European Chemicals Agency). Учасник надає підтвердження (витяги, виписки, скріншоти, тощо) з офіційного сайту Європейського хімічного агентства (European Chemicals Agency) про дійсність такої інформації. Замовник має право перевірити інформацію про наявність заводу-виробника на підставі наданої довідки Учасника у відкритих джерелах за посиланням https://echa.europa.eu/de/registration-dossier/-/registered-dossier/16009/1/2 у розділі Registrants/Suppliers - Active (зареєстровані постачальники);
-довідку, що підтверджує реєстрацію хлору рідкого (того виробника, продукція якого пропонується до закупівлі) у регламенті REACH. Учасник надає підтвердження (витяги, виписки, скріншоти, тощо) з офіційного сайту Європейського хімічного агентства (European Chemicals Agency) про дійсність такої інформації. Назва заводу-виробника або Єдиного представника виробника згідно з Регламентом (ЄС) №1907/2006 для ЄС має бути зазначена на сайті Європейського агентства хімічних речовин ECHA (www.echa.europa.eu) на хімічну речовину, яка є предметом закупівлі та пропонується Учасником. Замовник має право перевірити інформацію про наявність заводу-виробника у відкритих джерелах за посиланням https://echa.europa.eu/brief-profile/-/briefprofile/100.029.053 у розділі Registrants/Suppliers – Active (зареєстровані постачальники), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, і нашого підприємства.
Таким чином, Замовник порушує права нашого підприємства на участь у закупівлі, встановлюючи дискримінаційні вимоги до українських постачальників. Поряд з цим, наше підприємство може постачати якісний товар, який відповідає всім вимогам закупівлі.
Отже, замовним порушив принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель в частині формування тендерної документації по закупівлі.
Частиною 3 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Встановлена Замовником вимога не відповідає діючому законодавству України.
На підставі викладеного вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі та застосовано дискримінаційні метод формування тендерної документації, та необґрунтовано необхідність наявність вищезазначеної вимоги в тендерній документації.
Вважаємо, що вимоги встановлені в тендерній документації порушують права ТОВ «Енвіротех-Інжинірінг» та унеможливлюють його участь в закупівлі.
Замовником в Документації не дотримано вимоги ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та порушено принцип недискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси ТОВ «Енвіротех-Інжинірінг» пов'язані з участю у закупівлі та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Відповідно до п. 5 ч. 5 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга повинна містити таку інформацію про перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій.
Такими доказами є:
1. Наукова стаття на тему: «ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЗАКОНОДАВСТВА В СФЕРІ РЕЄСТРАЦІЇ, ОЦІНКИ, ДОЗВОЛУ ТА ОБМЕЖЕННЯ ХІМІЧНИХ РЕЧОВИН»
2. Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції».
3. Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції».
4. Скріншот з офіційного сайту Європейського хімічного агенства https://echa.europa.eu/support/qas-support/browse/-/qa/70Qx/view/scope/REACH/Registration, що надано по тексту скарги.
5. Сертифікат ISO 9001:2015 зі строком дії до 18.11.2022;
6. Сертифікат ISO 14001:2015 зі строком дії до 14.05.2022;
7. Сертифікат ISO 450001:2015 зі строком дії до 14.05.2022.
8. Лист ТДВ «ПХЗ «Коагулянт» від 04.01.2021р № 02/13
З огляду на вищевикладене,
ПРОСИМО:
1. Зобов’язати комунальне підприємство «ЧЕРНІВЦІВОДОКАНАЛ» внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - Гідроксихлорид алюмінію, гіпохлорит натрію марки «А», хлор рідкий в контейнерах та балонах, оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2021-12-22-012854-c.
Директор Ілля БЕЛЬКОВ
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга 05.01.2022 16:16
- Скарга на ТД 05.01.2022 16:16
- ISO 90001 UK 05.01.2022 16:16
- ISO 45001 UK 05.01.2022 16:16
- Лист про ISO 05.01.2022 16:16
- 2._Проект_ТР_REACH 05.01.2022 16:16
- ISO 14001_UK 05.01.2022 16:16
- 2._Пояснювальна_записка_REACH 05.01.2022 16:16
Причина:
Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування:
05.01.2022 16:18