-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
код за ДК 021-2015 - 03220000-9-Овочі, фрукти та горіхи (Яблука, груши, сливи, персик, абрикос, чорна смородина)
Завершена
2 376 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 23 760.00 UAH
мін. крок: 1% або 23 760.00 UAH
Період оскарження:
07.12.2021 09:31 - 19.12.2021 00:00
Вимога
Відхилено
Вимога про виключення дискримінаційних вимог
Номер:
e31bd6fe20874e1d82ac37c2f2028760
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-12-07-001686-c.a1
Назва:
Вимога про виключення дискримінаційних вимог
Вимога:
Шановний Замовнику! У тендерній документації даної закупівлі виявлено дискримінаційний підхід Замовника щодо вимог надання учасниками деяких документів, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а саме:
1. Відповідно до пункту 3 Додатку 1 до тендерної документації учасник повинен підтвердити наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору, який підтверджує постачання товару протягом 2020 року в освітні, або лікувальні, або спортивно - оздоровчі, або санаторні заклади.
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
Таким чином, Законом України «Про публічні закупівлі» не передбачено право Замовника звужувати визначення аналогічних договорів до договорів, що укладені із замовниками-установами державної та/або комунальної форм власності. Чинне законодавство України не встановлює обов’язку для суб’єктів підприємницької діяльності щодо укладення договорів із замовниками - освітніми, або лікувальними, або спортивно - оздоровчими, або санаторними закладами.
Ми вважаємо, що вимога щодо встановлення певного кола суб’єктів (в даному випадку замовників- освітніх, або лікувальних, або спортивно - оздоровчих, або санаторних закладів), які можуть бути контрагентами за аналогічним договором є дискримінаційною та суттєво звужує коло потенційних учасників торгів. Вищезазначене підтверджується рішенням Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 17658-р/пк-пз від 02.08.2021 р. (індивідуальний номер закупівлі UA-2021-07-09-002244-b; також відповідне рішення міститься і в рішенні №17339-р/пк-пз від 28.07.2021 р. (індивідуальний номер закупівлі UA-2021-07-06-004830-b)).
Вимагаємо виключити дане дискримінаційне обмеження з тендерної документації.
2. Відповідно до підпункту 5.1 пункту 5 Додатку 1 до тендерної документації учасник повинен надати копію протоколу випробувань харчових продуктів із обов’язковим зазначенням показників безпеки виданий Учаснику науково-виробничим центром стандартизації, метрології та сертифікації, не раніше листопада 2021 року.
Дана вимога є дискримінаційною, оскільки Замовник звужує коло установи, що може проводить дослідження показників безпеки харчових продуктів.
Замовник не обґрунтував необхідність видачі протоколу випробувань саме науково-виробничим центром стандартизації, метрології та сертифікації, оскільки проведення досліджень на визначення показників безпеки проводять також державні лабораторії Держспоживслужби.
Відповідно до пункту 3 Положення про регіональну державну лабораторію Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 13.03.2017 року № 120 лабораторія є державною установою для лабораторної діагностики хвороб тварин та оцінки ветеринарно-санітарного стану харчових продуктів, побічних продуктів тваринного походження, кормових добавок, преміксів, кормів, репродуктивного матеріалу, біологічних продуктів та продуктів біотехнології, ґрунту, води питної та води для тварин, а також проведення лабораторних досліджень (випробувань) показників безпечності та якості об’єктів санітарних заходів, засобів захисту рослин, факторів середовища життєдіяльності людини, що мають шкідливий вплив на здоров’я населення, якості та незалежної експертизи товарів, якості насіння і садивного матеріалу, а також інших досліджень (випробувань) відповідно до галузі акредитації.
Вимагаємо внести зміни до тендерної документації, а саме виключити суб’єкт науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації як єдину установу, що може проводить дослідження показників безпеки харчових продуктів.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 1 ст. 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами: недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Також згідно ч. 4 ст. 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасників, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
У разі незадоволення даної вимоги, ми будемо звертатися до Антимонопольного комітету України.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
09.12.2021 22:56
Вирішення:
Доброго дня.
Відповідь на вимогу
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
2. Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
3. Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.
4. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
5. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом.
Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.
Відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону, фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
Також, відповідно до листа Мінекономрозвитку від 07.02.2017 № 3302-06/3812-06 «Щодо розробки тендерної документації», таким чином, якщо особа, яка має намір прийняти участь у торгах, вважає положення тендерної документації такими, що суперечать законодавству або обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації, така особа може звертатись із пропозицією щодо внесення змін до тендерної документації до замовника або оскаржити положення тендерної документації до органу оскарження.
Отже, згідно з листом Мінекономрозвиту від 01.07.2016 № 3302-06/19552-07 «Щодо застосування законодавства у сфері закупівель», зміст інформації, яку необхідно підтвердити, а також перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність вимогам, встановленим у тендерній документації, визначається замовником самостійно згідно із законодавством, виходячи зі специфіки предмета закупівлі з урахуванням частини третьої статті 5 Закону та дотриманням принципів, закріплених у статті 3 Закону.
1) Відповідно до пункту 3 Додатку 1 до тендерної документації учасник повинен підтвердити наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору, який підтверджує постачання товару протягом 2020 року в освітні, або лікувальні, або спортивно - оздоровчі, або санаторні заклади, визначеному ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі».
Вимога щодо підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів обумовлена певними особливостями постачання продуктів харчування саме до навчальних закладів.
Товар має відповідати вимогам до раціонального харчування дітей у шкільних навчальних закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 „Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку”, Санітарному регламенту для закладів загальної середньої освіти затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров’я України 25.09.2020 року № 2205.
Зазначені нормативні акти наразі є нормативними документами з чітко викладеними вимогами як до процесу постачання, так і до самих постачальників продуктів харчування. Так, постачання продуктів харчування має здійснюватись з суворим дотриманням затверджених графіків та маршрутів постачання та обсягів завозу, особливо продуктів харчування з коротким терміном зберігання.
Замовник, чітко дотримується вказаних вимог під час організації процесу постачання, оскільки, несе відповідальність за забезпечення закладів освіти якісними та безпечними продуктами харчування та дотримується нормативно-правових актів різного рівня, в тому числі норм, встановлених Законом України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів".
Ґрунтуючись на вищезазначеному, для Замовника належним є тільки досвід постачання до замовників - заклади освіти, заклади дошкільної освіти, лікувальні, або спортивно - оздоровчі, або санаторні заклади, бо саме такий досвід може свідчити про здатність належного виконання вимог до раціонального харчування дітей у навчальних закладах, а отже, й належного виконання аналогічних договорів.
2) Відповідно до підпункту 5.1 пункту 5 Додатку 1 до тендерної документації учасник повинен надати копію протоколу випробувань харчових продуктів із обов’язковим зазначенням показників безпеки виданий Учаснику науково-виробничим центром стандартизації, метрології та сертифікації, не раніше листопада 2021 року.
Дана вимога обумовлена необхідністю постачання закладам освіти міста Кропивницького якісного товару.
Згідно даного Закону, тендерна документація – документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках. Згідно частини 2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) замовник може встановлювати такі кваліфікаційні критерії: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів. При цьому слід зазначити, що тендерна документація може містити як весь перелік таких критеріїв, так і один або декілька. Разом з тим зміст інформації, яку необхідно підтвердити, а також перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність зазначеним критеріям, визначається замовником самостійно, виходячи зі специфіки предмета закупівлі з урахуванням частини третьої статті 5 Закону та дотриманням принципів, закріплених у статті 3 Закону. Тому, встановленого законодавством вичерпного переліку документів, що надаються для документального підтвердження вимог статті 16 Закону не має. А отже, замовник самостійно визначає перелік документів на підтвердження кваліфікаційних критеріїв, виходячи з специфіки предмету закупівлі.
Із вищенаведеного вбачається, що вимога тендерної документації щодо надання копії протоколу випробувань харчових продуктів із обов’язковим зазначенням показників безпеки виданий Учаснику науково-виробничим центром стандартизації, метрології та сертифікації, не раніше листопада 2021 року, забезпечить Замовнику впевненість в якості товару, підтвердить відповідність якісних документів, поданих Учасником в закупівлю, та унеможливить поставку неякісного товару постачальником.
Якщо учасник не має можливості надати копії протоколу випробувань харчових продуктів, виданий Учаснику саме науково-виробничим центром стандартизації, метрології та сертифікації, Учасник має можливість надати замість нього лист-пояснення із зазначенням підстави не надання документа з посиланням на законодавчі акти.
Також звертаємо увагу, що дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників.
Так, принцип недискримінації учасників закріплений у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». У частині 3 ст. 5 Закону прямо передбачається, що замовники забезпечують вільний доступ всіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом, та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Заборону на включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, містить ст. 22 Закону.
Учасник не довів та документально не підтвердив неможливість виконання наведених вище вимог тендерної документації та не підтвердив, яким чином встановлення наведеної вище вимоги тендерної документації порушує його права та законні інтереси, пов’язані з участю у процедурі закупівлі.
Статус вимоги:
Відхилено