-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
м'ясо свійської птиці, заморожене (четвертина задня), свинина (сало заморожене)
Завершена
2 401 813.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 3% або 72 054.39 UAH
мін. крок: 3% або 72 054.39 UAH
Період оскарження:
01.12.2021 14:49 - 13.12.2021 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
Дискримінаційні вимоги тендерної документації
Номер:
998a4ea757ec4380831727ab63934acd
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-12-01-002360-a.a2
Назва:
Дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
До Антимонопольного комітету України
03035, м. Київ, вул. Митрополита Василя Липківського, буд. 45.
СКАРЖНИК:
Товариство з обмеженою відповідальністю
«ІСПОЛІН ПЛЮС»
Юридична адреса: 49081, м. Дніпро, вул. Артільна, будинок 2 Код ЄДРПОУ 33667686, р/р UA 89 3065 0000 0002 6008 3000 0279 3 в АТ «АБ «РАДАБАНК» м. Дніпро, МФО 306500, ІПН 336676804647, Свідоцтво №04344584 Телефон: (050) 3401512, e-mail: ispolinplus@gmail.com.
Адреса для листування: а/с 4935, м. Дніпро, 49098.
ЗАМОВНИК: Харківський національний університет внутрішніх справ
Ідентифікатор закупівлі: UA-2021-12-01-002360-а,
СКАРГА
Відповідно до положень ст.1 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері публічних закупівель. Контроль за дотриманням антимонопольного законодавства та законодавства про захист економічної конкуренції здійснюється Антимонопольним комітетом України.
Обставини по справі.
ТОВ «ІСПОЛІН ПЛЮС», як Скаржник вважає за необхідне подати скаргу на умови тендерної документації на дану закупівлю з тих підстав, що умови, які ставляється Замовником до Учасників процедури закупівлі є дискримінаційними.
Крім цього, зазначаємо про те, що Учасником було подано вимогу на зазначені вимоги тендерної документації, однак з боку Замовника на даний час не було прийнято відповідного рішення у формі протоколу щодо вимоги Учасника.
Отже, в якості захисту законних прав та інтересів Учасник даної процедури закупівлі – ТОВ «ІСПОЛІН ПЛЮС», подає цю скаргу з підстав дискримінаційних вимог Замовника у тендерній документації, які повинні бути виключені.
Джерела права та їх застосування:
Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону про публічні закупівлі замовник встановлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
Згідно з ч. 4 ст. 16 Закону про публічні закупівлі документи, що не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції.
При цьому відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником.
Таким чином, як вбачається Замовник самостійно визначає кваліфікаційні критерії з тих, що передбачені ст. 16 Закону про публічні закупівлі, та вказує в тендерній документації інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників установленим критеріям.
Разом із тим, згідно з ч. 3 ст. 22 Закону про публічні закупівлі, тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
При цьому, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (ч. 4 ст. 22 Закону про публічні закупівлі).
Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.04.2016 № 680 «Про затвердження примірної тендерної документації» затверджено Примірну тендерну документацію для процедури закупівлі – відкриті торги. Примірна тендерна документація містить, зокрема, обов’язкову інформацію, визначену ст. 22 Закону про публічні закупівлі, яка оформлюється у вигляді таблиці, що складається з трьох граф та подається замовником окремим файлом, та інформацію, яку формує замовник шляхом заповнення окремих полів електронних форм електронної системи закупівель, і додатки, що завантажуються до електронної системи закупівель окремими файлами.
При цьому зміст кожного розділу Примірної тендерної документації визначається замовником.
Ураховуючи зазначене, вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність таким вимогам, визначаються замовником самостійно виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у ст. 3 Закону про публічні закупівлі, та з дотриманням законодавства в цілому.
Беручи до уваги, тендерну документацію Замовника – Харківського національного університету внутрішніх справ, вимоги в якій є дискримінаційними, адже Замовником було визначені такі кваліфікаційні критерії та способи підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям по даній процедурі, що такими критеріями Замовник створив для Учасників неможливості рівноцінно приймати участь у даній процедурі закупівлі, зокрема шляхом: - встановлення надлишкових/додаткових вимог у частині кваліфікаційних критеріїв; - встановлення дискримінаційних вимог; - відсутності вимог, які дають змогу пересвідчитися в можливості безпечного та якісного постачання товарів, робіт, послуг, тощо.
Засадами ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачає, що тендерна документація не повинна містити, зокрема, вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Однак, в наявності грубе вимагання від Учасників даним Замовником надання документів, які не можуть впливати на належне постачання відповідної продукції, та крім того, таке грубе порушення виявляється в тому, що Замовник ставить вимогу, що такі Учасники повинні бути лише з регіону Замовника, що взагалі йде в розріз з чинним законодавством, а тому за наявності обґрунтованих підстав, ТОВ «ІСПОЛІН ПЛЮС», що має ініціативу приймати участь у даній процедурі закупівлі, вважає за необхідне подати цю скаргу на вимоги тендерної документації Замовника.
Крім того, даний Замовник у своїй тендерній документації не надає достатньої інформації щодо предмета закупівлі, які в кінцевому підсумку призводить до обмеження конкуренції під час закупівлі.
Більш обґрунтовано:
І.Пункт 3.1. Додатку 3 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі….», Замовник вимагає від Учасників:
- надання «нотаріальної завіреної копії експлуатаційного дозволу, виданого на ім’я оператора ринку – особи, яка фактично використовує (використовуватиме) потужності (об’єкт) для обігу предмету закупівлі: експлуатаційний дозвіл (з додатками, якщо це передбачено змістом експлуатаційного дозволу) на дані потужності (об’єкти), у якому вказано про можливість здійснення виробництва та/або обігу на даних потужностях предмету закупівлі або експлуатаційний дозвіл оператора ринку, що провадить діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, або рішення (повідомлення) про державну реєстрацію зазначених потужностей, які використовуються на будь-якій стадії виробництва та/або обігу харчових продуктів.
УЧАСНИК ВИМАГАЄ ДАНУ ВИМОГУ ВИКЛЮЧИТИ З УМОВ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
Дані документи, що вимагаються Замовником можуть бути надані як завірені належним чином печаткою та підписом Учасника, які є у відкритому доступі, що не призведе до неналежного постачання необхідного товару на адресу Замовника.
Відповідно до ст. 209 Цивільного кодексу України, правочин, який вчинений у письмовій формі, підлягає нотаріальному посвідченню лише у випадках, встановлених законом або домовленістю сторін. Договір про закупівлю, який укладається відповідно до Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», на вимогу замовника підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню. Нотаріальне посвідчення правочину здійснюється нотаріусом або іншою посадовою особою, яка відповідно до закону має право на вчинення такої нотаріальної дії, шляхом вчинення на документі, в якому викладено текст правочину, посвідчувального напису. Нотаріальне посвідчення може бути вчинене на тексті лише такого правочину, який відповідає загальним вимогам, встановленим статтею 203 цього Кодексу. На вимогу фізичної або юридичної особи будь-який правочин з її участю може бути нотаріально посвідчений.
У Законі України «Про нотаріат» встановлюються й чіткі та однозначні вимоги до документів, в яких втілюється правочин, а саме:
– документи, викладені на двох і більше аркушах, що подаються для вчинення нотаріальної дії, повинні бути прошиті у спосіб, що унеможливлює їх роз’єднання без порушення цілісності, а аркуші пронумеровані і скріплені печаткою юридичної особи, яка видала документ;
– тексти нотаріально посвідчуваних правочинів повинні бути написані зрозуміло і чітко;
– дати, що стосуються змісту посвідчуваних правочинів, повинні бути позначені хоча б один раз словами;
– назви юридичних осіб та їх ідентифікаційний код за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців мають вказуватися в тексті правочину без скорочень із зазначенням їх місцезнаходження;
– прізвища, імена та по батькові фізичних осіб, їх місце проживання та ідентифікаційний номер за даними Державного реєстру фізичних осіб платників податків, крім уповноважених представників юридичних осіб, повинні бути написані пов¬ністю, а у випадках, передбачених законами, – із зазначенням дати їх народження;
– для вчинення нотаріальних дій не приймаються документи, які не відповідають вимогам законодавства або містять відомості, що принижують честь, гідність та ділову репутацію фізичної особи або ділову репутацію юридичної особи, які мають підчистки або дописки, закреслені слова чи інші незастережені виправлення, документи, тексти яких неможливо прочитати внаслідок пошкодження, а також документи, написані олівцем;
– правочин має відповідати (не суперечити) закону.
Крім цього, засвідчення вірності копій документів та виписок з них є однією з найпоширеніших нотаріальних дій. Необхідність її вчинення виникає в багатьох випадках життя громадян, і насамперед, коли треба той самий документ подати до кількох організацій або коли оригінал документа буде потрібен надалі чи коли виникає небезпека його втрати. Це, в основному стосується документів, що видаються органами РАЦСу, навчальними закладами, органами охорони здоров’я, нотаріальними конторами, документів про трудовий стаж, довіреностей та інших документів, які стосуються майнових та особистих прав громадян. Вони найчастіше необхідні для влаштування на роботу, вступу до навчальних закладів, одержання спадщини, пенсії тощо.
Вчинення цієї нотаріальної дії є правовою гарантією охорони прав громадян і забезпечує подальшу реалізацію важливих для громадян прав і обов’язків.
Отже, затребувані документи задля підтвердження належно виконання даної процедури закупівлі, не є документами, що повинні бути обов’язково нотаріально посвідчені, а відповідність засвідчення даного документа, можливо за підписом та печаткою Учасника даної процедури закупівлі, отже така вимога є дискримінаційною.
ІІ. Відповідно до п.п. 6, 6.2. Додатку № 3 «Інформація про необхідні, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі….», Замовник вимагає від Учасників надання:
-трудових книжок всіх працівників (перша сторінка та сторінка з останнім записом про прийняття на роботу) і повідомлення про прийняття працівників на роботу (у разі прийняття працівника після 17.06.2015 р.), у відповідності до постанови КМУ № 413 від 17.06.2015 р., з доказом їх отримання територіальним органом Державної фіскальної служби, та/або зареєстровані/незареєстровані в Центрі зайнятості трудові договори і повідомлення про прийняття працівників на роботу (у разі прийняття працівника після 17.06.2015 р.) у відповідності до постанови КМУ № 413 від 17.06.2015 р., з доказом їх отримання територіальним органом Державної фіскальної служби України, які підтверджують трудові відносини між Учасником або суб’єктом (суб’єктами) господарювання, якого (яких) Учасник залучає для обігу предмету закупівлі.
ІІІ. Відповідно до п. 6.3. Додатку № 3 «Інформація про необхідні, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі….», Замовник вимагає від Учасника:
- надання документів, що підтверджують проходження навчання працівників, зазначених в довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації Учасника, з питань гігієни персоналу, про наявність працівників відповідної кваліфікації Учасника, з питань гігієни персоналу відповідно до ЗУ «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Даний документ має місити інформацію про дату такого навчання. Якщо учасник і роботодавець вказаних працівників є різними особами, пропозиція повинна містити документальне підтвердження господарських відносин Учасника та роботодавця.
Дані вимоги є дискримінаційними, УЧАСНИК ВИМАГАЄ ЇХ ВИКЛЮЧИТИ з умов тендерної документації.
Ці обставини також стосуються і вимог, зазначені у п. 6 Додатку № 3 тендерної документації, адже зокрема, трудові книжки працівників і повідомлення про прийняття працівників на роботу, є виключно документами відповідних працівників, та крім того, надання доказів отримання таких повідомлень територіальним органом Державної фіскальної служби України, Замовнику процедури закупівлі - взагалі не передбачено вимогами законодавства.
Крім цього, задля належним чином здійснення зобов’язання, Учасник може залучити і сторонню організацію, особу, відповідно до цього Учасник може і не укладати будь-яких трудових відносин з даною особою.
Вважаємо, що одночасне виконання функцій різних професій та стаж роботи задля постачання в подальшому товару на адресу Замовника, не може ніяким чинним належно впливати на поставку товару на адресу Замовника, крім того одна особа-працівник в Учасника може виконувати декілька обов’язків, що не йде в розріз ніяким чином з умовами трудового законодавства.
Крім цього, умова що, такий працівник повинен працювати у Учасника не менше 3(трьох) місяців є взагалі неприпустимою, адже як строк роботи такого працівника у Учасника як суб’єкта господарювання може впливати на належне виконання в подальшому поставки не зрозуміло, та з яких міркувань виходив Замовник виставляючи такі вимоги, теж незрозуміло.
Отже, такі вимоги є не тільки дискримінаційними, а порушують право взагалі особи на працю, що визначено Основним Законом України – Конституцією України.
Відповідно до ст. 43 Конституції України, кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. ... - Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Крім цього, такі вимоги були визнані як дискримінаційні у рішенні Антимонопольного комітету України № 22608-р/пк-пз від 07.12.2020 р., UA-2020-11-13-002167-a, № 14091-р/пк-пз від 21.07.2020 р., UA-2020-07-01-008104-a, в яких було зазначено, що вимоги щодо наявності саме штатних працівників в Учасника без можливості залучення осіб за цивільно-правовими договорами та/або конкретна кількість працівників в учасника певної кваліфікації та/або надання посвідчення про проходження відповідного навчання працівників Учасник можуть бути такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасника.
Також, проходження навчання працівників є виключно потребою даного працівника, та ніяким чином проходження навчання або підвищення кваліфікації не може впливати на постачання відповідного товару, запропонованого Замовником, а надання будь-яким чином договорів, в яких можуть бути зазначені господарські зобов’язання щодо підтвердження проходження курсів підвищення кваліфікації є конференційною інформацію, що належить виключно даному працівнику такого Учасника, а тому такі вимоги повинні бути виключені як дискримінаційні.
IV. Відповідно до п. 6.4. Додатку № 3 «Інформація про необхідні, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі….», Замовник вимагає від Учасника надання:
-договору про повну матеріальну відповідальність, всіх вказаних експедиторів транспортних, який укладений з його роботодавцем.
Учасник ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ ДАНУ ВИМОГУ, адже така вимога є дискримінаційною.
Учаснику не зрозуміло, як поставка відповідної продукції з боку Учасника на адресу Замовника, може впливати на відсутність надання такого договору, адже перевізник, що здійснює постачання несе відповідальність виключно перед Постачальником, та несе відповідальність, не виключаючи кримінальну відповідальність за втрату, пошкодження товару, тощо виключно перед Постачальником, та не надання такого договору Замовнику в складі своєї тендерної документації не може ніяким чином впливати на належне виконання в подальшому зобов’язання з боку Учасника.
Крім цього, такі договірні зобов’язання, які укладаються у формі правочину є виключно зобов’язаннями між Учасником та експедиторами, компаніями-перевізниками, та договори містять в собі конференційну таємницю, зокрема щодо ціни договору, адреси контрагенту, а тому є безпідставне вимагання даного документа.
V. Замовник у п. 6 Додатку № 3 Тендерної документації вказує, що графік поставки – дрібними партіями (можливо щоденно (окрім суботи та неділі) по заявці Замовника, без обмеження розміру мінімального замовлення. Свою згоду на виконання цієї вимог учасник підтверджує гарантійним листом. Зазначене відображається, у проекті договору у п. 3.1., у якому вказуються, що «замовлення повинні надаватися не менш ніж за один календарний день до дати поставки товару представнику Учасника, повноваження якого підтверджені дорученням».
Така вимога Замовника є взагалі кричуще дискримінаційною, адже такою вимогою Замовник звужує круг Учасників, адже такі Учасники мають бути лише з регіону Замовника, які мають протягом 1 (одного) дня поставити товар, що взагалі є неприпустимо, адже на поставку товару відповідно до загальної практики дається не менш ніж 3 (три) робочих дні.
Отже, дана вимога Замовника звужує конкуренцію, адже зобов’язує учасника виготовити предмет закупівлі вже на стадії процедури державних закупівель, до оголошення переможця. При цьому тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (частина четверта статті 22 Закону).
Крім цього, Учасник і так надає гарантійний лист щодо належного постачання товару, а тому додатково вимагання такого листа під час кожної поставки є недоречно.
Відповідно до ч.1-2 ст. 18 Закону, - Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює Комісію (комісії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та здійснює інші повноваження, визначені цим Законом та Законом України "Про Антимонопольний комітет України". Рішення Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель ухвалюються від імені Антимонопольного комітету України. Повноваження, порядок утворення та функціонування Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель встановлюються відповідно до цього Закону та Закону України "Про Антимонопольний комітет України".
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 1 Закону України «Про антимонопольний комітет України», ст. ст. 5, 16, 18, 29 Закону України «Про публічні закупівлі», -
ПРОСИМО,
ШАНОВНУ КОЛЕГІЮ:
Прийняти скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ІСПОЛІН ПЛЮС» до розгляду, за якою:
Зобов’язати Замовника – Харківський національний університет внутрішніх справ виключити умови з технічної документації Додатку № 3 щодо предмету закупівлі з приводу надання з боку Учасника предмета закупівлі документів, а саме:
-П. 3.1. «нотаріальної завіреної копії експлуатаційного дозволу, виданого на ім’я оператора ринку – особи, яка фактично використовує (використовуватиме) потужності (об’єкт) для обігу предмету закупівлі: експлуатаційний дозвіл (з додатками, якщо це передбачено змістом експлуатаційного дозволу) на дані потужності (об’єкти), у якому вказано про можливість здійснення виробництва та/або обігу на даних потужностях предмету закупівлі або експлуатаційний дозвіл оператора ринку, що провадить діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, або рішення (повідомлення) про державну реєстрацію зазначених потужностей, які використовуються на будь-якій стадії виробництва та/або обігу харчових продуктів»;
-П.6. «Всі повідомлені Учасником працівники, повинні мати стаж роботи за вказаними посадами не менше трьох місяців на останньому місці роботи, оскільки це є мінімальним строком при якому дані працівники будуть відображені в податковій звітності, яка вимагається в цій тендерній документації. Водії автотранспортних засобів, експедитори транспортні та вантажники повинні виконувати перелік посадових (робочих) обов’язків відповідно до типової кваліфікації характеристики даних професій. Одночасне виконання функції та обов’язків різних професій однією особою не допускається»;
-П.6.2. «трудових книжок всіх працівників (перша сторінка та сторінка з останнім записом про прийняття на роботу) і повідомлення про прийняття працівників на роботу (у разі прийняття працівника після 17.06.2015 р.), у відповідності до постанови КМУ № 413 від 17.06.2015 р., з доказом їх отримання територіальним органом Державної фіскальної служби, та/або зареєстровані/незареєстровані в Центрі зайнятості трудові договори і повідомлення про прийняття працівників на роботу (у разі прийняття працівника після 17.06.2015 р.) у відповідності до постанови КМУ № 413 від 17.06.2015 р., з доказом їх отримання територіальним органом Державної фіскальної служби України, які підтверджують трудові відносини між Учасником або суб’єктом (суб’єктами) господарювання, якого (яких) Учасник залучає для обігу предмету закупівлі»;
-П.6.3. «надання документів, що підтверджують проходження навчання працівників, зазначених в довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації Учасника, з питань гігієни персоналу, про наявність працівників відповідної кваліфікації Учасника, з питань гігієни персоналу відповідно до ЗУ «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Даний документ має місити інформацію про дату такого навчання. Якщо учасник і роботодавець вказаних працівників є різними особами, пропозиція повинна містити документальне підтвердження господарських відносин Учасника та роботодавця»;
-П.6.4. «договору про повну матеріальну відповідальність, всіх вказаних експедиторів транспортних, який укладений з його роботодавцем»;
-П.6.5. «документи, що підтверджують проходження навчання працівників, зазначених в довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації Учасника, з питань гігієни персоналу, відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Даний документ має містити інформацію про дату такого навчання. Якщо Учасник і роботодавець вказаних працівників є різними особами, пропозиція повинна містити документальне підтвердження господарських відносин Учасника та роботодавця»;
П. 6 «графік поставки - дрібними партіями (можливо щоденно (окрім суботи та неділі) по заявці Замовника, без обмеження розміру мінімального замовлення. Свою згоду на виконання цієї вимоги учасник підтверджує гарантійним листом».
Додатки:
1.Платіжне доручення про сплату збору за подання скарги.
Скаржник,
Директор ТОВ «ІСПОЛІН ПЛЮС» Л.М. Тарасова
Пов'язані документи:
Учасник
- мясо птицы.pdf 10.12.2021 15:03
- рішення від 14.12.2021 № 27549.pdf 14.12.2021 16:07
Дата прийняття скарги до розгляду:
10.12.2021 17:35
Причина:
Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
14.12.2021 16:08
Вимога
Залишено без розгляду
Дискримінаційні вимоги
Номер:
ef0c291b1c4a4ea8a417dd7f0d238992
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-12-01-002360-a.a1
Назва:
Дискримінаційні вимоги
Вимога:
Учасник процедури закупівлі вважає за необхідне подати вимогу на умови Замовника, що зазначаються у тендерній документації, а саме у Додатку № 3, адже зазначені вимоги, що виставляються до Учасників є дискримінаційними, а саме:
1.Замовник вимагає відповідно до п.3.1. від Учасників надання «нотаріальної завіреної копії експлуатаційного дозволу, виданого на ім’я оператора ринку – особи, яка фактично використовує (використовуватиме) потужності (об’єкт) для обігу предмету закупівлі: експлуатаційний дозвіл (з додатками, якщо це передбачено змістом експлуатаційного дозволу) на дані потужності (об’єкти), у якому вказано про можливість здійснення виробництва та/або обігу на даних потужностях предмету закупівлі або експлуатаційний дозвіл оператора ринку, що провадить діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, або рішення (повідомлення) про державну реєстрацію зазначених потужностей, які використовуються на будь-якій стадії виробництва та/або обігу харчових продуктів.
УЧАСНИК ВИМАГАЄ ДАНУ ВИМОГУ ВИКЛЮЧИТИ З УМОВ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ.
Закон України «Про нотаріат» не містить повного переліку документів чи будь-яких посилань на документи, засвідчення вірності копій з яких забороняється. Частково вони перелічені в пунктах 255-259 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженої наказом Міністерства юстиції від 3 березня 2004 року № 20/5 (далі – Інструкція), а також Указом Президії Верховної Ради СРСР від 4 серпня 1983 року (який не суперечить законодавству України), де визначено перелік документів, з яких вірність копії не засвідчується.
Отже, даний документ не є документом, що повинен бути обов’язково нотаріально завірений, адже відповідність засвідчення даного документа, можливо за підписом та печаткою Учасника даної процедури закупівлі, отже така вимога є дискримінаційною.
2. Відповідно до п. 6. Додатку № 3 «Всі повідомлені Учасником працівники, повинні мати стаж роботи за вказаними посадами не менш трьох місяців на останньому місці роботи, оскільки не є мінімальним строком при якому дані про працівника будуть відображені в податковій звітності, яка вимагається в цій тендерній документації.
Водії автотранспортних засобів, експедиторами транспортні та вантажники повинні виконувати перелік посадових (робочих)обов’язків відповідно до типової кваліфікаційної характеристики даних професій. Одночасне виконання функцій та обов’язків різних професій однією особою не допускається. Під час перевезення товару експедитор транспортний несе повну матеріальну відповідальність за втрату чи недостачу переданих до перевезення вантажів.
Дана вимога є дискримінаційною, УЧАСНИК ВИМАГАЄ ЇЇ ВИКЛЮЧИТИ з умов тендерної документації.
Вважаємо, що одночасне виконання функцій різних професій та стаж роботи задля постачання в подальшому товару на адресу Замовника, не може ніяким чинним належно впливати на поставку товару на адресу Замовника, крім того одна особа-працівник в Учасника може виконувати декілька обов’язків, що не йде в розріз ніяким чином з умовами трудового законодавства.
3. Відповідно до п. 6.1. Додатку № 3 умов тендерної документації, є зокрема вимагання від Учасників надання трудових книжок всіх вказаних працівників (всіх вказаних водіїв автотранспортного засобу, експедиторів транспортних, вантажників), з доказом їх отримання територіальним органом Державної фіскальної служби України.
Дану вимогу Замовника, УЧАСНИК ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ, АДЖЕ ВИМОГА Є ДИСКРИМІНАЦІЙНОЮ.
Зокрема, трудові книжки працівників і повідомлення про прийняття працівників на роботу, є виключно документами відповідних працівників, та крім того, надання доказів отримання таких повідомлень територіальним органом Державної фіскальної служби України, взагалі не передбачено вимогами законодавства.
Крім цього, задля належним чином здійснення зобов’язання, Учасник може залучити і сторонню організацію, особу, відповідно до цього Учасник може і не укладати будь-яких трудових відносин з даною особою.
4. Відповідно до п. 6.4. умов тендерної документації Замовника, Замовник вимагає надання від Учасників, договору про повну матеріальну відповідальність, всіх вказаних експедиторів транспортних, який укладений з його роботодавцем.
Зазначена вимога Замовника є дискримінаційною, адже працівник – експедитор несе виключно відповідальність перед роботодавцем, а тому надання такого договору Замовника не може впливати на умови закупівлі.
Отже, Учасник ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ ДАНУ ВИМОГУ.
5. Керуючись п.6.5. умовами тендерної документації, Замовник вимагає надання документів, що підтверджують проходження навчання працівників, зазначених в довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації Учасника, з питань гігієни персоналу, про наявність працівників відповідної кваліфікації Учасника, з питань гігієни персоналу відповідно до ЗУ «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Даний документ має місити інформацію про дату такого навчання. Якщо учасник і роботодавець вказаних працівників є різними особами, пропозиція повинна містити документальне підтвердження господарських відносин Учасника та роботодавця.
Дана вимога Замовника є дискримінаційною, адже проходження навчання працівників є виключно потребою даного працівника, та ніяким чином проходження навчання або підвищення кваліфікації не може впливати на постачання відповідного товару, запропонованого Замовником.
Крім цього, надання будь-яким чином договорів, в яких можуть бути зазначені господарські зобов’язання, є виключно документами, що містять в собі конфеденційну інформацію Учасника, а отже Учасник ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ ДАНУ ВИМОГУ, адже така вимога є дискримінаційною.
Пов'язані документи:
Замовник
- протокол 09.12.2021 17:21
Дата подачі:
06.12.2021 17:48
Вирішення:
Розглянувши Вашу вимогу повідомляємо наступне:
Щодо пункту 1.
Відповідно до пункту 31 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Вимоги до тендерної документації визначені статтею 22 Закону.
Пунктом 3.1. Додатку 3 Тендерної документації передбачено надання учасником нотаріально завіреної копії експлуатаційного дозволу виданого на ім’я оператора ринку - особи, яка фактично використовує (використовуватиме) потужності (об’єкт) для обігу предмету закупівлі: експлуатаційний дозвіл (з додатками, якщо це передбачено змістом експлуатаційного дозволу) на дані потужності (об’єкти), у якому вказано про можливість здійснення виробництва та/або обігу на даних потужностях предмету закупівлі або експлуатаційний дозвіл оператора ринку, що провадить діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження.
Відповідно до пункту 10 статті 34 Закону України «Про нотаріат» нотаріуси засвідчують вірність копій (фотокопій) документів і виписок з них. Абзацом 1 статті 75 цього Закону визначено, що нотаріуси, посадові особи органів місцевого самоврядування та посадові особи консульських установ України, які вчиняють нотаріальні дії, засвідчують вірність копій документів, виданих юридичними особами, за умови що ці документи не суперечать закону, мають юридичне значення і засвідчення вірності їх копій не заборонено законом. Пунктом 1 глави 8 розділу 1 Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 № 296/5 передбачено, що нотаріуси не приймають для вчинення нотаріальних дій документи, які не відповідають вимогам законодавства або містять відомості, що принижують честь, гідність та ділову репутацію фізичної особи або ділову репутацію юридичної особи, які мають підчистки або дописки, закреслені слова чи інші незастережені виправлення, документи, тексти яких неможливо прочитати внаслідок пошкодження, а також документи, написані олівцем. Також пунктом 3 глави 8 розділу 1 цього порядку зазначено, що не приймаються порвані документи та документи, викладені на двох і більше окремих аркушах, якщо аркуші не з’єднані у спосіб, що унеможливлює їх роз'єднання без порушення цілісності, не пронумеровані і не скріплені підписом відповідної посадової особи та печаткою юридичної особи (у разі наявності), яка видала документ. Відповідно до пункту 1 глави 7 розділу 2 цього порядку засвідчення вірності копій документів і витягів з них здійснюється нотаріусом за усним зверненням заінтересованої особи.
Так, експлуатаційний дозвіл це документ, який має юридичне значення, не суперечить закону, виданий юридичною особою публічного права, складається з однієї сторінки, містить печатку та підпис уповноваженої особи, нотаріальне засвідчення вірності копії експлуатаційного дозволу не заборонено законом. Таким чином умова тендерної документації щодо нотаріального завірення копії експлуатаційного дозволу не суперечить чинному законодавству та не містить дискримінаційного забарвлення, оскільки не створює «специфічних» вимог до предмета закупівлі, відповідати яким може лише один учасник або обмежене коло учасників.
Щодо пунктів 2 - 5.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 16 Закону, одним із кваліфікаційних критеріїв, який замовник може встановити в тендерній документації є наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Законом не встановлено вимог документального підтвердження відповідності учасників даному кваліфікаційному критерію. Таким чином замовнику надано можливість на власний розсуд встановити вимоги щодо такого документального підтвердження. Так, згідно роз’яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 07.02.2017 № 3302-06/3812-06, замовник самостійно визначає кваліфікаційні критерії з тих, що передбачені статтею 16 Закону, та вказує в тендерній документації інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям. Крім того, зазначено, що замовники самостійно визначають перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційним вимогам, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, послуговуючись принципами здійснення закупівель та дотримуючись законодавства загалом.
Відповідно до пункту 2 додатку 1 тендерної документації учасник надає довідку про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід щодо виконання поставок товару, що є предметом закупівлі, згідно із Класифікатором професій ДК 003:2010, а саме: про наявність водіїв автотранспортного засобу, експедиторів транспортних, вантажників (зазначається кількість працівників, посада, П.І.Б., ІПН, досвід роботи на посаді що обіймає).
Абзацом 2, 3 пункту 6 додатку 3 тендерної документації передбачено, що всі повідомлені Учасником працівники, повинні мати стаж роботи за вказаними посадами не менше трьох місяців на останньому місці роботи, оскільки це є мінімальним строком при якому дані про працівника будуть відображені в податковій звітності, яка вимагається в цій тендерній документації. Водії автотранспортних засобів, експедитори транспортні та вантажники повинні виконувати перелік посадових (робочих) обов’язків відповідно до типової кваліфікаційної характеристики даних професій. Одночасне виконання функції та обов’язків різних професій однією особою не допускається. Під час перевезення товару експедитор транспортний несе повну матеріальну відповідальність за втрату чи недостачу переданих до перевезення вантажів.
Щодо стажу роботи працівників за вказаними посадами, повідомляємо, що пунктом 6.3. додатку 3 документації передбачено надання податкового розрахуноку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за третій квартал 2021 року, з позначками отримання контролюючим органом або з наданням відповідного підтверджуючого документу, згідно порядку підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку. Даний податковий розрахунок має містити дані про вказаних в довідці (згідно п. 2.1. Додатку 1) працівників. Мінімальний строк при якому дані про працівника будуть відображені в податковій звітності становить не менше трьох місяців на останньому місці роботи. Замовник вважає за необхідне залучати до виконання державних замовлень суб’єктів господарювання, які дотримуються чинного законодавства та вчасно подають податкову звітність. Відповідно до частини 2 статті 14 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», фінансова звітність підприємств не становить комерційної таємниці, не є конфіденційною інформацією та не належить до інформації з обмеженим доступом, крім випадків, передбачених законом. На фінансову звітність не розповсюджується заборона щодо поширення статистичної інформації. Підприємства зобов’язані надавати копії фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності за запитом юридичних та фізичних осіб у порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації». Отже, податкова звітність учасника не є конфіденційною інформацією, тому Замовник може вимагати її від учасників під час подання тендерних пропозицій.
Щодо одночасного виконання функції та обов’язків різних професій, повідомляємо, що відповідно до національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» найменування посади в трудовій книжці має відповідати Класифікатору професій. Крім того конкретний перелік посадових (робочих) обов'язків визначається посадовими (робочими) інструкціями працівників, які розробляються і затверджується на основі типової кваліфікаційної характеристики, ураховуючи конкретні завдання та обов'язки, функції, права, відповідальність працівників. Таким чином кожна професія має різні кваліфікаційні характеристики і функціональні обов'язки, тому водій не може одночасно виконувати функції експедитора та вантажника. Експедитор транспортний, відповідно до своїх посадових обов’язків, супроводжує вантажі до місця призначення, забезпечує необхідний режим збереження, схоронність їх при транспортуванні. За завдання матеріальної шкоди експедитор транспортний несе відповідальність визначену чинним цивільним законодавством та законодавством про працю України. Згідно статті 135-1 КЗпП України, письмові договори про повну матеріальну відповідальність може бути укладено підприємством, установою, організацією з працівниками (що досягли вісімнадцятирічного віку), які займають посади або виконують роботи, безпосередньо зв'язані із зберіганням, обробкою, продажем (відпуском), перевезенням або застосуванням у процесі виробництва переданих їм цінностей. При цьому, водій не належить до категорії працівників, з якими згідно з статтею 135-1 КЗпП України може бути укладений договір про повну матеріальну відповідальність (ВС/КЦС, справа № 743/1641/15-ц, 29.01.18). Крім того одночасне виконання функції та обов’язків різних професій однією особою створює перешкоди для успішного виконання договору про закупівлю, а головною метою Замовника є успішне виконання умов предмета закупівлі (забезпечення якості товару та своєчасної його поставки).
Відповідно до пункту 6.2, 6.4, 6.5 додатку 3 тендерної документації разом з тендерною пропозицією учасник надає:
• трудові книжки всіх вказаних працівників (перша сторінка та сторінка з останнім записом про прийняття на роботу) і повідомлення про прийняття працівників на роботу (у разі прийняття працівника після 17.06.2015р.) у відповідності до постанови КМУ № 413 від 17.06.2015р., з доказом їх отримання територіальним органом Державної фіскальної служби, та/або зареєстровані/незареєстровані в Центрі зайнятості трудові договори і повідомлення про прийняття працівників на роботу (у разі прийняття працівника після 17.06.2015р.) у відповідності до постанови КМУ № 413 від 17.06.2015р., з доказом їх отримання територіальним органом Державної фіскальної служби, які підтверджують трудові відносини між Учасником або суб’єктом (суб’єктами) господарювання, якого (яких) Учасник залучає для обігу предмету закупівлі;
• договір про повну матеріальну відповідальність, всіх вказаних експедиторів транспортних, який укладений з його роботодавцем;
• документи, що підтверджують проходження навчання працівників, зазначених в довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації Учасника, з питань гігієни персоналу, відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів». Даний документ має містити інформацію про дату такого навчання.
Щодо надання трудових книжок повідомляємо, що відповідно до пункту 1.1. Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 N 58, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації (далі - підприємство) усіх форм власності або у фізичної особи понад п'ять днів, у тому числі осіб, які є співвласниками (власниками) підприємств, селянських (фермерських) господарств, сезонних і тимчасових працівників, а також позаштатних працівників за умови, якщо вони підлягають державному соціальному страхуванню.
Відповідно до частини 3 статті 24 КЗпП України працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 413. Згідно цього порядку повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою (крім повідомлення про прийняття на роботу члена виконавчого органу господарського товариства, керівника підприємства, установи, організації) до територіальних органів Державної податкової служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за формою згідно з додатком до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором.
Відповідно до пункту 14.1.195. статті 14 Податкового кодексу України працівник – це фізична особа, яка безпосередньо власною працею виконує трудову функцію згідно з укладеним з роботодавцем трудовим договором (контрактом) відповідно до закону. Згідно статті 21 КЗпП України трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов’язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Таким чином, виходячи з норм статті 16 Закону замовник має право вимагати від учасників підтвердження наявності лише працівників, які згідно з вимогами податкового законодавства та законодавства про працю повинні бути офіційно працевлаштовані в учасника та з якими укладено трудові договори відповідно до закону. Цивільно-правові угоди, договори підряду договори виконання робіт (надання послуг) тощо у розумінні норм Цивільного кодексу України, Кодексу законів про працю України, Податкового кодексу України не є різновидом трудового договору, а отже особи які залучаються суб’єктами господарювання за такими договорами не є працівниками.
Отже, вимога тендерної документації щодо надання трудових книжок і повідомлення про прийняття працівників на роботу у відповідності до постанови КМУ № 413 від 17.06.2015р., з доказом їх отримання територіальним органом Державної фіскальної служби, повністю відповідає вимогам чинного законодавства та не містить жодних ознак дискримінації. Крім того Замовник звертає увагу на те, що в Документації передбачена можливість надання не лише трудових книжок працівників, а і зареєстрованих/ незареєстрованих в Центрі зайнятості трудових договорів.
Щодо надання договору про повну матеріальну відповідальність експедиторів повідомляємо, що відповідно до частини 1 статті 135-1 КЗпП України письмовий договір про повну матеріальну відповідальність може бути укладено підприємством, установою, організацією з працівником, який досяг вісімнадцятирічного віку та займає посаду або виконує роботу, безпосередньо пов’язану із зберіганням, обробкою, продажем (відпуском), перевезенням або використанням у процесі виробництва переданих йому цінностей. Перелік таких посад і робіт, а також типовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність затверджуються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. На цей час в Україні продовжує діяти Перелік посад і робіт, які заміщуються або виконуються працівниками (що досягли 18 років), з якими підприємство, установа, організація можуть укладати письмові договори про повну матеріальну відповідальність за незабезпечення схоронності цінностей, переданих їм для зберігання, обробки, продажу, перевезення або застосування в процесі виробництва, а також типові договори про повну індивідуальну матеріальну відповідальність, затверджений постановою Державного комітету Радміну СРСР по праці та соціальних питаннях і Секретаріатом ВЦСПС від 28.12.1977 р. № 447/24, що діє на території України відповідно до Постанови ВР України від 12.09.1991 р. № 1545 «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства СРСР». Розділ 1 вказаного переліку містить посаду експедитори з перевезення вантажів, що є абсолютним еквівалентом посади експедитор транспортний. Тобто кожний суб’єкт господарювання здатний укласти договір матеріальної відповідальності зі своїм працівником, який офіційно працевлаштований та відповідає вимогам законодавства про працю. Таким чином умова тендерної документації щодо надання договорів матеріальної відповідальності не суперечить чинному законодавству та не містить дискримінаційного забарвлення, оскільки не створює «специфічних» вимог до предмета закупівлі, відповідати яким може лише один учасник або обмежене коло учасників.
Щодо надання документів що підтверджують проходження навчання працівників з питань гігієни персоналу повідомляємо, що пунктом 16 частини 1 статті 1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» гігієнічні вимоги - заходи та умови, що необхідні для управління небезпечними факторами і забезпечення придатності харчових продуктів для споживання людиною з урахуванням їх використання згідно з призначенням. Згідно пункту 1 частини 2 статті 20 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» оператори ринку зобов’язані забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу. Відповідно до частини 1 статті 48 вищевказаного Закону оператори ринку дотримуються вимог щодо гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами, а саме: на потужності допускається персонал, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами та пройшов у цього оператора ринку навчання з питань гігієни персоналу, що підтверджено відповідними записами цього оператора ринку; персонал потужностей періодично проходить навчання щодо гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів у цього оператора ринку. Періодичність такого навчання встановлюється самим оператором ринку. Звертаємо Вашу увагу на те, що в тендерній документації не встановлено конкретних документів, які підтверджують проходження навчання працівників, тобто учасник у складі тендерної пропозиції надає документи, які підтверджують проходження навчання працівників з питань гігієни персоналу, відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» на власний розсуд. Єдиною умовою документації є те, що даний документ має містити інформацію про дату такого навчання. Отже, вимога тендерної документації щодо надання документів, що підтверджують проходження навчання працівників з питань гігієни персоналу повністю відповідає вимогам чинного законодавства та не містить жодних ознак дискримінації.
Звертаємо Вашу увагу не те, що при встановленні кваліфікаційного критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» Замовник не обмежує учасників у залученні до обігу предмету закупівлі при виконанні договору, інших суб’єктів господарювання, які мають необхідну кількість працівників та відповідають вимогам визначеним в тендерній документації.
Відповідно до пункту 3.1. розділу 3 тендерної документації Учасник може визначити частину інформації, яка подається у складі тендерної пропозиції, як конфіденційну, у тому числі таку що містить персональні дані. Також п. 4.2. розділу 4 тендерної документації передбачено, що не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена Учасником як конфіденційна, у тому числі що містить персональні дані. Таким чином умови тендерної документації передбачають захист інформації, яка визначена Учасником як конфіденційна, у тому числі що містить персональні дані.
За таких обставин Замовник вважає вимогу такою, що не підлягає задоволенню на підставі доводів вказаних вище.
Статус вимоги:
Не задоволено
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
09.12.2021 17:21