-
Спрощена закупівля
-
Безлотова
-
КЕП
Електрична енергія
У В А Г А!!! ЗМІНИ в Оголошені та Додатку № 3 (проект договору)
Завершена
156 600.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 1 566.00 UAH
мін. крок: 1% або 1 566.00 UAH
Період оскарження:
29.11.2021 12:48 - 03.12.2021 17:00
Вимога
Вирішена
Дискримінаційні вимоги
Номер:
405fc3e7c97c4a009b9b90709e6d4309
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-11-29-002007-a.a2
Назва:
Дискримінаційні вимоги
Вимога:
Ознайомившись із тендерною документацією на закупівлю товару по предмету: «ДК 021:2015:
09310000-5 – Електрична енергія», що оприлюднена Замовником, вважаємо що, наведені нижчі вимоги, що містяться у Документації мають дискримінаційні та незаконні вимоги, що порушують принципи здійснення закупівлі, в частині передбачених статтею 5 Закону, та обмежують право на участь у процедурі закупівлі.
І. Пунктом 20 Додатку 4 до тендерної документації встановлена наступна вимога, до учасників, які бажають прийняти участь у закупівлі:
«Для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів та кол-центру не є обов’язковим для Учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менша кількість споживачів, ніж та, що зазначена в вищезгаданих законодавчих актах, такий Учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, до мереж яких Учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує. Довідки повинні бути видані не пізніше 5 діб відносно дати розкриття тендерних пропозицій».
Вважаємо таку вимогу дискримінаційною та такою, що неправомірно звужує коло потенційних учасників процедури закупівлі, а тому вона має бути виключена з умов тендерної документації, виходячи з наступних підстав:
1. Вказана вимога необґрунтовано дискримінує всіх учасників з кількістю споживачів менше 50000 учасників, адже учасники з більшою кількістю споживачів подавати такі довідки не зобов’язані. Для потенційних учасників процедури закупівлі, якими обслуговується менше 50000 споживачів зазначену вимогу виконати фізично не можливо, оскільки частина операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, відмовляється надавати інформацію про кількість споживачів, яких постачальник електричної енергії обслуговує на території відповідного ОСР, мотивуючи це тим, що відповідно до укладеного Договору електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, ОСР не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі.
2. Задля можливості прийняти участь у вказаній закупівлі, потенційні Учасники повинні надіслати лист (запит) Оператору системи розподілу до мереж, яких такий Учасник приєднаний щодо надання довідки з інформацією про кількість споживачів, яких Учасник обслуговує на території відповідного ОСР.
При цьому, Замовником встановлено обмежений час для одержання відповідної довідки (який включає в себе час для направлення запиту та отримання відповіді на нього), оскільки від моменту її видачі до дати розкриття тендерних пропозицій встановлюється термін всього лише у 5 діб, з них – лише 3 робочі днів. При цьому, якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких Учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, кожному оператору системи розподілу необхідний час для опрацювання такого запиту, систематизації інформації, надання відповіді, поштового відправлення, тощо.
Відповідно до ст. 20 Закон України «Про доступ до публічної інформації», розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту. Проте, ОСР вважають що зазначена інформація не може бути віднесена до публічної.
Якщо для аналогії застосувати ч.1 ст.20 Закону України «Про звернення громадян», то звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів. Тобто за 30 діб отримати таку відповідь неможливо.
3. Більше того на теперішній час, жодними нормативно-правовими актами України не встановлено обов’язку надавити Операторами систему розподілу саме довідку про кількість споживачів, яких такий Учасник обслуговує на території відповідного ОСР на відповідну дату та/або період, а також відсутній порядок, строки і форма надання (видачі) такої довідки, що затверджений у встановленому законом порядку. Також, надання вказаної довідки не передбачено умовами договору, що укладений між таким Учасником і Оператором системи розподілу.
Тобто надання такої довідки Учаснику буде залежати виключно від бажання Оператора системи розподілу і у будь-якому разі не залежить, а ні від волі, а ні від дій Учасника спрямованих на отримання зазначеної довідки задля його участі у закупівлі, а враховуючи відсутність однозначної та чіткої вимоги за тендерною документацією щодо форми такої довідки, може спричинити вибіркове право Замовника надати перевагу тому чи іншому учаснику в залежності від лояльності Замовника до певного суб’єкта господарювання – Учасника закупівлі.
Зазначені вище обставини створюють умови для обмеження кількості потенційних Учасників, які виявили бажання прийняти участь у закупівлі, оскільки Учасник не може гарантувати вчинення дій третіми особами, а саме Оператором системи розподілу. Учасник може виконати лише вимогу, що стосується безпосередньо діяльності самого Учасника, а відтак така вимога за своє суттю є дискримінаційною.
Крім цього, така вимога Замовника не відповідає чинному законодавству України, що регулює відносини учасників, що здійснюють господарську діяльність на ринку електричної енергії України.
Так відповідно до п.8.3.17. Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, надалі НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії», (із його змістом можна ознайомитися за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0312874-18), учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством.
У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором.
Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Аналіз вказаної норми дозволяє зробити наступний висновок: «Учасник, який обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування Споживачів разом з інформаційно-консультаційним центром та кол-центром не є обов’язковим; У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку».
Також зазначаємо, що відповідно до п. 1.2.17. Правил роздрібного ринку електричної енергії, державний контроль за дотриманням учасниками роздрібного ринку електричної енергії законодавства у відповідний сфері та/або ліцензійних умов здійснюється Регулятором відповідно до законодавства. Тобто, саме Регулятор (яким відповідно до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» визначається НКРЕКП), а не Замовник здійснює контроль за наявністю центрів обслуговування Споживачів та інших вимог, зокрема, щодо мінімальних стандартів обслуговування Споживачів.
Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312 «Про затвердження форм звітності з моніторингу для учасників ринку електричної енергії та інструкцій щодо їх заповнення», (із його змістом можна ознайомитися за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0450874-19), затверджено форми звітності для учасників ринку електричної енергії та інструкцій щодо їх заповнення, зокрема, серед іншої звітності, що зазначена у цій Постанові, суб'єкти господарювання, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, повинні подавати до НКРЕКП форму звітності № 2-НКРЕКП-моніторинг-постачання (річна) «Звіт про характеристику споживачів електричної енергії».
Розділ ІІ «Кількість споживачів за договорами постачання електричної енергії споживачу» зазначеної форми передбачає наявність інформації щодо кількості усіх споживачів такого Учасника за певний період, тобто кількість споживачів, що обслуговує Учасник.
Враховуючи зазначене Замовник у вимозі за тендерної документацією всупереч вказаних нормативно-правових документів вимагає надати довідки не більше ніж 16-ти денної давнини від всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР.
Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі», якими передбачено, що: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб – підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції та не вимагаються під час
проведення переговорів з учасником. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб – підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником».
Отже на підставі викладеного, Замовник зобов’язаний внести зміни до тендерній документації в цій частині, шляхом викладення даної вимоги у наступній редакції: «Для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів не є обов’язковим для Учасника, у зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50000 споживачів, такий Учасник повинен надати копію звіту форма № 2-НКРЕКП-моніторинг-постачання (річна) «Звіт про характеристику споживачів електричної енергії» відповідно до Постанови НКРЕКП від 29.03.2019 року № 450 за останній звітній період».
Частина 4 статті 22 Закону, встановлює, що: «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Натомість, вимоги Замовника, обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, чим порушують ч. 4 ст. 22 Закону та п.1, ч.4 Розділу X Закону, де зазначено, що тендерний комітет діє на засадах колегіальності та неупередженості.
Отже, зазначені вимоги за тендерною документацією порушують такі принципи закупівель, що передбачені ст. 5 Закону, як: недискримінація учасників та рівне ставлення до них; добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Саме тому з метою дотримання вищезазначених принципів здійснення закупівлі необхідно внести зміни до тендерної документації.
Відсутність змін у вищезазначеній частині тендерної документації призводить до порушення наших прав на участь у закупівлі, оскільки ми об’єктивно не зможемо виконати вищевказану дискримінаційну вимогу.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
01.12.2021 12:34
Вирішення:
Доброго дня! Вашу вимогу задоволено. Слідкуйте за змінами в тендерній документації.
Статус вимоги:
Задоволено
Вимога
Вирішена
Дискримінаційні вимоги
Номер:
dbfc6bfa8b1646f2bebe0de5d9bbe622
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-11-29-002007-a.a1
Назва:
Дискримінаційні вимоги
Вимога:
Тендерною документацією Замовника встановлено, що Учасник має надати «довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Дніпропетровської області або посадової особи, з робочим місцем на території Дніпропетровської області, на яких покладається забезпечення дотримання порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів, визначеного Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №312 (зі змінами)». Подібні положення Тендерної Документації суперечать чинному законодавству та йдуть в розріз з загальноприйнятими принципами публічної закупівлі. Вважаємо вимогу про надання вказаних документів дискримінаційною, спрямованою на недопущення до ринку електроенергії на території Дніпропетровської області постачальників з інших регіонів України. Відповідно до п. 8.3.17. «Правил роздрібного ринку електричної енергії», учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. Звертаємо увагу, що вказана норма не передбачає створення центру обслуговування споживачів у кожній області, місті чи регіоні куди здійснюється постачання електричної енергії. Відповідно до абзацу третього п. 8.3.17. «Правил роздрібного ринку електроенергії» для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку. Тобто, чинне законодавство, електропостачальникам надає право вибору або створювати окремий структурний підрозділ або покласти обов’язки на окремого працівника за умови, що підприємство має менше 50000 споживачів. У той же час, відсутні вимоги про облаштування окремого структурного підрозділу або знаходження посадової особи постачальника, на яку покладено такі функції, на території регіонів куди здійснюється або планується постачання електроенергії. Так, в чинному законодавстві відсутні прямі норми, які б вказували на необхідність створення структурного підрозділу на відповідній території. Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, ч. 11 ст. 26, документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників -юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. Крім того, наявність такої вимоги – пряма дискримінація учасників. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у інших Постачальників виникає необґрунтована перевага над іншими. Вищенаведену позицію підтримує й постійно діюча колегія, зокрема, просимо ознайомитись з рішенням Антимонопольного комітету з аналогічного питання No1758-р/пк-пз від 04.04.2017. Жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язок створення структурного підрозділу постачальника або наявність посадової особи, з робочим місцем або створення Центру обслуговування споживачів на території Дніпропетровської області. Це виключно право, а не обов’язок Ліцензіата (Товариства). В свою чергу, повідомляємо, що відсутність Центру обслуговування споживачів на території Дніпропетровської області жодним чином не вплине на якість роботи Постачальника та Споживача. Товариство володіє достатніми та дієвими методами розрахунків, котрі повність задовольняють потреби Споживача. Просимо: Видалити вимогу щодо наявності на території Дніпропетровської області власного структурного підрозділу – Центру обслуговування споживачів (клієнтів).
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
01.12.2021 12:31
Вирішення:
Доброго дня! Дякую за звернення! Вишу вимогу задоволено. Зміни до тенд. документації внесено.
Статус вимоги:
Задоволено