-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Електрична енергія
Завершена
388 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 940.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 940.00 UAH
Період оскарження:
11.10.2021 15:09 - 23.10.2021 00:00
Вимога
Відхилено
Щодо тендерної документації
Номер:
edb8558540d14b9995f8e357a27b6df0
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-10-11-008601-b.b2
Назва:
Щодо тендерної документації
Вимога:
Шановний Замовнику! Під час вивчення тендерної документації встановлена наявність положень, що суперечать принципам, які покладені в природу процедури закупівлі, зокрема, принципам встановленим у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», - добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням. Така вимога у Тендерній документації : «Для документального підтвердження того, що створення центру/відділу обслуговування споживачів /клієнтів, та кол-центру не є обов’язковим для Учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50 000 споживачів (відповідно до вимог Постанови НКРЕКП 14.03.2018 р. № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії»), такий Учасник повинен надати довідки від всіх Операторів системи розподілу, з якими Учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії. Довідки повинні бути видані не раніше дати виходу оголошення про закупівлю.» Наявність таких вимог – пряма дискримінація учасників. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у одного Постачальника виникає необґрунтована перевага над іншими конкурентами, що суперечить принципам, встановленим у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». При цьому, якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких Учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу необхідний час для опрацювання такого запиту, систематизації інформації, надання відповіді, тощо.
Додатково, наводимо позицію АМКУ: Замовник вимагає від учасників надавати інформацію та документи від ОСР з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР протягом зазначеного Замовником обмеженого періоду часу
Проте, якщо учасник звернеться до всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР, оператору системи розподілу необхідний час для опрацювання такого запиту. Тобто, для отримання необхідної інформації учаснику може знадобитися тривалий проміжок часу, враховуючи те, що відповідно до укладеного договору ОСР не зобов'язаний надавати такі довідки взагалі. При цьому вказану інформацію потрібно отримати саме від ОСР. При цьому ОСР, незважаючи на відокремлення (unbundling) діяльності з розподілу від діяльності з постачання, як передбачено Законом України «Про ринок електричної енергії», все ще можуть бути пов’язані відносинами контролю із суб’єктами (Постачальниками універсальних послуг), які здійснюють діяльність на ринку електричної енергії та є конкурентами по відношенню до учасників відкритих торгів. У такому випадку ОСР, які пов’язані з конкретними постачальниками, можуть створювати бар’єри під час надання вказаної довідки. Отже, як свідчить наведене вище, право замовників самостійно встановлювати вимоги до учасників у частині, зокрема, що передбачена статтею 16 Закону про публічні закупівлі, та вказувати в тендерній документації інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям під час закупівлі електричної енергії за класифікацією ДК 021:2015:0931 0000-5 – Електрична енергія, самостійно визначати перелік інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію за вказаним кодом класифікації, призводить до порушення вимог частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону про публічні закупівлі, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси скаржників, пов’язані з їх участю у процедурі закупівлі, принципи відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачених статтею 3 Закону про публічні закупівлі.
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, – це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінація учасників. Тобто, замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Шляхом включення до тендерної документації дискримінаційних умов замовник необґрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
Отже, на думку Комітету, під час виконання функцій органу оскарження та прийняття рішень за результатами розгляду скарг встановлюються порушення у вигляді встановлення в тендерній документації дискримінаційних та надмірних вимог, які не впливають на якість товару, не підтверджують кваліфікацію учасників, створюють умови для зловживання замовниками під час проведення процедури закупівель
На основі вищевикладеного вимагаємо видалити вимогу щодо надання довідок від всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
12.10.2021 16:05
Вирішення:
Шановний учаснику! Замовник в тендерній документації встановив один кваліфікаційний критерій «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (анологічних) за предметом закупівлі договору(договорів)» та встановив вимогу щодо надання копії виконаного(завершеного) договору на постачання електричної енергії. Таке формулювання відповідає вимогам закону, оскільки ч.2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі»(далі - Закон) зазначає саме на Факт «виконання» а не «укладення» договору. Тому сам по собі договір не може підтвердити факт виконання аналогічних домовленостей сторін. Згідно до глави 48 Цивільного кодексу України процес виконання договору слідує після моменту його укладення. Відповідно факт виконання договору підтверджується документами, в залежності від предмету договору, так наприклад якщо мова йде про поставку товару то таким документом може бути товарна чи транспортна накладна, якщо про надання послуг чи виконання робіт – відповідний акт наданих послуг\виконаних робіт. Аналогічної думки дотримується Верховний суд в постанові від 9 жовтня 2018 року по справі № 913/159/17 № 913/159/17. Таким чином надання учасником на підтвердження досвіду виконання аналогічного договору копії договору, укладеного раніше учасником тендеру з іншим контрагентом, не підтверджує викладений вище кваліфікаційний критерій, оскільки сам по собі договір не свідчить про його виконання. Крім того слід зазначити, що виконання може бути здійснено і неналежним шляхом, наприклад з простроченням строків і сплатою штрафних санкцій, і такий досвід навряд чи потрібен замовнику. Тому замовник і встановив в тендерній документації, умову виконаного(завершеного) договору, а документи, які подаються учасником в якості доказів виконання договору повинні свідчити про відсутність порушень наданого учасником договору. Отже, з метою підтвердження досвіду укладання аналогічних договорів учасник повинен подати не лише договір, але й документи, які підтверджують факт його виконання належним чином. Звертаємо Вашу увагу, що поняття дискримінація Законом не визначено. Загальне поняття дискримінація (лат. discriminatio «розрізнення») – це будь-яка відмінність, виключення, обмеження або перевага, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав. Поняття охоплює виключення або обмеження можливостей для членів певної групи відносно можливостей інших груп. Отже поняття дискримінації є суб'єктивне та може стосуватися певних осіб, які певні вимоги виконати не зможуть. Також варто зазначити, що питання дискримінації належить до компетенції АМКУ, а Законом передбачено порядок подання скарг учасниками процедури закупівлі, які вважають вимоги тендерної документації замовника суб'єктивно дискримінаційними, про що і має бути зазначено та доведено у скарзі. При цьому, замовник самостійно визначається в переліком вимог до тендерної пропозиції учасника залежно від специфіки предмета закупівлі та в межах чинного правового поля.
Статус вимоги:
Відхилено
Вимога
Відхилено
Дискримінаційні вимоги
Номер:
d9cc1a93f7844b67b64c4abddcc82ab2
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-10-11-008601-b.b1
Назва:
Дискримінаційні вимоги
Вимога:
Шановний Замовник!
Додатком 4 до тендерної документації передбачено, що учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати такі документи:
«Довідка у довільній формі, що містить інформацію про досвід виконання аналогічного (аналогічних) договору* (договорів) відповідно до даного предмета закупівлі, який (які) повинен (повинні) бути ВИКОНАНИЙ(виконані) за 2019 рік, та/або 2020 рік, та/або 2021 рік». Тобто, Замовник вимагає надати аналогічний договір, дія якого завершена.
Відповідно до статті 16 Закону України "Про публічні закупівлі"
1. Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
2. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду ВИКОНАННЯ аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Тобто, чинним законодавством не встановлено обмеження щодо стану договору - виконаний чи виконується, а повинні підтвердити саме ВИКОНАННЯ, а отже, договір може бути і не закінченим. Визначивши вимогу, що договір повинен бути виконаним, Ви тим самим обмежуєте коло потенційних учасників, що призводить до зменшення конкуренції та суперечить одному із основних принципів здійснення публічних закупівель щодо максимальної економії, ефективності та пропорційності. Згідно статті 22 Закону пункт 4. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Виходячи з вищевикладеного, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
12.10.2021 15:52
Вирішення:
Вимога тендерної документації передбачає необхідність документального підтвердження учасниками того, що створення центру обслуговування споживачів та кол-центру не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50000 споживачів, такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, до мереж яких учасник приєднаний, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного ОСР.
Вищенаведена вимога ТД сформована Замовником на виконання положень Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312. Відповідно до пункту 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50 000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50 000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку. Замовник є споживачем на роздрібному ринку, а тому у разі, якщо учасник обслуговує більше 50 000 споживачів, Замовник має право на обслуговування в інформаційно-консультаційному центрі та кол-центрі, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором, тому Замовник має право на інформацію щодо майбутнього постачальника та порядку взаємодії з електропостачальником. Враховуючи, що в будь-якому випадку між учасником-електропостачальником та оператором розподілу існують договірні відносини, а реєстр споживачів ведеться оператором системи в електронному вигляді, то не вбачається жодних проблем з наданням оператором системи розподілу інформації щодо кількості споживачів.
Відтак з вашої вимоги щодо внесення змін в тендерну документацію, незрозуміло яким чином і з чого саме вбачається дискримінаційність та необґрунтованість положення ТД, які ґрунтуються на законодавстві у сфері електроенергетики та яким чином така редакція ТД не відповідає ЗУ «Про публічні закупівлі». З тотожних питань уже висловилась Колегія АМКУ із розгляду скарг у закупівлях, наприклад рішення № 8567-р/пк-пз від 04.05.2020 № 3990-р/пк-пз від 20.02.2020, які містять роз’яснення, що саме така вимога не вважається дискримінаційною.
Статус вимоги:
Відхилено