• Спрощена закупівля
  • Безлотова
  • КЕП

Послуги їдалень

Послуги чотириразового п’ятиденного харчування вихованців

Завершена

195 776.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 997.00 UAH
Період оскарження: 19.09.2017 10:55 - 22.09.2017 16:00
Вимога
Вирішена

вимога про усунення порушень під час проведення процедури закупівлі

Номер: 1a9d780a3d9a4e0e8b67286790c916ff
Ідентифікатор запиту: UA-2017-09-19-000737-c.b1
Назва: вимога про усунення порушень під час проведення процедури закупівлі
Вимога:
ВИМОГА про усунення порушень під час проведення процедури закупівлі (в порядку пункту 14 Прядку здійснення допорогових закупівель, затвердженого наказом державного підприємтсва "ЗОВНІШТОРГВИДАВ УКРАЇНИ" від 13.04.2016 року №35) 21 вересня 2017 року Вами в порядку пункту 14 Порядку здійснення допорогових закупівель, затвердженого наказом державного підприємства "ЗОВНІШТОРГВИДАВ УКРАЇНИ" від 13.04.2016 року №35 (далі – Порядок) на веб-порталі Уповноваженого органу було оприлюднене оголошення щодо проведення процедури допорогових закупівель послуг – код за ДК 021:2015: 55510000-8 — Послуги їдалень. Пунктом 6.4 Порядку у випадку виявлення порушення учасник може звернутися до Замовника із Вимогою про усунення порушення у процесі проведення Закупівлі через відповідну електронну форму. Користуючись правом гарантованим пункту 14 Порядку вважаємо за необхідне звернутися до Вас з вимогою усунення порушень виявлених на етапі оголошення про проведення процедури допорогових закупівель. Так, оголошення про проведення електронних торгів через систему електронних закупівель (надалі - оголошення) містить вимоги до предмету закупівлі, колишніх контрагенів аналогічних договорів та відгуків від них, а також строку виконання аналогічних договорів, проте положення зазначених вимог суперечать основоположним принципап проведення порядку допорогових закупівель, з огляду на наступне: По-перше, додаток 1 до оголошення містить вимогу до Виконавця мати виробничі приміщення в межах м. Дніпро (власне або орендоване з наданням копії договору оренди) для виготовлення гарячої їжі. Місцезнаходження виробничих потужностей та матеріально-технічної бази учасника жодним чином не впливає на виробничий потенціал та якість виготовлення гарячої їжі. Відповідно до п.6.4 Порядку вимоги до предмета Закупівлі можуть встановлюватися Замовником у доданих файлах або в екранних формах Закупівлі. У вимогах до предмета Закупівлі, що містять посилання на певну торговельну марку (знак для товарів і послуг) або виробника, Замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти прийматимуться у пропозиціях Учасників. При визначенні умов Закупівлі Замовник має визначити такі параметри Закупівлі: - очікувану вартість Закупівлі, що не може бути меншою, ніж 3 000 гривень; - тривалість періоду уточнень, що має становити не менше 1-го робочого дня, якщо очікувана вартість Закупівлі становить від 3 000 гривень до 50 000 гривень, та не менше 3-х робочих днів, якщо очікувана вартість Закупівлі перевищує 50 000 гривень; - тривалість періоду подання пропозицій, що має становити не менше 1-го робочого дня, якщо очікувана вартість Закупівлі становить від 3 000 гривень до 50 000 гривень, та не менше 2-х робочих днів, якщо очікувана вартість Закупівлі перевищує 50 000 гривень; - крок аукціону, який зазначається у гривнях і вираховується як відсоткове відношення до очікуваної вартості Закупівлі, та має знаходитись у діапазоні від 0,5% до 3% від очікуваної вартості Закупівлі; - нецінові критерії та їхню питому вагу, що сумарно не може перевищувати 30%, якщо Замовник має намір застосувати процедуру оцінки за критеріями іншими, ніж ціна. Жодним вимог до географічного місцезнаходження виробничих потужностей та матеріально-технічної бази учасника зазначена норма Закону не містить, а також жодним вимог до їх місце знаходження по відношенню до тієї чи іншої адміністративно-територіальної одиниці чи місцезнаходження самого Замовника. Тому встановлена Вами вимога у тендерній документації штучно звужує коло учасників закупівлі та створює не рівні умови серед них. Згідно ч. 1,3 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" вітчизняні та іноземні учасники всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах. Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Таким чином, вимога наявності в учасника виробничих приміщень в межах м.Дніпро є дискримінаційною по відношенню до учасників закупівлі та такою, що порушує вимоги Закону. По-друге, додаток 2 до оголошення містить вимогу наявності копії аналогічного договору стосовно виготовлення та доставки гарячої їжі бюджетним або неприбутковим установам. Знов є незрозумілим встановлене обмеження в частині основ фінансування та мети створення і діяльності минулих контрагентів учасника, яким останній надавав послуги їдалень (доставку гарячої їжі) та відсутність серед переліку минулих контрагентів учасника прибуткових (комерційних) організацій. Нагадаємо, що предметом закупівлі є послуги їдалень, тобто послуги з організації гарячого харчування. Відповідно до положень ст. 901 Цивільного кодексу України істотними умовами договору є ціна, строк та предмет, де останній визначається як надання послуг є надання послуги, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності. Таким чином враховуючи положення Цивільного кодексу України під аналогічним договором слід розуміти виконання учасником договорів про надання послуг того ж предмету закупівлі, що є предметом закупівлі цих торгів, а саме: послуг їдалень. Тобто головною ознакою аналогічного договору, що може вимагатися тендерною документацією є його предмет, а не сторони між яким укладався такий договір. Щодо дикримінаційності вимог надання аналогічних договір лише з бюджетними та неприбутковими установами дійшла висновку Постійно діюча комісія АМК з розгляду скарг про порушення законодавства в сфері державних закупівель №188-р/пк-ск від 13.02.2014 року, а також рішенні 1531-р/пк-ск від 03.09.2015 року. Тому, вимога наявності копії аналогічного договору стосовно виготовлення та доставки гарячої їжі саме бюджетним або неприбутковим установам є дискримінаційною по відношенню до учасників закупівлі та такою, що порушує вимоги Закону. По-третє, додаток 2 до оголошення містить вимогу наявності відгуку від колишніх замовників - бюджетних або неприбуткових установ про належне виконання учасником договорів про надання послуг харчування. Вимога надання відгуку лише від бюджетних та неприбуткових установ про належне виконання учасником договорів про надання послуг харчування прямо порушує принцип свободи підприємницької діяльності та принцип свободи вибору контрагентів. Згідно положень статті 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Таким чином учасники, які мають відгуки про належне виконання договорів про надання послуг харчування від колишніх контрагентів прибуткових (комерційних) організацій не мають можливості прийняти участь у цих тендерних закупівлях, що штучно звужує коло учасників. Таким чином, є підстави вважати вимогу про надання відгуку лише від бюджетних та неприбуткових організацій дискримінаційною та такою, що порушує вимоги Закону. Разом з тим, відповідно до зазначеної вимоги відгук має надатися за належне виконання учасником договору про надання послуг харчування. Таке формулювання вимоги не дає можливості залучити до виконання в якості субпідрядника іншого суб'єкта господарювання. Чинним законодавством не заборонено залучати до виконання робіт (послуг) інших суб'єктів господарювання в якості субпідрядників. Відповідно до ч.2 ст. 902 Цивільного кодексу України виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору. А тому необхідно вилучити слово "учасник" з речення, як наслідок вимога не втратить свого основного змісту, оскільки міститься в документі під назвою "Додаток 2 до оголошення Вимоги до кваліфікації учасників та спосіб їх підтвердження". По-четверте, вимога щодо наявності досвіду роботи у сфері виготовлення та доставки гарячої їжі не менше одного року. Так чинним законодавством не заборонено вимагати підтвердження досвіду виконання аналогічних робіт (надання послуг), проте слід звернути увагу, що визначальною вимогою чинного законодавства, у разі, якщо замовник бажає перевірити досвід учасника у виконанні аналогічних договорів, є саме наявність досвіду учасників у виконанні аналогічних договорів, при цьому законом, що регулює порядок проведення відповідних закупівель, не передбачена можливість обмежувати такий досвід роботи будь-якими часовими рамками оскільки це може бути інструментом, яким буде звужуватись економічна конкуренція потенційних учасників процедур закупівель. Відповідно до вимог частини 3 Стаття 5 Закону Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Дискримінація (від латинського discriminatio – відмінність) – це утиск або позбавлення прав одних економічних суб'єктів (держав, підприємств, громадян) порівняно з іншими без законних на те підстав. Економічна дискримінація приводить до того, що суб'єкт, що дискримінується, опиняється в невигідному, несприятливому становищі. Дискримінація – будь-яка відмінність, виключення, обмеження або перевага, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав. Поняття охоплює виключення або обмеження можливостей для членів певної групи відносно можливостей інших груп. Враховуючи викладене та вищезазначені вимоги мають бути виключені з тендерної документації. Відповідно до вимог частини 3 Стаття 5 Закону України "Про публічні закупівлі" замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що МПП Фірма "ФЛОРІДА" бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладення договору з замовником у майбутньому, оскільки має необхідний досвід та матеріально-технічну базу передбачену предметом закупівлі. Проте, через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника викладені у тендерній документації, наше підприємство не може прийняти участі у закупівлі. Керуючись ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», п. 14 Прядку здійснення допорогових закупівель, затвердженого наказом державного підприємства "ЗОВНІШТОРГВИДАВ УКРАЇНИ" від 13.04.2016 року №35 та Конституцією України, ПРОСИМО: 1. Усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства. "21" вересня 2017 року Директор Сотнiчук С.В.
Пов'язані документи: Учасник Замовник
Вирішення: КЗО «ДОМЛІ «Дніпро» 21 вересня було розміщено оголошення щодо проведення процедури допорогових закупівель – код 55510000-8 – «Послуги їдалень». В оголошенні нами були описані найбільш суттєві параметри, необхідні для проведення харчування неповнолітніх вихованців ліцею. Згідно з п.2.10 Статуту заклад працює в режимі ліцею-інтернату. Частина вихованців ліцею проживає в гуртожитку, знаходиться на повному харчовому забезпеченні ліцею та потребує 4-разового гарячого харчування. Свого приміщення для приготування гарячої їжі КЗО «ДОМЛІ «Дніпро» не має, тому вимушені користуватися послугами їдалень, які готують згідно з затвердженим меню відповідно до збірника рецептур для харчування школярів та транспортують гарячу їжу в спеціальній тарі, харчують вихованців на території КЗО «ДОМЛІ «Дніпро». Відповідальність за життя та здоров'я вихованців покладається на керівництво КЗО «ДОМЛІ «Дніпро». Крім того, ще раз зауважимо, що їжа в КЗО «ДОМЛІ «Дніпро» повинна привозитись вже в готовому вигляді та гаряча. Тому в Оголошенні є пункт про розміщення закладу, що готує їжу, в межах міста Дніпро. На теперішній момент склалась ситуація, що при забезпеченні організованих колективів харчовими продуктами порушується Закон України «Про якість та безпеку харчових продуктів та продовольчої сировини». При обиранні постачальників недостатньо враховувати виробника продукції, а також необхідно звертати увагу на ланцюг посередників, наявність місць зберігання, відповідного паспортизованого автотранспорту. Епідемічна ситуація щодо гострих кишкових інфекцій в області протягом поточного року залишається напруженою. Непоодинокі випадки, коли Учасниками закупівель стають не безпосередньо організації, що здійснюють приготування їжі, а посередники, які скуповують у різних місцях громадського харчування готову їжу і перепродають її дитячим установам. При цьому проконтролювати процес приготування їжі, побачити приміщення, де їжа готується, стає неможливим. Згідно з п. 13. Наказу Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства науки і освіти № 242/329 від 01.06.2005р., під час прийняття рішень тендерними комітетами (комісіями) надається перевага постачальникам з прямими поставками та поставками з найменшою кількістю посередників. Також контроль за процесом приготування їжі повинен здійснювати працівник ліцею, відповідальний за харчування, що також має значення для місцезнаходження виробничих приміщень у м.Дніпро. Відповідно до частин 1 та 2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» N 922-VIII, від 25.12.2015 р. (надалі за текстом Закон) - Замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. Тобто, Законом не передбачено переліку документів, що можуть вимагатись Замовником на підтвердження того чи іншого кваліфікаційного критерію, передбаченого ст. 16 Закону. В той же час Законом не встановлено і критеріїв визначення такого поняття як «аналогічний договір». Замовник вправі самостійно визначати спосіб документального підтвердження, в тому числі такого критерію, як наявність документального підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів, а також вправі визначити межі відповідності документального підтвердження вказаного критерію поняттю «аналогічний договір» з урахуванням загальних принципів здійснення закупівель. У даному випадку межі критерію визначені, як договір на постачання послуги аналогічних до предмета закупівлі. Крім того, виконання господарського договору з бюджетною установою має свої особливості, з якими не завжди знайомі окремі суб’єкти господарювання. Зокрема, фінансові зобов’язання бюджетної установи напряму залежить від її реального фінансування з бюджету, яке є невчасним та може бути будь-якої миті зменшено. Саме тому в договорах вказується те, що фінансові зобов’язання бюджетної організації виникають з моменту надходження фінансування, а також можуть бути змінені внаслідок недостатнього фінансування. Такі умови господарського договору дозволяють бюджетній установі оплачувати товари, роботи або послуги за договором протягом одного бюджетного року, але не гарантує повне виконання зобов’язання по оплаті за цей рік. З цих причин є випадки, коли суб’єкти господарювання не бажають продовжувати договірні відносини з бюджетними установами та достроково розривають їх, внаслідок чого установа вимушена повторно проводити закупівлю та укладати інший договір. Такі випадки негативно впливають на виконання бюджетною установою своїх основних функцій та можуть призвести до порушення прав і інтересів інших осіб. Особливо виправданими є такі вимоги, коли йдеться про харчування дитячих навчальних закладів, про безпеку здоров’я громадян. З цих причин Замовник під час проведення процедур закупівель вимушений вимагати пакет документів, який дозволяє визначити коло Учасників, що мають не просто досвід роботи, а позитивний досвід роботи в умовах економії бюджетних коштів, посиленого контролю за якістю послуг, затримання виплат, що може бути підтверджено лише виконанням аналогічних договорів з бюджетними установами. Для нас також вкрай важливо наявність в Учасника позитивного досвіду роботи саме з бюджетними установами, які також відповідально ставляться до питання харчування неповнолітніх вихованців. Ніякої дискримінації в наших вимогах ми не вбачаємо, отже, хочемо працювати саме з досвідченими фахівцями в сфері приготування їжі неповнолітнім, в іншому випадку ми будемо ризикувати життям і здоров'ям своїх вихованців. Таким чином, для виконання вимог оголошення Учасник процедури закупівлі повинен у складі своєї пропозиції надати копію аналогічного договору. Вважаємо, що оголошення про допорогову закупівлю не містить дискримінаційних вимог і Скаржник не довів, яким чином вищевказані вимоги оголошення порушують його права чи законні інтереси та перешкоджають йому взяти участь у процедурі закупівлі / подати пропозицію, такої ж думки притримується і постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель у своїх рішеннях: № 1973-р/пк-ск від 09.12.2013 р., № 1615-р/пк-ск від 19.12.2014 р., № 309-р/пк-ск від 13.03.2015 р.
Статус вимоги: Відхилено
Задовільнена: Ні