Шкільні автобуси – 10 одиниць.
Категорії замовника - підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі».
Вид закупівлі - процедура закупівлі (відкриті торги з публікацією англійською мовою) - для замовників, визначених у пунктах 1-3 частини першої статті 2 Закону, якщо вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень (очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тисячам євро).
Застосовані критерії оцінки - Єдиним критерієм оцінки згідно даної процедури відкритих торгів є ціна (питома вага критерію – 100%).
Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції - Під час проведення процедури закупівлі усі документи, що мають відношення до тендерної пропозиції та складаються безпосередньо учасником, викладаються українською мовою.
Завершена
18 500 000.00UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 92 500.00 UAH
Період оскарження:12.08.2021 13:29 - 16.09.2021 00:00
Вимога
Відхилено
Вимога
Номер:31003d2d2a2844f39fe2dcaa64169f0c
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2021-08-12-002505-b.a2
Назва:Вимога
Вимога:
Шановний Замовник! Тендерною документацією передбачені вимоги, які суттєво обмежують коло потенційних учасників закупівлі, а саме у п. 9 розділу «Технічні та якісні характеристики товару» Додатку № 1 тендерної документації, який має назву «Технічна специфікація», визначено:
«9. Для забезпечення комфортної роботи водія автобуса робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія.(надати технічну літературу виробника – настанову експлуатації або паспорт, тощо (копію або оригінал) в якому підтверджується наявність обігрівача-кондиціонера робочого місця водія та опис його експлуатації».
Звертаємо увагу, що відповідно до вимог Порядку затвердження конструкції транспортних засобів та ведення реєстру сертифікатів типу, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 № 521, конструкція колісного транспортного засобу повинна бути затверджена у встановленому законом порядку, що підтверджується сертифікатом типу колісного транспортного засобу. Якщо транспортний засіб, представлений на затвердження, відповідає вимогам, встановленими чинним законодавством, то даний тип транспортного засобу вважається офіціально затвердженим.
Єдиним критерієм відповідності шкільного автобуса встановленим нормам та стандартам є відповідність його держаному стандарту – ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги», який затверджений Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 27 квітня 2009 року № 168. Саме цей стандарт на законодавчому рівні встановлює всі необхідні технічні параметри, які необхідні для шкільного автобуса, тобто визначає ті характеристики, що впливають на властивості шкільного автобуса, на його призначення та можливість використовувати за своїм цільовим призначенням.
Показник відповідності автобуса встановленому стандарту є наявний сертифікат типу або сертифікат відповідності. Наявність сертифікатів, передбачених чинним законодавством, означає, що уповноваженим органом проведені всі необхідні дослідження, випробування, перевірки та виміри відносно всіх конструкцій, елементів, вузлів та агрегатів, які мають значення для даного виду транспорту та передбачені відповідним стандартом, технічні параметри, що впливають на безпеку транспорту, якість, технічний стан та цільове призначення. Для шкільних автобусів, в порівнянні з іншими автобусами, норми та вимоги стандарту більш жорсткі та деталізовані, і відповідно сертифікація проводиться за більшою кількістю вимог.
Таким чином, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію компетентного сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства та встановленим нормам і стандартам. Параметри автобусів, які не описані в сертифікаті, не впливають на властивості такого товару як шкільний автобус, не впливають на його якість, безпеку та цільове призначення.
Відповідно п. 4.4 держаного стандарту – ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» автобуси повинні бути обладнані автономними закритими системами обігрівання салону, що забезпечують підтримування на висоті 60 см від підлоги температури не менше ніж плюс 15 оС за температури зовнішнього повітря до мінус 25 оС. Ці умови повинні досягатися не пізніше як через 30 хв після запускання системи обігрівання.
Разом з тим, держаний стандарт – ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» не містить жодних вимог щодо обладнання обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія.
Таким чином, визначені Вами вимоги тендерної документації щодо обладнання обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія не узгоджується з держаним стандартом – ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» та є дискримінаційними до потенційних учасників з пропозиціями автобусів, які мають сертифікат типу проте не відповідають висунутим Вами дискримінаційним вимогам.
Варто зазначити, що Антимонопольним комітетом України було проведено дослідження ринку шкільних автобусів, за результатами якого Міністерству освіти і науки України були надані обов’язкові для розгляду рекомендації від 01.06.2021 р. № 16-рк стосовно вжиття заходів щодо розроблення методичних рекомендацій із питань, зазначених у цих рекомендаціях, та проінформувати органи місцевого самоврядування й органи виконавчої влади у сфері освіти щодо недопущення встановлення в технічній специфікації до предмета закупівлі вимог, не передбачених національними стандартами України, під час проведення публічних закупівель шкільних автобусів.
Вказаними рекомендаціями, зокрема, було зазначено, що встановлення в тендерній документації вимог до технічних параметрів шкільного автобуса, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників у тендерній документації Замовників, складеній під технічні параметри шкільних автобусів певного виробника, що призводить до значного звуження кола учасників закупівлі.
З огляду на зазначене, вимагаємо внести зміни у п. 9 розділу «Технічні та якісні характеристики товару» Додатку № 1 тендерної документації, який має назву «Технічна специфікація» шляхом виключення дискримінаційних вимог.
У разі незадоволення даної Вимоги, залишаємо за собою право на звернення зі скаргою до Антимонопольного комітету України.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:02.09.2021 15:13
Вирішення:Шановний учасник, розглянувши Ваше звернення повідомляємо наступне.
Варто зазначити, що на підставі ч. 4 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон), для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель, замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання. Такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі, якщо вони не призводять до порушення статті 5 Закону. Статтею 23 Закону, на замовника прямо покладається обов’язок визначати у технічній специфікації опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Частина 3 ст. 23 Закону визначає, що Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз "або еквівалент".
Іншими словами, при визначенні предмету закупівлі, за результатами проведених попередніх ринкових консультацій, замовник вправі визначати конкретний тип, модель, технологію виробництва обладнання, тощо, із обов’язковим «зазначенням або еквівалент».
По тексту звернення, Ви посилаєтесь на ДСТУ 7013:2009 і самі зазначаєте що цим стандартом встановлюються саме технічні вимоги до предмету закупівлі. Сертифікатом відповідності або сертифікат типу підтверджують відповідність предмета закупівлі технічним вимогам цього стандарту.
Зазначимо також, що кожен транспортний засіб, будь то автомобіль, автобус тощо виробляються в комплектаціях як із кондиціонером або клімат - контролем так і без них, його встановлення – це додаткова якісна комфортна опція для водія або пасажирів. Шкільні автобуси будь якого українського виробника (ATAMAN, ЕТАЛОН, ЗАЗ, або Богдан) можуть бути обладнані даною опцією і це безпосередньо стосується вимог до якості товару, про що ідеться в пункті 3 статті 23 Закону. Якщо проаналізувати технічну літературу виробників шкільних автобусів ( ATAMAN, ЕТАЛОН, ЗАЗ, БОГДАН) то всі виробники зазначають в ній можливість обладнання даною опцією автобусів для перевезення школярів.
Законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі засадничі рамки, якими держави повинні керуватися на національному рівні. Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення замовника торгів до учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими. Отже, на підставі вище викладеного, звертаємо Вашу увагу, що вимоги тендерної документації стосуються всіх Учасників, які мають намір прийняти участь у даній закупівлі, крім того Замовник має право зазначити будь-яку інформацію чи встановити вимоги по тексту тендерної документації, яка не суперечить законодавству.
Учасники не повинні здійснювати тиск на Замовника в частині розроблення вимог до предмету закупівлі, проведення самої закупівлі та прийняття відповідних рішень. Дану умову тендерної документації може задовільними більш як 3 Виробника, кожен з яких має декілька дистриб’юторів, тим самим наявна конкуренція.
Стосовно рішень органу оскарження, звертаємо Вашу увагу, вони не є загальноприйнятою практикою, а стосуються певної закупівлі, її оскарження, а також, трапляються випадки коли однотипні скарги мають кардинально різні результати розгляду органом оскарження.
Резюмуючи вищевикладене, на думку Замовника у тендерній документації відсутній будь який дискримінаційний характер та не має потреби вносити зміни до умов тендерної документації в цій частині, Замовник діяв в межах та спосіб визначені законодавством, та запрошуємо усіх бажаючих брати участь в процедурі закупівлі за рівними для всіх учасників вимогами, та звертаємо увагу потенційних учасників на пункт 1 Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції», де зазначено, що єдиним критерієм оцінки тендерних пропозицій - є «Ціна». Дякуємо за звернення !
Статус вимоги:Відхилено
declined
declined
Вимога
Відкликано скаржником
Вимога
Номер:e1da6040f0964a8cb0c24955f3f538da
Пов'язаний елемент:Закупівля
Ідентифікатор запиту:UA-2021-08-12-002505-b.a1
Назва:Вимога
Вимога:
Шановний Замовник, тендерною документацією передбачені вимоги, які суттєво обмежують коло потенційних учасників закупівлі, а саме у п. 9 розділу «Технічні та якісні характеристики товару» Додатку № 1 тендерної документації, який має назву «Технічна специфікація», визначено:
«9. Для забезпечення комфортної роботи водія автобуса робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія.(надати технічну літературу виробника – настанову експлуатації або паспорт, тощо (копію або оригінал) в якому підтверджується наявність обігрівача-кондиціонера робочого місця водія та опис його експлуатації».
Звертаємо увагу, що відповідно до вимог Порядку затвердження конструкції транспортних засобів та ведення реєстру сертифікатів типу, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 № 521, конструкція колісного транспортного засобу повинна бути затверджена у встановленому законом порядку, що підтверджується сертифікатом типу колісного транспортного засобу. Якщо транспортний засіб, представлений на затвердження, відповідає вимогам, встановленими чинним законодавством, то даний тип транспортного засобу вважається офіціально затвердженим.
Єдиним критерієм відповідності шкільного автобуса встановленим нормам та стандартам є відповідність його держаному стандарту – ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги», який затверджений Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 27 квітня 2009 року № 168. Саме цей стандарт на законодавчому рівні встановлює всі необхідні технічні параметри, які необхідні для шкільного автобуса, тобто визначає ті характеристики, що впливають на властивості шкільного автобуса, на його призначення та можливість використовувати за своїм цільовим призначенням.
Показник відповідності автобуса встановленому стандарту є наявний сертифікат типу або сертифікат відповідності. Наявність сертифікатів, передбачених чинним законодавством, означає, що уповноваженим органом проведені всі необхідні дослідження, випробування, перевірки та виміри відносно всіх конструкцій, елементів, вузлів та агрегатів, які мають значення для даного виду транспорту та передбачені відповідним стандартом, технічні параметри, що впливають на безпеку транспорту, якість, технічний стан та цільове призначення. Для шкільних автобусів, в порівнянні з іншими автобусами, норми та вимоги стандарту більш жорсткі та деталізовані, і відповідно сертифікація проводиться за більшою кількістю вимог.
Таким чином, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію компетентного сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства та встановленим нормам і стандартам. Параметри автобусів, які не описані в сертифікаті, не впливають на властивості такого товару як шкільний автобус, не впливають на його якість, безпеку та цільове призначення.
Відповідно п. 4.4 держаного стандарту – ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» автобуси повинні бути обладнані автономними закритими системами обігрівання салону, що забезпечують підтримування на висоті 60 см від підлоги температури не менше ніж плюс 15 оС за температури зовнішнього повітря до мінус 25 оС. Ці умови повинні досягатися не пізніше як через 30 хв після запускання системи обігрівання.
Разом з тим, держаний стандарт – ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» не містить жодних вимог щодо обладнання обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія.
Таким чином, визначені Вами вимоги тендерної документації щодо обладнання обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія не узгоджується з держаним стандартом – ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги» та є дискримінаційними до потенційних учасників з пропозиціями автобусів, які мають сертифікат типу проте не відповідають висунутим Вами дискримінаційним вимогам.
Варто зазначити, що Антимонопольним комітетом України було проведено дослідження ринку шкільних автобусів, за результатами якого Міністерству освіти і науки України були надані обов’язкові для розгляду рекомендації від 01.06.2021 р. № 16-рк стосовно вжиття заходів щодо розроблення методичних рекомендацій із питань, зазначених у цих рекомендаціях, та проінформувати органи місцевого самоврядування й органи виконавчої влади у сфері освіти щодо недопущення встановлення в технічній специфікації до предмета закупівлі вимог, не передбачених національними стандартами України, під час проведення публічних закупівель шкільних автобусів.
Вказаними рекомендаціями, зокрема, було зазначено, що встановлення в тендерній документації вимог до технічних параметрів шкільного автобуса, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників у тендерній документації Замовників, складеній під технічні параметри шкільних автобусів певного виробника, що призводить до значного звуження кола учасників закупівлі.
З огляду на зазначене, вимагаємо внести зміни у п. 9 розділу «Технічні та якісні характеристики товару» Додатку № 1 тендерної документації, який має назву «Технічна специфікація» шляхом виключення дискримінаційних вимог.
У разі незадоволення даної Вимоги, залишаємо за собою право на звернення зі скаргою до Антимонопольного комітету України.