-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
- 1
Електрична енергія
Торги не відбулися
780 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 2.5% або 19 500.00 UAH
мін. крок: 2.5% або 19 500.00 UAH
Період оскарження:
20.07.2021 14:40 - 01.08.2021 00:00
Скарга
Відхилено
скарга на дискримінаційні умови
Номер:
a16a48819bf04b7cb4cd71c06300a666
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-07-20-003076-c.a4
Назва:
скарга на дискримінаційні умови
Скарга:
СКАРГА
на положення тендерної документації
в порядку ст. 18 Закону України "Про публічні закупівлі"
Відповідно до інформації розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, Замовником - Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Закарпатській області було оголошено закупівлю ID UA-2021-07-20-003076-c за предметом Електрична енергія (код ДК 021:2015:09310000-5).
На 05.08.2021 призначено проведення торгів (аукціону) з очікуваною вартістю предмета закупівлі 780 000,00 грн.
Кінцевим строком оскарження умов даної закупівлі визначено – 01.08.2021 р. до 00:00 год.
Отже, у відповідності з вимогами статті 18 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), подаємо у встановлений строк дану скаргу до органу оскарження щодо незаконності положень тендерної документації Замовника, які порушують права та охоронювані законом інтереси ТОВ "Закарпатгаз Збут", як учасника цих торгів, а також суперечать принципу рівності сторін, в обґрунтування чого зазначаємо далі.
При цьому, у відповідності з вимогами пункту 4 частини п'ятої ст. 18 Закону обґрунтовуємо наявність у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу оскаржуваного рішення, дій чи бездіяльності замовника, наступним.
Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1119 від 17.06.2020 р., Товариству з обмеженою відповідальністю "Закарпатгаз Збут" було видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу (завірена копія додається).
У той же час, ТОВ "Закарпатгаз Збут" з метою здійснення даної ліцензованої діяльності з постачання електричної енергії здійснено усі потрібні міри щодо впровадження своєї активної участі у даній сфері діяльності на території Закарпатської області.
Зокрема, згідно Реєстру постачальників, які отримали доступ на території провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії ОСР на адміністративній території Закарпатської області, розміщеного в мережі Інтернет за посиланням https://zakarpat.energy/customers/info-for-electricity-market-participants/reyestr-postachalnykiv-yaki-otrymaly-dostup-do-elektrychnykh-merezh-na-terytoriyi-provadzhennya-gosp/ на сайті Оператора системи розподілу в межах Закарпатської області, ТОВ "Закарпатгаз Збут" включено до переліку постачальників з відповідним правом займатись діяльністю з постачання електричної енергії в межах Закарпатської області (файл реєстру у форматі pdf. додається).
Крім того, у відповідній сфері запроваджено договірні відносини з Оператором системи передачі – ПрАТ "НЕК "Укренерго" на підставі наступних укладених договорів (копії додаються):
- договір про надання послуг з передачі електричної енергії № 1769-02024 від 20.07.2020 р.;
- договір про врегулювання небалансів електричної енергії через заяву про приєднання до умов договору (ідентифікатор Договору № 1769-01024, дата акцептування 30.07.2020 р.).
В результаті проведених необхідних заходів з метою участі у ринку електричної енергії, ТОВ "Закарпатгаз Збут" набуто прав на участь у тому числі в тендерних закупівлях, які відбуваються відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" в якості учасника, який вправі надавати свої пропозиції за даним предметом закупівлі.
Таким чином, зважаючи на наведене, внаслідок публікації тендерної документації Замовником з наперед дискримінаційними вимогами до потенційних учасників, має місце порушення прав і законних інтересів скаржника.
Детально проаналізувавши тендерну документацію, було встановлено наявність дискримінаційних положень, які суперечать чинному законодавству у сфері публічних закупівель, та порушують наше право брати участь у даних торгах згідно встановленого законом порядку.
1. У розділі "Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги" (пункт 2) в частині наявності документально підтвердженого досвіду висувається вимога про необхідність надання учасником аналогічного договору за вказаним предметом закупівлі обсягом не менше 50 % від оголошеного очікуваного обсягу закупівлі, а саме зазначається дослівно наступне:
" учасник надає копії повністю виконаних аналогічних договорів (1 договір або більше, включаючи всі додатки до договорів, додаткові угоди акт приймання-передачі електричної енергії (або інший аналогічний документ, складений сторонами договору у письмовій формі, що у двосторонньому порядку підтверджує приймання-передачу електричної енергії – видаткова накладна, відгук від замовника (споживача) згідно аналогічного договору та щодо виконання учасником умов такого договору, що має бути датований, а так само містити інформацію про реквізити відповідного аналогічного договору, щодо виконання якого надається зазначений відгук – номер (за наявності) аналогічного договору та дата його укладення. у відповідності до предмету закупівлі.
*(Аналогічним договором є договір (двосторонній або декілька сторонній), подібний за змістом, своєю правовою природою та предметом закупівлі, щодо виконання робіт, визначених відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі” Вартість кожного з запропонованих аналогічних договорів має становити не менше 50% від очікуваної вартості закупівлі)..
Такого ж самого змісту вимога (умова) міститься в Додатку 1 до ТД (п.2 Документів, які надають учасники для підтвердження кваліфікаційних критеріїв визначених у статті 16 Закону "Про публічні закупівлі"):
" Учасник повинен надати інформацію про 1 або більшу кількість аналогічних договорів, з урахуванням того, що фактичний обсяг документально підтвердженого постачання по кожному із договорів в кВт*год повинен бути не меншим ніж 50 відсотків від обсягу поставки за даною закупівлею.."
Вважаємо, що дані вимоги стосовно вартості аналогічного договору є наперед дискримінаційними, такими, що обмежують можливість взяти участь у цих торгах представників бізнесу, у яких на час подання пропозиції відсутні укладені договори за предметом постачання з контрагентом, загальним обсягом понад 50 відсотків очікуваної вартості за цією закупівлею.
Внаслідок встановлення таких обмежуючих та дискримінаційних умов, в порушення принципів проголошених в статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", у цих торгах допускаються тільки ті учасники, які в силу об'єктивних переваг, які склались раніше (в тому числі, через наявність монопольного становища на даному ринку) мають змогу приймати участь у даному тендері, оскільки відповідають таким вибірковим умовам. Решта учасників будуть позбавлені можливості забезпечити виконання цих вимог, оскільки тільки розпочинають займатись ліцензійною діяльністю з постачання електроенергії, але на законних підставах бажають взяти участь у даному тендері. Таким чином, обмежується здорове конкурентне середовище у даній сфері державних закупівель.
З даного приводу вже склалась практика вирішення подібних справ в Органі оскарження, предметом розгляду яких були аналогічні питання (рішення АМКУ № 2240-р/пк-пз від 26.04.2017 (оголошення № UA-2017-03-10-000350-а).
Вважаємо, що встановлення вищезазначеного положення в частині вартості аналогічного договору на рівні 50 % від очікуваної вартості закупівлі є незаконним та порушує наші права, як можливого учасника даних торгів.
2. Пунктом 8 "Інша інформація (для учасників – юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб – підприємців)" Додатку 1 до тендерної документації передбачається наступне положення:
"Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування» або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції".
Вважаємо встановлення даної вимоги неправомірним та дискримінаційним по відношенню до учасників, які мають намір прийняти участь у закупівлі, проте не проводили сертифікації своєї діяльності згідно із даним стандартом.
Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядові аудити. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, зокрема і Стандарти ISO 45001:2018, ISO 9001:2015 (або ДСТУ ISO 9001:2015), ISO 14001:2015 (або ДСТУ ІSO 14001:2015), ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 (або ISO/IEC 27001:2013).
Усі ці стандарти стосуються безпосередньо менеджменту та бізнес-процесів, які в результаті опосередковано впливатимуть на якість продукції, захист довкілля та безпеку праці. Організація ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартами і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Стандарти ISO 14000 – це серія міжнародних і добровільних для застосування стандартів і настанов, які присвячені екологічному менеджменту. Постачальники електричної енергії в силу приписів чинного законодавства не зобов`язані їх проходити. З 01.01.2018 в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції. Відповідно до наказу ДП "УкрНДНЦ" від 29 грудня 2017 року № 500 "Про скасування національних нормативних документів" з 01.01.2018 скасовані стандарти державної системи сертифікації. Наказом від 26.01.2018 № 93 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України втратив чинність "Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні".
Відповідно до частини 11 ст. 26 Закону України "Про публічні закупівлі", документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Отже, переконані, що встановлення вищезазначеного положення є незаконним та порушує наші законні права, як потенційного учасника у цій закупівлі.
3. Пунктом 10 "Інша інформація (для учасників – юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб – підприємців)" Додатку 1 до тендерної документації передбачається наступне положення:
"Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ДСТУ ISO 27001:2013 «Інформаційні технології. Методи захисту. Системи управління інформаційною безпекою. Вимоги», або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції".
Дана вимога, як і попередня, є неправомірною та дискримінаційною по відношенню до потенційних учасників, які в силу добровільності не проводили сертифікації своєї діяльності згідно із цим стандартом.
В Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Стандарти інформаційної безпеки ДСТУ ISO/ IEC 27001:2015 та ДСТУ ISO/ IEC 27002:2015 розроблені за допомогою НБУ. Це адаптовані європейські стандарти з інформаційної безпеки, яких зобов'язані дотримуватись лише українські банки задля захисту інформації. ТОВ "Закарпатгаз Збут" провадить свою ліцензійну діяльність на території України і займається виключно постачанням енергоносіїв (у тому числі, електричної енергії). Вищезазначений сертифікат не має ніякого відношення до даної закупівлі і ніяким чином не впливає, ані на кваліфікаційні критерії учасників, ані на технічні характеристики предмету закупівлі, ані на забезпечення гарантування належного постачання енергоресурсів для потреб Замовника.
ТОВ "Закарпатгаз Збут" на добровільній основі забезпечив сертифікацію своїх напрямків діяльності шляхом отримання стандарту якості ДСТУ ISO 9001:2015 "Системи управління якістю. Вимоги." та ДСТУ ISO 45001:2018 "Системи менеджменту охорони здоров'я та безпеки праці. Вимоги та настанови щодо застосування". Дані впроваджені системи носять споміжний, але не обов'язковий характер, і можливо якось дотично впливають на результативну діяльності підприємства. Для споживачів вони так само не мають якоїсь наперед встановленої сили та не гарантують якість надаваних послуг, адже відносини з останніми чітко регламентовано низкою нормативно-правових актів, обов'язкових в державі для усіх учасників ринку.
В свою чергу, забезпечити отримання сертифікатів, які вимагаються у ТД не являється швидкою та простою справою, це довготривалий процес, що потребує тривалої підготовки (близько 30 робочих днів і більше), а також вимагає немалих фінансових витрат.
Таким чином, витребувані Замовником сертифікати є дискримінаційною умовою і носять протиправний характер.
Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Разом з тим, частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Оскільки дані положення тендерної документації не мають безпосереднього відношення до предмета закупівлі, а також суперечать основним принципам здійснення публічних закупівель, вважаємо їх протиправними та дискримінаційними.
Виходячи з вищевикладеного, керуючись ст. 18 Закону України "Про публічні закупівлі",
ПРОШУ:
1. Прийняти дану скаргу до свого провадження;
2. Зобов’язати Замовника усунути порушення, шляхом внесення змін в тендерну документацію згідно оголошення № UA-2021-07-20-003076-c через вилучення наведених у цій скарзі дискримінаційних умов та привести вказану тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства.
Додатки:
- документ про здійснення оплати за подання скарги до органу оскарження (оригінал платіжного доручення), на 1 арк.
- постанова НКРЕКП від 17.06.2020 р. № 1119 (завірена копія), на 2 арк.;
- файл за назвою "Реєстр постачальників (21)", завантажений з ресурсу: https://zakarpat.energy/customers/info-for-electricity-market-participants/reyestr-postachalnykiv-yaki-otrymaly-dostup-do-elektrychnykh-merezh-na-terytoriyi-provadzhennya-gosp/;
- заява-приєднання до договору про врегулювання небалансів електричної енергії із супровідним листом від 29.07.20, на 2 арк.;
- повідомлення НЕК "Укренерго" про приєднання ТОВ "Закарпатгаз Збут" до умов договору про врегулювання небалансів від 30.07.20, на 2 арк.;
- Договір про надання послуг з передачі електричної енергії № 1769-02024 від 20.07.20, на 11 арк.
Пов'язані документи:
Учасник
- -постанова НКРЕКП від 17.06.2020 р. № 1119 (завірена копія).pdf 29.07.2021 14:48
- -заява-приєднання до договору про врегулювання небалансів електричної енергії із супровідним листом від 29.07.20.pdf 29.07.2021 14:48
- Реєстр постачальників (21).pdf 29.07.2021 14:48
- 8568-0721 скарга.pdf 29.07.2021 14:48
- -повідомлення НЕК Укренерго про приєднання ТОВ Закарпатгаз Збут до умов договору про врегулювання небалансів від 30.07.20.pdf 29.07.2021 14:48
- -Договір про надання послуг з передачі електричної енергії № 1769-02024 від 20.07.20.pdf 29.07.2021 14:48
- Пл.доручення № 1088 від 30.07.21.pdf 30.07.2021 16:43
- рішення від 03.08.2021 № 17749.pdf 04.08.2021 14:47
- інформація про резолютивну частину рішення від 12.08.2021 № 18547.pdf 13.08.2021 17:18
- рішення від 12.08.2021 № 18547.pdf 17.08.2021 12:57
- пояснення по суті Скарги 05.08.2021 13:59
- пояснення по суті Скарги doc 05.08.2021 14:24
Дата прийняття скарги до розгляду:
30.07.2021 15:35
Дата розгляду скарги:
12.08.2021 17:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
04.08.2021 14:47
Дата прийняття рішення про відхилення скарги:
17.08.2021 12:58
Вимога
Відхилено
щодо дискримінаційних умов
Номер:
8507c07d0fde427eb7286e8cc5683fa4
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-07-20-003076-c.b3
Назва:
щодо дискримінаційних умов
Вимога:
Шановний Замовнику !
Прошу усунути порушення вимог ст. 22 ЗУ "Про публічні закупівлі" шляхом вилучення дискримінаційних умов, які містяться у Вашій документації, на підставі наступних доводів.
Пунктом 10 "Інша інформація (для учасників – юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб – підприємців)" Додатку 1 до тендерної документації передбачається наступне положення:
"Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ДСТУ ISO 27001:2013 «Інформаційні технології. Методи захисту. Системи управління інформаційною безпекою. Вимоги», або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції".
Дана вимога, як і попередня, є неправомірною та дискримінаційною по відношенню до потенційних учасників, які в силу добровільності не проводили сертифікації своєї діяльності згідно із цим стандартом.
В Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Стандарти інформаційної безпеки ДСТУ ISO/ IEC 27001:2015 та ДСТУ ISO/ IEC 27002:2015 розроблені за допомогою НБУ. Це адаптовані європейські стандарти з інформаційної безпеки, яких зобов'язані дотримуватись лише українські банки задля захисту інформації. ТОВ "Закарпатгаз Збут" провадить свою ліцензійну діяльність на території України і займається виключно постачанням енергоносіїв (у тому числі, електричної енергії). Вищезазначений сертифікат не має ніякого відношення до даної закупівлі і ніяким чином не впливає, ані на кваліфікаційні критерії учасників, ані на технічні характеристики предмету закупівлі, ані на забезпечення гарантування належного постачання енергоресурсів для потреб Замовника.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
21.07.2021 16:19
Вирішення:
Доброго дня!
У відповідь на вашу Вимогу, повідомляємо, що Замовник публічної закупівлі, із Вимогою не погоджується та вважає її безпідставною, необґрунтованою та незаконною, так як тендерна документація сформовано до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», є об'єктивною відповідно до статті 5 цього Закону, вимоги тендерної документації, які висунута вимога, є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях електричної енергії.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій.
Згідно статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» визначають, що замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Положеннями ч. ч. 1-3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено обов'язковість оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), а також Замовник встановлює вимоги та кваліфікаційні критерії для забезпечення належного виконання робіт чи надання необхідних послуг, що у даному випадку стосується постачання електричної енергії.
Зазначені посилання у Вимозі, що документ не передбачений чинним законодавством — є не вірним. Замовник може визначати необхідний перелік документів для відповідної закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», можливості отримати зазначений сертифікат або аналогічний із цього питання в добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу та підтвердити можливість надання послуг постачання електричної енергії на належному рівні.
Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в тендерних реаліях найчастіше використовуються ISO 9001, 14000, 18001, 27000.
Для підтвердження якості процесу надання послуг Виконавець може отримати сертифікат ISO 27001:2013, а саме для підтвердження того, що в процесі здійснення його діяльності Виконавець забезпечить безпеку на інформаційному рівні та захистить персональні дані Замовника, та іншу інформацію, що стане йому доступною в процесі виконання договору — постачання електричної енергії або ж Виконавець може надати аналогічні документи для такого підтвердження відповідно до тендерної документації.
Учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Замовників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів, як приклад, залучити до участі субпідрядників із досвідом надання послуг такого рівня чи таких обсягів на ринку електричної енергії.
На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Це рішення прийнятно відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», а також практики АМКУ (Рішення Колегії № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021).
Статус вимоги:
Відхилено
Вимога
Відхилено
скарга на дискримінаційні умови
Номер:
f3f060a2b08d43e6a7a95972feb88077
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-07-20-003076-c.b2
Назва:
скарга на дискримінаційні умови
Вимога:
Шановний Замовнику!
В порушення вимог ст. 22 ЗУ "Про публічні закупівлі" Ваша документація містить дискримінаційні умови, які полягають в наступному.
Пунктом 8 "Інша інформація (для учасників – юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб – підприємців)" Додатку 1 до тендерної документації передбачається наступне положення:
"Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування» або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції".
Відповідно до частини 11 ст. 26 Закону України "Про публічні закупівлі", документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Стандарти ISO 14000 – це серія міжнародних і добровільних для застосування стандартів і настанов, які присвячені екологічному менеджменту. Постачальники електричної енергії в силу приписів чинного законодавства не зобов`язані їх проходити. З 01.01.2018 в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції. Відповідно до наказу ДП "УкрНДНЦ" від 29 грудня 2017 року № 500 "Про скасування національних нормативних документів" з 01.01.2018 скасовані стандарти державної системи сертифікації. Наказом від 26.01.2018 № 93 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України втратив чинність "Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні".
Просимо усунути відповідне порушення.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
21.07.2021 16:16
Вирішення:
Доброго дня!
У відповідь на вашу Вимогу, повідомляємо, що Замовник публічної закупівлі, із Вимогою не погоджується та вважає її безпідставною, необґрунтованою та незаконною, так як тендерна документація сформовано до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», є об'єктивною відповідно до статті 5 цього Закону, вимоги тендерної документації, які висунута вимога, є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях електричної енергії.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій.
Згідно статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» визначають, що замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Положеннями ч. ч. 1-3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено обов'язковість оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), а також Замовник встановлює вимоги та кваліфікаційні критерії для забезпечення належного виконання робіт чи надання необхідних послуг, що у даному випадку стосується постачання електричної енергії.
Зазначені посилання у Вимозі, що документ не передбачений чинним законодавством — є не вірним. Замовник може визначати необхідний перелік документів для відповідної закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», можливості отримати зазначений сертифікат або аналогічний із цього питання в добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу та підтвердити можливість надання послуг постачання електричної енергії на належному рівні.
Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в тендерних реаліях найчастіше використовуються ISO 9001, 14000, 18001, 27000.
Для підтвердження якості процесу надання послуг необхідно отримати сертифікат ISO 14001:2015, а саме для підтвердження екологічності процесу в здійснені його діяльності для виконання Договору про постачання електричної енергії в інтересах Замовника або ж Виконавець може надати аналогічні документи для такого підтвердження відповідно до тендерної документації.
Учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Замовників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів, як приклад, залучити до участі субпідрядників із досвідом надання послуг такого рівня чи таких обсягів на ринку електричної енергії.
На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Це рішення прийнятно відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», а також практики АМКУ (Рішення Колегії № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021).
Статус вимоги:
Відхилено
Вимога
Відхилено
щодо дискримінаційних умов
Номер:
ab3dc6c3e15f4596aad6fb0ffdeb3ebf
Ідентифікатор запиту:
UA-2021-07-20-003076-c.b1
Назва:
щодо дискримінаційних умов
Вимога:
доброго дня!
Документація всупереч нормам статті 22 ЗУ "Про публічні закупівлі" містить умови дискримінаційного характеру. Зокрема, наступні.
У розділі "Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги" в частині наявності документально підтвердженого досвіду висувається вимога про необхідність надання учасником аналогічного договору за вказаним предметом закупівлі обсягом не менше 50 % від оголошеного очікуваного обсягу закупівлі.
Такого ж самого змісту вимога (умова) міститься в Додатку 1 до ТД (п.2 Документів, які надають учасники для підтвердження кваліфікаційних критеріїв визначених у статті 16 Закону "Про публічні закупівлі").
Внаслідок встановлення таких обмежуючих та дискримінаційних умов, в порушення принципів проголошених в статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", у цих торгах допускаються тільки ті учасники, які в силу об'єктивних переваг, які склались раніше (в тому числі, через наявність монопольного становища на даному ринку) мають змогу приймати участь у даному тендері, оскільки відповідають таким вибірковим умовам. Решта учасників будуть позбавлені можливості забезпечити виконання цих вимог, оскільки тільки розпочинають займатись ліцензійною діяльністю з постачання електроенергії, але на законних підставах бажають взяти участь у даному тендері. Таким чином, обмежується здорове конкурентне середовище у даній сфері державних закупівель.
З даного приводу вже склалась практика вирішення подібних справ в Органі оскарження, предметом розгляду яких були аналогічні питання (рішення АМКУ № 2240-р/пк-пз від 26.04.2017 (оголошення № UA-2017-03-10-000350-а).
Просимо усунути порушення вимог Закону та вилучити з умов документації такі дискримінаційні положення.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
21.07.2021 16:02
Вирішення:
Доброго дня!
У відповідь на вашу Вимогу, повідомляємо, що Замовник публічної закупівлі, із Вимогою не погоджується та вважає її безпідставною, необґрунтованою та незаконною, так як тендерна документація сформовано до вимог Закону України «Про публічні закупівлі», є об'єктивною відповідно до статті 5 цього Закону, вимоги тендерної документації, які висунута вимога, є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях електричної енергії.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій.
Згідно статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» визначають, що замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Положеннями ч. ч. 1-3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» закріплено обов'язковість оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації.
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), а також Замовник встановлює вимоги та кваліфікаційні критерії для забезпечення належного виконання робіт чи надання необхідних послуг, що у даному випадку стосується постачання електричної енергії.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю, або відповідно Замовник може встановити вимогу про наявність досвіду у конкретній сфері надання послуги чи виконання робіт, відповідно до ст. 16 Закону України “Про публічні закупівлі”.
Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити потужності інших суб'єктів господарювання як субпідрядників/ співвиконавців.
Під час проведення торгів із обмеженою участю замовником застосовуються всі кваліфікаційні критерії, встановлені частиною другою вищенаведеної статті.
У разі участі об'єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об'єднаних показників кожного учасника такого об'єднання на підставі наданої об'єднанням інформації.
Учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Замовників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів, як приклад, залучити до участі субпідрядників із досвідом надання послуг такого рівня чи таких обсягів на ринку електричної енергії.
На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Це рішення прийнятно відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», а також практики АМКУ (Рішення Колегії № 910-р/пк-ск від 12.06.15).
Статус вимоги:
Відхилено