Висновок моніторингу: заперечення не означає усунення порушення або його оскарження
-
26.08.2024
Відповідно до пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон).
Тобто під час дії правового режиму воєнного стану порядок здійснення моніторингу регулюється як і раніше статтею 8 Закону.
Нагадуємо, що моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Відповідно до частини 8 статті 8 Закону замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.
Однак, звертаємо увагу, що як свідчить практика таке звернення не дає будь-якого позитивного результату для замовника. Адже жодним нормативно-правовим актом не передбачено порядку та строків надання органами Держаудитслужби відповіді на таке звернення. Тобто, по факту, останні нормативно не зобов’язані надавати таку відповідь. Таким чином доцільність такого звернення замовник визначає на власний розсуд.
Далі протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Ось тут детальніше.
Законодавцем в абзаці 2 частини 8 статті 8 Закону передбачено три різних варіанти поведінки замовника, один з яких він зобов’язаний здійснити протягом строку, визначеного цією ж нормою.
Звертаємо увагу, що кожен з таких варіантів дій замовника розділено сполучником «або». Такий чином, наголошуємо, що оприлюднення аргументованого заперечення до висновку – не вважається органами державного фінансового контролю фактом усунення замовником порушення.
Якщо замовник все ж оприлюднив в електронній системі закупівель аргументоване заперечення до висновку – це також не означає його автоматичне оскарження.
У такому випадку, замовнику, щоб не бути притягнутим до адміністративної відповідальності, варто обов’язково скористатись правом на оскарження висновку до суду в порядку, визначеному частиною 10 статті 8 Закону.
Адже
якщо замовник не оскаржує висновок про результати моніторингу до суду, то він
зобов’язаний виконати зобов'язання, визначені у такому висновку.
Відповідно до частини 10 статті 8 Закону у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
В іншому випадку, якщо замовник не усунув визначене у висновку порушення, що призвело до невиконання ним вимог, передбачених цим Законом, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю після закінчення строку на оскарження до суду, визначеного у частині десятій статті 8 Закону, за результатами моніторингу вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Насамкінець, відмітимо, що під час моніторингу замовникам варто приймати доцільні, зважені та послідовні рішення.
Успішних закупівель!