Кваліфікаційні критерії: коли встановлювати необхідно, а коли заборонено
-
19.08.2024
Встановлення кваліфікаційних критеріїв передбачено статтею 16 Закону України «Про» публічні закупівлі (далі - Закон).
Пам’ятаємо, що під час дії правового режиму воєнного стану публічні закупівлі товарів, робіт та послуг здійснюються відповідно до Закону з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості).
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.
У тендерній документації зазначаються, зокрема один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Однак, серед іншого, Особливості містять ряд вимог до встановлення кваліфікаційних критеріїв щодо закупівлі товарів, робіт та послуг, які розглянемо далі.
Кваліфікаційні критерії до закупівлі товарів
Відповідно до пункту 48 Особливостей під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону.
Нагадуємо, що скоро у замовників розпочинається період підготовки до опалювального сезону, в тому числі здійснення закупівель електричної енергії. Тому наголошуємо на необхідності дотримання замовником положень пункту 29 Особливостей.
У разі проведення відкритих торгів згідно з цими Особливостями положення пунктів 1 (наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій) і 2 (наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід) частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються для наступних закупівель:
- твердого палива;
- бензину;
- дизельного пального;
- природного газу;
- газу скрапленого для автомобільного транспорту;
- газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей;
- електричної енергії.
Також пунктом 29 Особливостей передбачено, зокрема, що у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Кваліфікаційні критерії до закупівлі робіт і послуг
Відповідно до пункту 48 Особливостей у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону.
Частиною 2 статті 16 Закону передбачено, що Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Тобто, у разі закупівлі робіт або послуг, замовник в тендерній документації обов’язково повинен зазначити хоча б один з кваліфікаційних критеріїв, визначених у статті 16 Закону.
Крім того, замовник повинен зазначити інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Тобто визначити документальне підтвердження відповідності учасників кваліфікаційним критеріям.
Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
У такому разі на виконання пункту 18 частини 2 статті 22 Закону, замовник в тендерній документації повинен зазначити вимогу про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг.
Насамкінець, звертаємо увагу, що допущені учасником невідповідності в інформації та/або документах, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону підпадають під виправлення згідно «24 годин».
У разі невиправлення невідповідностей, замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію такого учасника, керуючись пунктом 44 Особливостей.
Нагадуємо, що на майданчику PlayTender реалізоване чергове технічне доопрацювання від ДП «Прозорро», тепер замовники при створенні закупівель можуть застосовувати до учасників електронні кваліфікаційні критерії, детальніше можна прочитати за посиланням
Успішних закупівель на майданчику PlayTender!