• test alt
  • Покрокова інструкція для учасників щодо оскарження

    • 19.10.2020

    Тетяна Руденко - координатор з моніторингу медичних закупівель міста Києва та Київської області, міста Львова та Львівської області, міста Одеси та Одеської області Transparency International Ukraine. Експерт з питань публічних закупівель.

    Порядок подання скарги
    Так, частиною другою статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено, що коли замовник у межах єдиної процедури закупівлі визначив частини предмета закупівлі (лоти), то при поданні скарги щодо окремого лота (лотів) реєстраційні картки формуються за кожним лотом окремо. Запроваджені зміни до Закону також дають можливість замовникові в разі оскарження окремого лота з декількох завершити закупівлю щодо тих частин предмета закупівлі, які не оскаржують учасники. Якими ж мають бути дії учасника багатолотової закупівлі, що має намір оскаржити рішення, дії чи бездіяльність замовника, оскільки вважає свої права порушеними?
    Передусім необхідно звернути увагу на строки оскарження. Частина восьма статті 18 Закону визначає, що скарги, які стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом десяти днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю. Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після розгляду тендерних пропозицій, порядок якого передбачений частинами другою і дванадцятою статті 29 цього Закону (так звані «євроторги»), подаються протягом п’яти днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель протоколу розгляду тендерних пропозицій. Скаргу подають із особистого кабінету учасника на електронному майданчикові з дотриманням вказаних строків. Учасник заповнює всі необхідні поля та завантажує власне файл зі скаргою (та додатками до неї за наявності).

    Завантаження файла є обов’язковим, скарга має містити таку інформацію:
    1. найменування замовника рішення, дії або бездіяльність якого оскаржують;
    2. ім’я (найменування), місце проживання (місцезнаходження) суб’єкта оскарження;
    3. підстави для подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати;
    4. обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
    5. вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування.

    Оплата за подання скарги
    За подання скарги до Органу оскарження справляють плату через електронну систему закупівель в день подання скарги. Після отримання та зарахування оплати скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом зі скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель. Тобто неоплачені скарги просто не потраплять на розгляд Колегії. Розмір оплати за подання скарги є диференційованим та залежить від очікуваної вартості закупівлі (або ж конкретного лота, як у даному випадкові). Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 292 від 22.04.2020 при оскарженні умов тендерної документації учасник має заплатити 0,3 % від очікуваної вартості (але не менше 2 000 грн та не більше 85 000 грн). При оскарженні рішень замовника розмір оплати становить 0,6 % очікуваної вартості (але не менше 3 000 грн та не більше 170 000 грн). Під час подачі скарги система сама автоматично розраховує її вартість. Валютою оплати скарги завжди є гривня.

    Нагадаю, що будь-які помилки під час проведення оплати скарги (наявність зайвих розділових знаків чи пробілів, помилок у призначенні платежу, у реквізитах тощо) призведуть до того, що оплата не буде співставлена зі скаргою. Отже, скарга не потрапить на розгляд Колегії. Скасування скарги учасником можливе тільки в тому випадкові, поки скарга знаходиться в статусі «Чернетка». Після проведення скаржником оплати, занесення її до реєстру та формування реєстраційної картки стає неможливо скасувати або щось змінити чи відредагувати. І не має значення, що скаржник передумав, помилився, перестав бути зацікавленим у результаті закупівлі — скарга може бути скасована лише до проведення оплати. Не зайвим буде нагадати про випадки, у яких оплата буде повернута на рахунок скаржника:

    1. задоволення або часткове задоволення скарги;
    2. залишення скарги без розгляду в разі, коли замовник відповідно до Закону усунув порушення, зазначені в скарзі;
    3. припинення розгляду скарги в разі, коли замовник відповідно до Закону усунув порушення, зазначені в скарзі.

    І, звичайно, не варто зволікати з оплатою та поданням скарги до останнього дня, оскільки на швидкість зарахування грошових коштів можуть вплинути різні чинники. У результаті оплата не буде вчасно отримана, а скарга відповідно — зареєстрована та прийнята до розгляду.

    Отже, оскарження окремого лота в багатолотовій закупівлі практично не відрізняється від оскарження однолотової процедури. Якщо ж скаржник має намір оскаржити одразу декілька лотів, то скаргу подають на кожен лот окремо. Але якщо оскаржують умови здійснення закупівлі (тендерна документація), то скаргу подають на процедуру в цілому. Джерело https://radnuk.com.ua/