-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Рентген захисний одяг та рентген захисне обладнання
Завершена
700 000.00
UAH з ПДВ
Період уточнення:
17.10.2025 10:45 - 22.10.2025 00:00
Відповідь надана
Щодо дискримінаційних вимог у тендерній документації
Номер:
cd445666ce6d4fcc957c1f416f63069c
Дата опублікування:
21.10.2025 16:40
Опис:
Шановний Замовнику!
ТОВ «Західно-Український центр “Медсервіс”» звертається до Вас із вимогою усунути з тендерної документації дискримінаційні умови, які створюють переваги окремому учаснику який буде представляти продукцію — Компанії «Оніко», продукція якого фактично повністю відповідає опису, зазначеному у технічному завданні.
1. Дискримінаційна вимога щодо рентгенозахисних окулярів
У технічному завданні зазначено конкретну модель:
«Окуляри рентгенозахисні PTG-025 (Pb = 0,5 мм)», що є прямою вказівкою на виріб конкретного виробника та порушує ч. 4 ст. 22 Закону України “Про публічні закупівлі”, якою заборонено встановлювати вимоги, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації учасників. Крім того, формулювання «Pb = 0,5 мм» є дискримінаційним, оскільки не передбачає альтернативи “не гірше ніж 0,5 мм Pb”, що є загальноприйнятим формулюванням у закупівлях рентгенозахисних засобів. Тобто, якщо учасник може запропонувати окуляри із кращим рівнем захисту (наприклад 0,75 мм Pb) — він буде незаконно відхилений. Наголошуємо, що ступінь захисту 0,5 мм Pb не є єдиним стандартом, а визначається типом рентгенологічного дослідження та вимогами персоналу.
Вимога у фіксованому значенні створює умови для лобіювання конкретного бренду (PTG-025), який реалізує компанія “Оніко”, і порушує принцип добросовісної конкуренції, передбачений ст. 5 Закону.
2. Включення до предмета закупівлі вішалки для рентгензахисного одягу
У складі закупівлі зазначено:
«ON-TP 150 — Вішалка для рентгенівського кабінету, пересувна на 10 плечиків».
Зазначений опис повністю відповідає виробу, який реалізує компанія “Оніко”, і також містить торговельне позначення “ON-TP 150”, яке прямо вказує на конкретного виробника/постачальника. Окрім того, такий предмет не є засобом індивідуального рентгенозахисного захисту, а є меблевим елементом, що не має жодного відношення до захисту персоналу від іонізуючого випромінювання. Включення таких виробів до предмета закупівлі суперечить вимогам Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015, що передбачає визначення предмета закупівлі за основною номенклатурною позицією. Тобто, якщо закуповується рентгенозахисне спорядження — включення меблів (вішалок) є неправомірним. Такі дії порушують вимоги ч. 4 ст. 4 та ст. 22 Закону “Про публічні закупівлі”, а також Наказу Мінекономіки №708 від 15.04.2020 року (Порядок визначення предмета закупівлі).
3. Вимога усунути порушення:
1. Замінити вимогу “Pb = 0,5 мм” на “Pb не менше ніж 0,5 мм”;
2. Виключити зі складу закупівлі вішалку, як таку, що не є засобом індивідуального захисту;
4. Попередження про наслідки
Нагадуємо, що за ч. 2 ст. 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за порушення порядку проведення процедур закупівель (у т.ч. встановлення дискримінаційних вимог) посадові особи замовника можуть бути притягнуті до відповідальності.
Крім того, публікація тендеру з ознаками лобіювання інтересів окремого постачальника може бути розцінена як зловживання службовим становищем (ст. 364 КК України), що підпадає під контроль органів Державної аудиторської служби України, Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) та правоохоронних органів.
У разі, якщо зазначені порушення не будуть усунуті, ми будемо змушені:
подати скаргу до Антимонопольного комітету України про встановлення дискримінаційних умов;
звернутися до правоохоронних органів щодо можливого лобіювання інтересів окремого суб’єкта господарювання;
проінформувати громадські антикорупційні організації та журналістські розслідування про системні порушення принципів відкритості та добросовісної конкуренції у вашій установі.
Відповідь:
Шановний Учаснику!
Щодо першого питання повідомляємо наступне:
Закупівля здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) з врахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіті послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі Особливості), Закону України «Про публічні закупівлі», постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 166 «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків» (Офіційний вісник України, 2016 р., № 22, ст. 855) та від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (Офіційний вісник України, 2020 р., № 75, ст. 2407).
Замовник, відповідно до п.3 ч.2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» зазначає інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Також, відповідно до пп. 3.6.4 п. 6 ч. ІІІ Інструкції з підготовки тендерної пропозиції Замовник передбачає, що у тендерній документації всі посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва вживаються у значенні «…. «або еквівалент», тим самим надає учаснику можливість надати еквівалент товару, який за своїми технічними та якісними характеристиками повинен бути рівнозначним і відповідати вимогам Замовника, які визначені у тендерній документації.
Отже, Замовником визначено технічні, якісні, кількісні характеристики відповідно до вимог законодавства з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників, які визначені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Щодо другого питання повідомляємо наступне:
Відповідно до п. 15 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708. Згідно п. 22 ч.1 .ст. 1 Закону «Про публічні закупівлі», предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. Згідно п.34 ч. 1 ст. 1 Закону «Про публічні закупівлі», товари - продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів. Відповідно до Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі»: Предмет закупівлі товарів і послуг визначається за показником 4 цифри Єдиного закупівельного словника. Єдиний закупівельний словник базується на системі кодів, що мають ієрархічну структуру і складаються з дев’яти цифр. Код складається з 8 цифр. Предмет закупівлі товарів і послуг згідно з Порядком має визначатися за показником четвертої цифри, тобто за класом. Клас вказують перші чотири цифри (ХХХХ0000-У). Відповідно п. 9 ч. 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2013 р. № 753 Про затвердження Технічного регламенту щодо медичних виробів, медичний виріб - будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, що застосовуються як окремо, так і в поєднанні між собою (включаючи програмне забезпечення, передбачене виробником для застосування спеціально для діагностичних та/або терапевтичних цілей та необхідне для належного функціонування медичного виробу), призначені виробником для застосування з метою забезпечення діагностики, профілактики, моніторингу, лікування або полегшення перебігу хвороби пацієнта в разі захворювання, діагностики, моніторингу, лікування, полегшення стану пацієнта в разі травми чи інвалідності або їх компенсації, дослідження, заміни, видозмінювання або підтримування анатомії чи фізіологічного процесу, контролю процесу запліднення та основна передбачувана дія яких в організмі або на організм людини не досягається за допомогою фармакологічних, імунологічних або метаболічних засобів, але функціонуванню яких такі засоби можуть сприяти.
Отже, враховуючи вищенаведене, Замовник визначив наступний предмет закупівлі за показником четвертої цифри на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а саме: код ДК 021:2015 – 35110000-8 Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання, що ніяк не порушує вимоги щодо визначення предмету закупівлі.
На підставі вищевказаного, Замовник не вбачає ознак дискримінаційних вимог в тендерній документації, чим самим не порушуються загальні принципи здійснення закупівель, не встановлено вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а відтак відсутні підстави для задоволення вашого звернення.
Дата відповіді:
22.10.2025 13:41