-
Спрощена закупівля
-
Безлотова
-
КЕП
Послуги з ремонту і технічного обслуговування транспортних засобів - міні навантажувача
Завершена
49 800.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 250.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 250.00 UAH
Номер:
86848a330adf4ad1a70828b1b9e64773
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2019-09-10-000034
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
09.09.2019 00:00
Період моніторингу:
10.09.2019 18:09 - 02.10.2019 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
Н А К А З
09.09.2019 № 163
Дніпро
Про початок здійснення
моніторингу закупівель
Відповідно до частини другої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 із змінами,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель Східного офісу Держаудитслужби забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Олександр ВАСИЛЬЄВ
Витяг з Переліку процедур закупівель, щодо яких здійснюється моніторинг
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
3 UA-2019-01-08-000522-с
08.01.2019
Комунальне підприємство «Міськзеленбуд» Дніпровської міської ради (33338361)
виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
інформація, отримана від громадських об'єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
- Інформація, отримана від громадських об'єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо проведення процедур, визначених цим Законом, установлено порушення вимог частини 7 статті 2 Закону. За результатами аналізу питання правильності заповнення форм документів, визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 26 вересня 2019 року.
Предметом аналізу були такі питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляду документації для проведення допорогової закупівлі через електронну систему закупівель, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель комунального підприємства «Міськзеленбуд» Дніпровської міської ради (далі – Замовник) на 2019 рік, оголошення про проведення допорогової закупівлі, тендерну документацію, реєстр отриманих тендерних пропозицій, тендерну пропозицію учасника, рішення про визначення переможця від 17.01.2019, повідомлення про намір укласти договір, договір про надання послуг від 22.01.2019 №22/01/2019-1, пояснення замовника від 18.09.2019 оприлюднене через електронну систему закупівель, звернення Громадської організації. За результатами моніторингу встановлено, що Замовником було здійснено поділ предмета закупівлі та уникнення використання процедури відкритих торгів, чим не дотримано вимог частини 7 статті 2 Закону. Так, відповідно до пункту 18 статті 1 Закону предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом. Порядок визначення предмета закупівлі затверджено наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження порядку визначення предмету закупівлі» від 17.03.2016 №454 (далі – Порядок). Відповідно до абз. 2 п.1 р. II Порядку, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 17 і 32 частини першої статті 1 Закону та на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749, за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.
Проведеним моніторингом встановлено, що Замовником заплановано та проведено в січні 2019 року з різницею в один день дві закупівлі та укладено два договори в один день 22.01.2019 року за кодом предмета закупівлі ДК 021-2015: 50110000-9 — Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання очікувана вартість окремо взята яких є меншою, ніж установлена в абзаці другому частини першої статті 2 Закону, а саме: ID: UA-2019-01-08-000522-с очікувана вартість 49 800,00 грн (укладений договір від 22.01.2019 №22/01/2019-1 на суму 39 794,40грн), UA-2019-01-09-000534-c очікувана вартість 193 500,00 грн (укладений договір від 22.01.2019 №22/01/2019-2 на суму 189 000,00грн). Загальна вартість укладених договорів відповідно до потреби в послугах склала 228794,40 грн., що перевищує вартість предмета закупівлі визначену частиною 1 статті 2 Закону для товарів, послуг (200 тис.грн.). Згідно вимог частини 1 статті 2 - цей Закон застосовується до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень. Таким чином Замовником було здійснено поділ предмета закупівлі та не дотримано вимог частини 7 статті 2 Закону. Інформація, викладена у зверненні Громадської організації «Платформа Громадський Контроль» від 21.08.2019 №1030d6/19 що стала підставою для проведення моніторингу, підтвердилась.
Період усунення порушень:
26.09.2019 17:48 - 11.10.2019 00:00
Дата публікації висновку:
26.09.2019 17:48
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
За результатами моніторингу закупівлі №UA-2019-01-08-000522-c (ID моніторингу UA-М-2019-09-10-000034), Східним офісом Держаудитслужби було складено висновок про результати моніторингу закупівлі (далі – висновок), який оприлюднено в електронній системі закупівель 26.09.2019р.
У вказаному висновку було зазначено про виявлення наступних порушень: встановлено порушення законодавства в частині неправомірного обрання та застосування процедури закупівлі, а саме встановлено порушення вимог частини 7 статті 2 Закону, а також Східним офісом Держаудитслужби зобов’язано Замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Ознайомившись зі змістом висновку, керуючись положеннями чинного законодавства України, а також актуальною судовою практикою, Комунальне підприємство «Міськзеленбуд» Дніпровської міської ради (далі – КП «Міськзеленбуд» та/або підприємство та/або Замовник) надає аргументовані заперечення до висновку.
Відповідно до пункту 18 частини 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі- Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом.
Частиною 1 статті 4 Закону передбачено, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п’яти днів з дня їх затвердження.
Тобто даною нормою передбачена можливість внесення змін до річного плану закупівель/додатку до річного плану. При цьому форма внесення змін до річного плану закупівель/додатку до річного плану, періодичність і характер таких змін (зміна очікуваної вартості закупівлі, предмету закупівлі, орієнтовного початку процедури закупівлі тощо) законодавством не визначені та не обмежені. Тому замовник може періодично вносити зміни до річного плану закупівель/додатку до річного плану відповідно до наявного фінансування, потреби в товарах, роботах, послугах тощо, до здійснення відповідної процедури. Вказана правова позиція підтверджена в листах Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 14.09.2016р. №3302-06/29640-06 та від 07.02.2017р. №3302-06/3816-06.
Визначення та відображення у річному плані закупівель/додатку до річного плану предмета закупівлі здійснюється замовником відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом МЕРТ України від 17.03.2016 №454 (зі змінами). Так згідно абз. 2 ч.1 розділу ІІ даного Порядку, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 17 і 32 частини першої статті 1 Закону та на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі – Єдиний закупівельний словник), за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.
Аналіз вказаної правової норми свідчить, що визначення предмету закупівлі товару здійснюється на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (тобто вибирається відповідний код національного класифікатора, який на думку замовника найбільше відповідає групі товару/послуг, що планується закуповувати), із зазначенням у дужках конкретної назви товару/послуги. Отже код національного класифікатора визначає певну загальну групу товару/послуг (за показником четвертої цифри словника), до якої можливо включити товар/послугу, що планується закуповувати, при цьому код національного класифікатора не може враховувати індивідуальні особливості товару/послуги, які необхідно закупити замовнику. Тобто ключовим під час визначення предмету закупівлі є саме конкретна назва товару/послуги, оскільки саме конкретна назва предмету закупівлі визначає специфіку товару/послуги (їх особливості), які замовнику необхідно закупити та, як наслідок, впливає на обрання замовником відповідної процедури закупівлі.
Наведене вище, дає можливість зробити висновок, що визначення предмету закупівлі є прерогативою замовника. Замовник плануючи закупівлю, після визначення потреби підприємства (аналізу закупівель минулого року, збору заявок від структурних підрозділів підприємства, в яких визначається специфіка, характеристики товару/послуги, які необхідно закупити) визначає предмет закупівлі, його очікувану вартість та обирає відповідну процедуру закупівлі. При цьому при наявності об’єктивних обставин, за умови, що очікувана вартість конкретної закупівлі не перевищує межі, встановлені частиною першою статті 2 Закону, та за умови внесення відповідних змін до додатку до річного плану закупівель, замовник може провести в електронній системі закупівель окрему допорогову закупівлю, незважаючи на проведення в поточному році закупівель з подібним предметом закупівлі, оскільки в даному випадку такий предмет закупівлі вважається новим предметом договору. Тобто, замовник може проводити нову (окрему) допорогову процедуру закупівлі, незважаючи на проведення в поточному році закупівель з подібним предметом закупівлі, за умови обґрунтованості такої необхідності. Дана позиція замовника узгоджується з позицією Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, викладеною в листі від 14.09.2016р. №3302-06/29640-06.
В обґрунтування законності та необхідності проведення закупівель, які є предметом моніторингу, зазначаємо про наступне.
1. Щодо проведення закупівель №UA-2019-01-08-000522-c та №UA-2019-01-09-000534-c.
Хоча вказані закупівлі і мають однаковий код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а саме: код CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання, вони при цьому мають різну конкретну назву послуги, що закуповується. Так, по закупівлі №UA-2019-01-08-000522-c закуповуються послуги з ремонту і технічного обслуговування транспортних засобів - міні навантажувача, а по закупівлі №UA-2019-01-09-000534-c - послуги з ремонту і технічного обслуговування окремих частин транспортних засобів. Як свідчить аналіз закупівель вказаних послуг за минулі роки, виходячи із специфіки послуг з ремонту і технічного обслуговування міні навантажувача «BOBCАT» S630 та окремих частин транспортних засобів (а саме автопідйомників та автокранів), дані послуги за своїм складом (характеристиками) кардинально відрізняються одна від одної, оскільки через технічні особливості техніки, послуги щодо кожного із вказаних транспортних засобів надаються окремими виконавцями і їх коло є досить обмеженим, а також відсутні виконавці, які надають послуги щодо всіх зазначених транспортних засобів. Таким чином, враховуючи, що провести закупівлю послуг з ремонту і технічного обслуговування міні навантажувача «BOBCАT» S630 та окремих частин транспортних засобів в рамках одного предмету закупівлі та в межах однієї процедури закупівлі, неможливо та недоцільно виходячи з технічних властивостей транспортних засобів, замовником і було проведено дві окремі процедури закупівлі з окремими предметами договорів. При цьому зазначаємо, що проводячи окремі процедури закупівлі, замовник не мав на меті (не мав умислу) ділити предмет закупівлі на частини для того, щоб уникнути проведення процедури відкритих торгів або застосування Закону, а лише виходив з обґрунтованої необхідності та досвіду минулих років.
Також варто зазначити, що планування вказаних закупівель відбувалося не одночасно, а з часовим інтервалом 08.01.2019р. та 09.01.2019р. Також в річному плані закупівель замовника не виділялися загальні кошти на проведення єдиної закупівлі з предметом CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання, в рамках якої замовником повинні були бути закуплені одночасно послуги з ремонту і технічного обслуговування транспортних засобів - міні навантажувача та послуги з ремонту і технічного обслуговування окремих частин транспортних засобів. Тобто відбувалося поетапне планування та проведення закупівель виходячи з нагальних потреб замовника в послугах та їх технічної обґрунтованості.
2. Додаткова інформація.
Також інформуємо, що Договір №22/01/2019-1 про надання послуг від 22.01.2019р., укладений між КП «МІСЬКЗЕЛЕНБУД» та ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «СПЕЦУКРЗАПЧАСТИНА» за результатами проведення закупівлі №UA-2019-01-08-000522-c на загальну суму 39 794,40 грн. з ПДВ (далі – Договір про надання послуг), станом на дату надання даних заперечень фактично не виконувався (сума наданих послуг та сума оплати по договору складає 0 грн.). Крім того, враховуючи, що у КП «МІСЬКЗЕЛЕНБУД» в 2019 році відсутня фактична потреба в послугах згідно Договору про надання послуг, керуючись ч.1 ст. 651 Цивільного кодексу України, п. 3.1.6. Договору про надання послуг, КП «МІСЬКЗЕЛЕНБУД» повідомило ТОВ «ТК «СУЗ» про розірвання з 12.10.2019р. Договору №22/01/2019-1 про надання послуг від 22.01.2019р. (докази направлення повідомлення додаються до даних заперечень). Тобто Договір про надання послуг буде вважатися розірваним з 12.10.2019р. Таким чином закупівля послуг в рамках процедури №UA-2019-01-08-000522-c фактично не проводилась і не буде проведена.
3. Додаткова інформація.
Також вважаємо за потрібне повідомити, що КП «Міськзеленбуд», відповідно до положень його Статуту, є комерційним підприємством, яке діє з метою отримання прибутку.
Для проведення закупівель, які є предметом моніторингу, кошти державного або місцевого бюджету не виділялися, а закупівлі проводяться виключно на комерційній основі за кошти самого підприємства, отримані від проведення господарської діяльності.
Враховуючи вищевикладене та виходячи з положень п.9 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі», КП «Міськзеленбуд» під час проведення закупівель №UA-2019-01-08-000522-c та №UA-2019-01-09-000534-c не підпадає під визначення п. 9. ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі», а отже не є замовником згідно вимог цього Закону, а тому його дія (дія Закону) не розповсюджується на вказані правовідносини. Вказані закупівлі КП «Міськзеленбуд» проводило через електронну систему закупівель з метою дотримання принципу відкритості та прозорості та на виконання вимог Положення про застосування системи електронних закупівель товарів, робіт і послуг у Дніпровській міській раді, затвердженого Рішенням міської ради від 08.06.2016 року №30/9 (зі змінами).
У зв’язку з чим, під час проведення закупівлі №UA-2019-01-08-000522-c КП «Міськзеленбуд» не могло вчинити порушення вимог частини 7 статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки дане підприємство не є замовником в розумінні цього Закону і на нього не розповсюджується його дія.
Вказана вище правова позиція підтверджується судовою практикою, зокрема, рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій по справі №620/56/19.
Дата публікації звіту:
30.09.2019 16:30
Запити/Пояснення
Номер:
d1aa6d6431354e2ea8bf431e0ae729b5
Назва:
Про надання пояснення
Дата опублікування:
16.09.2019 11:56
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
20.09.2019 00:00
Опис:
Про надання пояснень
У межах проведення моніторингу закупівлі послуг код згідно ДК 021:2015 - 50110000-9 — Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (інформацію опубліковано в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2019-01-08-000522-с) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 7¹ Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон №922) постала потреба в отриманні пояснень із таких питань:
Відповідно до інформації розміщеної в системі електронних закупівель встановлено, що Замовником заплановано та проведено у 2019 році 5 закупівель за кодом ДК 021-2015: 50110000-9 — Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання очікувана вартість яких є меншою, ніж установлена в абзаці другому частини першої статті 2 Закону №922 (ID: UA-2019-01-08-000522-с очікувана вартість 49 800,00 грн (укладений договір на суму 39 794,40грн), UA-2019-01-09-000534-c очікувана вартість 193 500,00 грн (укладений договір на суму 189 000,00грн), UA-2019-03-05-000102-а очікувана вартість 166 200,00 грн (укладений договір на суму 166 200,00 грн), UA-2019-04-10-000575-c очікувана вартість 20 000,00 грн (укладений договір на суму 20 000,00 грн), UA-2019-07-16-000303-с очікувана вартість 27 000,00 грн (укладений договір на суму 27 000,00 грн). Загальна вартість укладених договорів склала 441 994,00 грн.
Відповідно до пункту 18 статті 1 Закону предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом.
Порядок визначення предмету закупівлі затверджено наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України «Про затвердження порядку визначення предмету закупівлі» від 17.03.2016 №454 (далі – Порядок).
Відповідно до абз. 2 п.1 р. II Порядку, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 17 і 32 частини першої статті 1 Закону та на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749, за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.
Відповідно до частини 7 статті 2 Закону, забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом, та укладання договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.
Просимо пояснити, чому Замовник поділив один предмет закупівлі на частини та уникнув проведення процедур відкритих торгів?
Пояснення необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту. При цьому до пояснень може бути долучено їх документальне підтвердження.
Номер:
df4bcf95ed0544e48e78146e849fc808
Назва:
Пояснення на заипит Східного офісу Держаудитслужби
Дата опублікування:
18.09.2019 15:25
Опис:
У відповідь на запит Східного офісу Держаудитслужби про надання пояснень в межах проведення моніторингу закупівлі №UA-2019-01-08-000522-c (ID моніторингу UA-М-2019-09-10-000034), оприлюднений в електронній системі закупівель 16.09.2019р., Комунальне підприємство «Міськзеленбуд» Дніпровської міської ради (далі – КП «Міськзеленбуд» та/або підприємство та/або Замовник) надає наступні пояснення.
08.01.2019р. КП «Міськзеленбуд» було оголошено закупівлю №UA-2019-01-08-000522-c з предметом закупівлі ДК 021:2015 код CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (послуги з ремонту і технічного обслуговування транспортних засобів - міні навантажувача) з очікуваною вартістю 49 800,00 грн. з ПДВ (далі – Закупівля №UA-2019-01-08-000522-c). До моменту оголошення даної закупівлі Замовником було затверджено та оприлюднено в електронній системі закупівель зміни до додатку до річного плану закупівель (ідентифікатор плану UA-Р-2019-01-08-002544-с). За наслідками проведення закупівлі було укладено Договір про надання послуг на загальну суму 39 794,40 грн. з ПДВ. Станом на дату надання даних пояснень вказаний договір фактично не виконувався (сума наданих послуг та сума оплати по договору складає 0 грн.), у зв’язку з тим, що у Замовника була відсутня потреба в надані послуг по договору. Таким чином закупівля послуг в рамках процедури №UA-2019-01-08-000522-c фактично не проводилась.
09.01.2019р. КП «Міськзеленбуд» було оголошено закупівлю №UA-2019-01-09-000534-c з предметом закупівлі ДК 021:2015 код CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (послуги з ремонту і технічного обслуговування окремих частин транспортних засобів) з очікуваною вартістю 193 500,00 грн. з ПДВ (далі – Закупівля №UA-2019-01-09-000534-c). До моменту оголошення даної закупівлі Замовником було затверджено та оприлюднено в електронній системі закупівель зміни до додатку до річного плану закупівель (ідентифікатор плану UA-Р-2019-01-09-002521-с). За наслідками проведення закупівлі було укладено Договір про надання послуг на загальну суму 189 000,00 грн. з ПДВ. Станом на дату надання даних пояснень вказаний договір фактично виконано на загальну суму 47 076,00 грн.
05.03.2019р. КП «Міськзеленбуд» було оприлюднено в електронній системі закупівель звіт про укладений договір по закупівлі №UA-2019-03-05-000102-а з предметом закупівлі ДК 021:2015 код CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (послуги з ремонту і технічного обслуговування тракторів) на суму договору 166 200,00 грн. з ПДВ (далі – Закупівля №UA-2019-03-05-000102-а). До моменту оприлюднення вказаного звіту про укладений договір Замовником було затверджено та оприлюднено в електронній системі закупівель зміни до додатку до річного плану закупівель (ідентифікатор плану UA-Р-2019-03-05-000179-а). Станом на дату надання даних пояснень вказаний договір фактично не виконувався (сума наданих послуг та сума оплати по договору складає 0 грн.), у зв’язку з тим, що у Замовника була відсутня потреба в надані послуг по договору. Таким чином закупівля послуг в рамках процедури № UA-2019-03-05-000102-а фактично не проводилась.
10.04.2019р. КП «Міськзеленбуд» було оприлюднено в електронній системі закупівель звіт про укладений договір по закупівлі №UA-2019-04-10-000575-с з предметом закупівлі ДК 021:2015 код CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (послуги з ремонту гідромотора подрібнювача пнів SGX60 для універсального навантажувача BOBCAT S630) на суму договору 20 000,00 грн. без ПДВ (далі – Закупівля №UA-2019-04-10-000575-с). До моменту оприлюднення вказаного звіту про укладений договір Замовником було затверджено та оприлюднено в електронній системі закупівель зміни до додатку до річного плану закупівель (ідентифікатор плану UA-Р-2019-04-10-004506-а). Вказаний договір фактично виконано.
16.07.2019р. КП «Міськзеленбуд» було оприлюднено в електронній системі закупівель звіт про укладений договір по закупівлі №UA-2019-07-16-000303-с з предметом закупівлі ДК 021:2015 код CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання (послуги з ремонту гідромотора подрібнювача пнів SGX60 для універсального навантажувача BOBCAT S630) на суму договору 27 000,00 грн. без ПДВ (далі – Закупівля №UA-2019-07-16-000303-с). До моменту оприлюднення вказаного звіту про укладений договір Замовником було затверджено та оприлюднено в електронній системі закупівель зміни до додатку до річного плану закупівель (ідентифікатор плану UA-Р-2019-07-16-000391-а). Вказаний договір фактично виконано.
Відповідно до пункту 18 частини 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі- Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом.
Частиною 1 статті 4 Закону передбачено, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п’яти днів з дня їх затвердження.
Тобто даною нормою передбачена можливість внесення змін до річного плану закупівель/додатку до річного плану. При цьому форма внесення змін до річного плану закупівель/додатку до річного плану, періодичність і характер таких змін (зміна очікуваної вартості закупівлі, предмету закупівлі, орієнтовного початку процедури закупівлі тощо) законодавством не визначені та не обмежені. Тому замовник може періодично вносити зміни до річного плану закупівель/додатку до річного плану відповідно до наявного фінансування, потреби в товарах, роботах, послугах тощо, до здійснення відповідної процедури. Вказана правова позиція підтверджена в листах Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 14.09.2016р. №3302-06/29640-06 та від 07.02.2017р. №3302-06/3816-06.
Визначення та відображення у річному плані закупівель/додатку до річного плану предмета закупівлі здійснюється замовником відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом МЕРТ України від 17.03.2016 №454 (зі змінами). Так згідно абз. 2 ч.1 розділу ІІ даного Порядку, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 17 і 32 частини першої статті 1 Закону та на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі – Єдиний закупівельний словник), за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.
Аналіз вказаної правової норми свідчить, що визначення предмету закупівлі товару здійснюється на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (тобто вибирається відповідний код національного класифікатора, який на думку замовника найбільше відповідає групі товару/послуг, що планується закуповувати), із зазначенням у дужках конкретної назви товару/послуги. Отже код національного класифікатора визначає певну загальну групу товару/послуг (за показником четвертої цифри словника), до якої можливо включити товар/послугу, що планується закуповувати, при цьому код національного класифікатора не може враховувати індивідуальні особливості товару/послуги, які необхідно закупити замовнику. Тобто ключовим під час визначення предмету закупівлі є саме конкретна назва товару/послуги, оскільки саме конкретна назва предмету закупівлі визначає специфіку товару/послуги (їх особливості), які замовнику необхідно закупити та, як наслідок, впливає на обрання замовником відповідної процедури закупівлі.
Наведене вище, дає можливість зробити висновок, що визначення предмету закупівлі є прерогативою замовника. Замовник плануючи закупівлю, після визначення потреби підприємства (аналізу закупівель минулого року, збору заявок від структурних підрозділів підприємства, в яких визначається специфіка, характеристики товару/послуги, які необхідно закупити) визначає предмет закупівлі, його очікувану вартість та обирає відповідну процедуру закупівлі. При цьому при наявності об’єктивних обставин, за умови, що очікувана вартість конкретної закупівлі не перевищує межі, встановлені частиною першою статті 2 Закону, та за умови внесення відповідних змін до додатку до річного плану закупівель, замовник може провести в електронній системі закупівель окрему допорогову закупівлю, незважаючи на проведення в поточному році закупівель з подібним предметом закупівлі, оскільки в даному випадку такий предмет закупівлі вважається новим предметом договору. Тобто, замовник може проводити нову (окрему) допорогову процедуру закупівлі, незважаючи на проведення в поточному році закупівель з подібним предметом закупівлі, за умови обґрунтованості такої необхідності. Дана позиція замовника узгоджується з позицією Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, викладеною в листі від 14.09.2016р. №3302-06/29640-06.
В обґрунтування законності та необхідності проведення закупівель, які є предметом моніторингу, зазначаємо про наступне.
1. Щодо проведення закупівель №UA-2019-01-08-000522-c; №UA-2019-01-09-000534-c та №UA-2019-03-05-000102-а.
Хоча вказані закупівлі і мають однаковий код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а саме: код CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання, вони при цьому мають різну конкретну назву послуги, що закуповується. Так, по закупівлі №UA-2019-01-08-000522-c закуповуються послуги з ремонту і технічного обслуговування транспортних засобів - міні навантажувача, по закупівлі №UA-2019-01-09-000534-c - послуги з ремонту і технічного обслуговування окремих частин транспортних засобів, а по закупівлі №UA-2019-03-05-000102-а - послуги з ремонту і технічного обслуговування тракторів. Як свідчить аналіз закупівель вказаних послуг за минулі роки, виходячи із специфіки послуг з ремонту і технічного обслуговування міні навантажувача «BOBCАT» S630, окремих частин транспортних засобів, а саме автопідйомників та автокранів, тракторів, дані послуги за своїм складом кардинально відрізняються одна від одної, оскільки через технічні особливості техніки, послуги щодо кожного із вказаних транспортних засобів надаються окремими виконавцями і їх коло є досить обмеженим, а також відсутні виконавці, які надають послуги щодо всіх зазначених транспортних засобів. Таким чином, враховуючи, що провести закупівлю послуг з ремонту і технічного обслуговування міні навантажувача «BOBCАT» S630, окремих частин транспортних засобів та тракторів в рамках одного предмету закупівлі та в межах однієї процедури закупівлі, неможливо та недоцільно виходячи з технічних властивостей транспортних засобів, замовником і було проведено три окремі процедури закупівлі з окремими предметами договорів. При цьому зазначаємо, що проводячи окремі процедури закупівлі, замовник не мав на меті ділити предмет закупівлі на частини для того, щоб уникнути проведення процедури відкритих торгів або застосування Закону, а лише виходив з обґрунтованої необхідності та досвіду минулих років.
Також варто зазначити, що в річному плані закупівель замовника не виділялися загальні кошти на проведення єдиної закупівлі з предметом CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання.
2. Щодо проведення закупівель №UA-2019-04-10-000575-с та №UA-2019-07-16-000303-с.
В рамках даних закупівель були придбані послуги з ремонту гідромотора подрібнювача пнів SGX60 для універсального навантажувача BOBCAT S630. Хоча зазначені закупівлі і мають код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - код CPV 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання, який є однаковим кодом із закупівлями, які вже проводилися в поточному році, але їх специфіка, враховуючи технічні властивості техніки, відрізняється від попередніх закупівель. Крім того дані закупівлі, проводилися як оперативні закупівлі (відповідні накази замовника оприлюдненні в електронній системі закупівель під час публікації звітів про укладені договори), відповідно до Положення про застосування системи електронних закупівель товарів, робіт і послуг у Дніпровській міській раді, затвердженого Рішенням міської ради від 08.06.2016 року №30/9 (зі змінами). Оперативність закупівлі пов’язана з тим, що гідромотор подрібнювача пнів SGX60 для універсального навантажувача BOBCAT S630 раптово виходив зі строю і потребував невідкладного ремонту, з метою уникнення простою техніки. При цьому замовник не міг раніше передбачити необхідність в проведенні закупівлі таких послуг (ремонту).
3. Додаткова інформація.
Також вважаємо за потрібне повідомити, що КП «Міськзеленбуд», відповідно до положень його Статуту, є комерційним підприємством, яке діє з метою отримання прибутку.
Для проведення закупівель, які є предметом моніторингу, кошти державного або місцевого бюджету не виділялися, а закупівлі проводяться виключно на комерційній основі за кошти самого підприємства, отримані від проведення господарської діяльності.
Враховуючи вищевикладене та виходячи з положень п.9 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі», КП «Міськзеленбуд» під час проведення закупівель №UA-2019-01-08-000522-c; №UA-2019-01-09-000534-c; №UA-2019-03-05-000102-а; №UA-2019-04-10-000575-с та №UA-2019-07-16-000303-с не підпадає під визначення п. 9. ч. 1 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі», а отже не є замовником згідно вимог цього Закону, а тому його дія (дія Закону) не розповсюджується на вказані правовідносини. Вказані закупівлі КП «Міськзеленбуд» проводило через електронну систему закупівель з метою дотримання принципу відкритості та прозорості.
Вказана вище правова позиція підтверджується судовою практикою, зокрема, рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій по справі №620/56/19.