-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Кейтерингові послуги - Послуги з організації шкільного харчування учнів пільгових категорій, учнів 1 - 4 класів в Чорноморському ліцеї та Гвардійській гімназії Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області
Завершена
4 284 000.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 21 420.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 21 420.00 UAH
Номер:
d65d35979f6741bc8f6d19cc88b1b9ea
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2024-02-02-000016
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
01.02.2024 00:00
Період моніторингу:
02.02.2024 14:10 - 24.02.2024 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ
НАКАЗ
01.02.2024 № 6-з
Луцьк
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 12 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113.
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедури закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
В.о. начальника Віталій БОНДАР
Додаток №1
до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області
від 01.02.2024 № 6-з
Перелік процедур закупівель для моніторингу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області.
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, унікальний номер та дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу: UA-2023-12-06-019158-a від 06.12.2023. Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі - виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання визначення відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
За результатами аналізу питання визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення та оприлюднення договору про закупівлю, внесення змін до нього та своєчасність їх оприлюднення, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області зобов’язує здійснити заходи щодо не допущення у подальшому виявлених порушень, зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 13 лютого 2024 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі та її розміщення, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості); розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення та оприлюднення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2024 рік Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 06.12.2023 №1-ВТО-КП (далі – тендерна документація); тендерні ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ»; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 19.12.2023 № №3-ВТО-КП; повідомлення про намір укласти договір від 19.12.2023; договір від 29.12.2023 № 1 (далі – Договір) на суму 4 284 000,00 грн, відповіді Замовника від 07.02.2024 та 09.02.2024 на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що на виконання норм пункту 28 Особливостей Замовники формують тендерну документацію відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей.
Відповідно до пункту 6 частини першої статті 1 Закону договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Згідно до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей.
При цьому, відповідно до пункту 18 Особливостей умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків: визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті; перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі; перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків визначених нормами пункту 19 Особливостей.
Відповідно до частини третьої статті 180 Господарського кодексу України (далі – ГК України) при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Поряд з цим, статтею 638 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) встановлено, що істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
У свою чергу, підстави для зміни або розірвання договору зазначені в статті 651 ЦК України. Порядок зміни та розірвання господарських договорів передбачений статтею 188 ГК України.
Отже, пунктом 19 Особливостей встановлено імперативну норму щодо можливості зміни істотних умов договору про закупівлю виключно у випадках, передбачених цим пунктом Особливостей.
Однак, Замовником розроблено «проєкт договору про закупівлю» Додаток 3 до тендерної документації, де затверджено: «* Проєкт договору не є остаточними і вичерпними, і може бути доповнений і скоригований під час укладання договору з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору. Замовник залишає за собою право змінювати основні вимоги до договору у випадку зміни діючого цивільного, господарського законодавства і законодавства щодо закупівель за публічні кошти».
Отже, у тендерній документації Замовником затверджено умови щодо можливості коригування договору під час його укладання, що суперечить нормам пунктів 18 та 19 Особливостей.
Крім того, відповідно до оприлюднених Замовником в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації предметом закупівлі є послуги.
Проте, Замовник в пункті 2 частини 5 Розділу 6 «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації та в підпункті 2 пункту 12.8 проєкту договору (Додаток № 3) затвердив випадки зміни істотних умов договору, а саме: «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;».
Тобто, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується Замовниками в разі, якщо предметом закупівель є товар, відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей.
Отож, Замовником затверджено у тендерній документації випадку зміни істотних умов для товару при закупівлі послуг, не відповідає нормі пункту 19 Особливостей та порушує вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
Таким чином, Замовником розроблено та затверджено тендерну документацію без врахування чинних норм пунктів 18 та 19 Особливостей, чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
Період усунення порушень:
13.02.2024 13:16 - 28.02.2024 00:00
Дата публікації висновку:
13.02.2024 13:16
Оскарження висновку в суді
Опис:
Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-12-06-019158-a від 13 лютого 2024 року оскаржено в суді, шляхом подачі адміністративного позову до Одеського окружного адміністративного суду про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-12-06-019158-a від 13 лютого 2024 року.
Дата публікації:
26.02.2024 10:15
Дата відкриття провадження:
23.02.2024 00:00
Номер відкриття провадження:
П/420/6150/24
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Запити/Пояснення
Номер:
92628da7fb7a4ffa92aa97b2930436cd
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
05.02.2024 14:40
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
09.02.2024 00:00
Опис:
Про надання пояснення У межах проведення моніторингу закупівлі «Кейтерингові послуги - Послуги з організації шкільного харчування учнів пільгових категорій, учнів 1 - 4 класів в Чорноморському ліцеї та Гвардійській гімназії Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-12-06-019158-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів):
1. Надати інформацію та відповідні підтверджуючі документи, на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів) на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
5f041db7f27748be89f7a6fe04a4743c
Назва:
Пояснення на запит ДЕРЖАВНОЇ АУДИТОРСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ в межах моніторингу процедури закупівлі UA-2023-12-06-019158-a
Дата опублікування:
07.02.2024 17:15
Опис:
На Ваш запит, в межах проведення моніторингу закупівлі «Кейтерингові послуги - Послуги з організації шкільного харчування учнів пільгових категорій, учнів 1 - 4 класів в Чорноморському ліцеї та Гвардійській гімназії Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-12-06-019158-a), надаємо наступну інформацію та пояснення, щодо:
1. Розмір бюджетного призначення, технічні та якісні характеристики предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість, визначено на підставі наступних документів, а саме:
- Обґрунтування розміру бюджетного призначення та очікуваної вартості предмета закупівлі здійснено на підставі вимог наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі», та на підставі рішення виконавчого комітету Чорноморської селищної ради №159 від 07.12.2023р. «Про схвалення проєкту бюджету Чорноморської селищної територіальної громади на 2024 рік» (витяг рішення додається), рішення Чорноморської селищної ради №856-VIII від 22.12.2023р. «Про бюджет Чорноморської селищної територіальної громади на 2024 рік» (витяг рішення додається) та відповідно до Місцевої цільової Програми розвитку освіти Чорноморської селищної ради на 2024 рік затвердженої рішенням Чорноморської селищної ради №826-VIII від 22.12.2023р. (витяг рішення додається).
- При визначенні очікуваної вартості предмета закупівлі враховувалась також орієнтовна кількість дітей, для яких надаватимуться послуги, що зазначена у Додатку №2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі» до Тендерної документації, а саме, 255 дітей (учні 1-4 класів та пільгових категорій), період постачання – з моменту підписання договору по 31.12.2024 року. Протягом періоду надання послуг кількість дітей, для яких надаватимуться послуги, може змінюватись та узгоджується з Замовником кожного дня. Орієнтовна кількість днів, протягом яких повинно відбуватися харчування складає - 175 навчальних днів.
- Крім того, при визначенні очікуваної вартості предмета закупівлі враховувалась інформація про ціни на товари та послуги, що міститься в мережі Інтернет у відкритому доступі, в тому числі на сайтах виробників та постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронній системі закупівель «Prozorro» та шляхом направлення запитів цінових пропозицій (моніторинг цін для розрахунку очікуваної вартості харчування на кейтерингові послуги в Одеській області та інформацію про ціни, що отримані шляхом направлення запитів цінових пропозицій надавачам послуг додається).
- Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі UA-2023-12-06-019158-a визначено Замовником на підставі наступних документів, а саме:
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі складені відповідно до потреб Замовника та норм чинного законодавства і зазначені в тендерній документації у Додатку 2.
Технічні та якісні характеристики предмету закупівлі повинні відповідати технічним умовам та стандартам, передбаченим законодавством України, діючим на період надання послуг, у тому числі:
При виконанні послуг учасник повинен використовувати наступні документи та враховувати законодавчі акти:
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку».
2. Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, затверджений Наказом Міністерства охорони здоров’я України 25 вересня 2020 року № 2205.
3. Наказ Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України від 15.08.2006 № 620/563 «Щодо невідкладних заходів з організації харчування дітей у дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладах», в тому числі щодо заборони м’яса та яєць водоплаваючої птиці, субпродуктів, що містять синтетичні барвники.
4. Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 20.02.2013 № 144 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил».
5. Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР.
6. Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 23.07.2002 № 280 щодо медичних оглядів.
7. Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України № 590 від 01.10.2012 «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)»
Чинні нормативні акти, які стосуються предмета закупівлі, який буде надаватися Учасником, що не перелічені вище, також повинні бути враховані при виконанні послуг.
Виконавець надає послугу з обов’язковим, але не виключним дотриманням вимог наступних нормативно-правових актів:
Закон України № 771/97-ВР від 23.12.1997 «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (із змінами);
Закон України № 2042-VIII від 18.05.2017 «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, ветеринарну медицину та благополуччя тварин» (із змінами);
Постанова Кабінет Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»;
наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України № 590 від 01.10.2012 «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)»;
наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України № 446 від 08.08.2019 «Про затвердження форми акта, складеного за результатами проведення заходу державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР»;
наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2532 від 03.12.2020 «Про затвердження Гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів на потужностях, розташованих у закладах загальної середньої освіти»;
наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2489 від 01.12.2020 «Про внесення змін до методичних настанов щодо розроблення, запровадження та використання постійно діючих процедур, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках в закладах освіти».
2. Щодо розміщення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) на сторінці власного веб-сайту (або головного розпорядника), повідомляємо, що:
- Розміщення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на сторінці власного веб-сайту або офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів, передбачено пунктом 4-1 Постанови КМ № 710 від 11.10.2016 із змінами "Про ефективне використання державних коштів" де встановлено рекомендації щодо розміщення вказаної інформації розпорядником бюджетних коштів. Відповідно до положень пункту 41 Постанови Кабінету України «Про ефективне використання державних коштів» від 11 жовтня 2016 р. № 710 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1266) головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити: обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Підсумовуючи вищевикладене Замовником було розміщено відповідну інформацію, на відповідному сайті 07.12.2023 16:27, тобто у строк, що не перевищує, дозволений строк, визначений чинним законодавством України. (роздруківка з сайту додається)
Посилання на офіційний сайт, де розміщена відповідна інформація, та її належним чином документальне підтвердження: https://chr.gov.ua/news/1701959356/.
Додатки:
1. Витяг з рішення виконавчого комітету Чорноморської селищної ради №159 від 07.12.2023р. «Про схвалення проєкту бюджету Чорноморської селищної територіальної громади на 2024 рік»
2. Витяг з рішення Чорноморської селищної ради №856-VIII від 22.12.2023р. «Про бюджет Чорноморської селищної територіальної громади на 2024 рік»
3. Витяг з рішення Чорноморської селищної ради №826-VIII від 22.12.2023р. «Про затвердження Місцевої цільової Програми розвитку освіти Чорноморської селищної ради на 2024 рік».
4. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі Кейтерингові послуги - Послуги з організації шкільного харчування учнів пільгових категорій, учнів 1 - 4 класів в Чорноморському ліцеї та Гвардійській гімназії Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-12-06-019158-a)
5. Моніторинг цін;
6. Копії комерційних пропозицій.
Номер:
1189646aa5ad4abbbc51ed43ebcb16b8
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
08.02.2024 12:32
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
14.02.2024 00:00
Опис:
Про надання пояснення У межах проведення моніторингу закупівлі «Кейтерингові послуги - Послуги з організації шкільного харчування учнів пільгових категорій, учнів 1 - 4 класів в Чорноморському ліцеї та Гвардійській гімназії Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-12-06-019158-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів):
Замовником у Додатку 2 до тендерної документації встановлено вимогу щодо одноразового посуду/тари, який буде використовуватися для фасування готових страв для харчування в шкільних закладах, зокрема: «Відповідно до норм Закону України «Про систему громадського здоров’я» одноразовий посуд/тара повинен мати дозвіл на його використання для фасування готових страв для харчування населення, в тому числі в шкільних закладах. На підтвердження цієї вимоги учасник повинен надати сканований оригінал висновку санітарно-епідеміологічної експертизи на одноразовий посуд/тару (тарілку, контейнер тощо), виданий уповноваженим на це органом. У разі якщо учасник не є виробником такого посуду/тари та власником такого висновку, учасник повинен надати оригінал гарантійного листа від виробника одноразового посуду/тари про можливість постачання учаснику закупівлі необхідної кількості та відповідної якості одноразового посуду/тари для виконання учасником умов договору про закупівлю послуг. В листі обов'язково зазначити найменування замовника процедури та посилання на закупівлю.».
Учасником ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» в складі тендерної пропозиції надано документи щодо одноразового посуду/тари, який буде використовуватися для фасування готових страв для харчування в шкільних закладах (файл «27 Висновок тара.pdf»). У даному файлі наявний сканований оригінал висновку санітарно-епідеміологічної експертизи на пластиковий контейнер для харчових продуктів із поліпропілену від 29.12.2021 № 12.2-18-1/24615, в якому зазначено, що виробник і заявник на експертизу ТОВ «СТИЛЬ ПАК ГРУПП». Також, надано лист ТОВ «СТИЛЬ ПАК ГРУПП» за № 14 від 16.02.2022, де зазначено: «… Звертаємо вашу увагу на те, що даний дозвіл надає Вам право використовувати вищезазначений висновок виключно для участі у публічних закупівлях та для виконання умов договору про закупівлю, в разі перемоги.».
Замовнику надати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій по розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» на відповідність цієї тендерної пропозиції вимогам тендерної документації, зокрема : «…У разі якщо учасник не є виробником такого посуду/тари та власником такого висновку, учасник повинен надати оригінал гарантійного листа від виробника одноразового посуду/тари про можливість постачання учаснику закупівлі необхідної кількості та відповідної якості одноразового посуду/тари для виконання учасником умов договору про закупівлю послуг. В листі обов'язково зазначити найменування замовника процедури та посилання на закупівлю.».
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
cfea3a448d6d4fde892631299a9f9389
Назва:
Пояснення на запит ДЕРЖАВНОЇ АУДИТОРСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ в межах моніторингу процедури закупівлі UA-2023-12-06-019158-a
Дата опублікування:
09.02.2024 16:40
Опис:
На Ваш запит, в межах проведення моніторингу закупівлі «Кейтерингові послуги - Послуги з організації шкільного харчування учнів пільгових категорій, учнів 1 - 4 класів в Чорноморському ліцеї та Гвардійській гімназії Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-12-06-019158-a), надаємо наступну інформацію та пояснення, щодо:
1. Прийнятих рішень та/або вчинених дій по розгляду тендерної пропозиції ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» на відповідність цієї тендерної пропозиції вимогам тендерної документації, зокрема : «…У разі якщо учасник не є виробником такого посуду/тари та власником такого висновку, учасник повинен надати оригінал гарантійного листа від виробника одноразового посуду/тари про можливість постачання учаснику закупівлі необхідної кількості та відповідної якості одноразового посуду/тари для виконання учасником умов договору про закупівлю послуг. В листі обов'язково зазначити найменування замовника процедури та посилання на закупівлю.».
Учасником ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» на виконання вимоги встановленої Замовником у Додатку 2 до тендерної документації щодо одноразового посуду/тари, який буде використовуватися для фасування готових страв для харчування в шкільних закладах, зокрема: «Відповідно до норм Закону України «Про систему громадського здоров’я» одноразовий посуд/тара повинен мати дозвіл на його використання для фасування готових страв для харчування населення, в тому числі в шкільних закладах. На підтвердження цієї вимоги учасник повинен надати сканований оригінал висновку санітарно-епідеміологічної експертизи на одноразовий посуд/тару (тарілку, контейнер тощо), виданий уповноваженим на це органом. У разі якщо учасник не є виробником такого посуду/тари та власником такого висновку, учасник повинен надати оригінал гарантійного листа від виробника одноразового посуду/тари про можливість постачання учаснику закупівлі необхідної кількості та відповідної якості одноразового посуду/тари для виконання учасником умов договору про закупівлю послуг. В листі обов'язково зазначити найменування замовника процедури та посилання на закупівлю», в складі тендерної пропозиції надано документи щодо одноразового посуду/тари, який буде використовуватися для фасування готових страв для харчування в шкільних закладах (файл «27 Висновок тара.pdf»), а також надано Гарантійний лист №72 від 08 грудня 2023 року від ТОВ «СТИЛЬ ПАК ГРУП» (виробника одноразового посуду/тари) (файл «28 Гарантийний лист ФС від 08.12.2023.pdf»), щодо можливості постачання учаснику закупівлі ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» необхідної кількості та відповідної якості одноразового посуду/тари для виконання учасником умов договору про закупівлю послуг. В листі зазначено найменування замовника процедури та посилання на закупівлю. (додається)
Номер:
affe4d8270ea4c0baa17539423943ecb
Назва:
Аргументовані заперечення Замовника до висновку про результати моніторингу закупівлі UA-2023-12-06-019158-a Управління Західного офісу Держаудитслужби в Волинській області
Дата опублікування:
19.02.2024 15:17
Опис:
13.02.2024 року в електронній системі публічних закупівель було опубліковано Висновок про результати моніторингу закупівлі UA-2023-12-06-019158-a Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Волинській області (надалі – Висновок Держаудитслужби).
Відповідно до висновку Держаудитслужби:
- встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а саме, тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону.
- зобов’язано Замовника зобов’язує здійснити заходи щодо не допущення у подальшому виявлених порушень, зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Частиною 8 статті 8 Закону № 922 визначено, що замовник має право зокрема, протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку оприлюднювати через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Так, Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області (надалі – Замовник), вважає визначений Висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Волинської області помилковим, таким, що прямо суперечить вимогам законодавства України у сфері публічних закупівель та підлягає скасуванню з огляду на таке.
1. У Висновку Держаудитслужби зазначається наступне:
Предметом аналізу були питання: визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі та її розміщення, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості); розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладення та оприлюднення договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2024 рік Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 06.12.2023 №1-ВТО-КП (далі – тендерна документація); тендерні ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ»; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 19.12.2023 № №3-ВТО-КП; повідомлення про намір укласти договір від 19.12.2023; договір від 29.12.2023 № 1 (далі – Договір) на суму 4 284 000,00 грн, відповіді Замовника від 07.02.2024 та 09.02.2024 на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області.
За результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено, що на виконання норм пункту 28 Особливостей Замовники формують тендерну документацію відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Відповідно до пункту 6 частини першої статті 1 Закону договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару. Згідно до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей.
При цьому, відповідно до пункту 18 Особливостей умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків: визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті; перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі; перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків визначених нормами пункту 19 Особливостей.
Відповідно до частини третьої статті 180 Господарського кодексу України (далі – ГК України) при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Поряд з цим, статтею 638 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) встановлено, що істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
У свою чергу, підстави для зміни або розірвання договору зазначені в статті 651 ЦК України. Порядок зміни та розірвання господарських договорів передбачений статтею 188 ГК України.
Отже, пунктом 19 Особливостей встановлено імперативну норму щодо можливості зміни істотних умов договору про закупівлю виключно у випадках, передбачених цим пунктом Особливостей.
Однак, Замовником розроблено «проєкт договору про закупівлю» Додаток 3 до тендерної документації, де затверджено: «* Проєкт договору не є остаточними і вичерпними, і може бути доповнений і скоригований під час укладання договору з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору. Замовник залишає за собою право змінювати основні вимоги до договору у випадку зміни діючого цивільного, господарського законодавства і законодавства щодо закупівель за публічні кошти».
Отже, у тендерній документації Замовником затверджено умови щодо можливості коригування договору під час його укладання, що суперечить нормам пунктів 18 та 19 Особливостей.
Крім того, відповідно до оприлюднених Замовником в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації предметом закупівлі є послуги.
Проте, Замовник в пункті 2 частини 5 Розділу 6 «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації та в підпункті 2 пункту 12.8 проєкту договору (Додаток № 3) затвердив випадки зміни істотних умов договору, а саме: «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;».
Тобто, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується Замовниками в разі, якщо предметом закупівель є товар, відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей.
Отож, Замовником затверджено у тендерній документації випадку зміни істотних умов для товару при закупівлі послуг, не відповідає нормі пункту 19 Особливостей та порушує вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей. Таким чином, Замовником розроблено та затверджено тендерну документацію без врахування чинних норм пунктів 18 та 19 Особливостей, чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
Замовник Чорноморська селищна рада Одеського району Одеської області заперечує на зазначені у Висновку Держаудитслужби аргументи, звертаючи увагу на наступне.
1. Стосовно розроблення Замовником «проєкт договору про закупівлю» Додаток 3 до тендерної документації, де затверджено: «* Проєкт договору не є остаточними і вичерпними, і може бути доповнений і скоригований під час укладання договору з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору. Замовник залишає за собою право змінювати основні вимоги до договору у випадку зміни діючого цивільного, господарського законодавства і законодавства щодо закупівель за публічні кошти» звертаємо Вашу увагу на наступне.
Відповідно до пункту 49 Особливостей рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником відповідно до статті 33 Закону та цього пункту.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю автоматично формується електронною системою закупівель протягом одного дня з дати оприлюднення замовником рішення про визначення переможця процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п’ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладення договору може бути продовжений до 60 днів. У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладення договору про закупівлю зупиняється.
У разі відхилення тендерної пропозиції з підстави, визначеної підпунктом 3 пункту 44 цих особливостей, замовник визначає переможця процедури закупівлі серед тих учасників процедури закупівлі, тендерна пропозиція (строк дії якої ще не минув) якого відповідає критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і може бути визнана найбільш економічно вигідною відповідно до вимог Закону та цих особливостей, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених статтею 33 Закону та цим пунктом.
У разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію у списку тендерних пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, яка вважається в такому випадку найбільш економічно вигідною, у порядку та строки, визначені цими особливостями.
Відповідно до пункту 17 Особливостей Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей.
Статтею 41 Закону визначено основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього.
Так, договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до пункту 18 Особливостей умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків:
визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті;
перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі;
перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
Згідно пункту 19 Особливостей Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону;
9) зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку.
У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до змісту тендерної документації, умовами пункту 4 розділу 6 Тендерної документації, передбачено: «Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої — п’ятої, сьомої — дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей. Істотними умовами договору про закупівлю є предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору. Інші умови договору про закупівлю істотними не є та можуть змінюватися відповідно до норм Господарського та Цивільного кодексів. Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків:
визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті;
перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі;
перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки (залишити у разі закупівлі товару).»
Також у пункті 4 та 5 розділу 6 тендерної документації відтворений зміст пунктів 18 та 19 Особливостей, які стосуються відповідності договору та його умов тендерній документації.
Крім того, відповідно до статті 180 Господарського кодексу України істотними умовами договору є ціна (за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі), предмет (найменування, кількість, вимоги до якості товарів (робіт, послуг)) і строк дії договору.
Відповідно до абзацу першого частини першої статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Включення Замовником певних умов у проект договору є, виходячи з абзацу першого частини першої статті 638 Цивільного кодексу України, тими умовами, щодо яких за заявою Замовника має бути досягнуто згоди. Відповідно до статті 180 Господарського кодексу господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Отже, Замовником чітко визначені істотні умови договору.
Під основними вимогами договору розуміється усі інші умови, що не визначені як істотні. Фактично у законодавстві немає визначення основних/неістотних умов договору. Втім основними/неістотними умовами можна вважати все те, що не було визначено, як істотні. Замовник залишає за собою право змінювати умови договору у випадку зміни діючого цивільного, господарського законодавства і законодавства у сфері публічних закупівель.
Звертаємо Вашу увагу на те, що у Додатку №3 до тендерної документації «Проект договору про закупівлю» є визначений Порядок змін умов договору про закупівлю, де у пункті 12.8 розділу 12 чітко зазначено, що Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 ( крім підпункту 13 пункту 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону.
9) зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку.
У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
Отже, зважаючи на вищевикладене, під вимогами зазначеними у додатку «Проект договору» до тендерної документації «Зазначені в цьому додатку основні вимоги до договору не є остаточними і вичерпними, і можуть бути доповнені і скориговані під час укладання договору з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору. Замовник залишає за собою право змінювати основні вимоги до договору у випадку зміни діючого цивільного, господарського законодавства і законодавства щодо публічних закупівель» слід розуміти, що у даному випадку мова йде про вимоги договору, які не є істотними, та які замовник може змінювати у випадку зміни діючого цивільного, господарського законодавства і законодавства у сфері публічних закупівель, тому такі умови тендерної документації не суперечать вимогам частини шостої статті 33 Закону та частини четвертої статті 41 Закону.
Крім того, п.4 розділу 6 тендерної документації визначені істотні умови договору, якими є: предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору. Інші умови договору про закупівлю істотними не є та можуть змінюватися відповідно до норм Господарського та Цивільного кодексів.
Також у п. 4 зазначено, Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків:
визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті;
перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі;
перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки (залишити у разі закупівлі товару).
Враховуючи зміст п.4 Розділу 6 тендерної документації позивача, вбачається, що зміст проекту договору під знаком * не суперечить нормам пунктів 18 та 19 Особливостей.
2. Стосовно того, що предметом закупівлі є послуги, проте, Замовник в пункті 2 частини 5 Розділу 6 «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації та в підпункті 2 пункту 12.8 проєкту договору (Додаток № 3) затвердив випадки зміни істотних умов договору, а саме: «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;».
Тобто, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується Замовниками в разі, якщо предметом закупівель є товар, відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей.
Отож, Замовником затверджено у тендерній документації випадку зміни істотних умов для товару при закупівлі послуг, не відповідає нормі пункту 19 Особливостей та порушує вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.
Таким чином, Замовником розроблено та затверджено тендерну документацію без врахування чинних норм пунктів 18 та 19 Особливостей, чим порушено вимоги абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей.»
Замовник не погоджується з даним твердженням з наступних підстав.
Пунктом 10 Особливостей передбачено, що замовники здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту) вартість яких становить або перевищує 100 000 грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 000 грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1 500 000 грн, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару.
Пунктом 13 Особливостей встановлено перелік підстав та умов, за яких придбання замовниками товарів, робіт і послуг вартість яких перевищує вартісні межі, встановлені Особливостями, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.
Як визначено пунктом 17 Особливостей, за результатами закупівель, проведених відповідно до пунктів 10 та 13 Особливостей, укладається договір про закупівлю відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням положень ст. 41 Закону та Особливостей.
Порядок зміни істотних умов договору про закупівлю визначено пунктом 19 Особливостей.
Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до п. 10 і 13 (крім пп. 13 п. 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків крім випадків, визначених цим пунктом.
Отже, замовники в проєкті договору про закупівлю повинні зазначати, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених у пп. 1-9 п. 19 Особливостей. При цьому зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися у випадках та порядку, що були передбачені проєктом договору та договором про закупівлю з урахуванням Особливостей.
У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених п. 19 Особливостей, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, додаткову угоду до договору протягом трьох робочих днів.
Звертаємо Вашу увагу, що Замовник повинен включити до проєкту договору всі підстави, якими передбачено внесення змін до істотних умов договору. При цьому не має значення, що окремі із них в конкретному договорі апріорі не можуть бути застосовані. Наприклад, п. 2 в договорі про закупівлю робіт або послуг.
Ні Законом про публічні закупівлі, ні Особливостями не встановлено розмежування, які саме підстави для зміни істотних умов включаються до кожного із видів договорів про закупівлю. Поготів на замовника також не покладено обов’язок обирати необхідні підстави із визначеного переліку.
Знову звертаю увагу, що внесення змін до договору про закупівлю є правом замовника, але не його обов’язком.
Також звертаємо Вашу увагу на постанову Верховного Суду від 09.11.2023 у справі № 160/7811/22 (Єдиний державний реєстр судових рішень (court.gov.ua)).
Суд у Постанові встановив, що аналіз положень ч. 4,5 ст. 41 Закону № 922-VIII дає підстави для висновку, що встановлені ч. 4 ст. 41 Закону № 922-VIII заборони щодо зміни умов договору стосуються заборони на зміну істотних умов договору порівняно зі змістом тендерної документації, і така заборона не стосується формального викладення певних положень договору в редакції, відмінній від проєкту договору, якщо при цьому не змінюються істотні умови договору, і норми цієї статті не містять заборони на уточнення редакції певних положень проєкту договору, які не є істотними умовами договору у розумінні ст. 638 Цивільного кодексу України. Отже, Законом № 922-VIIІ вимагається, щоб умови договору про закупівлю не відрізнялися від змісту тендерної пропозиції, і його істотні умови не змінювалися після підписання (за винятками, передбаченими у тій же ч. 5 ст. 41). У цьому зв`язку важливо розуміти, що умови договору про закупівлю не повинні саме сутнісно, змістовно виходити за межі тендерної пропозиції (за винятком тих випадків, які передбачає Закон № 922-VIIІ). Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 05 травня 2022 року у справі №160/6513/21, від 29 червня 2023 року у справі № 120/3872/22.
Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що встановлення у тендерній документації умови, що основні вимоги до договору не є остаточними і вичерпними, і можуть бути доповнені і скориговані під час укладення договору з учасником-переможцем торгів не суперечить вимогам ч. 6 ст. 33 та ч. 4 ст. 41 Закону № 922-VIII.
3. Стосовно зобов’язання здійснити заходи щодо не допущення у подальшому виявлених порушень, зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Згідно п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Оскільки висновок за результатами проведеного моніторингу публічних закупівель встановлює певні обов`язки, такий висновок є актом індивідуальної дії, що приймається Держаудитслужбою в межах наданих їй повноважень та на виконання покладених на неї завдань.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити підконтрольній установі для усунення порушень.
Висновком від 13 лютого 2024 року зобов`язано здійснити заходи щодо не допущення у подальшому виявлених порушень, зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. Втім, не конкретизовано яких саме заходів має вжити Замовник, відтак такий висновок є неконкретизованим, не містить чітких вимог або рекомендацій щодо способу усунення виявлених під час моніторингу порушень. Зміст даного висновку фактично зводиться до спонукання Замовника самостійно визначити, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень,
Вищенаведене унеможливлює виконання Замовником вимоги Держаудитслужби щодо зобов’язання вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Враховуючи вищевикладене, просимо розглянути заперечення Чорноморської селищної ради та врахувати при прийняті відповідного рішення.