• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги із проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишився день (до 09.12.25 09:00)

4 359 891.00 UAH без ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
01
дн
15
год
48
хв
40
сек
Гарантія - 43 598.91 UAH Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 4 080.00 UAH
Період оскарження: 01.12.2025 16:20 - 06.12.2025 00:00
Скарга
Очікує розгляду
КЕП

Скарга, що стосується тендерної документації у закупівлі UA-2025-12-01-015349-a, стосовно порушення процедури закупівлі – встановлення Замовником в Тендерній документації дискримінаційних вимог до потенційних Учасників

Номер: 2b41deb951de494da3180d65ba411611
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-01-015349-a.b1
Назва: Скарга, що стосується тендерної документації у закупівлі UA-2025-12-01-015349-a, стосовно порушення процедури закупівлі – встановлення Замовником в Тендерній документації дискримінаційних вимог до потенційних Учасників
Скарга:
Автор: ТОВ "ЛЕКСТАТУС ГРУП", Дмитро Олександрович +380672798931 tender@lexstatus.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: fa0957af279642b8a3e4c1e59170cc82
Заголовок пункту скарги: Скаржник вважає вимогу Замовника щодо досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою/
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: №1.
За результатами ознайомлення Скаржником із Тендерною документацією, а саме із абзацом 4 пункту 1.1 Додатку №1 до Тендерної документації, встановлено наявність дискримінаційних вимог до потенційних учасників закупівлі, зокрема Скаржника, а саме:
«Також учасник повинен підтвердити, що один з таких енергоаудиторів має протягом останніх 6 місяців виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах (що підтверджується шляхом надання учасником довідки в довільній формі із посиланням на публічну інформацію, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, на кожен об’єкт).».

Скаржник вважає вимогу Замовника щодо досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою з огляду на наступне.
Обсяг послуг за закупівлею складає проведення енергетичної сертифікації на 109 (сто дев’яти) об’єктах. Вказана кількість об’єктів обумовлює, у свою чергу, надання послуг не менше ніж 3 (трьома) фахівцями з аудиту енергетичної ефективності
Зауважимо, що надання вказаного обсягу послуг регулюється профільними нормативно-правовими актами, які передбачають вимоги до виконавців послуг з енергетичної ефективності будівель, зокрема, Закону України «Про енергетичну ефективність будівель», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 169 «Про затвердження Методики визначення енергетичної ефективності будівель», Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 172 «Про затвердження Порядку проведення сертифікації енергетичної ефективності та форми енергетичного сертифіката» та ін.
Так, відповідно до ч.6 ст.7 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» регламентовано наступне: Сертифікація енергетичної ефективності та енергетичний аудит будівлі здійснюються на договірних засадах енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Енергоаудитор будівель здійснює свою діяльність як самостійно, так і перебуваючи у трудових відносинах з юридичною особою.
Згідно з п.7 ст.1 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» енергетичний аудитор будівель - фізична особа, яка має дійсний кваліфікаційний сертифікат, отриманий за результатами проходження сертифікації осіб, які мають намір провадити діяльність із сертифікації енергетичної ефективності, енергетичного аудиту будівель та обстеження технічних установок.
Скаржник не погоджується з вимогою Замовника про необхідність надання інформації про досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі одним з енергоаудиторів не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, оскільки необхідності наявності вказаного досвіду не передбачено відповідним чинним законодавством, є надлишковим, дискримінаційним щодо Скаржника та таким, що не впливає на якість надання послуг.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕКСТАТУС ГРУП» має у складі працівників, а саме трьох сертифікованих енергоаудиторів будівель, що є повною мірою достатнім для проведення сертифікації енергетичної ефективності будівель, у тому числі для надання послуг за предметом закупівлі. Так, на розгляд Колегії надаємо (Додаток до Скарги):

1) Сертифікат Денисової В.Ю., № СЕ 44664043/ 000004-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 30.04.2024
Енергетичний аудитор будівель Денисова В.Ю. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 910 (дев’ятсот десяти) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.

2) Сертифікат Канєва В.О., № СЕ 44664043/000014-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 17.10.2024
Енергетичний аудитор будівель Канєв В.О. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 424 (чотириста двадцяти чотирьох) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.

3) Сертифікат Сафонова О.Д., № СЕ 44664043/000014-24, кваліфікація: Енергетичний аудитор будівель, дата видачі 30.04.2024
Енергетичний аудитор будівель Сафонов О.Д. загалом має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 290 (двохсот дев’яноста) об’єктах протягом усього періоду своєї діяльності енергоаудитором з 2019 року.

Скаржник зазначає, що вищезазначені, працівники - енергетичні аудитори будівель хоч і мають у кількісному значенні більший здобуток досвіду виконання аналогічних послуг за весь час обумовленої професійної діяльності, але жоден з них не має такого досвіду виконання аналогічних послуг за останні 6 місяців
(досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців).

Через встановлену Замовником дискримінаційну вимогу прийняти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають: енергоаудитора, що має досвід виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців, що не дає змогу Скаржнику прийняти участь у Закупівлі та порушує його законні права та інтереси.

Окрім цього маємо зазначити, що «останні 6 місяців» це період з 01.06.2025 року по 01.12.2025 року (дата оголошення), що містить 131 робочий день, а отже виконати обсяг аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах, що включають: запит та ознайомлення з документацією об’єкту, виїзд, проведення обстеження, обробку отриманих даних (розрахунок рівня енергетичної ефективності будівлі), виготовлення енергетичного сертифіката та внесення відомостей до ЄДЕССБ – можливо лише командою фахівців з енергоефективності, що не мають власного кваліфікаційного сертифікату та надають послуги із проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів під одним сертифікатом енергоаудитора.

Таким чином, вищенаведена вимога є надмірною та необґрунтованою з огляду на наступне:
1) Скаржник перебуває у трудових відносинах із трьома сертифікованими енергоаудиторами із чинними сертифікатами. Наявність зазначених працівників є більш ніж достатньою для повного та якісного надання послуг за обсягом закупівлі;
2) Вимога про необхідність наявності досвіду виконання аналогічних послуг за предметом закупівлі не менше, ніж на 120 (ста двадцяти) об’єктах протягом останніх 6 місяців одним аудитором не відповідає нормам чинного законодавства;
3) Чинне законодавство не містить обов’язкових вимог про наявність у виконавця досвіду виконання аналогічних послуг у конкретній кількості за конкретний період;
4) Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги у вказаній редакції;
5) Встановлення Замовником у Тендерній документації зазначеної вимоги суперечить нормам чинного законодавства та не дає змогу Скаржнику прийняти участь у закупівлі.

Таким чином, вказана вимога Замовника значно звужує коло потенційних Учасників закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: efe5f78fa3374d31a30ad917602b60a6
Заголовок пункту скарги: Скаржник вважає вимогу Замовника щодо наявності такого обладнання, як тепловізор, для контролю якості виконаних робіт дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: № 2.
Скаржником, з метою прийняття участі у Закупівлі, здійснено детальне ознайомлення із Додатком №1 до Тендерної документації, за результатами чого також виявлено наявність дискримінаційних вимог в частині встановлення Замовником кваліфікаційних критеріїв, зокрема в частині вимоги щодо наявності матеріально-технічної бази та технологій (підпункт 1.3.3. пункту 1.3 Додатку № 1 до Тендерної документації), а саме:
«На підтвердження наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій Учасник має надати:
1.3.1. Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт /поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування.
Учасник повинен мати у наявності тепловізор для виконання робіт у холодну пору року.
На підтвердження наявності тепловізора учасник надає копію інвентарної картки або документ, що підтверджує право власності/користування.
У разі виконання робіт у холодний період (температура нижче +10 °C) учасник зобов’язаний забезпечити тепловізійну зйомку об’єктів для контролю якості виконаних робіт. На підтвердження виконання робіт у холодний період часу з веденням тепловізійої зйомки, учасник надає гарантійний лист.»

Скаржник вважає вимогу Замовника щодо наявності такого обладнання, як тепловізор, для контролю якості виконаних робіт дискримінаційною, необґрунтованою та надлишковою з огляду на наступне.

Предметом оскаржуваної закупівлі є «Послуги із проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів».
Надання вищевказаних послуг регулюються відповідним профільним законодавством, а саме: Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 172 «Про затвердження Порядку проведення сертифікації енергетичної ефективності та форми енергетичного сертифіката» (далі - Порядок) та Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 № 169 «Про затвердження Методики визначення енергетичної ефективності будівель» (далі - Методика).
З перелічених нормативно-правових актів ані Методика, ані Порядок не містять такого заходу, як контроль якості виконаних робіт, що має бути виконаний тепловізором, а визначена Порядком форма енергетичного сертифіката не передбачає розділу з результатами тепловізійної зйомки.

Окрім цього, пунктом 1 Технічної специфікації, яка є Додатком №2 до Тендерної документації Замовником визначені заходи, що повинні бути включені до Сертифікації енергетичної ефективності, а саме:
- Попередні контактні дані й запит даних;
- Виїзд на об'єкт, проведення обстеження;
- Отримання всіх відповідних технічних даних про існуючий об'єкт;
- Розрахунок рівня енергетичної ефективності будівлі відповідно до вимог статті 5 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель».
- Складання енергетичного сертифікату;
- Реєстрація сертифікату енергоефективності в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва;
- Представлення результатів Замовнику.
Звертаємо увагу, що серед вище перелічених заходів відсутній такий захід, як контроль якості виконаних робіт, що має бути, на думку Замовника, проведений із застосуванням тепловізору.

Також, за Технічною специфікацію, яка є Додатком №2 до Тендерної документації, серед матеріалів, що повинні бути передані Замовнику за результатом надання послуг, відсутні такі, що виготовлені за результатами здійснення заходів з контролю якості виконаних робіт з використанням тепловізора. Наприклад, окрім передачі Замовнику сертифікату енергоефективності, передача «звіту з контролю якості виконаних робіт» або «звіту про тепловізійне знімання» із відповідними матеріалами.

Так, з урахуванням вимог до предмету закупівлі – для проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів, потенційний Виконавець має перебувати у трудових відносинах із енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства з енергоефективності.

Таким чином, нормами чинного законодавства встановлено, що для надання ВСІХ складових послуги, передбачених обсягом закупівлі, суб’єкти господарювання повинні перебувати у трудових відносинах з енергоаудитором будівель, який не має обмеження доступу до електронного кабінету енергоаудитора будівель Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, або ж енергоаудитор будівель здійснює свою діяльність самостійно,
тож встановлення будь-яких інших вимог Замовником, а саме наявність в Учасника тепловізора для проведення заходів із контролю якості виконаних робіт - не відповідає чинним положенням законодавства, є необґрунтованим та не підтверджується Технічною специфікацію, яка є Додатком №2 до Тендерної документації.

Зважаючи на вищенаведене, встановлення вимоги щодо наявності в Учасника тепловізора для проведення заходів з контролю якості виконаних робіт, що визначено у Тендерній документації Замовником не впливає на потенційне дотримання чи недотримання Виконавцем власних зобов’язань щодо проведення сертифікації енергетичної ефективності об’єктів та договору в цілому та введена Замовником з метою штучного обмеження кола потенційних учасників закупівлі, в тому числі обмежує право Скаржника на участь у закупівлі.

Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону № 922-VIII, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації