-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Електрична енергія
Завершена
599 950.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 5 999.50 UAH
мін. крок: 1% або 5 999.50 UAH
Період оскарження:
05.10.2023 10:13 - 13.10.2023 00:00
Вимога
Вирішена
Незаконні вимоги тендерної документації (екологічий аудит, )
Номер:
ecf6517c9352408f970047e1cc08bae7
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-10-05-002385-a.c2
Назва:
Незаконні вимоги тендерної документації (екологічий аудит, )
Вимога:
1) Умовами останнього абзацу пункту 6 розділу ІНСТРУКЦІЯ З ПІДГОТОВКИ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ Теднерної документації визначено, що: "Під час здійснення цієї закупівлі стосовно технічних, якісних характеристик предмета закупівлі передбачається необхідність застосування заходів із захисту довкілля, в тому числі під час виконання договору про закупівлю учасник зобов’язується дотримуватись передбачених чинним законодавством вимог щодо застосування заходів із захисту довкілля, на підтвердження чого він повинен надати гарантійний лист та документи чинного екологічного аудиту, що стосуються діяльності учасника".
Тобто, замовником визначено в тендерній документації (далі - ТД), що необхідність застосування заходів із захисту довкілля передбачається щодо технічних, якісних характеристик предмета закупівлі, а не до діяльності учасника (постачальника електричної енергії).
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про екологічний аудит", екологічний аудит - це документально оформлений системний незалежний процес оцінювання об'єкта екологічного аудиту, що включає збирання і об'єктивне оцінювання доказів для встановлення відповідності визначених видів діяльності, заходів, умов, системи екологічного управління та інформації з цих питань вимогам законодавства України про охорону навколишнього природного середовища та іншим критеріям екологічного аудиту.
Тобто, екологічний аудит передбачає оцінювання саме діяльності учасника (постачальника електроенергії) у разі його проведення.
Таким чином, встановлена необхідність додержуватися вимог природоохоронного законодавства щодо предмета закупівлі не пов'язана з діяльністю постачальника електроенергії.
Так, згідно з п. 68 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії", постачання електричної енергії - продаж, включаючи перепродаж, електричної енергії.
Згідно з п. 78 ч. 1 ст. 1 вказаного Закону, розподіл електричної енергії (далі - розподіл) - транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії.
Згідно з п. 56 ч. ст. 1 вказаного Закону, оператор системи розподілу - юридична особа, відповідальна за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності.
Таким чином, діяльність з постачання електроенергії не є діяльністю з її розподілу, який передбачає вплив на навколишнє середовище.
З жодного нормативно-правового акту України не слідує дотичність, причетність та відповідальність постачальника електроенергії за дотримання вимог охорони навколишнього природнього середовища щодо характеристик електроенергії як фізичного об'єкту.
Натомість дотримання вимог природоохоронного законодавства наведеними приписами Закону України "Про ринок електричної енергії" пррямо покладено на оператора системи розподілу, тобто учасника ринку мережами якого електрична енергія транспортується до внутрішніх мереж замовника. Щодо Замовника цієї закупівлі таким підприємством є ПрАТ "Закарпаттяобленерго".
Відтак, вимога здійснення екологічного аудиту щодо постачальника не стосується технічних та якісних характеристик предмету закупівлі, а тому її встановлення щодо діяльності постачальника електроенергії є прямою дискримінаційною ознакою та умовою тендерної локументації.
Вимагаємо виключити дану умову з тендерної документації.
2) Умови пунктів 4, 6, 9, 11 розділу "Інша інформація (для УЧАСНИКІВ - юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців)" Додатку №1 до ТД - є дискримінаційними, оскільки встановлюють до предмета закупівлі вимоги, що не можуть бути встановлені згідно діючими особливостями закупівель на час дії правового режиму воєнного стану.
Такими є наступні дискримінаційні вимоги до учасників надати:
- Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ISO 50001 «Система енергетичного менеджменту», або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції, із метою підтвердження того, що Учасник відповідає новітнім вимогам у сфері енергетичного менеджменту. Належність процедури отримання такого сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до міжнародних стандартів згідно критеріїв та компетенції 17021, також цей сертифікат повинен містити реквізити для можливість перевірити в загальному публічному доступі його дійсність на момент проведення закупівлі,
- Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності управління якістю учасника закупівлі згідно вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів,
- Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» видані органом з сертифікації діяльність якого відповідає ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1:2017 з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції, із метою підтвердження того, що Учасник у свої діяльності відповідає вимога законодавства України у сфері боротьби із корупцією та відповідним міжнародним стандартам. Належність процедури отримання такого сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до міжнародних стандартів згідно критеріїв та компетенції 17021, також цей сертифікат повинен містити реквізити для можливість перевірити в загальному публічному доступі його дійсність на момент проведення закупівлі,
- Документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ISO 27701 «Методи безпеки. Розширення для управління інформацією про конфіденційність. Вимоги та вказівки», або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання пропозиції, із метою підтвердження того, що Учасник забезпечить збереження інформації із обмеженим доступом у ході виконання Договору. Належність процедури отримання такого сертифікату та його дійсність - повинна підтверджуватися до міжнародних стандартів, що замовник повинен мати можливість перевірити в загальному публічному доступі.
Так, згідно з п. 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості).
Пунктом 29 Особливостей встановлено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі згідно ТД є електрична енергія (є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія), вимоги щодо якої визначено Національним стандартом ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)» (далі – ДСТУ EN 50160:2014).
Вказаним ДСТУ EN 50160:2014 не передбачено вимог, включених Замовником до ТД.
Тому, пропонуємо Вам до оскарження умов ТД, виключити вказані вимоги з ТД.
3) Пунктами 3, 4 розділу "Додатково надаються Учасниками таки документи:" Додатку 1 до Тендерної документації також встановлено дискримінаційну вимогу.
Так, передбачена п. 3 цього розділу умова ТД, що "Учасник повинен надати гарантійний лист про те, що протягом поточного та 2019, (2020,2021,2022) року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного»та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168, і також повинен підтвердити, що до нього така інформація не надсилалась операторами системи розподілу за визначені вище періоди" дискримінує учасників, що працюють менше тривалості вказаного періоду. Така вимога суперечить ч. 4 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", якою визначено, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Тому пропонуємо Вам, до оскарження таких умов ТД, внести зміни до ТД, якими або виключити дану дискримінаційну вимогу з ТД, або внести до неї зміни, зазначивши, що така вимога не може стосувати учасників, які здійснюють діяльність менше зазначеного в ній періоду часу.
Вимога пункту 4 вказаного розділу: надати - "Довідку (у довільній формі), що засвідчує можливість надання замовнику платіжних документів, а також надання замовником графіків споживання електричної енергії та величини потужностей (у разі, якщо вони змінюються більше ніж на 10%) та іншу інформацію передбачену договором постачання електричної енергії, безоплатно у центрі обслуговування клієнтів, представництві, офісі тощо учасника, що знаходиться у м. Закарпатської області (із зазначенням місця розташування учасника, посади, ПІБ та контактного телефону керівника/відповідального працівника учасника та із наданням документального підтвердженням власності або оренди приміщення на такій території або інформацію про іншу область) та через персональну сторінку споживача на веб-сайті електропостачальника у порядку, передбаченому договором про постачання електричної енергії споживачу" не відповідає законодавству, оскільки у постачальника відсутній обов'язок створення центру обслуговування в Закарпатській чи іншій області.
Зазначене питання вже розглядалося Антимонопольним комітеттом України, і скарга учасника ринку на такі дискримінаційні умови ТД була задоволена.
Тому вимагаємо виключити дану дискримінаційну вимогу з ТД.
4) Також є дискримінаційною вимога, передбачена підпунктом 1.2 пункту 1 розділу "Документи, які надають учасники для підтвердження кваліфікаційних критеріїв визначених у статті 16 Закону “Про публічні закупівлі”(пункт 3 частини 2)" Додатку №1 до Тендерної документації, якою передбачено дискримінаційну умову до учасників - надати копію аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) протягом періоду 2019-2022 років. Така вимога дискримінує учасників, що працюють менше тривалості вказаного періоду, а тому суперечить ч. 4 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", якою визначено, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Тому пропонуємо Вам, до оскарження таких умов ТД, внести зміни до ТД, якими або виключити дану дискримінаційну вимогу з ТД, або внести до неї зміни, зазначивши, що така вимога не може стосувати учасників, які здійснюють діяльність менше зазначеного в ній періоду часу.
5) Так само, дискримінаційною є вимога, передбачена у Додатку 2 "ВИМОГИ ПРО ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ" до Тендерної документації, згідно якої: "Крім того, Учасник надає інформацію щодо дотримання загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання за формою 12-НКРЕКП-постачанння (квартальна) «Звіт щодо показників комерційної якості надання послуг з постачання електричної енергії», затвердженою Постановою НКРЕКП «Про затвердження форм звітності щодо показників якості електропостачання та інструкцій щодо їх заповнення» № 374 від 12.06.2018 року за 2022 рік".
Дана вимога дискримінує учасників, що працюють на ринку електроенергетики з моменту, з якого надання звітності за 2022 р. не було передбачено. А тому суперечить ч. 4 ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", якою визначено, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Крім цього, така вимога не може бути встановлена до предмету закупівлі, оскільки не передбачена ДСТУ EN 50160:2014, а отже суперечить п. 29 Особливостей.
Тому вимагаємо внести зміни до ТД, якими виключити дану дискримінаційну вимогу з ТД або викласти її таким чином, щоби вона не стосувалася учасників ринку, які працюють з 2023 р.
6) Передбачена п. 5 Додатку 5 до ТД вимога, що: "запропонована цінова пропозиція не повинна бути нижча середньої ціни ринку «на добу наперед» (РДН) ОЕС України за період 10 днів до дня оголошення закупівлі згідно публічних даних розміщених АТ«Оператором ринку» (на сайті https://www.oree.com.ua/), а за не відповідності пропозиції цій вимозі вона буде підлягати відхиленню" - є дискримінаційною, оскільки не відповідає законодавству.
Пов'язані документи:
Учасник
- Рішення АМКУ.pdf 09.10.2023 20:58
- Протокольне рішення 10.10.2023 09:51
Дата подачі:
09.10.2023 20:58
Вирішення:
Вимоги учасника задоволено. Вносяться зміни до тендерної документації.
Статус вимоги:
Задоволено
Вимога
Вирішена
Дискримінаційні вимоги
Номер:
fe9d2868474d4cc0b8d426bf019d9a53
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-10-05-002385-a.c1
Назва:
Дискримінаційні вимоги
Вимога:
Тендерною документацією передбачено надання учасниками документів про створення Учасником у м. Закарпатської області власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів)
Таким чином зазначені вище вимоги передбачають підтвердження наявності в учасника тендеру відповідної матеріально-технічної бази (офісних приміщень) виключно м. Закарпатської області.
Відповідно до розділу 8.3. «Процедура розгляду скарг та вирішення спорів» «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – Правила роздрібного ринку електричної енергії):
«8.3.6. Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником.
8.3.17. Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз'яснення та інформацію, передбачену законодавством.
У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором.
Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.»
Таким чином, «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» не передбачено наявність відповідних структурних підрозділів в конкретно визначеному регіоні України (області).
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Пунктом 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Таким чином вимога щодо наявності структурного підрозділу саме у м. Закарпатської області не є обґрунтованою та дискримінує потенційних учасників з інших областей України, що є порушенням ст. 5, 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Незаконність зазначених вимог підтверджено висновками Антимонопольного комітету України, зокрема рішеннями комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг № № 13434-р/пк-пз від 24.08.2023 (номер оголошення UA-2023-08-11-009951-a) та № 11881-р/пк-пз від 01.08.2023 (номер оголошення UA-2023-07-10-010043-a).
Враховуючи вищевикладене, вимагаємо усунути порушення законодавства та привести тендерну документацію у відповідність шляхом виключення з неї вимог щодо наявності в учасника структурного підрозділу в Закарпатській області.
Крім того,
Відповідно до тендерної документації передбачено надання документальне підтвердження стосовно сертифікації уповноваженою організацією відповідності ISO.
Відповідно до пункту 29 постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – постанова КМУ № 1178) передбачено:
«У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).»
Тобто, Замовник при здійсненні закупівлі електричної енергії не може вимагати:
1) будь-який документ, який не передбачено відповідним національним стандартом. Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2014. "Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)".
2) будь-яке підтвердження сертифікації електричної електричної енергіїї. Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. У звя'зку із втратою чинності з 01.01.2018 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.1993 № 46-93 "Про стандартизацію і сертифікацію", та припиненням існування державної системи сертифікації Електрична енергія не підлягає обов'язковій сертифікації.
Параметри якості електричної енергії в точках приєднання Споживача у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2014 "Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення" (ДСТУ EN 50160:2014).
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Слід зазначити, що національні стандарти для електричної енергії не передбачають наявності вищезазначених документів.
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства.
Незаконність зазначених вимог підтверджено висновками Антимонопольного комітету України, зокрема рішенням комісії Антимонопольного комітету України з розгляду № 13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (номер оголошення UA-2023-08-17-012915-a).
Враховуючи вищевикладене, вимагаємо усунути порушення законодавства та привести тендерну документацію у відповідність шляхом виключення з неї вимог щодо надання сертифікатів ISO.
Просимо врахувати, що у випадку відсутності належного реагування на дане звернення ми залишаємо право звертатися до Антимонопольного комітету України та/або інших контролюючих чи правоохоронних органів.
Пов'язані документи:
Учасник
- рішення від 01.08.2023 № 11881.pdf 06.10.2023 11:24
- рішення від 31.08.2023 № 13858 щодо ISO.pdf 06.10.2023 11:24
- рішення від 24.08.2023 № 13434.pdf 06.10.2023 11:24
Дата подачі:
06.10.2023 11:24
Вирішення:
Вимоги учасника задоволено. Вносяться зміни до тендерної документації.
Статус вимоги:
Задоволено